AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Ser at man nå kan utdanne seg når man er permittert, så man kan motta dagpenger mens man studerer. Men hvordan fungerer dette? Er det slik at om jeg har mulighet til å søke lånekassen, så MÅ jeg det først og fremst? Man må jo også fortsatt være villig til å droppe ut av studiet nårsomhelst om ett studie dukker opp Noen som gjør dette pr i dag? Min jobb kaller meg inn kanskje 2-4 dager i mnd og det ser ikke lyst ut. Men jeg har ikke råd til å bli student via lånekassen Anonymkode: 48c8a...d16
Kabalen Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Du kan kombinere dagpenger og studier. Det eneste du trenger å gjøre er å fylle ut på meldekortet de dagene du deltar på undervisning. Du kan ikke kombinere støtte fra Lånekassen med dagpenger. Foreløpig er det ingen begrensning på hvor mye tid du kan bruke på studier/kompetanseheving som permittert, men fra 1. juli mener jeg reglene endres slik at det blir noen begrensninger i hvor stor studiebelastning du kan ha og hvor mange dager du kan delta på undervisning. Mulig det også er noen begrensning på alder - at du må være over 30, men det er jeg usikker på. Ta en prat med veileder din i NAV for å være sikker på hvilke regler som vil gjelde for deg. Det finnes mange kortere kurs og enkeltemner du kan ta som permittert dersom du ikke ønsker å starte på en full utdannelse. Anbefaler absolutt å bruke tiden som permittert til å å ta kurs/utdannelse. Du får mer kompetanse og får noe å fylle dagene med. Jeg er også permittert og har utnyttet muligheten til å starte på en helt ny utdannelse, men dersom jeg skal fortsette på fulltid til høsten må jeg nok belage meg på støtte fra Lånekassen istedenfor dagpenger. Hvis du har barn eller er over 30 år kan du søke om 100 000 ekstra lån fra Lånekassen pr år i to år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå