Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tre år gammel jente og er gravid på nytt og er fulltidstudent og ikke i arbeid mens samboer er i arbeid og tjener mellom 600-700 i året. 

Er det noe jeg har krav på ift lånekassen eller nav?

Kan jeg få engangsstønad fra nav selv om jeg har lån i lånekassen? Blir lånet regnet som inntekt? 

Hva med forsørgerstipend? 

Noen av dere som har vært igjennom prosessen og vet hva som kreves for å få dette? Har vært på lånekassen sine sider og nav sine sider men var usikker på forsørgerstipend angående inntekt og om lånekassen regnes som inntekt🤔

Anonymkode: 211f0...ba3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Krever og krever ja. Hvorfor jobber du ikke selv i stedet for å forvente at staten skal forsørge deg og dine barn?!

Anonymkode: e8bb6...14d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Krever og krever ja. Hvorfor jobber du ikke selv i stedet for å forvente at staten skal forsørge deg og dine barn?!

Fordi vedkommende er fulltidsstudent med et lite barn å ta seg av når hun ikke studerer. 

Anonymkode: 1ee4e...c40

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er fulltidsstudent. 

Anonymkode: 2a29e...c59

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er du i studiene? Om du blir ferdig til sommeren bør du søke noe til neste år. Altså søkenpå studie til høsten.

Anonymkode: edba2...38e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utbetalinger fra lånekassen regnes ikke som inntekt. 

Anonymkode: 1ee4e...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en tre år gammel jente og er gravid på nytt og er fulltidstudent og ikke i arbeid mens samboer er i arbeid og tjener mellom 600-700 i året. 

Er det noe jeg har krav på ift lånekassen eller nav?

Kan jeg få engangsstønad fra nav selv om jeg har lån i lånekassen? Blir lånet regnet som inntekt? 

Hva med forsørgerstipend? 

Noen av dere som har vært igjennom prosessen og vet hva som kreves for å få dette? Har vært på lånekassen sine sider og nav sine sider men var usikker på forsørgerstipend angående inntekt og om lånekassen regnes som inntekt🤔

Har du gått gjennom denne? https://familie.nav.no/veiviser

Som over sier, utbetaling fra lånekassen er ikke regnet som inntekt :) Du har rett på engangstønad hvis du ikke har inntekt. 

Anonymkode: b1d38...e73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Engangsstønad fra NAV siden du ikke er i arbeid. Så kan du søke Lånekassen å få foreldrestipend mens du er i mammaperm. Spør universitetet ditt - de hjelper deg gjerne med info.

Anonymkode: d54b3...dd5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gå å spre galle et annet sted 

Anonymkode: 41290...7c9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor langt er du i studiene? Om du blir ferdig til sommeren bør du søke noe til neste år. Altså søkenpå studie til høsten.

Anonymkode: edba2...38e

Jeg er ikke ferdig før i 2022, altså neste år. 

Gjest Smeltemann
Skrevet

Er det ikke bedre å planlegge barn når en er ferdig med studiene og har fått jobb?

AnonymBruker
Skrevet

«Krav».

Anonymkode: eeeef...f05

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å kritisere TS fordi hun er gravid som student. Man er ikke mindre kapabel til å ta vare på et barn selv om man ikke har en jobb.

Anonymkode: b8769...f96

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsstønad, og foreldrestipend fra Lånekassen, men da må du melde deg opp i et nytt fag til neste år. Du trenger ikke ta faget, men du må betale semesteravgift. Ingenting av foreldrestipend blir omgjort til lån:) Lykke til!

Anonymkode: f71f4...bf8

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (25 minutter siden):

Er det ikke bedre å planlegge barn når en er ferdig med studiene og har fått jobb?

Erna ønsker vel at flere skal få barn før og som student. Forstår ikke problemet

Anonymkode: f71f4...bf8

• Liker 11
Gjest Smeltemann
Skrevet

Erna er ikke helt god i hode. 

Bedre å bli ferdig med skolegang før en får barn. Dere damer må stå opp for dere selv og skaff dere utdannelse før barn. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Bedre å bli ferdig med skolegang før en får barn. Dere damer må stå opp for dere selv og skaff dere utdannelse før barn. 

Det er jo fullt mulig å kombinere barn med studier. Hun skaffer seg utdannelse og får samtidig et barn. Det er virkelig ikke et problem, så lenge alt annet er på plass. Slutt å spor av tråden.

Anonymkode: 6fcac...d6d

• Liker 10
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo fullt mulig å kombinere barn med studier. Hun skaffer seg utdannelse og får samtidig et barn. Det er virkelig ikke et problem, så lenge alt annet er på plass. Slutt å spor av tråden.

Anonymkode: 6fcac...d6d

For 1% av damene ja.

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 Først og fremst gratulerer så mye med baby på vei! 

Jeg er ganske sikker på at du har krav på engangsstønad fra nav, og foreldrestipend fra lånekassen som ikke er lån. 😊 Stipend og lån fra lånekassen regnes ikke som inntekt, men det er jammen ikke så lett å forstå seg på alle regler alltid. Håper du finner utav det! 

Anonymkode: 0e557...953

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Smeltemann skrev (32 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var ikke det jeg spurte om, så den kvalme holdningen der kan dere kose dere med andre steder. 

Så kan dere slutte å tro at fordi jeg er fulltidsstudent og ikke jobber, ikke klarer å ta vare på egne barn. Mitt barn har alt de trenger og mer til og jeg er fint istand til å ta vare på barn nummer to. 

En annen ting jeg lurer på om dere vurderer når dere uttaler dere er hva er forskjellen på at jeg blir student og får barn og mottar penger enn at jeg får foreldrepenger? Jeg vil kunne gå ut i jobb etterpå å vite at jeg er ferdig med barn og ikke jobbe for så å bli gravid og rett ut i perm. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...