Ukjent. Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Først og fremst: se debatten fra i går. Høie «kunne ikke komme», og det tror jeg han er glad for. Det var regelrett slakt fra alle hold: ingen tanker om helhet, ingen konsekvensutredninger og kost/nytteberegninger, begredelig beredskap før pandemien og ingen forsøk på å forbedre den i løpet av året som er gått. Guldvog ble avkledd og hans eneste forsøk på forsvar var å pirke på ordbruken til Solvang om at Erna ikke kom med trusler om ytterligere tiltak. Det var ikke trusler sa han (hvis han virkelig ikke forstår at det er slik folk oppfatter det etter et år, så bør han kanskje begynne å snakke litt med mannen i gata.) Idag begynner NRK og flere medier å løfte frem konsekvensene av tiltakene: Statens barnehus melder at flere barn blir mishandlet pga tiltakene: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/politiet-erfarer-at-fleire-foreldre-tyr-til-vald-under-pandemien-1.15408758 Her kan man lese litt om ledighet og konsekvensene av det: https://www.nrk.no/norge/over-en-halv-million-nordmenn-mottok-ledighetstrygd-pa-ett-ar-1.15410004 Og her kan man lese litt om psykisk helsevern under pandemien: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/13875239/ Nå må regjeringen åpne! De har ødelagt mer enn nok allerede. 33
Populært innlegg Ubiquiti Skrevet 10. mars 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 10. mars 2021 Dette har ingenting med hvor farlig viruset er. Som nevnt tidligere, mange hadde det vanskelig under andre verdenskrig, krigen var der likevel. Man må bare forholde seg til realitetene. Med den spredningen vi har nå, og stadig mer som kommer frem om senskader og alvorlige forløp også hos barn er det mer tiltak man skal ha, ikke mindre. Jo fortere vi får vekk dette svineriet, jo fortere kan man returnere til "normalen". 67
Gjest Tutte Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Ukjent. skrev (1 time siden): Først og fremst: se debatten fra i går. Høie «kunne ikke komme», og det tror jeg han er glad for. Det var regelrett slakt fra alle hold: ingen tanker om helhet, ingen konsekvensutredninger og kost/nytteberegninger, begredelig beredskap før pandemien og ingen forsøk på å forbedre den i løpet av året som er gått. Guldvog ble avkledd og hans eneste forsøk på forsvar var å pirke på ordbruken til Solvang om at Erna ikke kom med trusler om ytterligere tiltak. Det var ikke trusler sa han (hvis han virkelig ikke forstår at det er slik folk oppfatter det etter et år, så bør han kanskje begynne å snakke litt med mannen i gata.) Idag begynner NRK og flere medier å løfte frem konsekvensene av tiltakene: Statens barnehus melder at flere barn blir mishandlet pga tiltakene: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/politiet-erfarer-at-fleire-foreldre-tyr-til-vald-under-pandemien-1.15408758 Her kan man lese litt om ledighet og konsekvensene av det: https://www.nrk.no/norge/over-en-halv-million-nordmenn-mottok-ledighetstrygd-pa-ett-ar-1.15410004 Og her kan man lese litt om psykisk helsevern under pandemien: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/13875239/ Nå må regjeringen åpne! De har ødelagt mer enn nok allerede. Er så glad for at flere og flere leger og professorer står sterkere fram med sine kritiske meninger rundt dette. Og mye av det vi som har blitt kalt konspirasjonsteoretikere har skrevet her inne blir nå tatt opp i større grad.
Prompejenta Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Ja, det er så SYKT mange konsekvenser man nesten ikke snakker om Barnevernet er i krise, med regler som struper deres eget arbeid De unge sliter. Hvor tragisk er det ikke å ha kjøpt sin egen første bolig nå rett før korona; for og så miste jobben og alt man har spyttet inn/arv/hva det skulle være. Jeg er VELDIG glad jeg gikk til en psykolog for noen år siden, om jeg var i psykisk krise når dette inntraff så er jeg ikke sikker på om jeg hadde kommet meg mellom 15
Blålin Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Ubiquiti skrev (2 timer siden): Dette har ingenting med hvor farlig viruset er. Som nevnt tidligere, mange hadde det vanskelig under andre verdenskrig, krigen var der likevel. Man må bare forholde seg til realitetene. Med den spredningen vi har nå, og stadig mer som kommer frem om senskader og alvorlige forløp også hos barn er det mer tiltak man skal ha, ikke mindre. Jo fortere vi får vekk dette svineriet, jo fortere kan man returnere til "normalen". Sukk Du velger en senskade og overser de andre. Ser du ikke senskader innen psykiatri, arbeid, økonomi, annen sykdom osv osv? Og hva har landet gjort for å utbedre kapasitet innen helse og psykiatri? Utdanning, lønn, bygg? Ikke engang satt det på agendaen for debatt! Hadde de i det minste gjort det, ville jeg vært mer positiv til tiltak. Nå skal vi bare ofre, men ingenting blir gjort på den "andre siden". Jeg var for full nedstengning på starten. Da visste vi ikke hvor farlig dette var. Ingenting skjedde. Nå har jeg forandret mening. Kanskje også grunnet bl.a. psykologisk lidelse og økonomiske belastninger nær meg. Det er mange måter man kan miste noen en elsker på, ikke bare covid. 39
NorthernLight Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 Frøyamor skrev (6 minutter siden): Tiltakene koster mye mer enn de smaker. Så det er bedre å risikere fulle intensivavdelinger med Covid-19 pasienter og at mange av de dør, at enda flere operasjoner blir utsatt osv osv? Man må huske at man må ha plass på intensiven til de med hjerneslag, som har vært i trafikkulykker osv også! 24
Blekkulfina Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 Ukjent. skrev (3 timer siden): Først og fremst: se debatten fra i går. Høie «kunne ikke komme», og det tror jeg han er glad for. Det var regelrett slakt fra alle hold: ingen tanker om helhet, ingen konsekvensutredninger og kost/nytteberegninger, begredelig beredskap før pandemien og ingen forsøk på å forbedre den i løpet av året som er gått. Guldvog ble avkledd og hans eneste forsøk på forsvar var å pirke på ordbruken til Solvang om at Erna ikke kom med trusler om ytterligere tiltak. Det var ikke trusler sa han (hvis han virkelig ikke forstår at det er slik folk oppfatter det etter et år, så bør han kanskje begynne å snakke litt med mannen i gata.) Idag begynner NRK og flere medier å løfte frem konsekvensene av tiltakene: Statens barnehus melder at flere barn blir mishandlet pga tiltakene: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/politiet-erfarer-at-fleire-foreldre-tyr-til-vald-under-pandemien-1.15408758 Her kan man lese litt om ledighet og konsekvensene av det: https://www.nrk.no/norge/over-en-halv-million-nordmenn-mottok-ledighetstrygd-pa-ett-ar-1.15410004 Og her kan man lese litt om psykisk helsevern under pandemien: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/13875239/ Nå må regjeringen åpne! De har ødelagt mer enn nok allerede. Hva tror du egentlig skjer ved fullt frislipp før flesteparten er vaksinert? Nok en studie har nå fastslått at den britiske mutasjonen ikke bare er mer smittsom, men også mer dødelig (en studie publisert i BMJ nylig anslår 30- 100% høyere dødelighet). Mener du det er helt greit at ellers friske folk på 60 + må dø altfor tidlig pga smitte nå, og det attpåtil bare noen uker før første vaksinedosen skulle blitt satt?? DET er helt ubegripelig spør du meg. Og så er det kanskje lett å bagatellisere dette med sprengt intensivkapasitet, og det er selvsagt under enhver kritikk at ikke mer har blitt gjort for å øke denne. Men det er som det er, lite som kan gjøres med det her og nå, og da er det helt avgjørende at sykehusene til en hver tid har noen ledige intensivplasser tilgjengelig. Og det gjelder ikke bare til alle de kritisk syke covid-pasientene, men også alle oss andre. Vi snakker hjerneblødning, blodforgiftning eller komplikasjoner i forbindelse med fødsel, bilulykke osv. En ledig intensivplass kan bety forskjellen på liv og død for oss alle, våre barn, eller øvrig familie- ikke bare for de eldste blant oss. 22
Frøyamor Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): Så det er bedre å risikere fulle intensivavdelinger med Covid-19 pasienter og at mange av de dør, at enda flere operasjoner blir utsatt osv osv? Man må huske at man må ha plass på intensiven til de med hjerneslag, som har vært i trafikkulykker osv også! Jeg tenker at voksne mennesker som har levd et liv alerede, 30+, skal være fornøyd med det og ta sjangsen. Og om besta på 60+ dør, so what? Gamlehjemmene er fulle uansett, vi trenger ledige plasser. Er du klar over hvor mange BARN som lider? Vold og overgreps mørketallene er skyhøye. Tenk alle barna som blir PULT av familiemedlemer. Alle barna som blir DAGLIG SLÅTT. Alle barn som lever med foreldre med RUSPROBLEM. Alle disse barne er nå mer fanget hjemme hos disse foresatte. Alle som sliter psykisk? De har det hundre ganger verre nå. De er heldige hvis de i det hele tatt får hjelp. Barseldepresjon tallene er høyere enn de noen gang har vært. Kan du tenke deg hvor mange førstegangsfødende som er helt alene? Barselgrupper er avlyst, folk tørr ikke besøke hverandre, ja så da sitter de der. Alene mens far er på jobb, usikre, utslitte, og deprimerte. Livskvaliteten til så ufattelig mange har rast rett i dass! Og hvorfor? For å redde Olga på 94? 14
Lunarstone Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 Frøyamor skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at voksne mennesker som har levd et liv alerede, 30+, skal være fornøyd med det og ta sjangsen. Og om besta på 60+ dør, so what? Gamlehjemmene er fulle uansett, vi trenger ledige plasser. Er du klar over hvor mange BARN som lider? Vold og overgreps mørketallene er skyhøye. Tenk alle barna som blir PULT av familiemedlemer. Alle barna som blir DAGLIG SLÅTT. Alle barn som lever med foreldre med RUSPROBLEM. Alle disse barne er nå mer fanget hjemme hos disse foresatte. Alle som sliter psykisk? De har det hundre ganger verre nå. De er heldige hvis de i det hele tatt får hjelp. Barseldepresjon tallene er høyere enn de noen gang har vært. Kan du tenke deg hvor mange førstegangsfødende som er helt alene? Barselgrupper er avlyst, folk tørr ikke besøke hverandre, ja så da sitter de der. Alene mens far er på jobb, usikre, utslitte, og deprimerte. Livskvaliteten til så ufattelig mange har rast rett i dass! Og hvorfor? For å redde Olga på 94? Det er forferdelig med barn som lider. Men det bildet ditt her er ganske unyansert. For det første vil flere lide ved fullt frislipp, også barn. Og vi som er 30+ (og som bør være fornøyd med vårt lange liv) vil gjerne ikke risikere senskader, død og alvorlig sykdom. Jeg er 31 og føler vel egentlig ikke at jeg er fornøyd med livslengden min enda 🤔 Og jeg har barn. Jeg vil ikke ta sjansen på at barna mine skal bli smittet med dette viruset, og de ligger heller ikke an til å få vaksine. Når man veier alle hensyn opp mot hverandre, så vil vi se at det beste for samfunnet er å holde smitten nede så langt det lar seg gjøre. Fullt frislipp vil også føre til "livskvalitet rett i dass". 22
Menchit Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): Så det er bedre å risikere fulle intensivavdelinger med Covid-19 pasienter og at mange av de dør, at enda flere operasjoner blir utsatt osv osv? Man må huske at man må ha plass på intensiven til de med hjerneslag, som har vært i trafikkulykker osv også! Ja, det er bedre, de får heller koble fra 90 åringene, eventuelt bygge ut kapasiteten. Men det er visst ikke et tema. Hvorfor det tror du? Antagelig fordi de vet at nordmenn stort sett er lydig og gjør som de får beskjed om på. I tillegg til at dødeligheten er sterkt overdrevet. 6
Frøyamor Skrevet 10. mars 2021 #13 Skrevet 10. mars 2021 Lunarstone skrev (22 minutter siden): Det er forferdelig med barn som lider. Men det bildet ditt her er ganske unyansert. For det første vil flere lide ved fullt frislipp, også barn. Og vi som er 30+ (og som bør være fornøyd med vårt lange liv) vil gjerne ikke risikere senskader, død og alvorlig sykdom. Jeg er 31 og føler vel egentlig ikke at jeg er fornøyd med livslengden min enda 🤔 Og jeg har barn. Jeg vil ikke ta sjansen på at barna mine skal bli smittet med dette viruset, og de ligger heller ikke an til å få vaksine. Når man veier alle hensyn opp mot hverandre, så vil vi se at det beste for samfunnet er å holde smitten nede så langt det lar seg gjøre. Fullt frislipp vil også føre til "livskvalitet rett i dass". Les @Menchitsitt innlegg over her du. Full frislipp vil blandt annet føre til at små bedrifter/resturanter/barer/butikker klarer seg. Altså økonomien vår. Men du bryr deg kansje ikke om velferdsstaten slik vi kjenner den heller? For den kan ikke opprettholdes evig den heller. Så får heller de som er i «risiko grupper» holde seg hjemme. La oss andre som ikke har ymse sykdommer eller er gamle, leve. 10
NorthernLight Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 Menchit skrev (8 minutter siden): Ja, det er bedre, de får heller koble fra 90 åringene, eventuelt bygge ut kapasiteten. Men det er visst ikke et tema. Hvorfor det tror du? Antagelig fordi de vet at nordmenn stort sett er lydig og gjør som de får beskjed om på. I tillegg til at dødeligheten er sterkt overdrevet. Herlighet.. Fortell meg hvordan man skal skaffe mange intensivsykepleiere på kort tid? Og jo mer smitte man får i samfunnet vil flere som er betydelig yngre enn 70 også bli innlagt. Mange som er innlagt med covid-19 er også innlagt mye lenger enn flere andre. Virker ikke som du forstår konsekvensene hvis intensivavdelingene blir fulle. Makan til holdning... 25
J.E Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 Menchit skrev (14 minutter siden): Ja, det er bedre, de får heller koble fra 90 åringene, eventuelt bygge ut kapasiteten. Men det er visst ikke et tema. Hvorfor det tror du? Antagelig fordi de vet at nordmenn stort sett er lydig og gjør som de får beskjed om på. I tillegg til at dødeligheten er sterkt overdrevet. Koble fra 90 åringer ...??? Det er ikke 90 åringer som opptar respiratorer og intensivplasser . De får palliativ pleie, og oftest på sykehjemmene. Det er 40-70 åringer på sykehusene. Bygge opp kapasitet ... Du tror vel ikke at det går an og utdanne intensiv sykepleiere så fort. Og noen må ønske og bli det. Tviler egentlig at noen gidder til slutt så lite respekt det er for helsevesenet og hvilken innsats de gjør. Vi mangler kvalifisert personell i helsevesenet og hvis du så debatten så vet du vel det. 27
J.E Skrevet 10. mars 2021 #16 Skrevet 10. mars 2021 Frøyamor skrev (12 minutter siden): Les @Menchitsitt innlegg over her du. Full frislipp vil blandt annet føre til at små bedrifter/resturanter/barer/butikker klarer seg. Altså økonomien vår. Men du bryr deg kansje ikke om velferdsstaten slik vi kjenner den heller? For den kan ikke opprettholdes evig den heller. Så får heller de som er i «risiko grupper» holde seg hjemme. La oss andre som ikke har ymse sykdommer eller er gamle, leve. Vi har samfunnsøkonomer som har regnet på dette. Holden utvalget. Det er ikke best og slippe løs smitten økonomisk sett. Økonomien går best i land med elimeringsstrategi , for etter korte men harde nedstengninger kan alt være åpent i mellomtiden og folk lever som normalt. 13
Fredagslunch Skrevet 10. mars 2021 #17 Skrevet 10. mars 2021 (endret) Ukjent. skrev (6 timer siden): Først og fremst: se debatten fra i går. Høie «kunne ikke komme», og det tror jeg han er glad for. Det var regelrett slakt fra alle hold: ingen tanker om helhet, ingen konsekvensutredninger og kost/nytteberegninger, begredelig beredskap før pandemien og ingen forsøk på å forbedre den i løpet av året som er gått. Guldvog ble avkledd og hans eneste forsøk på forsvar var å pirke på ordbruken til Solvang om at Erna ikke kom med trusler om ytterligere tiltak. Det var ikke trusler sa han (hvis han virkelig ikke forstår at det er slik folk oppfatter det etter et år, så bør han kanskje begynne å snakke litt med mannen i gata.) Idag begynner NRK og flere medier å løfte frem konsekvensene av tiltakene: Statens barnehus melder at flere barn blir mishandlet pga tiltakene: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/politiet-erfarer-at-fleire-foreldre-tyr-til-vald-under-pandemien-1.15408758 Her kan man lese litt om ledighet og konsekvensene av det: https://www.nrk.no/norge/over-en-halv-million-nordmenn-mottok-ledighetstrygd-pa-ett-ar-1.15410004 Og her kan man lese litt om psykisk helsevern under pandemien: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/13875239/ Nå må regjeringen åpne! De har ødelagt mer enn nok allerede. Slike mennesker må jo fratas barna sine uavhengig av korona. Hvis det å tilbringe mer tid med barna dine får deg til å mishandle dem, burde du jo aldri hatt barn. Endret 10. mars 2021 av Fredagslunch 19
GrønnNellik68 Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 Blekkulfina skrev (2 timer siden): Hva tror du egentlig skjer ved fullt frislipp før flesteparten er vaksinert? Nok en studie har nå fastslått at den britiske mutasjonen ikke bare er mer smittsom, men også mer dødelig (en studie publisert i BMJ nylig anslår 30- 100% høyere dødelighet). Mener du det er helt greit at ellers friske folk på 60 + må dø altfor tidlig pga smitte nå, og det attpåtil bare noen uker før første vaksinedosen skulle blitt satt?? DET er helt ubegripelig spør du meg. Og så er det kanskje lett å bagatellisere dette med sprengt intensivkapasitet, og det er selvsagt under enhver kritikk at ikke mer har blitt gjort for å øke denne. Men det er som det er, lite som kan gjøres med det her og nå, og da er det helt avgjørende at sykehusene til en hver tid har noen ledige intensivplasser tilgjengelig. Og det gjelder ikke bare til alle de kritisk syke covid-pasientene, men også alle oss andre. Vi snakker hjerneblødning, blodforgiftning eller komplikasjoner i forbindelse med fødsel, bilulykke osv. En ledig intensivplass kan bety forskjellen på liv og død for oss alle, våre barn, eller øvrig familie- ikke bare for de eldste blant oss. Tror alikevel konsekvensene av tiltakene vil koste flere liv etter hvert . Vi har jo lik null intensiv plasser så blir sprengt med 1 gang. 8
NorthernLight Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 (endret) Den engelske koronamutasjonen har betydelig høyere dødelighet enn andre varianter av koronaviruset ifølge en ny studie i British Medical Journal. Den engelske mutasjonen har mellom 30 og 100 prosent større dødelighet, konkluderer forskerne. Sammen med sin evne til å spre seg raskt, (De mener den er 40-70% mer smittsom enn tidligere dominerende varianter) gjør dette B.1.1.7 til en trussel som bør tas på alvor, sier studiens medforfatter Robert Challen ved Exeter-universitetet til Reuters. Men mange skjønner ikke alvoret med den Britiske mutasjonen dessverre... https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-engelsk-mutasjon-gir-betydelig-hoyere-dodelighet/s/12-95-3424100085 Endret 10. mars 2021 av NorthernLight 11
J.E Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 Fredagslunch skrev (22 minutter siden): Slike mennesker må jo fratas barna sine uavhengig av korona. Hvis det å tilbringe mer tid med barna dine får deg til å mishandle dem, burde du jo aldri hatt barn. Ja så enig. Her er det jo noe som svikter , barnevernet m.m. Disse barna har det ikke bare forferdelig i en pandemi. De har de grusomt hele tiden. Men barnevernstjenester er åpne og skoler har vært åpne unntatt de seks ukene for et år siden. Så hvorfor er disse barna fortsatt sammen med foreldrene. Det kan man lure på... 16
Anbefalte innlegg