Gå til innhold

Barnevernet: Når løsner det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet har fått inn økt antall bekymringsmeldinger, men reagerer ikke så lenge det står om liv og helse om dagen.
De er tusenvis av ansatte på hjemmekontor, men ingenting blir gjort virker det som
Er redd for at vi møter på en "trakt" når det eksploderer med ett tungt system som ikke er kapabel til å få tak i den hjelpen som trengs når det trengs
Tenker på de stakkars barna som havner i en slags grå-sone, hvor det ikke står i fare om livet, men de lever under tøffe psykiske kår med omsorgssvikt

Hvorfor tar det sånn tid med denne instansen når politiet, helsevesen og alle andre samfunnskritiske jobber fortsatt fungerer?

Anonymkode: 55f44...a3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du at barnevernet skal gjøre da? Sier du at de ikke følger opp meldingene som de får? De starter vel undersøkelser som vanlig når de vurderer at det er behov for det, uavhengig av korona, eller er det noe jeg ikke har fått med meg? 🙂 

Anonymkode: 47085...9dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet har strammet inn litt på hva som er omsorgssvikt.

Anonymkode: 453dd...176

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnevernet har strammet inn litt på hva som er omsorgssvikt.

De har de gjort lenge før korona kom på banen. 

Anonymkode: 67c48...35b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Rapportene deres viser at de ikke gjør så mye hjemmebesøk som tidligere, generelt mindre oppfølging fysisk. Det har vært mindre bekymringsmeldinger, men grovere
De som er i søkelyset av barnevernet brukes mistenkelig ofte "corona-redsel" og symptomer som unnskyldning, slik at ting ikke blir tatt videre; men satt på vent.

Samtidig kan man jo undres over situasjonen til mange av barna. Hvorfor ville de blitt satt i fosterhjem under vanlige omstendigheter, men nå med covid så forblir de i situasjonen sin siden det ikke står om livet?

Jeg skal se om jeg finner link på hjemmesiden til Bufdir. Litt vanskelig og manøvrere den der

• Liker 1
Skrevet

Barneverntjenesten som samfunnskritisk instans jobber like mye som før. Det er fortsatt lovpålagte oppgaver. I kommunen jeg jobber i, jobber de tilnærmet som før, men sitter på hjemmekontor og skriver istedet for å sitte på arbeidsplassen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da overhodet ikke slik at politi og helsevesen fungerer som før ifht barnesaker. Det er vanskeligere å få bistand hos BUP, det er masse helsesykepleiere omplasserte til smittevernarbeid, krisesenteret har høynet inntaksterskel, politiet strever med å få til tilrettelagte avhør av barn fordi folk er i karantene over hele fjøla etc. 

De samme utfordringene har vi barneverntjenesten. Mange familier i karantene, mye smittevernhensyn etc. Men i hvert fall der jeg jobber har vi full drift og relativt begrenset bruk av hjemmekontor (noe må det være, da kontorlokalene ikke er tilpasset at smittevern kan ivaretas med alle ansatte på jobb). Det er det samme inntrykket jeg har fra de andre tjenestene jeg har mye kontakt med. Det var mye som lå brakk en periode fra mars i fjor, men fra i fjor sommer har driften langt på vei vært oppe og går igjen. Selvfølgelig med de utfordringer stadige karantener gir. 

Det er svært utfordrende at mange naturlige samarbeidspartnere og ulike lavterskeltilbud er nedstengte eller har inntaksstopp pga smittevern. 

Anonymkode: 95358...6fb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde et tøft svangerskap midt i en annen livskrise. Var åpen om dette med barnehagen til eldste barnet. Så kom en bekymring på meg. Barnevernet sjekket saken kjapt og mente at barnet hadde blitt stilt spørsmål på en misvisende måte. Flere ting som sto i bekymringen hadde absolutt ikke noe å si for omsorg for barnet. 

Jeg kan forstå at det kommer flere meldinger når jeg opplevde det jeg gjorde. Det har jo blitt økt fokus på slikt i disse dager og alle tegn for noe utenom det vanlige er vist tegn på omsorgssvikt. 

Etter saken ble sjekket ut var barnehagen utrolig negativ til meg. De hadde nok bestemt seg for at sin bekymring var med god grunn. Nå som livet har stabilisert seg så har de endelig blitt hyggelige igjen. Jeg ga beskjed om at jeg ønsket samtale om barnet viste tegn til å slite med hverdagen midt i mitt vanskelige svangerskap. Ikke en eneste gang ble jeg fortalt noe negativt. I meldingen kom det frem at de lenge hadde reagert. 

Så her fikk barnehagen refs for arbeidet sitt. 

Og at det kommer flere meldinger i disse dager betyr ikke at det er mer vold. Det er bare økt fokus og mange ansatte som leter hardere enn før. 

Anonymkode: 8447b...7bc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og at det kommer flere meldinger i disse dager betyr ikke at det er mer vold. Det er bare økt fokus og mange ansatte som leter hardere enn før. 

Det har det også begynt å komme en del kritikk på fra fagpersoner, at det blir ofte lett med lykt og lupe fra offentlig ansatte. At privatpersoner ikke evner å skjønne forskjellen er forsåvidt greit nok, men man må kunne vente litt mer fra barnehage etc. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har det også begynt å komme en del kritikk på fra fagpersoner, at det blir ofte lett med lykt og lupe fra offentlig ansatte. At privatpersoner ikke evner å skjønne forskjellen er forsåvidt greit nok, men man må kunne vente litt mer fra barnehage etc. 

Jeg fikk kritikk for å ha levert og hentet i forskjellige biler gjennom svangerskapet. Personen i barnevernet leste setningen og sa at det betydde vel ikke noe. 

Jeg måtte ha automat og i blant ble det byttet om for å få det til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du som skriver dette?

Anonymkode: 3bfb5...f6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnevernet har fått inn økt antall bekymringsmeldinger, men reagerer ikke så lenge det står om liv og helse om dagen.
De er tusenvis av ansatte på hjemmekontor, men ingenting blir gjort virker det som
Er redd for at vi møter på en "trakt" når det eksploderer med ett tungt system som ikke er kapabel til å få tak i den hjelpen som trengs når det trengs
Tenker på de stakkars barna som havner i en slags grå-sone, hvor det ikke står i fare om livet, men de lever under tøffe psykiske kår med omsorgssvikt

Hvorfor tar det sånn tid med denne instansen når politiet, helsevesen og alle andre samfunnskritiske jobber fortsatt fungerer?

En av årsakene er at de får inn mange grunnløse bekymringsmeldinger som er basert på «magefølelsen», og ettersom mye av ressurser går til saker som det som blir henlagt så får ikke de barna som egentlig trenger hjelpen når de bør få den.

Anonymkode: babb3...312

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem er du som skriver dette?

Hva har det med noe å gjøre? 🤔 
Må jeg oute meg selv fordi jeg leser ting som ligger offentlig ute på nettet?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En av årsakene er at de får inn mange grunnløse bekymringsmeldinger som er basert på «magefølelsen», og ettersom mye av ressurser går til saker som det som blir henlagt så får ikke de barna som egentlig trenger hjelpen når de bør få den.

Anonymkode: babb3...312

Ser flere skriver at de har strammet inn på hva som er omsorgssvikt, det er bra. Kjedelig det skal få store konsekvenser for folk at ungen hadde hull i sokken og brunost en halv skive 
Men det lager nok kø som du sier ja

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser flere skriver at de har strammet inn på hva som er omsorgssvikt, det er bra. Kjedelig det skal få store konsekvenser for folk at ungen hadde hull i sokken og brunost en halv skive 

Ja, det blir jo en del barn som havner ut i ingenmannsland, egentlig:

"– Barnevernet strammer inn hva som er en barnevernssak, og skoler strammer inn på hvem som skal på spesialskole. I tillegg skjæres våre tjenester ned. Mellomrommet der ingen hører hjemme, blir større, og flere barn får ikke hjelp."

https://fontene.no/nyheter/de-er-med-pa-a-fange-opp-de-barna-som-faller-mellom-bup-og-barnevernet-6.47.753571.17b6247f18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av TS, det blir bare bedre.

Anonymkode: 5897b...a7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva har det med noe å gjøre? 🤔 
Må jeg oute meg selv fordi jeg leser ting som ligger offentlig ute på nettet?

Lurte på hvem du er (rollen din) i lys av å legge ut dette uten videre underbygging. Om du f.eks var lærer, annet eller privatperson

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, det blir jo en del barn som havner ut i ingenmannsland, egentlig:

"– Barnevernet strammer inn hva som er en barnevernssak, og skoler strammer inn på hvem som skal på spesialskole. I tillegg skjæres våre tjenester ned. Mellomrommet der ingen hører hjemme, blir større, og flere barn får ikke hjelp."

https://fontene.no/nyheter/de-er-med-pa-a-fange-opp-de-barna-som-faller-mellom-bup-og-barnevernet-6.47.753571.17b6247f18

Men dette er uavhengig av covid

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lurte på hvem du er (rollen din) i lys av å legge ut dette uten videre underbygging. Om du f.eks var lærer, annet eller privatperson

Blir feil av noen her inne å presentere seg som saksbehandler i barnevernet eller renholder på Kiwi, for det er det ingen som kan stadfeste så det blir bare meningsløst.

Anonymkode: 67c48...35b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av hvem ts er både jobb og privat, så er jo dette noe som fenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...