Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på AAP og saksbehandler mener jeg skal søke om ufør. I dag får jeg 19 000 utbetalt i mnd. Dvs jeg ikke er på minstesats fordi jeg har jobbet litt tidligere. 

Siden jeg ikke er på minstesats på AAP, så er jeg vell sikret å ikke havne på minstesats på ufør stønaden også? Regnskapet blir vell det samme, for jeg har jo ikke jobbet noe mer... eller regnes AAP stønaden også som lønn? Jeg er veldig forvirret. Har gått på AAP nå i 3 år, vil de 3 årene være med i utredningen til ufør stønaden? 

Er det vanlig at man får ca det samme utbetalt i ufør som man har hatt på AAP, eller er det vanlig å få mindre penger utbetalt? 

Hadde vært veldig fint om noen kunne klarert dette her for meg

oooog en annen ting:

Ble satt på AAP da jeg var 26 år gammel, og da først som 50 prosent sykemeldt. Men jeg har ikke fått diagnose før nå og nå er jeg 29 år. Da har jeg vell ikke rett på ung ufør? Min sykdom anses å ha vært gjennom hele livet, men veileder sier jeg ikke har rett på ung ufør fordi jeg fikk diagnosen så sent... jeg prøvde hardt å få satt diagnose tidligere, men det har vært veldig vanskelig i det offentlige helsevesenet, og fikk endelig diagnosen nå fordi jeg følte tidspresset og kontaktet privat klinikk... 

Anonymkode: 0e9fd...730

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. AAP-perioden telles altså ikke med.

Dette står veldig klart på nav sine sider https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd

Kravene til ung ufør er også ganske klare her

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/ung-ufor

Nav gjør selv en vurdering om du kommer inn under den eller ei, det er ikke den lokale saksbehandleren som gjør dette.

Anonymkode: 9c570...418

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg går på AAP og saksbehandler mener jeg skal søke om ufør. I dag får jeg 19 000 utbetalt i mnd. Dvs jeg ikke er på minstesats fordi jeg har jobbet litt tidligere. 

Siden jeg ikke er på minstesats på AAP, så er jeg vell sikret å ikke havne på minstesats på ufør stønaden også? Regnskapet blir vell det samme, for jeg har jo ikke jobbet noe mer... eller regnes AAP stønaden også som lønn? Jeg er veldig forvirret. Har gått på AAP nå i 3 år, vil de 3 årene være med i utredningen til ufør stønaden? 

Er det vanlig at man får ca det samme utbetalt i ufør som man har hatt på AAP, eller er det vanlig å få mindre penger utbetalt? 

Hadde vært veldig fint om noen kunne klarert dette her for meg

oooog en annen ting:

Ble satt på AAP da jeg var 26 år gammel, og da først som 50 prosent sykemeldt. Men jeg har ikke fått diagnose før nå og nå er jeg 29 år. Da har jeg vell ikke rett på ung ufør? Min sykdom anses å ha vært gjennom hele livet, men veileder sier jeg ikke har rett på ung ufør fordi jeg fikk diagnosen så sent... jeg prøvde hardt å få satt diagnose tidligere, men det har vært veldig vanskelig i det offentlige helsevesenet, og fikk endelig diagnosen nå fordi jeg følte tidspresset og kontaktet privat klinikk... 

Anonymkode: 0e9fd...730

Som han over skriver, så er det lønn før du ble syk.

Om du får ung ufør eller ikke kommer helt an på hva de som behandler mener og hvilken dagsform de har og om søknaden din er riktig formulert fra saksbehandler og en del annet, det er ganske tilfeldig hvem som får det. I utgangspunktet høres det ut som at du KAN få det (om det er åpenbart at du har hatt det du ble diagnostisert for lengre) meeeen... umulig å si.

Uansett vil det ha veldig lite å si for deg siden det bare garanterer en økt minsteytelse, og du vil nok havne rett i overkant, så sjekk ut det før du legger ned tid i det. Det er mulig det ikke vil ha noe å si for deg i det hele tatt.

Anonymkode: a5d4a...7ae

AnonymBruker
Skrevet

Grunnlaget for beregningen på ufør blir også indeksregulert. 

Anonymkode: 5545b...dba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ikke ts, men jeg er på andre runde med aap. ble sykmeldt i 2017.

i 2014, 2015 og 2016 hadde jeg miks av lønnsinntekt og aap(jobbet ikke fullt).

aap var med i sykepengegrunnlaget. og siden det nå går mot (gradert)ufør

og aap blir betegnet som lønnsinntekt trodde jeg at aap skulle være med i grunnlaget🥲

Anonymkode: 2a54a...613

AnonymBruker
Skrevet

Om du får ung-tillegget eller ikke kommer an på mye, blant annet hva slags sykdom du har! Jeg har f.eks en medfødt sykdom som har rett på ung-tillegget så lenge man blir uføretrygdet før fylte 36år. Jeg har også vært syk hele livet, men ingen klarte å finne ut av hva det var, eller, de kalte meg lat og sendte meg på dør. Så jeg fikk ikke diagnosen før rett før jeg fylte 28, først da brøt den ut skikkelig, uføretrygden ble innvilget med ung-tillegget litt over tre år senere.

Anonymkode: 27eb9...a2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Grunnlaget for beregningen på ufør blir også indeksregulert. 

Anonymkode: 5545b...dba

Det blir ikke regulert etter komsumpeisindeksen, men etter grunnbeløpet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det blir ikke regulert etter komsumpeisindeksen, men etter grunnbeløpet. 

kan aap inngå i grunnlaget?

Anonymkode: 2a54a...613

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...