AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Hjelp!!!! Har oppkjøring om noen dager, og nervene tar helt overhånd her. Klarer ikke roe meg ned... Har dere noen tips og triks for å klare det?😰 Anonymkode: 3bbe1...47c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Det er ikke farlig, værste som skjer er at du stryker og da er det bare å ta den igjen. Mitt beste råd er å drite totalt i sensor og bare kjøre. Om jeg skal gi ett tips så er det å følge litt ekstra godt med i speilene (Ikke over-nevrotiskt selvfølgelig) og være nøye på blindsoner. Ikke ta store sjanser Husk å stille inn setet og alt om det føles gærnt ut, vit hvor refleksvesten ligger (Det kan det hende du får spm om) Når du evt består, om det er nå eller neste gang, kommer du til å le av hvor nervør du var. Dette klarer du Anonymkode: b70d3...e2a 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Jeg strøk første gang, men andre gang hadde jeg med kjørelæreren på oppkjøringen. Det var super hjelp og roet meg veldig, besto med glans 😃 Anonymkode: 7cdb2...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Hei, jeg kjørte opp for en ukes tid siden. Og var selv veldig nervøs dagene før, men jeg brukte mye tid på å kjøre bil. Utfordret meg selv ved å kjøre der jeg blir usikker på meg selv. På selve oppkjøringsdagen hadde jeg null nerver, de kom når jeg først parkerte etter oppkjøringen. Jeg tok lappen på 3 uker. Og hadde ikke kjørt på 2 år når jeg startet. Så det her klarer du. Så lenge du er rolig og viser for sensor at du har oversikt, så løser det seg. Er du trygg på at du kan reglene så er det ikke et problem. Og så kan det være lurt å dra frem selv hva du har gjort feil. jeg svarte feil på sikkerhetsspørsmål, kjøreskolelæreren måtte justere rattet mitt en gang da jeg kom litt for lengt ut i en annen sin fil når jeg svingte inn i flerfelt, kjørte med litt feil plassering igjennom boligfelt, og hadde litt for høy fart inn mot et kryss. Selv med disse feilene så klarte jeg å bestå. Men hadde jeg ikke vist hvor flink jeg var til å holde god oversikt over trafikkbilde, eller hvor rolig jeg var i trafikken. Så hadde jeg nok strøket på den. Anonymkode: 9ec0d...81a 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 1. Bruk litt ekstra tid på sikkerhetsspørsmålene og kjøp for eksempel oppkjøringskurset hos teoritentamen.no. 2. Øv på disse oppgavene som kan komme under oppkjøringen: - Rygg rundt en hekk i en bakke - Finn et sted å snu - Parker ved å rygge inn - Lukeparker (kommer nesten aldri da) 3. Øv deg litt ekstra på de ulike terrengene og rutene du vet kan komme - Motorvei. Tenk særlig på hvordan du kommer deg ut på motorveien i fartsøkningsfeltet og at du ikke senker farten før du er i reduksjonsfeltet. Tenk på blindsone og speilrutiner ved skifte av felt. Ikke la deg stresse av andre og hold fartsgrensen. - Landevei. Tenk særlig på fartstilpasning og plassering. - Boligfelt med høyreregel. Øv deg på å identifisere veier fra høyre ved hjelp av gateskilt. - Venstre sving i lys kryss, der du må tenke på stoppunktet ditt. - Rundkjøringer og da særlig unntaksrundkjøringer hvor du må ligge til venstre selv om du skal rett frem, fordi det bare er mulig å ta av rett frem og til høyre. - Kjør i byen og forsikre deg om at du klarer å identifisere personer som skal over gangfelt. - Tenk over speilrutiner generelt - Senk farten med en gang du ser en fotgjenger i veien (typisk landevei) sjekk blindsonen, blink ut og kjør forbi vedkommende i motsatt kjørefelt. - Tenk over at du skal kjøre økonomisk i forhold til hvilket gir du bruker og hvor ofte du girer. Anonymkode: c946f...4fb 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1. Bruk litt ekstra tid på sikkerhetsspørsmålene og kjøp for eksempel oppkjøringskurset hos teoritentamen.no. 2. Øv på disse oppgavene som kan komme under oppkjøringen: - Rygg rundt en hekk i en bakke - Finn et sted å snu - Parker ved å rygge inn - Lukeparker (kommer nesten aldri da) 3. Øv deg litt ekstra på de ulike terrengene og rutene du vet kan komme - Motorvei. Tenk særlig på hvordan du kommer deg ut på motorveien i fartsøkningsfeltet og at du ikke senker farten før du er i reduksjonsfeltet. Tenk på blindsone og speilrutiner ved skifte av felt. Ikke la deg stresse av andre og hold fartsgrensen. - Landevei. Tenk særlig på fartstilpasning og plassering. - Boligfelt med høyreregel. Øv deg på å identifisere veier fra høyre ved hjelp av gateskilt. - Venstre sving i lys kryss, der du må tenke på stoppunktet ditt. - Rundkjøringer og da særlig unntaksrundkjøringer hvor du må ligge til venstre selv om du skal rett frem, fordi det bare er mulig å ta av rett frem og til høyre. - Kjør i byen og forsikre deg om at du klarer å identifisere personer som skal over gangfelt. - Tenk over speilrutiner generelt - Senk farten med en gang du ser en fotgjenger i veien (typisk landevei) sjekk blindsonen, blink ut og kjør forbi vedkommende i motsatt kjørefelt. - Tenk over at du skal kjøre økonomisk i forhold til hvilket gir du bruker og hvor ofte du girer. Anonymkode: c946f...4fb Glemte å nevne en viktig ting. Husk å stopp bilen helt ved et stoppskilt. Selv om du feks skulle stoppe en bil foran deg, må du kjøre frem til krysset og stoppe helt igjen. Anonymkode: c946f...4fb 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 Jeg følte meg forresten tryggere ved at jeg dro til vegvesenet og øvde på å parkere der jeg skulle parkere på oppkjøringsdagen både før og etter oppkjøring. Det kan kanskje være noen parkeringslommer som er litt mer irriterende enn andre, så greit å bare gjøre seg kjent og være trygg på situasjonen. Anonymkode: c946f...4fb 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er ikke farlig, værste som skjer er at du stryker og da er det bare å ta den igjen. Mitt beste råd er å drite totalt i sensor og bare kjøre. Om jeg skal gi ett tips så er det å følge litt ekstra godt med i speilene (Ikke over-nevrotiskt selvfølgelig) og være nøye på blindsoner. Ikke ta store sjanser Husk å stille inn setet og alt om det føles gærnt ut, vit hvor refleksvesten ligger (Det kan det hende du får spm om) Når du evt består, om det er nå eller neste gang, kommer du til å le av hvor nervør du var. Dette klarer du Anonymkode: b70d3...e2a Denne hjalp skikkelig, masse takk!! ❤️ Anonymkode: 3bbe1...47c
Gjest AlmaSofie Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 Det er helt naturlig og ikke farlig å ha nerver før oppkjøring. Tror faktisk det er med på å få deg skjerpet under seansen.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 Si det til sensoren. At du er skikkelig nervøs. Min erfaring er at det hjelper være åpen når man er nervøs / redd / engstelig. Anonymkode: a15dd...bf9 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 Se langt frem og husk å puste. Da er mye gjort. Anonymkode: 52aa1...860
DrueSmoothie Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 (endret) Husk at sensor er mennesker de også. De vet du er nervøs, og de er ikke ute etter å slakte deg. De er kun ute etter å se om du er trygg nok i trafikken eller ikke til å kunne slippe deg ut på egenhånd. Husker da jeg kjørte opp på personbil. Første sensor sa til meg "Jeg er ikke ute etter å se om du kan høyre eller venstre, skulle du ta feil, vet du, da snur vi bare, og så kjører vi den veien vi skal... Så bare slapp av, så kjører vi en tur sammen" Og det å få høre det gjorde at skuldrene mine senket seg helt! På min neste oppkjøring (ny førerkortklasse) så satt jeg hele veien og skravlet med sensor, bla snakket om de beste løsningene på kjøreruten underveis etc. Så det går faktisk an å ha en dialog med vedkommende. Man må ikke bare sitte å stirre foran seg stiv som en pinne. Bare det å småskravle litt er ofte nok til å bli mindre nervøs Og husk å gi vedkommende ett godt inntrykk av deg. Smil, si hei og si gjerne noen ord man kan le av når sensor kommer inn i bilen. Mennesker er mennesker og førsteinntrykk har nok også litt å si dersom du skulle vippe tenker jeg da. Da vil vedkommende være positiv innstilt i utgangspunktet. LYKKE TIL!!!! Endret 11. mars 2021 av DrueSmoothie 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei, jeg kjørte opp for en ukes tid siden. Og var selv veldig nervøs dagene før, men jeg brukte mye tid på å kjøre bil. Utfordret meg selv ved å kjøre der jeg blir usikker på meg selv. På selve oppkjøringsdagen hadde jeg null nerver, de kom når jeg først parkerte etter oppkjøringen. Jeg tok lappen på 3 uker. Og hadde ikke kjørt på 2 år når jeg startet. Så det her klarer du. Så lenge du er rolig og viser for sensor at du har oversikt, så løser det seg. Er du trygg på at du kan reglene så er det ikke et problem. Og så kan det være lurt å dra frem selv hva du har gjort feil. jeg svarte feil på sikkerhetsspørsmål, kjøreskolelæreren måtte justere rattet mitt en gang da jeg kom litt for lengt ut i en annen sin fil når jeg svingte inn i flerfelt, kjørte med litt feil plassering igjennom boligfelt, og hadde litt for høy fart inn mot et kryss. Selv med disse feilene så klarte jeg å bestå. Men hadde jeg ikke vist hvor flink jeg var til å holde god oversikt over trafikkbilde, eller hvor rolig jeg var i trafikken. Så hadde jeg nok strøket på den. Anonymkode: 9ec0d...81a Tusen tusen takk, denne roet meg ned. Må nok lese over denne et par ganger fremover😅❤️ Anonymkode: 3bbe1...47c 1
Gjest AlmaSofie Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 Et lite tillegg til mitt forrige innlegg. Husk at det viktigste er at du fremstår som en trygg sjåfør. At du tar det rolig frem mot kryss og rundkjøringer, at du er obs på gående og syklister, slik at sensor selv føler seg trygg som passasjer i bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå