Gå til innhold

Hvorfor har fattige mest hat mot uføre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bror hans samboer tjener omlag 3 mill i året, mens foreldrene våre begge var i lavtlønnsyrker som var pyton og slet på helsa. Foreldrene mine har veldig mye hat mot uføretrygdede, mens broren min mener at alle bør tjene like mye. Hva er årsaken til at fattige tenker slik?

Anonymkode: 48006...ab3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du den statistikken fra? 

Kan du legge ut en link?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi fattige sliter mer og derfor føles det mer urettferdig at noen bare skal få pengene uten å gjøre en dritt for det

Anonymkode: 9b7c0...f38

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min bror hans samboer tjener omlag 3 mill i året, mens foreldrene våre begge var i lavtlønnsyrker som var pyton og slet på helsa. Foreldrene mine har veldig mye hat mot uføretrygdede, mens broren min mener at alle bør tjene like mye. Hva er årsaken til at fattige tenker slik?

Derfor.

Anonymkode: ae37b...b17

Skrevet

Har du basert den forskningen på dine foreldre og din bror? 
Jeg hører stadig at dette nevnes, men jeg synes ofte «fattige» er de mest rause. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det stemmer så skjønner jeg dem godt, selv om jeg er ufør selv. Det er klart det føles surt å jobbe og slite og ikke få mer enn oss som ikke jobber. De som har lavest lønn har også ofte slitsomme jobber, og bør helt klart få mer.

Anonymkode: 67132...e89

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er fordi i enkelte lavt betalte yrker med fagbrev eller som ufaglært ikke tjener stort mer enn de på trygd og at differansen føles svært urettferdig. Jeg er ikke misunnelig fordi jeg vet at når man blir ufør, er det av en god grunn, men jeg tar meg i å tenke at jeg skulle ønske jeg slapp arbeidslivet av og til. Turnusarbeid,  ta med jobben hjem,   helgejobbing. Jeg er veldig glad i jobben min,  men hadde jeg hatt råd til det   hadde jeg gått vesentlig ned i stilling 

Anonymkode: 775c8...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi populistiske politiske partier sanker stemmer med å sette svake grupper opp mot hverandre. Sannheten er at uføre ikke ville fått mer dersom det ikke ble sluppet inn flyktninger eller lavtlønte fikk mer støtte. Pengene ville bare bli brukt et annet sted.

Anonymkode: fd394...95c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke det. Middelklassen hater uføre mest. 

Anonymkode: a9021...525

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er min greie: jeg har aldri klart å jobbe 100%. Har slitt med psyken hele mitt liv så langt, er nå 35. Klarte å gjennomføre videregående, samt å få meg en bachelor, men det var vanvittig tungt. Klarte også å gifte meg med en fantastisk og flott mann, samt få to nydelige barn som er både sterke mentalt og skolesterke. Likevel: Jeg var hjemmeværende i 10 år fordi jeg ikke taklet arbeidslivet. Så har jeg hatt deltidsjobb, klarte såvidt jobbe to dager i uka; det slet veldig på psyken min. Tjente under 200 000 i året, som er ganske langt mindre enn hva uføre får utbetalt. Nå går jeg på dagpenger, og har utbetalt 8000 i måneden. Jeg, en 35 år gammel kvinne (med bachelorutdannelse) har altså en årsinntekt på knappe 100 000. 

Misunner jeg uføre? Ja og nei. De har mer utbetalt enn meg, og er ferdig avklart. Jeg har vært gjennom litt arbeidsavklaring nå, men NAV kan ikke ta noe videre med meg før jeg har fått psykologhjelp. Og der står jeg i kø. Jeg aner ikke hva psykologen kommer frem til; vil det i det hele tatt være mulig for meg å stå i en jobb i fremtiden? En jobb jeg ikke sliter meg psykisk ut av? Hadde jeg fått tilbud om å bli ufør, hadde jeg takket ja.

Heldigvis har jeg en mann som tjener godt nok til å betale for hus, mat, klær og alt annet. Vi er ikke rike, men pga ham mangler jeg ingenting av materielle goder. På den måten kan jeg se at uføre heller misunner meg som har alt. (Og ja, har snakket med uføre som sier de misunner meg. De ser at jeg har hus og hjem og mann og barn, men de ser ikke noe av psyken min.)

Totalt sett går vel misunnelsen begge veier. Jeg misunner dem for å slippe å jobbe og måtte forhold seg til kollegaer (der sliter jeg kraftig), de misunner meg for at jeg har klart å tiltrekke meg en mann som kan ta vare påmelding økonomisk. Problemet mitt er jo at mannen min faktisk kan gå lei av meg og min psyke, og da har jeg faktisk bare de 8000 pr måned å leve på...

Anonymkode: e3e08...eee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er sånn i din familie så er det slik for alle? Når ble de utnevnt til fasit?

Anonymkode: e3706...168

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

min bror og* hans samboer... korreksjon

Gjest Kaiminator
Skrevet

Fattige er som regel de rauseste mens rike drittfolk tar gevinsten selv og lar dine ansatte ta all risiko, permitteringer og lav lønn.

Kapitalisme er noe fordømt søppel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er fattig og tenker ikke slik. Når jeg ytrer mine synspunkter om at jeg ønsker mer økonomisk likhet får jeg beskjed om det motsatte av det du skriver.  At jeg tenker slik og ønsker det fordi jeg er fattig😂 

Det er bare synsing, men hvis man ser på faktiske forhold om rettferdighet så tyr man ofte til slike personangrep. Dette skjer fordi det finnes egentlig ingen argumenter som tilsier at fattige fortjener å leve fattig 😂 

Anonymkode: 3c5f5...075

AnonymBruker
Skrevet

Har alt med penger å gjøre. Viss du tjener 1,5mill i året er gapet mellom din lønn og ung ufør veldig stort. Tjener du ca 300k i året og jobber 100% så er gapet mellom din lønn og ung ufør veldig liten. Snakk om kanskje tjener 2 tusen mer i måneden, enn din venn ola nordmann som får ung ufør. Her kan det nok tenkes at du fra tid til annen erger deg over at du jobber 8 timer hver dag og får ikke mer for strevet enn ola nordmann. Du er ikke sint/irritert på han men faktumet at du tjener så dårlig at du like gjerne kunne vært ufør og hatt like mye å rutte med. Burde egentlig hvert mye større forskjell mellom lavtlønnet og ufør slik at det er ingen tvil om at arbeid lønner seg. Her snakker jeg ikke om de som har vært i arbeid i mange år og får betalt etter hva man hadde i lønn i sitt tidligere arbeidsliv, men de som aldri har arbeidet.

Anonymkode: 4ca5f...e5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fordi fattige sliter mer og derfor føles det mer urettferdig at noen bare skal få pengene uten å gjøre en dritt for det

Anonymkode: 9b7c0...f38

Når krybba er tom bites hestene.

Flere på tryd=mindre på hver. Trygdekaka vokser ikke inn i immelen og det er bare å innse at pensjoniser blir fattige etter et langt yrkesliv. Uføre vil bli fattige i yngre alder. En naturlig konsekvens.

Etter valget og de røde har overtatt skal olja legges ned . Hva kommer til å skje da og hvem går det utover. Det som er trygdet fra før og pensjonister for det går utover først.

Anonymkode: 604f3...18a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har verst arbeidsforhold, og lønn som avviker minst fra nav-ytelser. Så større grunn til misunnelse. 

Eller kanskje føler seg nærmere å komme i samme situasjon, og det er et slags forsvar. 

Anonymkode: 21f95...f01

AnonymBruker
Skrevet
Kaiminator skrev (10 minutter siden):

Fattige er som regel de rauseste mens rike drittfolk tar gevinsten selv og lar dine ansatte ta all risiko, permitteringer og lav lønn.

Kapitalisme er noe fordømt søppel.

Kapitalisme løftet 750.000.000 kinesere ut av den dypeste fattigdom på 15år etter kommunistiske Mao drepte millioner.

Just saying

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Link til statistikk og andre informasjon som kan styrke dette.

Anonymkode: bed17...109

Gjest Kaiminator
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kapitalisme løftet 750.000.000 kinesere ut av den dypeste fattigdom på 15år etter kommunistiske Mao drepte millioner.

Just saying

Kina er jo innad ett kommunistisk land, kapitalistiskt utad.

Duh.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...