Gjest Gjest_petra_* Skrevet 23. august 2005 #1 Del Skrevet 23. august 2005 gutten min på straks 10 syns ikke lenger det er så kult å bruke hjelm. sykler med den hengende på styre, eller tar den ikke med i d hele tatt. hvor strenge skal man være med dette, vi sykla jo uten hjelm da vi var unger....vil gjerne at han skal bruke den da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 23. august 2005 #2 Del Skrevet 23. august 2005 Ingen hjelm = ingen sykling hos oss!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 23. august 2005 #3 Del Skrevet 23. august 2005 Ingen hjelm = ingen sykling hos oss!! ← Samme her. Ungene vet at hvis de prøver seg så blir sykkelen låst inne. Heldigvis har vi ikke hatt noe problem med å få ungene til å bruke hjelmen. Det at vi syklet uten hjelm da vi var unger synes ikke jeg har noe å si. Jeg opplevde selv ei venninne som stupte av sykkelen og fikk brudd på hjerneskallen. En vet aldri når uhellet er ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #4 Del Skrevet 23. august 2005 gutten min på straks 10 syns ikke lenger det er så kult å bruke hjelm. sykler med den hengende på styre, eller tar den ikke med i d hele tatt. hvor strenge skal man være med dette, vi sykla jo uten hjelm da vi var unger....vil gjerne at han skal bruke den da! ← vel, da får du låse inn sykkelen. desverre er enkelte foreldre "slappe" med dette. Når vi vet skadeomfanget av skader ved sykling, så er det ikke et diskusjonstema. enkelte skoler har innført regelen om at hvis det ikke brukes hjelm, så blir de nektet sykling til/fra skolen. har du noen gang sett alvorlige skader av sykling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 23. august 2005 #5 Del Skrevet 23. august 2005 Jeg synes vi har et felles ansvar for å la barna våre bruke hjelm. Om alle bruker hjelm blir det ingen krangling rundt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #6 Del Skrevet 23. august 2005 "Ingen hjelm, ingen sykkel" som andre også sier. Forrige uke krasjet han med en bil (som av alle ting var ute å kjørte på gang/sykkelvei). Han stupte over panseret på bilen uten at han var i kontakt med bilen. Hjelmen ble ødelagt i fallet. Ny hjelm er kjøpt inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uri Skrevet 23. august 2005 #7 Del Skrevet 23. august 2005 Vi har hatt en skikkelig kamp med vår eldste datter, på 6 år.. Og tilslutt måtte vi true henne med å gjemme bort sykkelen.. Vi fikk da beskjed om at hun aldri mer skulle glemme å ta på seg hjelmen.. Vel.. Visa ender slik at sykkelen nå står nede i kjelleren, og jentungen nå har en ukes opphold fra den.. Tar vi henne i å sykkle uten hjelm igjen, må sykkelen tilbake til kjelleren.. Jenta vårs ble skikkelig lei, men jeg håper hun lærte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_petra_* Skrevet 24. august 2005 #8 Del Skrevet 24. august 2005 takk for alle svar!! er helt enige med dere. problemet er at de som han er sammen med stort sett også er slappe med hjelm. de er 1-2 år eldre... sa igår at ser jeg ham en gang til uten hjelm så får han parkere sykkelen ei uke og gå til/fra skolen. får heller ikke bruke den hjemme. ser noen av dere også har brukt den metoden....krysser fingrene!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #9 Del Skrevet 24. august 2005 takk for alle svar!! er helt enige med dere. problemet er at de som han er sammen med stort sett også er slappe med hjelm. de er 1-2 år eldre... sa igår at ser jeg ham en gang til uten hjelm så får han parkere sykkelen ei uke og gå til/fra skolen. får heller ikke bruke den hjemme. ser noen av dere også har brukt den metoden....krysser fingrene!! ← De alvorligste skadene skjer ved LAv fart. mange bruker unnskyldning med at barna er forsiktig og sykler rolig på gangveg osv. Et barn på sykkel har du ingen kontroll over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #10 Del Skrevet 24. august 2005 takk for alle svar!! er helt enige med dere. problemet er at de som han er sammen med stort sett også er slappe med hjelm. de er 1-2 år eldre... ... ← Jeg er enig i at det største problemet er at større barn (som ikke bruker hjelm) er forbilde. Dette er det vanskelig å gjøre noe med. Er det noen andre som har råd for hvordan vi kan unngå slike dårlige forbilder ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 24. august 2005 #11 Del Skrevet 24. august 2005 Jeg er enig i at det største problemet er at større barn (som ikke bruker hjelm) er forbilde. Dette er det vanskelig å gjøre noe med. Er det noen andre som har råd for hvordan vi kan unngå slike dårlige forbilder ? ← Har man godt naboskap kan man ta opp slike regler der eller kanskje snakke med lærere på skolen og be noen der ta opp sykkelvett-regler!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 24. august 2005 #12 Del Skrevet 24. august 2005 Trodde hjelm på skoleveien var påbudt jeg, ettersom det er skolen som har ansvaret for barnet etter at det har dratt hjemmefra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elodi Skrevet 24. august 2005 #13 Del Skrevet 24. august 2005 Her i huset er også regelen at om man ikke har hjelm , ingen sykling! Jeg har vært kjempe streng på dette og både 12 åringen og 6 åringen har ALLTID hjelm når de sykler.Heldigvis er de aller fleste i vårt nabolag flinke til dette så det er i grunnen ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoebe Skrevet 24. august 2005 #14 Del Skrevet 24. august 2005 Til nå har det ikke vært noe problem her, de har alltid brukt hjelm og det er ren rutine å ta den på. Men uten hadde de ikke fått sykle, da hadde jeg satt bort syklene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 24. august 2005 #15 Del Skrevet 24. august 2005 Også hos oss er det sånn at skal man sykle, ja så får man pent bruke sykkelhjelm. Jenta mi på 3 år respekterer dette. Men hun skjønner ikke helt hvorfor hun må bruke hjelm når hun sykler på tohjulingen sin, når den fire år gamle ungen til leieboerne ikke må det. Argh, at ikke alle foreldre kan ha denne regelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #16 Del Skrevet 24. august 2005 "Trodde hjelm på skoleveien var påbudt jeg, ettersom det er skolen som har ansvaret for barnet etter at det har dratt hjemmefra" Det har jeg da aldri hørt??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 24. august 2005 #17 Del Skrevet 24. august 2005 "Trodde hjelm på skoleveien var påbudt jeg, ettersom det er skolen som har ansvaret for barnet etter at det har dratt hjemmefra" Det har jeg da aldri hørt??? ← På skolen der ungene mine går har elevene lov til å sykle til skolen i fra 5. klasse. De må ha underskrift fra både foresatte og eleven selv på at de har lov til å sykle og at de må bruke hjelm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prudence Skrevet 25. august 2005 #18 Del Skrevet 25. august 2005 Her er det ingen bønn. Oppdager vi en som sykler uten hjelm blir sykkelen låst inne i 14 dager. Gjentar det seg etter det mister de den på ubestemt tid. Men dte har ikke vært noe problem da, og nå er de 12,9 og 7 år gamle. Men jeg syns det er veldig viktig at vi voksne sykler med hjelm når vi sykler med barna. det hjelper lite å fortelle ungene at dette er farlig og straffen er ingen sykling osv. for så å gjøre helt motsatt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå