AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Mor har gått bort og far sitter igjen med uskifte. Han er gammel og ser ikke ut til å bry seg stort om pliktsarv. Den yngste broren min har bedt om delvis skifte av far fordi han ble lovet feriestedet. Far er for gammel til å vedlikeholde stedet og broren min vil gjøre det mens han ennå er frisk, rask og barna er små. Vi to andre skal kompenseres på annet vis. Broren min har fått noe bistand til fordeling og foreslår at vi to andre skal få kontanter, noe far er enig i at lar seg gjennomføre. Jeg er ikke komfortabel med å godta et forslag ut av det blå og ba min far hyre inn en advokat, men han mener vi får være rause med hverandre og ha tillit til hverandre. Hytten er taksert veldig lavt, og nabohytten gikk for flere millioner. Jeg trodde alltif at vi satt på en stor verdi. Broren min mener solforholdene er dårlige og at det blir et renoveringsprosjekt som vil koste han mye. En megler har gitt han takst og han har bedt om finanseringsbevis basert på det. Jeg vil ikke krangle med familien min. Faren min er allerede sur på meg. Er det normalt å be en advokat se over? Det jeg er redd for er at advokaten ønsker å lage mye ut av det for å tjene penger. Jeg vet knapt hva jeg vil med det, men tenker jeg vil få en indre ro dersom han kan gå god for fordelingen. Gjør han ikke det, hva oppnår jeg? Da blir det sikkert en konflikt. Hvordan legge det frem for en advokat for å få det jeg ønsket, uten at det går med 15 timer? Noen med erfaring? Anonymkode: 6f8d0...441
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Hva med å hyre inn flere takstmenn og ta gjennomsnittet? Det er vanlig for å sikre mest mulig riktig takst. Men det er ikke sikkert familien din synes dette er ok heller. Hva mener det tredje søskenet? Anonymkode: 46128...0fc 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å hyre inn flere takstmenn og ta gjennomsnittet? Det er vanlig for å sikre mest mulig riktig takst. Men det er ikke sikkert familien din synes dette er ok heller. Hva mener det tredje søskenet? Anonymkode: 46128...0fc Takk. Jeg sa det til far, men han ble så sur at han ikke ville snakke med meg. Fikk spydigheter som: du virker grisk ol. Kommer ingen vei. Snakker om at nabohytten gikk 1,5 mill over takst, og taksten som var satt var mye høyere. TS Anonymkode: 6f8d0...441 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk. Jeg sa det til far, men han ble så sur at han ikke ville snakke med meg. Fikk spydigheter som: du virker grisk ol. Kommer ingen vei. Snakker om at nabohytten gikk 1,5 mill over takst, og taksten som var satt var mye høyere. TS Anonymkode: 6f8d0...441 Det tredje søskenet melder seg helt ut. Totalt konfliksky og " blakk". Sier det er greit at jeg får en second opinion fra advokat, men er ikke villig til å betale for det. TS Anonymkode: 6f8d0...441
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Synes man burde være raus i slike situasjoner. Tenker det bare er bra om han ønsker å ta vare på stedet. Dumt om det må selges fordi broren din ikke har råd etter takstering. Anonymkode: 5043b...369 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 Kontakt advokat Anonymkode: 82683...4d3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Synes man burde være raus i slike situasjoner. Tenker det bare er bra om han ønsker å ta vare på stedet. Dumt om det må selges fordi broren din ikke har råd etter takstering. Anonymkode: 5043b...369 Det er vel bare dumt for broren i så fall. De andre søsknene ser ut til å ha alt å vinne på at hytten legges ut på det åpne markedet. Anonymkode: 051ec...277 5
Brunello Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 Det er alltid lurt å få flere syn på pris. En løsning dersom prisen er litt lav, er at dere søsknene får en avtale om at dere kan benytte hytta. Da kan det være lurt å spesifisere bruken til en gitt periode eller tidsrom. Eksempelvis uke 27, første uka i juli eller lignende. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 Helt normalt å ha inne 3 meglere som kommer med hver sin verdivurdering. Høres ut som det er vanskelig å unngå misnøye uansett, men du har tross alt krav på din morsarv. Tror en advokat ville rådet dere til det samme, tre ulike meglere (og dropp han broren din har brukt...). Anonymkode: 9a60c...e81 2
Enmanelskeråhate Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 Her må du få en verdivurdering av en som er megler i området. Det kan fort være et veldig lukrativt område som man får mye mer for. Broren din bør ikke ha noe i mot en rettferdig vurdering 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 Nei ville ikke kontaktet advokat hvis far reagerer på dette. Du kan risikere at han blir provosert og feks gir hytten i gave mens han er i livet, slik at dere må dele den pliktdelsarven som er igjen ved hans død. Men enig i at å hente inn flere verdivurderinger og ta et gjennomsnitt er helt normalt. Det er ikke normalt å begynne å krangle på at hytten kan selges høyere enn prisantydning ved en budrunde, det er prisantydning og en eventuell takst man går ut fra. Anonymkode: 4d24d...acd 1
Carrot Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 Hva er grunnen din for å ønske gjøre dette på en annenm åte enn det far og søsken ønsker? Personlig ville jeg bedt om at det et minimum ble dokumentert, at forskudd på arv ble stadfestet osv og om de ønsket gjøre det med advokat eller ikke får være opp til dem, men - din far kan i teorien gi bort alle sine eienedeler som han ønsker mens han lever så sant du ikke krever skifte tror jeg.. 1
Illuminatum Skrevet 10. mars 2021 #13 Skrevet 10. mars 2021 Ville nok ikke snakket så mye om penger om jeg var i samme situasjon. Det er vanskelig å ikke virke grisk. Ville sagt at jeg også kunne tenke meg hytta og at det rettferdige må være loddtrekning. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei ville ikke kontaktet advokat hvis far reagerer på dette. Du kan risikere at han blir provosert og feks gir hytten i gave mens han er i livet, slik at dere må dele den pliktdelsarven som er igjen ved hans død. Men enig i at å hente inn flere verdivurderinger og ta et gjennomsnitt er helt normalt. Det er ikke normalt å begynne å krangle på at hytten kan selges høyere enn prisantydning ved en budrunde, det er prisantydning og en eventuell takst man går ut fra. Anonymkode: 4d24d...acd Så lenge det ikke er skiftet etter moren kan ikke slike disposisjoner gjøres, alle har rett på sin morsarv. Anonymkode: 9a60c...e81 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 Jeg skjønner faren din ganske godt da. Du virker jo ganske grisk? Er alle barna helsøsken, og din mor og far var gift? Du har vel ikke veldig mye rettigheter på din side? Anonymkode: 1cf88...c13 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #16 Skrevet 10. mars 2021 Jeg synes ikke du virker grisk, du liker bare at tingene skal gå riktig for seg. Det bør de fleste forstå og respektere 😊 Anonymkode: 9a60c...e81 11
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #17 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes ikke du virker grisk, du liker bare at tingene skal gå riktig for seg. Det bør de fleste forstå og respektere 😊 Anonymkode: 9a60c...e81 Takk. Dette er det svært få som oppfatter riktig. I det ene øyeblikket ber min far meg sørge for samboerkontrakt, og i det neste ber han meg stole blind på mine nærmeste. Det er så mye dobbeltmoral. Vi snakker alltid om å droppe julegavene fordi det ikke skal bli noe pengepress, og har satt tak på et par hundre kroner. Nå som det gjelder flere hundre tusen, da skal vi være rause med hverandre. Går jeg til advokat, er det" erklært krig", går jeg ikke til advokat, da sitter jeg med følelsen av å være den dumsnille som min far ikke ønsket at jeg skulle være da jeg fikk samboer. Hvorfor skal noen barnebarn kunne ta over en kystperle verdt flere millioner mens de andre barnebarna må være de i klassen som ikke får reist på noe ferie. Jeg kjenner veldig på uretten i utgangspunktet , og tenker det er veldig sløvt av min egen far å ikke ta dette ansvaret selv. Å sitte i uskifte bo er jo også et ansvar, men det hjelper ikke å snakke fornuft med mannen. Han anser uskifte kun som en premie han er berettiget, men har ikke satt seg noe inn i begrensningene. TS Anonymkode: 6f8d0...441 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 Kan du ikke bare gå til advokat uten å si noe til dem? Anonymkode: 1fae5...61f 3
Jytte Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 Prisen på fritidsboliger har økt mye under korona og blir solgt langt over takst. Bruk det som argument. Han kan ikke selge til under markedspris når han sitter i uskifte. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 Selg meglere blir overrasket over hvor mye hytter de trodde ikke var så populære går over takst. Folk vet ikke hva en hytte går for før en budrunde er gjennomført. Meglere vet ikke, takstmenn vet ikke og broren din vet i alle fall ikke. Anonymkode: 0584c...6ea 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå