Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg trenger å få dette inn med teskje. Kan du hjelpe meg ved å sette opp et regnestykke? 

Jeg skal leie ut min nye leilighet, jeg vet jeg ikke eventuelt får leieinntekter iforhold til utgifter men trenger å regne på dette. 

Pr dags dato så har jeg en effektiv rente på 1,35% Boliglån er på 2.4 mill. Lånekostnader i måneden er på 8.000. I tillegg vill felleskostnader være på 1500 kr så totalt 9.500. Så kommer skatt på utleie i tillegg. Men skatt på hva? Hva trenger jeg eventuelt i leieinntekter for å dekke mine kostnader pluss skatt? 

Anonymkode: 0008b...799

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i leiligheten, eller skal hele leie ut? 

Anonymkode: 8c15a...8ae

Skrevet

Du skatter av overskuddet.

Det er ingen som setter leieprisen ut fra kostnadene, den settes (nærmest slavisk) etter markedsleien i området boligen ligger i, noe justert for standard osv.

Renter og avdrag på lån er ikke regnet som kostnader som kan trekkes fra før overskuddet regnes ut. Rentene får du avdrag for i det totale skatteoppgjøret uansett. Felleskostnader er en fradragsførende kostnad. Det samme med vedlikehold (men ikke oppgraderinger).

Det som gjelder er å kunne dokumentere. Med det antallet sekundærboliger som finnes nå må det antas et høyt trykk på kontroller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...