AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Har en sønn som fra fødsel har vært flaskebarn da jeg ikke fikk melk med næring i. Det har gått kjempe bra. Problemet nå er at han er 2,5 år og vil fortsatt på natta ha det. Jeg som alle andre trenger søvn og det er så lett å gi han før vi begge sover videre. han får da 125ml vann med ikke en full skje en gang, så jeg har lenge prøvd å trappe ned, men gir jeg han flaske med bare vann eksploderer han og han vekker hus og naboer å alt! Nå er det tomt for pulver og jeg lurer på om denne gangen bare stå i det. Noen som har erfaring og gode råd? Han koser seg ekstremt med den selvom den er utvannet, men dette må jo ta en stopp snart. Kjenner jeg er litt flau at han fortsatt bruker det da ingen andre jeg kjenner i samme aldersgruppe gjør det. De ble nemlig ferdig da barnet var rundt ett år. påpeker at dette er kun 1-2 ganger på natt og ikke på dagtid! Anonymkode: ff030...23a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Vil tro dere bare må venne av, og akseptere at han blir sint. Det går jo over. Anonymkode: f5e17...cfe 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Oi, dette må du kutte ut nå! Tenker du ikke på tennene hans? Herregud, ungen er 2,5 år. Her fyller ungen ett år og må fint klare seg uten flaske på natt Anonymkode: e923f...78f 18
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Her kuttet vi nattflaske da 1åringen vår var 11 mnd. Jada, litt styr 3 netter så gikk det over! Sover natten gjennom. Han får flaske på kveld før natta og en flaske iløpet av dagen. Men han er bare 1 år og trenger den melken av helsemessige årsaker (aminosyrebasert) Her må du faktisk være konsekvent. Vi kuttet bare på dagen, og i ditt tilfelle hvor barnet er så stort bør du bruke samme metode. Om du ikke ønsker å gi flaske til ungen er 5-6 da. Anonymkode: c8256...82b 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Ja, her må du bare stå i det. Det er ikke bra for tennene hans, så bit tenna sammen og stå i det. Anonymkode: 2cd8d...3aa 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 Min datter på 3 får fortsatt en flaske om natten av og til hvis hun våkner og ber om det. Det er det eneste som roer henne og får henne til å sovne igjen. Pusser tenner etterpå. Har ingen gode råd men ser det blir færre og færre av disse nettene, så regner med det går seg til slik det også gjør med «store» barn som nattammes. Anonymkode: 9e181...184 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Ta en uke ferie og sett i gang avvenningen. Sov når du kan. Men forklar for han på dagtid og på kvelden at "om natten drikker vi ikke melk lenger, for det er bare for små babyer, ikke store gutter som deg. Tennene dine har ikke godt av melk på natten". En 2½ år gammel unge skjønner såpass klar tale, det er ikke komplisert. Anonymkode: 7b604...788 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min datter på 3 får fortsatt en flaske om natten av og til hvis hun våkner og ber om det. Det er det eneste som roer henne og får henne til å sovne igjen. Pusser tenner etterpå. Har ingen gode råd men ser det blir færre og færre av disse nettene, så regner med det går seg til slik det også gjør med «store» barn som nattammes. Anonymkode: 9e181...184 Selvfølgelig er det eneste som roer ned når dere ikke har stått i det. En 3åring bør ikke få flaske med mme på natt... om dere så pusser tenner eller ikke! Ja, selvfølgelig blir det grining og styr en periode om dere kutter tvert, men det er det dere bør gjøre. Dumt at dere har drøyd det så lenge! Tenk på barnet, selvom dere ikke orker noen styrete netter bør dere da stå i det for ungens skyld også! Tannpuss og styring midt på natten... Anonymkode: c8256...82b 11
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 Husk at barna som våkner på den måten for å få flaske (eller annet godt) ikke får den gode nattesøvnen de heller. Det handler ikke bare om foreldrene og at vi trenger søvn. Dette er en veldig dårlig vane som kan vare i årevis. Den kan feste seg skikkelig og være plagsom når de blir eldre. En må bare stå i det. Det blir en kamp på noen netter så er det over. Og når det er over blir det mye bedre for hele familien. Jeg skjønner det er tøft å stå i det når det holder på, men for hver dag en kjemper seg gjennom er en dag nermere målet! Anonymkode: 9ce41...360 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 Du må bare ta kampen. En 2 1/2 åring kan man jo prate med. Her kan vi snakke med vår på samme alder om bleieslutt og smokkeslutt. Forbered barnet og gjør litt «greie» ut av det. Vår er nå stolt av at han snart skal slutte og har fortalt «alle» det 😅 det blir nok en tøff natt, men så går det seg til. Anonymkode: 3ab1d...792 4
Gjest DNX Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 Forstår at man kan ende opp med å ha det slik om man er på felgen pga. lite søvn. Vil likevel oppmuntre deg med følgende: Jeg avvendte mitt barn med nattamming ved ca 17 mnd. Det er jo senere enn mange andre, men fordelen var at hun var stor nok til å forstå «nå er det natta; nå skal vi sove» og «nå er det morgen; da kan du få melk». Noen ganger sa jeg også at det var tomt, fordi jeg visste at det er et ord hun forstår. Ved å være konsekvent med dette en ukes tid var mye gjort. Betyr ikke at hun aldri kan etterspørre puppen om natta, men hun lager ikke like mye rabalder og legger seg til å sove etterpå. Hun vet hun ikke kommer noen vei med det. Mange sier man heller kan tilby vann, men det oppleves bare provoserende for vårt barn, slik det virker å gjøre for deres. Jeg lot henne heller «rase fra seg» og ga kos så sant hun var mottakelig. Heller gi nærhet og vis at du er der midt oppi disse vanskelige følelsene enn å trekke deg unna, og vis at du ikke gir etter samme hvor lenge barnet maser. De aller fleste opplever en bedring etter få netter, og selv om de nettene det står på er slitsomme, så blir det enda bedre når det er gjennomført😊
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 Takk for mange gode tips! Skjønner mange kan bli provosert av at han fortsatt drikker det selvom jeg må påpeke at jeg er verken en dårlig mor ei heller dum. Så klart tenker jeg på tennene hans! Jeg tenker av å lest alle disse gode støttende ordende at nå er det nok! Dette skal vi få til å avvenne, for det er jo nettopp fremtiden jeg tenker på, at det er mer en uvane enn ett behov, at søvnen hans/min blir påvirket og at det går utover tennene hans. Nå er det jo tomt uansett så den påfølgende natten får gå som det går! Anonymkode: ff030...23a 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #13 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Selvfølgelig er det eneste som roer ned når dere ikke har stått i det. En 3åring bør ikke få flaske med mme på natt... om dere så pusser tenner eller ikke! Ja, selvfølgelig blir det grining og styr en periode om dere kutter tvert, men det er det dere bør gjøre. Dumt at dere har drøyd det så lenge! Tenk på barnet, selvom dere ikke orker noen styrete netter bør dere da stå i det for ungens skyld også! Tannpuss og styring midt på natten... Anonymkode: c8256...82b Når jeg sier det er det eneste som hjelper, så ligger det i kortene at vi har forsøkt å kutte det ut ikke sant? Dette fungerte dårlig. Barnet kunne være våkent i flere timer og vi er begge to i full jobb og står opp hhv kl.05:15 og 06:00. Vi vurderte det slik at det ikke var verdt å ta den kampen og som sagt skjer det nå mer og mer sjelden at vår datter våkner om natten og spør etter melk. Er glad vi fulgte magefølelsen og gjorde det som passer best for vår familie og vårt barn. Anonymkode: 9e181...184 4
Gjest DNX Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for mange gode tips! Skjønner mange kan bli provosert av at han fortsatt drikker det selvom jeg må påpeke at jeg er verken en dårlig mor ei heller dum. Så klart tenker jeg på tennene hans! Jeg tenker av å lest alle disse gode støttende ordende at nå er det nok! Dette skal vi få til å avvenne, for det er jo nettopp fremtiden jeg tenker på, at det er mer en uvane enn ett behov, at søvnen hans/min blir påvirket og at det går utover tennene hans. Nå er det jo tomt uansett så den påfølgende natten får gå som det går! Anonymkode: ff030...23a Heier på deg!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når jeg sier det er det eneste som hjelper, så ligger det i kortene at vi har forsøkt å kutte det ut ikke sant? Dette fungerte dårlig. Barnet kunne være våkent i flere timer og vi er begge to i full jobb og står opp hhv kl.05:15 og 06:00. Vi vurderte det slik at det ikke var verdt å ta den kampen og som sagt skjer det nå mer og mer sjelden at vår datter våkner om natten og spør etter melk. Er glad vi fulgte magefølelsen og gjorde det som passer best for vår familie og vårt barn. Anonymkode: 9e181...184 Da tenker jeg man bør ta seg fri egentlig, og virkelig stå i det! Dere har ikke prøvd hardt nok om dere ønsket å endre vanen.. Dette er ikke for å være slem! Men jo eldre barnet blir, jo vanskeligere og lenger tid tar det å stå i det. Er selvfølgelig opp til dere om det passer bedre å gi en 3åring nattflaske med melk og drive med tannpuss på natt, men det er ikke så veldig heldig og ødelegger søvnen til barnet også, med flaske og tannpuss! Er ikke bare foreldrenes behov for søvn jeg tenker på, tenker egentlig minst på dere foreldrene. Det er en dårlig vane for barnet og de er tilpasningsdyktige om foreldrene klarer å stå i det! Men om dere syns det er bra for dere, kjør på 😄 Anonymkode: c8256...82b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #16 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for mange gode tips! Skjønner mange kan bli provosert av at han fortsatt drikker det selvom jeg må påpeke at jeg er verken en dårlig mor ei heller dum. Så klart tenker jeg på tennene hans! Jeg tenker av å lest alle disse gode støttende ordende at nå er det nok! Dette skal vi få til å avvenne, for det er jo nettopp fremtiden jeg tenker på, at det er mer en uvane enn ett behov, at søvnen hans/min blir påvirket og at det går utover tennene hans. Nå er det jo tomt uansett så den påfølgende natten får gå som det går! Anonymkode: ff030...23a Selvfølgelig er du ikke en dårlig mor eller dum, men om du står i det så går det seg til og det er bedre for både foreldre og barn å kutte den flasken nå! Bra innstilling og lykke til 🙌🏼 Anonymkode: c8256...82b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #17 Skrevet 10. mars 2021 Det er nok ikke så uvanlig som mange vil ha det til. Har en nevø som fikk nattflaske til han var passert 3 år med god margin. Selv nattammer jeg en på snart 2. Har prøvd å slutte før men det har gått så innmari dårlig og hele huset blir vekket. Men nå til helga skal far og søsken rømme huset, og jeg og minste skal stå i det. Det blir bråk, men ok. Hun blir lynforbanna, men det er ikke farlig. Så tar vi oss en lang lur midt på dagen for å ta igjen tapt søvn. 😅 Skjønner at du tenker på naboene, det er seriøst en av grunnene til at vi har stoppet tidligere forsøk, jeg er oppriktig bekymra for om naboen tror vi mishandler barnet (soverom vegg i vegg). 😶 Men siden vi er alene hjemme kan vi gå på stua hvis det blir for mye bråk, der er det mer skjermet for lyd. 🙈 Anonymkode: 17e38...c22 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 Kjør full stopp. Gi vann. Velg eksempelvis torsdag som første natt, så har dere helgen å lide dere gjennom. Anonymkode: e4e62...9f7 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 Har dere kjøpt mme frem til nå?? Hvorfor ikke gitt vanlig melk isåfall? Heier på deg, dette fikser du Anonymkode: ea83d...e03 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Har en sønn som fra fødsel har vært flaskebarn da jeg ikke fikk melk med næring i. Det har gått kjempe bra. Problemet nå er at han er 2,5 år og vil fortsatt på natta ha det. Jeg som alle andre trenger søvn og det er så lett å gi han før vi begge sover videre. han får da 125ml vann med ikke en full skje en gang, så jeg har lenge prøvd å trappe ned, men gir jeg han flaske med bare vann eksploderer han og han vekker hus og naboer å alt! Nå er det tomt for pulver og jeg lurer på om denne gangen bare stå i det. Noen som har erfaring og gode råd? Han koser seg ekstremt med den selvom den er utvannet, men dette må jo ta en stopp snart. Kjenner jeg er litt flau at han fortsatt bruker det da ingen andre jeg kjenner i samme aldersgruppe gjør det. De ble nemlig ferdig da barnet var rundt ett år. påpeker at dette er kun 1-2 ganger på natt og ikke på dagtid! Anonymkode: ff030...23a Det må du slutte med. MME er ikke bra for tenna. Anonymkode: 3b8c5...36c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå