Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

det lureste. 
Jeg har alltid valgt å ha et høyt % skattetrekk for det gir meg mer ro, og er bedre å få igjen på skatten enn at det går andre veien. 
Var noen på tv som jobber innen økonomi og hun sa det lureste er å ha lavt trekk og heller spare de penger i banken hvor man får renter på de. Jeg forstår jo at det gir mening. Blir selv bare litt stresset over mindre trekk. 

Hvordan gjør dere det? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er da vel allmenn kunnskap. Det man får av rente på for mye betalt skatt er jo en vits, selv i våre dager hvor sparerenter er lave.

Anonymkode: ca9a0...560

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er høyere renter i banken enn staten (om man får tilbake på skatten). Men med det tidshorionsten det er snakk om her, utgjør det temmelig lite (kroner og ører, langt fra 100)  for den vanlige arbeidstakeren.

Om man derimot setter lav skatt for å investere pengene i feks fond, KAN man få høyere avkastning. Det kan også gi tap i den samme perioden.

Jeg justerer skattekortet mitt gjennom året. Tar typisk hver fjerde måned og sjekker hvordan jeg ligger an. Prøver å ligge rundt 0,- på skatten tilbake. Men tar heller litt for mye betalt enn for lite.

Anonymkode: 74bbd...831

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2021 den 15.30):

Det er høyere renter i banken enn staten (om man får tilbake på skatten). Men med det tidshorionsten det er snakk om her, utgjør det temmelig lite (kroner og ører, langt fra 100)  for den vanlige arbeidstakeren.

Om man derimot setter lav skatt for å investere pengene i feks fond, KAN man få høyere avkastning. Det kan også gi tap i den samme perioden.

Jeg justerer skattekortet mitt gjennom året. Tar typisk hver fjerde måned og sjekker hvordan jeg ligger an. Prøver å ligge rundt 0,- på skatten tilbake. Men tar heller litt for mye betalt enn for lite.

Hei, dette lurer jeg litt på. Hvilke grunner har du for justeringen? Er ærlig talt ikke så flink med dette her. Du nevner at du prøver ligge rundt 0,- men hvordan kan du vite dette? Hvis man kan kontrollere dette bedre så hvorfor ender folk opp med baksmell? 
Jeg har alltid betalt maks prosent skatt. 

Anonymkode: 5f609...f16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, dette lurer jeg litt på. Hvilke grunner har du for justeringen? Er ærlig talt ikke så flink med dette her. Du nevner at du prøver ligge rundt 0,- men hvordan kan du vite dette? Hvis man kan kontrollere dette bedre så hvorfor ender folk opp med baksmell? 

Hva er maks prosent skatt?

Anonymkode: c603d...ac6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er nøye når du skriver inn tallene i altinn og juster underveis om du ser lønna blir høgre. Jeg skatter nesten nøyaktig, par 100 lapper igjen. 

Anonymkode: 0e628...3d6

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er rentesatsen hos Skatteetaten på tilgodeskatt satt til 0. Med andre ord, pengene taper seg å stå på konto til Staten i alt fra 1,3 - 0,3 år, til du får dem tilbake på skatten. 

Å få legge inn ekstra skattetrekk for å få mye penger igjen på skatten er jo bare forbanna tull! Dem som skryter av at dem får igjen 20.000 - 50.000 igjen på skatten i år, som om at dette var en gave fra Staten, har jo rett og slett vært økonomisk idiot året før ;) 

Anonymkode: f5f0e...feb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg legger til hvilken inntekt og skatt jeg har betalt så langt. Det kan være at jeg gir penger til veldedig formål, dette gir skattefradrag ved beløp over 500 kr. Det kan legges inn. Rentene endres også typisk i løpet av året. Inntekt endrer seg også typisk i løpet av året pga lønnsforhandling.

Skatteetaten har også kalkulator på nett hvor man kan legge inn tallene sine for å se hvordan man ligger an. Det gjør også skattekortet. Jeg kan dog ikke legge inn finnmarkfradraget på skattekortet.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/beregn-skatten-din/

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/

Jeg har et excel-ark hvor jeg legger inn all skattbar inntekt og hvilket skattetrekk som har blitt gjort. Jeg legger også inn framtidig inntekt og hvilket skattetrekk dette får på grunnlag av nåværende skattekort. Jeg har grønn skrift på det som er bekreftet (altså har skjedd) og vanlig sort skrift på det som jeg tror skal skje måned for måned.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å skatte alt for lite, slik at jeg kan investere pengene underveis. Betaler da baksmellen av investerte penger.

Anonymkode: 681f4...fce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål litt på siden her: Hvis man plutselig må skatte rundt 300 kroner mer fra januar i forhold til året før, betyr det da at man har skattet 300 kr for lite per måned året før, og at det da blir en liten smell? Dumt spørsmål sikkert, men jeg forstår meg absolutt ikke på skatt.. 

Anonymkode: 19183...ab3

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Med mindre det er snakk om veldig mye penger, har det minimalt å si. Jeg fikk 200 kr i renter for pengene jeg hadde på konto i 2020... Det er veldig lav rente på å spare i banken.

AnonymBruker
Skrevet

Siden det gir deg ro å få penger tilbake, bør du fortsette med dette. Men du bør prøve å få så lite som mulig tilbake. 

Hvis man med vilje betaler for lite i skatt gjennom året må man jo huske på å sette av penger til baksmellen også, ikke leve på det man får utbetalt ekstra. Dersom man ikke klarer å sette av penger uten å bruke de bør man ikke velge denne strategien. 

Anonymkode: 945a0...275

Gjest Råååsa
Skrevet

Jeg regner ut hva jeg må betale i skatt og legger meg omtrent på null. Jeg justerer skattekortet ved behov, f.eks i juni og desember. 

Jeg kunne sikkert ha skattet for lite og investert i stedet. Kanskje jeg gjør det slik i fremtiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et spørsmål litt på siden her: Hvis man plutselig må skatte rundt 300 kroner mer fra januar i forhold til året før, betyr det da at man har skattet 300 kr for lite per måned året før, og at det da blir en liten smell? Dumt spørsmål sikkert, men jeg forstår meg absolutt ikke på skatt.. 

Skattetrekket i skattekortet 2021 blir beregnet ut fra lønn innmeldt på A-meldingen for oktober 2020, mens de andre opplysningene (lån, renter, innskudd osv) hentes fra skattemeldingen for inntektsåret 2019.

Anonymkode: b2479...825

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skattetrekket i skattekortet 2021 blir beregnet ut fra lønn innmeldt på A-meldingen for oktober 2020, mens de andre opplysningene (lån, renter, innskudd osv) hentes fra skattemeldingen for inntektsåret 2019.

Ok, så da henger det ikke sammen? Altså, det må ikke nødvendigvis bety baksmell? 🙈🙈

Gjest Smeltemann
Skrevet

Det som lønner seg mest er å betale akkurat med skatt, å heller sette l fond. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok, så da henger det ikke sammen? Altså, det må ikke nødvendigvis bety baksmell? 🙈🙈

Nei, det betyr ikke nødvendigvis baksmell. 

Man bør alltid sjekke om opplysningene som står i skattetrekksmeldingen man får i desember stemmer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...