Gå til innhold

Boligkjøp, leilighet eller hus? - Ihht Økonomi.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par i 30årene. Leier leilighet. Per nå har vi begge to veldig lav inntekt. Han er ufør, med minstesats, og jeg ligger på ca 300k i året, med fulltidsjobb. Pluss at vi nå betaler på gjeld. Som vil være ferdig betalt før sommeren 2021.

Vi har ingen verdier nå, utenom en bil, som i seg selv er et tapsprosjekt. Men som vi trenger i forhold til hvor vi bor nå.

Jeg er helt i starten med prosessen med å utdanne meg, samtidig som jeg jobber. Ferdig utdannet vil startlønn i yrket jeg satser på være ca det dobbelte av nå. Beregnet tid på utdanningen for meg nå sier vi er 4år, fra høsten 2021.

Saken er slik, at vi ønsker, og prøver å planlegge for huskjøp i fremtiden, med utgangspunkt i at jeg faktisk fullfører utdanning, og får denne jobben. Og så tenker vi på hva som vil lønne seg i tiden før kjøp av hus.

Vi tenker to alternativer.

1- Vi leier leilighet i en lengre periode, mens vi sparer hardt til egenkapital til hus. Vi tenker hus i 2,5 – 3,5mill klassen, ikke interessert i å bo i by i lengden, men heller utpå landet en plass.

2- Vi leier leilighet mens vi sparer til egenkapital for å kjøpe en billigere leilighet litt mer sentralt enn utpå landet, og så sparer hardt til egenkapital for hus. Leiligheten selges når vi nærmer oss huskjøp.

Jeg ser for meg at alternativ 1 er noe usikkert, man er i utleiers nåde, mye som kan skje. Og det føles som å kaste penger ut vinduet.

Samtidig ser jeg for meg at man kjøper en leilighet, som man kanskje selger med stort tap, eller har store problemer med å få solgt igjen.

Ønsker oss ideer, tanker, tips og erfaringer osv.

Takk

Anonymkode: 9e87d...ad0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere leier så billig som mulig, bor trangt og sparer opp egenkapital. Slik boligmarkedet har utviklet seg de siste årene har det lønt seg å investere i bolig så snart som mulig for å få med seg oppgangen, men situasjonen kan jo ha endret seg innen det er aktuelt for dere. Å lage noen plan på dette nå er altså liten vits. Dersom boligmarkedet fortsatt øker og rentene ser ut til å forbli lave når dere kan kjøpe bør dere kjøpe så snart som mulig. Dersom lufta har gått ut av ballongen og pila peker nedover kan dere risikere å tape ved salg. Hvem vet. 

Anonymkode: 82e94...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Du får ekstra lån fra lånekassen om du er over 30. Ta det og sett på høyrentekonto, eller helst globalt indeksfond om du tåler svingninger i sparingen. Mulig dere kan få startlån i husbanken siden han er ufør. Verdt å prøve. 

Anonymkode: 9aa69...70e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lån i husbanken kan dere få uten EK. 

Gjest kylling1
Skrevet

Husk å legge 1-2 års fprsinkelse i planen din om du ønsker barn. Ikke vent med det til du er 40, da kan det hende det ikke går.

Ellers enig: bo billigst mulig og spar alt dere kan.

AnonymBruker
Skrevet

På landet er det ikke gitt at man får solgt for den prisen man ga. 

Vi kjøpte akkurat enebolig til 4millioner litt utpå landet, hvor selger ga 4.8 for tre år siden.. 

Jeg ville ikke kjøpt mellomleilighet. 

Anonymkode: 72298...d3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dere leier så billig som mulig, bor trangt og sparer opp egenkapital. Slik boligmarkedet har utviklet seg de siste årene har det lønt seg å investere i bolig så snart som mulig for å få med seg oppgangen, men situasjonen kan jo ha endret seg innen det er aktuelt for dere. Å lage noen plan på dette nå er altså liten vits. Dersom boligmarkedet fortsatt øker og rentene ser ut til å forbli lave når dere kan kjøpe bør dere kjøpe så snart som mulig. Dersom lufta har gått ut av ballongen og pila peker nedover kan dere risikere å tape ved salg. Hvem vet. 

Anonymkode: 82e94...5d5

Takk, godt poeng angående å ikke lage plan på det nå. Men er noe som vi tenker på uansett, og prøver å tenke fremover. Men tiden vil vise hvordan markedet er når vi kommer så langt.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får ekstra lån fra lånekassen om du er over 30. Ta det og sett på høyrentekonto, eller helst globalt indeksfond om du tåler svingninger i sparingen. Mulig dere kan få startlån i husbanken siden han er ufør. Verdt å prøve. 

Takk, vet det er mulig med ekstra lån fra lånekassen når man er over 30, men føler det er litt.. uggent.. å bruke penger beregnet for studier for å spare til EK da. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lån i husbanken kan dere få uten EK. 

Vil man få lån i husbanken når man er gift, og den ene har høy inntekt.. Verdt å sjekke ut hvert fall. Takk

kylling1 skrev (2 minutter siden):

Husk å legge 1-2 års fprsinkelse i planen din om du ønsker barn. Ikke vent med det til du er 40, da kan det hende det ikke går.

Ellers enig: bo billigst mulig og spar alt dere kan.

Vi skal ikke ha barn, så den er grei👍

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På landet er det ikke gitt at man får solgt for den prisen man ga. 

Vi kjøpte akkurat enebolig til 4millioner litt utpå landet, hvor selger ga 4.8 for tre år siden.. 

Jeg ville ikke kjøpt mellomleilighet. 

Anonymkode: 72298...d3b

Nei, det er jeg klar over, eventuelt salg hadde da vært om vi kjøpte leilighet. Og den ville vært mye mer sentralt. Men det er uansett sjanse for at man går i tap på det også.

Takk for innspill alle sammen.

Anonymkode: 9e87d...ad0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på leie som penger ut av vindu. Du betaler for å bo, og det koster å bo. 

Det er ikke gitt at man skal raskest mulig inn på boligmarkedet, for enhver pris. Det er kun i Oslo at prisene har steget jevnt og trutt over hele byen. Markedet varierer veldig utifra bosted. 

Det er også kostnader forbundet med kjøp og salg av boliger. 

Jeg ville spart så godt jeg kunne med mål for øyet å kjøpe et sted dere faktisk ville bo. Skulle det dukke opp en attraktiv leilighet der dere også så noe ekstra potensiale - oppussingsobjekt, mulighet for utleiehybel osv., så kan dere jo hoppe på der og da.

Anonymkode: a282d...1a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...