Gå til innhold

Oslo universitetssykehus forbereder seg på en strøm av covid-pasienter de neste ukene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Oslo universitetssykehus forbereder seg på en strøm av covid-pasienter de neste ukene.

» Jeg har aldri sett slike smittetall. Vi ser på smittetallene flere ganger om dagen. Det er en jevn økning over hele byen. Det kommer en smittebølge og vi vil brått få mange flere pasienter, sier Skraastad til VG.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlkEr0/intensivsjef-i-oslo-aldri-sett-slike-smittetall

Enda så skjønner ikke mange folk hvor alvorlig situasjonen med den Britiske mutasjonen kan bli.. Ganske spesielt..

Endret av NorthernLight
  • Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NorthernLight skrev (2 timer siden):

Oslo universitetssykehus forbereder seg på en strøm av covid-pasienter de neste ukene.

» Jeg har aldri sett slike smittetall. Vi ser på smittetallene flere ganger om dagen. Det er en jevn økning over hele byen. Det kommer en smittebølge og vi vil brått få mange flere pasienter, sier Skraastad til VG.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlkEr0/intensivsjef-i-oslo-aldri-sett-slike-smittetall

Enda så skjønner ikke mange folk hvor alvorlig situasjonen med den Britiske mutasjonen kan bli.. Ganske spesielt..

Helt enig med deg ( som vanlig😊) Det er merkelig hvis folk ikke forstår konsekvensene av fulle sykehus og det ikke er greit om så mange smittes siden mange også får alvorlige senskader som vi ikke vet konsekvensene av på sikt.  Fall i generell folkehelse også  fordi operasjoner osv også blir utsatt. 

• Liker 11
Gjest Optimo
Skrevet

Jeg mistenker at mange av de som skriver her bor langt unna problemene i Oslo. "Gjelder ikke meg, driter i det, gir faen, covid er oppskrytt." 

Sykehusinnleggelsene, hvis man trenger det, kommer gjerne en drøy uke etter bekreftet smitte. Så de høye smittetallene den siste uka har ikke begynt å "telle" for fullt enda for sykehusenes del. 

Dette skal bli en tøff vår. 

Skrevet
J.E skrev (1 time siden):

Helt enig med deg ( som vanlig😊) Det er merkelig hvis folk ikke forstår konsekvensene av fulle sykehus og det ikke er greit om så mange smittes siden mange også får alvorlige senskader som vi ikke vet konsekvensene av på sikt.  Fall i generell folkehelse også  fordi operasjoner osv også blir utsatt. 

Du går som vanlig ut i fra at folk «ikke forstår konsekvensene» hvis de er uenige med deg. Men det er vel snarere at enkelte ikke synes de få livene man redder ved så heftig nedstengning, nødvendigvis er verdt alle de livene man ødelegger med tiltakene.

• Liker 4
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (23 minutter siden):

Du går som vanlig ut i fra at folk «ikke forstår konsekvensene» hvis de er uenige med deg. Men det er vel snarere at enkelte ikke synes de få livene man redder ved så heftig nedstengning, nødvendigvis er verdt alle de livene man ødelegger med tiltakene.

Så det er ikke så farlig om intensivavdelingene blir fulle av Covid-19 pasienter? Hvis de blir fulle, hvor skal da alle med hjerneslag, de som har vært i trafikkulykker osv gjøre av seg da? Er det ikke verdt å redde de eller?  Så det er bedre at mange blir alvorlig syke og en del folk dør enn at en del får psykiske problemer for en periode? Ikke bare det, enda flere operasjoner vil bli utsatt .Mange som blir alvorlig syk med Covid-19 vil nok slite med psyken og senskader også. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 13
Skrevet
velociraptor skrev (22 minutter siden):

Men hva med for eksempel kreftpasienter som vil dø som følge av manglende utredning og utsatte operasjoner hvis sykehusene blir overfylt av covidpasienter? 
Hva med de som ringer 113 med hjerteproblemer, som ikke får hjelp fordi ambulansene må smittevaskes? 
Hva med de psykiatriske pasientene som ikke får hjelp fordi alt helsepersonell må jobbe med smittepasienter? Dette er heldigvis foreløpig hypotetiske problemstillinger i Norge, men viktig å tenke på at kapasitetsproblemer i helsevesenet vil gå utover ALLE typer pasienter. 

• Liker 8
Skrevet
Marshmallow skrev (Akkurat nå):

Men hva med for eksempel kreftpasienter som vil dø som følge av manglende utredning og utsatte operasjoner hvis sykehusene blir overfylt av covidpasienter? 
Hva med de som ringer 113 med hjerteproblemer, som ikke får hjelp fordi ambulansene må smittevaskes? 
Hva med de psykiatriske pasientene som ikke får hjelp fordi alt helsepersonell må jobbe med smittepasienter? Dette er heldigvis foreløpig hypotetiske problemstillinger i Norge, men viktig å tenke på at kapasitetsproblemer i helsevesenet vil gå utover ALLE typer pasienter. 

Rimelig mange som ikke tenker så langt dessverre. 

• Liker 9
Skrevet

De eneste landene som kan ha åpne samfunn nå er de som har hatt en total nulltoleranse for utbrudd. Og de tiltakene ville blitt så strenge at bagatelliserings brigaden her i landet ville fått fnatt. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Marshmallow skrev (19 minutter siden):

Man må ikke glemme helsepersonell også. Mange har sagt at de sliter psykisk etter å ha hatt ansvar for mange covid-19 pasienter. Å se folk som gisper etter luft må være en forferdelig opplevelse og selvfølgelig for personen som er innlagt! Må være helt jævlig!

Endret av NorthernLight
  • Liker 9
Skrevet
Callisto83 skrev (14 minutter siden):

De eneste landene som kan ha åpne samfunn nå er de som har hatt en total nulltoleranse for utbrudd. Og de tiltakene ville blitt så strenge at bagatelliserings brigaden her i landet ville fått fnatt. 

Det er helt åpenbart det vi burde gått for her i landet, og i Europa som region, også. Altså å utrydde viruset innenlands, og ha robuste karantenehoteller etter kinesisk mønster på grensen.

Er kjedelig å gjenta seg selv, men altså: Forestill dere som et tankeeksperiment at viruset er 30 ganger mer dødelig. Da ville vi ha gått for utryddelse av viruset i Europa allerede i fjor vinter, og vi hadde kunnet leve livets glade dager nå. Og det hadde bare krevd en brøkdel av ressurser og innsats sammenlignet med den nåværende linjen.

• Liker 7
Skrevet
Callisto83 skrev (40 minutter siden):

Det der er faktisk bare tull, det er mange av oss som synes tiltakene er feilslåtte som ønsket stengte grenser fra begynnelsen av, heller enn denne seigpiningen med masse restriksjoner i Norge samtidig som de som ønsker kan reise om de vil, med stort sett tillitsbaserte ordninger på reisekarantene, og lenge ufattelig mange unntak, 

DanielDuppsko skrev (15 minutter siden):

Det er helt åpenbart det vi burde gått for her i landet, og i Europa som region, også. Altså å utrydde viruset innenlands, og ha robuste karantenehoteller etter kinesisk mønster på grensen.

Er kjedelig å gjenta seg selv, men altså: Forestill dere som et tankeeksperiment at viruset er 30 ganger mer dødelig. Da ville vi ha gått for utryddelse av viruset i Europa allerede i fjor vinter, og vi hadde kunnet leve livets glade dager nå. Og det hadde bare krevd en brøkdel av ressurser og innsats sammenlignet med den nåværende linjen.

Dette!!! Takk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Guile skrev (1 time siden):

Jeg mistenker at mange av de som skriver her bor langt unna problemene i Oslo. "Gjelder ikke meg, driter i det, gir faen, covid er oppskrytt." 

Sykehusinnleggelsene, hvis man trenger det, kommer gjerne en drøy uke etter bekreftet smitte. Så de høye smittetallene den siste uka har ikke begynt å "telle" for fullt enda for sykehusenes del. 

Dette skal bli en tøff vår. 

Det har jeg også mistanke om. Hvis man bor i Oslo og omegn så blir man faktisk veldig berørt slik det er nå og særlig hvis man har barn i Oslo skolen.  Man berøres av karantener og smitten popper opp overalt. Familie i risikogruppe er fortsatt uvaksinert og pga kald vinter så man ikke kan møtes ute heller, så kan man knapt ta sjansen på og møtes inne på grunn av all smitten i skolene. Byen har vært nedstengt i et halvt år. Folk andre deler av landet lever som normalt. Har bekjente på Vestlandet hvor livet går sin vanlige gang... Lett og sitte et sted uten smitte og være i mot tiltak. I Oslo er de fleste interessert i og få smitten ned. Alle jeg kjenner i hvert fall er det. 

Endret av J.E
  • Liker 8
Skrevet
DanielDuppsko skrev (28 minutter siden):

Forestill dere som et tankeeksperiment at viruset er 30 ganger mer dødelig. Da ville vi ha gått for utryddelse av viruset i Europa allerede i fjor vinter, og vi hadde kunnet leve livets glade dager nå.

Dette! Tenk om vi hadde giddet å lære av land i Asia som har erfaring med å stoppe virus. Men nei, vi skal vente og se. Og la nordmenn få ferien sin selv om smittetallene øker etterpå. Finnes det virkelig ikke noe viktigere enn ferie for nordmenn? 

• Liker 2
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Som vanlig forstår ikke du heller konsekvenser av ting. Men vi har helsemyndigheter og regjering  som forstår det og det er jo det viktigste. Kommer ikke smittetallene ned snart så kan du bare forberede deg på mer nedstengning. Kanskje der du bor også... 

• Liker 4
Skrevet
J.E skrev (47 minutter siden):

Som vanlig forstår ikke du heller konsekvenser av ting. Men vi har helsemyndigheter og regjering  som forstår det og det er jo det viktigste. Kommer ikke smittetallene ned snart så kan du bare forberede deg på mer nedstengning. Kanskje der du bor også... 

Jeg synes ikke det virker som de forstår det, siden de hverken har prioritert å få stengt grensene, få kontroll på de som skal være i innreise-karantene eller å øke intensiv kapasiteten ved å for eksempel lyse ut flere stillinger på intensiv på Ahus. De har ingen ubesatte ledige stillinger der, NULL, likevel påstår de hardnakket at problemet er at de ikke har nok intensivsykepleiere.

Og hva snakker du om at jeg må forberede meg på at det stenges ned «kanskje der jeg bor også» - jeg bor på det sentrale Østlandet 🙄 Og det er provoserende med semi-åpne grenser mens flere bekjente har gått konkurs, er arbeidsledige, eller er langtidspermitterte.

• Liker 1
Skrevet
Marshmallow skrev (2 timer siden):

Hypotetiske? 

Bor du under en stein?

• Liker 2
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (19 minutter siden):

Jeg synes ikke det virker som de forstår det, siden de hverken har prioritert å få stengt grensene, få kontroll på de som skal være i innreise-karantene eller å øke intensiv kapasiteten ved å for eksempel lyse ut flere stillinger på intensiv på Ahus. De har ingen ubesatte ledige stillinger der, NULL, likevel påstår de hardnakket at problemet er at de ikke har nok intensivsykepleiere.

Og hva snakker du om at jeg må forberede meg på at det stenges ned «kanskje der jeg bor også» - jeg bor på det sentrale Østlandet 🙄 Og det er provoserende med semi-åpne grenser mens flere bekjente har gått konkurs, er arbeidsledige, eller er langtidspermitterte.

Ja jeg er enig i alt dette. Norge har ikke gjort alt rett. Vi var ikke forberedt på pandemi ,og import smitte etter en velykket nedstengning var totalt unødvendig. Her er det mye som man må igjennom i ettertid. Man kan fort bli provosert av alt dette , og at vi til og med nesten har færrest intensiv plasser i hele Europa. Men nettopp derfor altså ... tenk om de virkelig hadde åpnet opp alt og sluppet fri smitten... Og hvis sykehusene hadde vært så fulle at ingen fikk hjelp til hjerteinfarkt og ulykker lenger og mange viktige samfunnsfunksjoner fikk utbrudd osv så tror jeg ikke det blir lett og være politiker da heller. Hvis folk ikke får helse hjelp i et av verdens rikeste land . Her og nå så gjør man det best i og støtte opp med tiltakene. Og om 8 -12 uker er de som opptar sykehus plassene vaksinert. Da ordner ting seg gradvis. Så får vi en fin sommer mest sannsynlig og flest mulig slipper senskader. Men hvis veldig mange skal boikotte dette nå så kan det til med hindre fremdrift av vaksinasjonen. De som jobber med dette må være friske de også og det er mye logistikk. Utbrudd vil forsinke alt. Når vi har vaksinene synes jeg det blir feil og diskutere strategi nå . Vi har en utvei !Det er bare og stå på i siste innspurt.

Endret av J.E
  • Liker 3
Skrevet
Menchit skrev (2 timer siden):

Hypotetiske? 

Bor du under en stein?

Les innlegget. Foreløpig hypotetisk i Norge. Det betyr at det dessverre er en sannsynlig nærliggende realitet her til lands også med overbelastet helsevesen. 

• Liker 1
Skrevet

Vi kan sende takkekort til Høyre som valgte å holde grensene oppe så de kunne gi sine bidragsytere billig arbeidskraft. :) 

• Opprett ny...