Gå til innhold

Hjelp! Gardinkrise!


Gjest Litjmæ

Anbefalte innlegg

Gjest Litjmæ

Ja, jeg vet, jeg er totalt husmorjomfru når det gjelder sying og strikking og alle sånne ting. Helt håpløs. Men i et anfall av ren galskap fant jeg ut at jeg skulle sy mine egne gardiner (god knows why) og nå sitter jeg altså med en 7,5 meter lang rull med tøy og skal prøve å forvandle det til fire gardiner. Og altså... Rullen er klipt av skeivt til å begynne med. Hvordan gjør jeg for å få kanten til å bli rett når jeg skal sy?

Jada, jeg vet at jeg er helt grønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rhoswen
Rullen er klipt av skeivt til å begynne med. Hvordan gjør jeg for å få kanten til å bli rett når jeg skal sy?

Klippe mer?

:sjarmor: Jeg er helt blank, snuppa. Nå skjønner ejg hvorfor det er drøyd så lenge. Men du skal ha for å ha prøvd, altså, forsøk godkjent. :ler: Ingen svigermor i nærheten...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Ærsj, jeg må vel bite i det sure eplet og ringe enten mor eller svigermor da, hvis ikke noen andre kan hjelpe?

*blinke med store dådyrøyne*

:sminkedokke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg for å få kanten til å bli rett når jeg skal sy?

Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener.....men du må jo klippe den rett før du begynner å sy.

Kan du punkte opp hva du ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en vinkel som er 90grader?

I nødsfall kan du bruken en vanlig linjal.

Legg den med den ene siden (evt. kortsiden) langs den siden du vet er rett - så kan du merke utover så langt du kommer og ha en rett strek.

Finn f.eks et langt ark/perm etc og jobb deg bortover stoffet litt og litt slik at du hele tiden har mesteparten av arket på den delen du vet er rett.

Når du så kommer over på den andre siden av stoffet skal du ha en rett linje du kan klippe etter. Så kan du klippe de bitene du skal sy til gardin.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en vinkel som er 90grader?

I nødsfall kan du bruken en vanlig linjal.

Legg den med den ene siden (evt. kortsiden) langs den siden du vet er rett - så kan du merke utover så langt du kommer og ha en rett strek.

Finn f.eks et langt ark/perm etc og jobb deg bortover stoffet litt og litt slik at du hele tiden har mesteparten av arket på den delen du vet er rett.

Når du så kommer over på den andre siden av stoffet skal du ha en rett linje du kan klippe etter. Så kan du klippe de bitene du skal sy til gardin.

Lykke til

Dette er en kjempefin måte hvis gardinen har trykt mønster.

Det kan ellers være en fordel å klippe etter tråden, dvs ta tak i en tråd og dra den helt ut - da får du et lite spor i stoffet som er den helt rette linja. Hvis stoffet er tynt, kan dette bli vanskelig, da.

Tynt bomullsstoff skal faktisk rives på tvers - da holder det trådretningen. Det kan se skjevt ut etterpå, men skal bare trekkes på plass.

Problemet med å legge stoffet rett og klippe i vinkel, er at det kanskje ikke er vinkelrett i trådretningen. Dvs. at etter første vask/rens, så vil stoffet ha gått tilbake til sin opprinnelige fasong, og det kan bli skjevt. Akkurat slik som du kan se på sidesømmen på billige T-skjorter eller sengetøy - det er klipt når det ser glatt ut - men ikke i trådretningen, så den tar overhånd etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litjmæ

:redd:

Prøvde det med 90 grader og fikk hvertfall til en strek ett sted :ler: Har nok tatt meg vann over hodet med dette her... Får håpe at det blir noenlunde ok og ikke som Twigi sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags stoff er det da Litjmæ?

som Twigi sier, så er dette egentlig bare best dersom du har stoff som det er trykt mønster på (altså der det stort sett bare er mønster på ene siden av stoffet og andre siden er kun stoffets farge)

har du stoff som ikke er slik, så bør du bruke en av de andre metodene, å følge trådene som går på tvers.

selv pleier jeg å rive det, om det ikke er for tykt, da VET jeg at det blir rett.

eller bare følge de "liggende" trådene når jeg klipper.

ikke bare fordi det kan endre seg når det vaskes, men har du klippet det skjeivt, så vil det dra seg enda skjeivere også, bare ved at de henger der.

har du klippet enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... om det er tung fløyel, så er det kanskje greit nok.

men om det er det, altså litt tykkelse på ikke sånn tynn nervøs fløyel, så ville jeg snudd stoffet og sett hvordan klippingen går i forhold til de liggende trådene.

på baksiden skal du vel kunne se vevingen skulle jeg tro, så da bør du kunne se om det er helt skeivt i forhold til veven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

:ler:

Bare vær flue på veggen du snuppa. Jeg skal ærlig innrømme at vi gikk gjennom det der på msn i går aline og det er helt gresk for meg. Har ikke peiling i det hele tatt. Men jeg skal prøve igjen i kveld altså *gir seg ikke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Bare vær flue på veggen du snuppa. Jeg skal ærlig innrømme at vi gikk gjennom det der på msn i går aline og det er helt gresk for meg. Har ikke peiling i det hele tatt. Men jeg skal prøve igjen i kveld altså *gir seg ikke*

trenger ikke ha peiling, men må jo se etter.

jeg mener, om du virkelig ser, så ser du jo trådene som går oppover og bortover, krysser hverandre, og da følger du bare de som går bortover.

men skjønner at det føles greskt ihvertfall når man ikke sitter med stoffet der og kan se etter.

lykke til i kveld da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Det der med nervøs fløyel var hvertfall gresk, er bare meg som blir nervøs av dette her :ler:

Men som sagt, jeg skal prøve igjen i kveld. Kanskje :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nervøs fløyel er sånn tynn fløyel som beveger seg mer en ikke-nervøs fløyel. :icon_lol:

tykk, stødig fløyel er ikke nervøs fløyel.

tynn, strechy fløyel er nervøs fløyel. (regner ikke med at det er det du har, ikke til gardiner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Hoho, ja du. Det er hvitt. Det er det jeg har peiling på. Og det er gardintøy da. Finnes ferdigsydd også, men akkurat denne rullen var på tilbud, så jeg fikk hele sulamitten for tohundre kroner, hadde måttet ut med nesten tusen for ferdigsydde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hmm.. du får kjenne på det og titte på det senere da, det er lett å se om det er strech eller ikke, bare å strekke litt i det det, dersom du kan snurre det rundt handa de og det faktisk føyer seg akkurat etter og tilpasser seg, så er det strech, er det stivere så er det ikke strech. :erter:

men tror det sjelden blir brukt som gardinstoff altså, så regner med at det er vanlig fløyel.

og da skal det være mulig å se vevingen på baksiden og slik se om du har klippet rett i forhold til trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Har litt medfølelse med deg nå Litjmæ. Jeg sydde gardiner i helga. Resultatet ble heldigvis veldig bra men det skal bli lenge til neste gang (blir vel 8 lengder til stua neste år *grøss*). Jeg hater å sy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...