AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Sliter litt med hva jeg skal gjøre... Jeg og min mann har hatt det slitsomt i forholdet det siste halve året. Men ting går mye bedre nå. Vi støtter hverandre i tykt og tynt. Men.. nå har jeg et problem. Mannen min vil ta motorsykkellappen og kjøpe seg motorsykkel. Dette er noe han har hatt lyst til i mange år. Mange av kompisene hans har det. Nå har han også økonomisk mulighet til det. Vant litt penger. Problemet mitt er; jeg hater motorsykler. Jeg ser på det som utrygt. Farlig. Skummelt. Har overhodet ikke lyst til at han skal det. Og jeg syns å at vi egentlig har annet å bruke pengene på. Men det er nok tanken på å ha han langs veien på motorsykkel som er verste tanken. Hva gjør jeg? Jeg liker å støtte mannen min i hans ønsker og drømmer. Jeg har sagt at jeg ikke liker det no særlig. Å da blir jo han lei seg. Jeg ønsker jo ikke å "nekte" han dette.... Hjelp.. Anonymkode: d9ade...3e7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Hvorfor hater du motorsykler? Anonymkode: ffc15...d36
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Samboeren min ønsker å ta motorsykkel lappen etter hvert også. Jeg selv er som deg og "hater" motorsykler, og ser på det som utrygt. Men dette er noe han har ønsket seg lenge som har vært svært nedprioritert - så jeg unner han virkelig den gleden og syns han fortjener å bruke litt penger på seg selv. Anonymkode: 2de74...64e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Dette er en diskusjon vi har i hjemmet også. Han ønsker motorsykkel, jeg ønsker en mann som ikke er skadet etter ulykke. Jeg lar min mann gjøre som han vil, bruke penger på det han vil og leve sitt liv. Vi har felles økonomi. Jeg støtter han i karrierevalg, ja, egentlig alt. Men ikke motorsykkel. Jeg tror min mann er en flink sjåfør, men hvis det skulle skje en ulykke er det han det går verst utover. Nå har vi snakket om dette igjen. Jeg sier jeg støtter det ikke. Hvis han absolutt vil så får han bare gjøre det. Men at det da går utover meg og min bekymring når han er ute å kjører. Han synes dette er trist. Men han skjønner meg. Han vil ikke jeg skal kjøpe hest for eksempel. Tror han synes det er greit siden dette er den eneste tingen jeg sier nei til og får vondt i magen av. Så vi får bare se hvordan det går iløpet av årene. Kanskje han ombestemmer seg og vil kjøpe seg sykkel allikevel. Da får vi ta en dag om gangen og jeg får jobbe med meg selv og finne på noe som får tankene mine bort fra at han kan kræsje. Anonymkode: 37f3b...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Hadde samboeren min hatet motorsykler og ikke villet at jeg skulle ta lappen pga HANS frykter og angst så hadde jeg blitt sur. Er samboeren din uansvarlig eller en fartsidiot uten respekt for regler, lover og andres trafikksikkerhet? Nei? I såfall trenger du ikke å projisere frykten din over på ham, da kan DU drite i å ta mc lappen og kjøpe sykkel. Anonymkode: 3ea14...518 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 La gå. Prøv å vær glad på hannes veiene. Siden han vant penger, fins det i grunn ingen argumenter at han ikke skulle gjøre det. Anonymkode: 26af6...f86 1
GammelKaktus Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Synes ikke at dette kan være så vanskelig å "støtte" en voksen mann i.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er samboeren din uansvarlig eller en fartsidiot uten respekt for regler, lover og andres trafikksikkerhet? Nei? Anonymkode: 3ea14...518 Man bestemmer ikke sjøl alt som skjer i trafikken. Man kan gjøre alt rett og likevel bli påkjørt. Anonymkode: ffc15...d36 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 Jeg syntes det er helt feil at din frykt skal begrense han. Det blir som om jeg skulle nekte mannen å legge nytt tak fordi JEG er redd for høyder. Han er jo ikke et barn, men en voksen mann. Vi kan ikke la være å gjøre alt som innebærer risiko, da blir livet temmelig grått for de som trenger mer spenning enn at det kommer en ny serie på tv. Jeg hadde blitt veldig sint om noen skulle nekte meg noe. Anonymkode: fbfc4...78b 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor hater du motorsykler? Anonymkode: ffc15...d36 Hater er kanskje et sterkt uttrykk. Men som jeg skrev, ser på det som utrygt, skummelt. Redd for at det ska skje noe på veien, og da er man ikke veldig godt beskyttet på en motorsykkel... Ts Anonymkode: d9ade...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hater er kanskje et sterkt uttrykk. Men som jeg skrev, ser på det som utrygt, skummelt. Redd for at det ska skje noe på veien, og da er man ikke veldig godt beskyttet på en motorsykkel... Ts Anonymkode: d9ade...3e7 Kan du snakke med ham om det? Kan dere sammen finne ut hvordan han best kan beskytte seg når han kjører? Anonymkode: ffc15...d36 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hadde samboeren min hatet motorsykler og ikke villet at jeg skulle ta lappen pga HANS frykter og angst så hadde jeg blitt sur. Er samboeren din uansvarlig eller en fartsidiot uten respekt for regler, lover og andres trafikksikkerhet? Nei? I såfall trenger du ikke å projisere frykten din over på ham, da kan DU drite i å ta mc lappen og kjøpe sykkel. Anonymkode: 3ea14...518 Det var da voldsomt... Er jo bare redd for mannen min. Som er en ansvarfull og trygg person i trafikken. Men alle er ikke det.. ts Anonymkode: d9ade...3e7 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #13 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg syntes det er helt feil at din frykt skal begrense han. Det blir som om jeg skulle nekte mannen å legge nytt tak fordi JEG er redd for høyder. Han er jo ikke et barn, men en voksen mann. Vi kan ikke la være å gjøre alt som innebærer risiko, da blir livet temmelig grått for de som trenger mer spenning enn at det kommer en ny serie på tv. Jeg hadde blitt veldig sint om noen skulle nekte meg noe. Anonymkode: fbfc4...78b Ja jeg er enig med deg. Derfor jeg spurte etter råd. Om det er en annen måte jeg kan tenke på. Jeg vil ikke nekte han noe. Men jeg kjenner bare på frykten jeg har... Anonymkode: d9ade...3e7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Man bestemmer ikke sjøl alt som skjer i trafikken. Man kan gjøre alt rett og likevel bli påkjørt. Anonymkode: ffc15...d36 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det var da voldsomt... Er jo bare redd for mannen min. Som er en ansvarfull og trygg person i trafikken. Men alle er ikke det.. ts Anonymkode: d9ade...3e7 Nei men da kan man like godt sitte hjemme da, man blir ikke veldig mye mindre maltraktert av å bli påkjørt og fastklemt av en lastebil i din lille bil liksom. Jeg har vært i MC miljøet i årevis og det antal ulykker som har skjedd som jeg vet om, har stort sett skjedd fordi folk ikke tenker seg om og følger med. Som mcfører har du et ekstra ansvar fordi du nettopp er mer sårbar. Man blir ikke most av sykkelen bare man kjører ut på veien. De fleste ulykker i fjor skjedde pga mcførere som kjøpte sykler de ikke kunne handtere men de ser så kule ut. Er ikke vits i med lappen på tung mc om du velger en sykkel som er for tung og ikke klarer svingen. Anonymkode: 3ea14...518
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 Dette er sykelig kontroll i mine øyne, dere behandler mennene deres som uvettige små barn. For meg hadde en slik holdning vært en dealbreaker. Å ha så liten tillit til hverandre i et forhold er sykt. Det er motorsykkel, et fullt lovlig fremkostmiddel, til nytte og glede, ikke russisk rullett eller basehopping. Jeg har hatt mc-lappen siden jeg var 16 år gammel, ble oppfordret til å ta den av foreldrene mine, fordi det er tryggere enn moped. Har kjørt sykkel hele livet, og brukt hodet, og det verste som har skjedd er at sykkelen har gått i bakken i lave hastigheter, og fått noen riper, og så fikk jeg ett blåmerke, en gang. Jeg har vært mye nærmere døden i bil, siden man kjører på dårligere føre, ikke er like skjerpet osv, og blir det gjerne fortere fatalt når man møter idioter. Alle mennene i familien min har kjørt sykkel i fire generasjoner, og ingen har hatt en eneste alvorlig ulykke. K41 Anonymkode: 563e3...cf2
Gjest Melise__87 Skrevet 10. mars 2021 #16 Skrevet 10. mars 2021 (endret) Jeg har vært sammen med mannen i 17 år og i 2014 tok han motorsykkellappen, og året etter tok jeg det samme selv. Støttet han 100 % kommer alltid til å gjøre det 🙂 Ting kan skje når du kjører bil også! Flere farlige ulykker med bil enn med motorsykkel. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv hvis jeg hadde nektet og ikke støttet mannen min å gjøre det man drømmer om. Endret 10. mars 2021 av Melise__87
Gjest Melise__87 Skrevet 10. mars 2021 #17 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er sykelig kontroll i mine øyne, dere behandler mennene deres som uvettige små barn. For meg hadde en slik holdning vært en dealbreaker. Å ha så liten tillit til hverandre i et forhold er sykt. Det er motorsykkel, et fullt lovlig fremkostmiddel, til nytte og glede, ikke russisk rullett eller basehopping. Jeg har hatt mc-lappen siden jeg var 16 år gammel, ble oppfordret til å ta den av foreldrene mine, fordi det er tryggere enn moped. Har kjørt sykkel hele livet, og brukt hodet, og det verste som har skjedd er at sykkelen har gått i bakken i lave hastigheter, og fått noen riper, og så fikk jeg ett blåmerke, en gang. Jeg har vært mye nærmere døden i bil, siden man kjører på dårligere føre, ikke er like skjerpet osv, og blir det gjerne fortere fatalt når man møter idioter. Alle mennene i familien min har kjørt sykkel i fire generasjoner, og ingen har hatt en eneste alvorlig ulykke. K41 Anonymkode: 563e3...cf2 Samme her, vært i verre ulykker med bil enn med sykkel. Har veltet ett par ganger, men det var mens jeg stod på parkeringsplass 😂
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 Dette handler da ikke om at mannen skal kjøre som en tulling. Men at det finnes uoppmerksome sjåfører der ute som kan kjøre i motorsyklisten, og hvem er det da det går verst utover? Det er flere ulykker med bil en motorsykkel. Men hvor mange biler er det på veiene kontra motorsykkel? Dette handler ikke om sykelig kontroll. Herlighet. Les hva som står. Tråden handler om Ts som ønsker å støtte mannen sin men synes det er vanskelig da hun føler det er utrykt å kjøre motorsykkel. Anonymkode: 37f3b...6c3 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sliter litt med hva jeg skal gjøre... Jeg og min mann har hatt det slitsomt i forholdet det siste halve året. Men ting går mye bedre nå. Vi støtter hverandre i tykt og tynt. Men.. nå har jeg et problem. Mannen min vil ta motorsykkellappen og kjøpe seg motorsykkel. Dette er noe han har hatt lyst til i mange år. Mange av kompisene hans har det. Nå har han også økonomisk mulighet til det. Vant litt penger. Problemet mitt er; jeg hater motorsykler. Jeg ser på det som utrygt. Farlig. Skummelt. Har overhodet ikke lyst til at han skal det. Og jeg syns å at vi egentlig har annet å bruke pengene på. Men det er nok tanken på å ha han langs veien på motorsykkel som er verste tanken. Hva gjør jeg? Jeg liker å støtte mannen min i hans ønsker og drømmer. Jeg har sagt at jeg ikke liker det no særlig. Å da blir jo han lei seg. Jeg ønsker jo ikke å "nekte" han dette.... Hjelp.. Anonymkode: d9ade...3e7 Litt annerledes her, men samboer har en kamerat som behandler meg dårlig. Jeg føler ikke jeg kan nekte han dette vennskapet som han har hatt i 10 år. Vedkommende trenger ikke komme på besøk mens jeg er hjemme, jeg ser ikke noe grunn til å henge med denne kompisen. Jeg støtter ikke vennskapet, men jeg nektet han heller ikke. Så de treffes utenom vårt hjem. Bare si at du misliker kjøretøyet fordi du er redd for å miste han. Be han kjøre pent, tenke seg om og tenke på deg når han kjører. Anonymkode: 51c4e...701
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 Det er noen ganger sånn at man må akseptere og støtte i ting som man kanskje ikke synes er helt optimalt. Det er selvfølgelig lov til å gi uttrykk for sin egen bekymring og ha dialog med partner om hvordan denne bekymringen kan begrenses. (På en konstruktiv og ikke anklagende måte.) Er det noe han kan gjøre for å få deg til å slippe å være så bekymret? Kan det f.eks. hjelpe at du også går gjennom opplæring og lærer deg å kjøre MC. (Du trenger jo ikke å kjøpe sykkel eller være med han og vennene på tur.) Du må jo ha en grunnleggende tillit til at han gjør det han kan for ikke å bli skadet. Anonymkode: b596a...ac8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå