Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har yrkesfaglig utdanning og sitter med en drøm om å få en bachelor. 

Er for tiden alenemor og jobber 100% som fagarbeider. Har fagbrev i butikkfaget, men ønsker noe mer. Ser ikke at jeg har tid til å studere vedsiden av 100% jobb og forsørgelse av mitt barn. Har et barn med spesielle behov og trenger mye oppfølging. 

Er det håp? Flere som har tatt studier vedsiden av 100% jobb og forsørgelse av barn uten hjelp av en partner ? 

Første jeg må gjøre er å få meg studiekompetanse. Tok dere det som privatist eller tok dere kurs? Hva anbefaler dere?

Anonymkode: 8805b...b7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet med studiekompetanse, og kjent på belastningen det medfører. Om det er greit kan du jo gå videre, men kjenner du at det blir tungt så bør du jo gi deg etter det året 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Startet på ingeniørstudier som 32 åring, beste jeg har gjort noensinne. Var også alene med barn, 2 stykker, i starten av tenårene, var tøft, men ikke så gale som folk skal har det til.

Uansett er livet mitt natt og dag, før og nå, jeg tjener flere 100 000 mer enn før, vi har en helt annen bolig, ferier, mulighet til å drive med fritidsinteresser og veldig interessant jobb,, som gir meg en givende hverdag, hver dag,  enkelt  å bytte jobb eller fagområde dersom jeg ønsker det, akkurat det gir meg en veldig trygghet og tilfredsstillelse. 

Vel, riktignok før jeg ble ufør, men der også har jeg hatt store fordeler, god forsikring og pensjonsordning, jeg taper ikke pensjon, har maks  mnd ufør utbetaling, og lever ganske greit. Hadde jeg ikke tatt utdanning, hadde stpa vært en helt annen, tør nesten ikke tenke tanken.

Kjør på

Anonymkode: 6ffbb...216

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enda eldre enn deg, og startet å ta bachelorutdanning for et par år siden. I forhold til kapasitet og tid går det fint, men motivasjonen har sunket til bunns og vel så det. 
«Problemet» med å ta bachelor i godt voksen alder, vil jeg hevde er at gjennom erfaring så har man i praksis både en og flere bachelor’er. Det er kjempetungt å bruke så mye tid og energi på å lire ut av seg det som (for meg) er selvfølgeligheter.

Det er alltid bra med utdannelse. Ut i fra egen erfaring ville jeg vurdert å ta bachelor i noe jeg ikke har drevet med før i hvert fall, for å klare å holde energien og interessen oppe.

Anonymkode: 54f92...0df

Skrevet

Det gjorde jeg, dog uten barn. Tok eksamener som privatist. Er det noen fag som er krevende for deg kan du ta det skn nettstudie. Dette gjorde jeg ved siden av å jobbe fullt.

når du skal ta bachelor ville jeg ikke jobbet fullt, men lånekassen har ekstra støtte til foreldre. Sjekk det ut😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har yrkesfaglig utdanning og sitter med en drøm om å få en bachelor. 

Er for tiden alenemor og jobber 100% som fagarbeider. Har fagbrev i butikkfaget, men ønsker noe mer. Ser ikke at jeg har tid til å studere vedsiden av 100% jobb og forsørgelse av mitt barn. Har et barn med spesielle behov og trenger mye oppfølging. 

Er det håp? Flere som har tatt studier vedsiden av 100% jobb og forsørgelse av barn uten hjelp av en partner ? 

Første jeg må gjøre er å få meg studiekompetanse. Tok dere det som privatist eller tok dere kurs? Hva anbefaler dere?

Anonymkode: 8805b...b7b

Det beste valget jeg har tatt noensinne. Men jeg søkte om ekstra lån i 2 år (det har du som er over 30 eller har barn også mulighet til), jeg jobbet derfor ikke. 100% jobb hadde jeg aldri orket.

Anonymkode: 01935...240

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket opp fagskole? Du kan ta fagskole på deltid og når du er ferdig lønnes du som med bachelorgrad. Eller ønsker du bachelor i ett helt annet felt ?

Anonymkode: 24256...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du sjekket opp fagskole? Du kan ta fagskole på deltid og når du er ferdig lønnes du som med bachelorgrad. Eller ønsker du bachelor i ett helt annet felt ?

Anonymkode: 24256...940

Svært interessert i å vite hvilken sektor som gir høyskolelønn til fagskoleutdannede? 

Anonymkode: 996ce...09d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svært interessert i å vite hvilken sektor som gir høyskolelønn til fagskoleutdannede? 

Anonymkode: 996ce...09d

Ikke meg du kommenterer. Men at fagskole gir det samme som høyskole er bare noe de «reklamerer» med.  Kommer kanskje en liten vei med fagskole men mitt intrykk er at det er er bortkasta tid🙄

Anonymkode: 6a353...650

AnonymBruker
Skrevet

Se om du kommer inn med realkompetanse, eventuelt om du kan ta nettstudier 🙂 

Anonymkode: b95ec...5d4

Skrevet

Klart du kan det, men jeg er enig med hun som sa du burde begynne med studiekompetanse og kjenne på hva du synes om det. Så bør du finne ut hva du kan tenke deg å studere, og om den utdanningen er forenlig med livet ditt nå. Enkelte utdanninger krever at du er i praksis osv. 

Men du må jo heller ikke studere på heltid, det finnes mange deltids- og nettstudier, det kommer igjen an på hva slags utdanning og jobb du kan tenker deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ofte vanskelig å komme inn med  realkompetanse. Spørs hva slags studie du ser for deg? Nettstudier koster som regel, og er gjerne jallastudier. Jeg tok bachelor vedsiden av jobb, med barn, ingen problem. Startet rett på master etterpå. Heller ingen problem. Motivasjon og vilje

Anonymkode: 9aa5c...689

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke meg du kommenterer. Men at fagskole gir det samme som høyskole er bare noe de «reklamerer» med.  Kommer kanskje en liten vei med fagskole men mitt intrykk er at det er er bortkasta tid🙄

Anonymkode: 6a353...650

Fagskole gir jo studiepoeng på lik linje med høyskole, og ofte er det jo mulig å bygge videre til bachelor gjennom samarbeid mellom fagskole og høgskole/universitet.

Anonymkode: 45559...76f

Skrevet

Jeg tror du kan ta studiespesialiserende på vanlig videregående også, selv om du er voksen - eventuelt ta det på en skole for voksne (?). I hvert fall via 23/5-regelen (https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen).

Jeg kjenner en som gjør det nå, og jeg tror ikke det er en vanlig videregående skole han tar det på, skjønner du... Ring veiledningssenteret der du bor og forhør deg med dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...