Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dveler alltid lenge ved ting. Om en krangel/diskusjon ikke bli helt avklar og oppgjort og jeg føler at noen har misforstått eller at noen er urettferdig behandlet så klarer jeg ikke å legge det fra meg, klarer ikke å slutte å tenke på hva som kunne vært sagt og gjort annerledes. Jeg kan dvele ved det lenge mens alle andre tilsynelatende gir faen og går videre. 

Jeg vil også gi faen! Hvordan kan jeg lære meg det?

Anonymkode: 04615...221

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spørre ihvertfall. Bare gi faen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg dveler alltid lenge ved ting. Om en krangel/diskusjon ikke bli helt avklar og oppgjort og jeg føler at noen har misforstått eller at noen er urettferdig behandlet så klarer jeg ikke å legge det fra meg, klarer ikke å slutte å tenke på hva som kunne vært sagt og gjort annerledes. Jeg kan dvele ved det lenge mens alle andre tilsynelatende gir faen og går videre. 

Det kommer med erfaring- det er ikke bare noe som «kan læres». 

Anonymkode: 92066...ebb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er godt voksen og har plenty erfaring, så jeg tror ikke det er håp om at det skal komme av seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tenker du på det så gjentar det seg jo bare i ditt hodet og vokser seg større enn det egentlig var. Du gir bare dårlige opplevelser mer makt på en måte. Det er i fortiden, man kan ikke skru tiden tilbake og endre på det. La det ligge, vend oppmerksomheten fremover, det er dit du skal, ikke bakover. Avbryt tankekjøret ditt når det setter i gang, med å gjøre noe som tar tankene vekk fra det.

Anonymkode: 8feaa...3f5

AnonymBruker
Skrevet

Les boka "Den edle kunsten å gi faen" av Mark Manson. Koster under 100-lappen.

Ellers så er noe av det viktigste du kan gjøre med å gi faen er å innse at du må begynne å gi faen. Du er litt der nå, så ta det videre! Ikke bare la det bli med tanken.

Gi-faen-holdning er noe som kan trenes over tid. Du må korrigere deg selv med gi-faen-tanker. Begynn i det små. Selv om du føler du ikke gir faen, så handler det om å trene inn tanken. Til slutt gir du faktisk faen. Fake it till you make it! Og jo mer du trener deg å gi faen, jo mer automatikk blir det i tankene, og jo oftere gir du faen uten å faktisk tenke over det. 

Anonymkode: 23adb...81c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutte å tenke på det og fake it till you make it. Noe som selvfølgelig ikke er særlig lett. Men det finnes ingen magisk løsning på dette, annet enn erfaring. Så når du kjenner at du tenker for mye på en situasjon, distraher deg selv. Mediter, ta oppvasken, les, gå og tren. Bygg opp strategier for hvordan du skal håndtere tankene når du begynner å gruble. Si til deg selv at du gir faen, så begynner du kanskje å tro på det til slutt.

Anonymkode: 3a399...733

AnonymBruker
Skrevet

Dette bunner i din usikkerhet.. stol på dine egne vurderinger.. først da begynner su å gi mere faen 

Anonymkode: 3626a...07a

AnonymBruker
Skrevet

Å si til seg selv at man skal slutte å gruble, funker ikke. Da grubler man ihvertfall. Det som funker for meg er å si til meg selv at dette problemet skal jeg vie oppmerksomhet klokka sju i kveld. Og da skal jeg få bruke et kvarter. Når klokka blir sju har jeg aldri lyst til å gruble, for det har forlatt hodet. Høres sikkert dumt ut, men det har funket for meg. Og jeg har vært en grubler, men har lært meg å takle det.

Anonymkode: 54659...eba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...