AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Skal snart søke dette og synes det er vanskelig å vite hva jeg skal søke. Vurderer 100% deling og at jeg tar alle felles ukene + 5 uker ferie ( 4 overføres fra i år) i begynnelsen av neste år( under permisjon slik at far slipper å utsette sin. Hvis jeg går for denne løsningen begynner jeg å jobbe igjen når baby er åtte måneder og får begynner sin permisjon. Redd dette er for tidlig? Hva er deres erfaringer ? 😊 Anonymkode: 61c37...3c1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Kommer jo litt an på hva du jobber med. Jeg ville ventet til 9/10 mnd om jeg kunne. Anonymkode: ce5c3...907 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Jeg begynte når vår jente var 5 måneder. Veldig tidlig, men gikk bedre enn fryktet. Før noen går til frontalangrep, så fikk jeg ikke foreldrepenger (jobber fult og betaler skatt, men falt uheldigvis litt mellom to stoler pga corona hjemmekontor). Tror 8 måneder skal gå helt fint, og så kan du jo endre når det nærmer seg om det oppstår noen utfordringer. Anonymkode: 54307...b09
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Man må jo regne litt på om det går opp praktisk mot jobb, barnehagestart og deres familie Med første, født i september, hadde jeg 100% og ingen ferie å bruke i permisjonen (lærer, så ferien er låst til juli), så var tilbake i jobb etter 7 mmd. Det var egentlig bare deilig å være tilbake på jobb, å gå hjemme med baby er slitsomt og ensformig, ikke bare kos! Så hadde pappaen permisjon, utsatt med min og hans ferie, slik at vi uten problemer eller behov for å ta ut ulønnet nådde frem til barnehagestart. Nå har jeg termin i sommer og vi tar 100% permisjon, og jeg utsetter da med de 5 ukene jeg mister i juli. (4 uker i år og en uke etter jul). Så jeg er tilbake i jobb i mars (8mnd). Med pappaens permisjon og ferie så når vi igjen frem til barnehagestart. 👌 Hva som er rett for deg, må jo du kjenne på. Vi har vært heldig med tidspunkt i forhold til barnehagestar. Jeg har også en mann som er veldig engasjert i barna, og en jobb som gir meg rett på 2 timers betalt ammefri, så for vår familie passer vår løsning flott. Har du en mann som er litt umotivert eller en jobb som er umulig å kombinere med amming og familieliv, eller termin midt på vinteren så skjønner jeg at man kanskje heller velger å ta ulønnet permisjon eller 80%. Det som lønner seg mest er jo å ta 100% og ingen ulønnet, så har du mulighet til det så anbefaler jeg det økonomisk sett. 🤷 Anonymkode: d61d2...7c2 1
IkkeStudentLenger Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Jeg og mannen tar 100%, også deler vi fellesperioden 50/50, og tar ut noen uker ferie hver. Jeg skal snart ut i jobb, tror det skal gå bra. Mini er nesten 6 måneder når jeg går tilbake i jobb. Fullammer, men har jobbet med å introdusere flaske de siste månedene, og startet med smaksprøver da hun ble 4 måneder, er nesten oppe i en full porsjon grønnsaksmos nå. Skal øke med en liten porsjon fruktmos også i løpet av dagen. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 Babyer er ulike, men i mine permisjoner var vi ikke klare for at jeg skulle jobbe før barnet var 10 mnd🤷🏻♀️ Anonymkode: 99a45...58c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Vi delte permisjonen slik at jeg begynte å jobbe 2 dager i uken da barnet var noen måneder gammelt, så da det ble tid for pappaperm etter 7 mnd så fikk jeg være hjemme 2 dager i uken og pappaen fikk dra på jobb. På den måten fikk jeg være mye med barnet i over ett år, uten at det gikk utover økonomien 😊 Anonymkode: 3800e...e94
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi delte permisjonen slik at jeg begynte å jobbe 2 dager i uken da barnet var noen måneder gammelt, så da det ble tid for pappaperm etter 7 mnd så fikk jeg være hjemme 2 dager i uken og pappaen fikk dra på jobb. På den måten fikk jeg være mye med barnet i over ett år, uten at det gikk utover økonomien 😊 Anonymkode: 3800e...e94 Jeg tok altså alle fellesukene (hele fellesperioden), bare at den ble litt mer spredt. Anonymkode: 3800e...e94
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 Det er jo vanskelig å planlegge på forhånd hvilken baby man får,men om man vet at mor skal tilbake på jobb ved 6-7 mnd så vil man jo være forberedt på det gjennom spebarnstiden Vi var nøye på fra starten at far skulle få slippe mest mulig til, spesielt på kvelden. Jeg som mor dro ut på ærend og trening så far og barn kunne bonde, far sto opp om natta osv. Vi begynte også tidlig å pumpe og gi morsmelk først i kopp og så flaske til baby. Vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd. Så ved 6 mnd spiste baby mye ved siden av amming i tillegg til å drikke melk av flaske Bare vær forberedt på at ting ikke alltid går etter planen, og noen babyer nekter fast føde og flaske uansett hvor flinke man er til å tilvenne tidlig. Men det er ikke noe man kan planlegge for, så man må bare ta det hindret når det kommer Det går stort sett bra! Anonymkode: d61d2...7c2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 Merk at du bare kan legge inn 4 uker og 2 dager ferie 🙂 Anonymkode: 767b2...689
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Merk at du bare kan legge inn 4 uker og 2 dager ferie 🙂 Anonymkode: 767b2...689 Man kan utsette permisjonen med maks 4 uker og 1 dag i året. Jeg utsetter ferien med 4 uker også overfører jeg 5 dager til neste år og tar de ut på slutten av permisjonen, sånn at jeg får tatt alle 5 ukene Anonymkode: d61d2...7c2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 Vi tenker 80%, all fellesperioden til meg, overfører ferie til neste år så jeg tar 10 uker ferie til neste år på slutten av perioden + antagelig noe ulønnet perm hvis vi har råd.. så Barnet blir ca 1.5 før bhg Anonymkode: d8c32...e09
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #13 Skrevet 10. mars 2021 Det lønner seg som regel å ta 100% utbetaling og litt ulønnet permisjon, fremfor 80% utbetaling. I det offentlige har man i hvert fall krav på ulønnet permisjon i forlengelse av den lønnede permisjonen. Det vil jo variere hvor fort ungen er klar for å være alene med far eller i barnehage, men her er jeg i hvert fall glad jeg tok en del ulønnet permisjon. Ungen var på ingen måte klar for å skilles fra meg da jeg hadde brukt opp min lønnede permisjon og fellesperioden. Anonymkode: 52075...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 Så jeg kan ikke ta å flytte fire uker ferie til neste år( 4 + 1) og 4 dager fra neste år sammenhengende? Tenkte å utsette permisjonen med 5 uker ferie sammenhengende neste år men dette går ikke ? Anonymkode: 61c37...3c1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 Jeg har tatt 100% foreldrepenger, hele fellesperioden og noen måneder ulønnet med mine. Skal det samme denne gangen slik at jeg begynner å jobbe når barnet er ett år. For meg hadde det ikke fungert å være tilbake etter åtte måneder, og verken jeg eller mannen er interessert i at han skal overta før barnet er et år. Man må jo ikke tilbake til jobb bare fordi den betalte foreldrepermisjonen er over, spar det dere kan frem til du er ferdig med permisjon så bør dere ha nok å leve for til at du kan ta litt ulønnet permisjon også. Anonymkode: 22182...801
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #16 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det lønner seg som regel å ta 100% utbetaling og litt ulønnet permisjon, fremfor 80% utbetaling. I det offentlige har man i hvert fall krav på ulønnet permisjon i forlengelse av den lønnede permisjonen. Det vil jo variere hvor fort ungen er klar for å være alene med far eller i barnehage, men her er jeg i hvert fall glad jeg tok en del ulønnet permisjon. Ungen var på ingen måte klar for å skilles fra meg da jeg hadde brukt opp min lønnede permisjon og fellesperioden. Anonymkode: 52075...2f0 Nja, jeg hadde 100% sist og vi syns d ble så mye å spare opp for å ta ut ulønnet så vil heller spare opp buffer nå og se om vi kan klare oss på 80% ,blir også litt mindre skattetrekk i mnd . I tillegg kanskje ta noe ulønnet. Vil ha lengst mulig perm og jeg vil satse på å være hjemme faktisk litt over ett år:) Anonymkode: d8c32...e09
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #17 Skrevet 10. mars 2021 Tok 100% dekning. Hadde 10 uker ulønnet permisjon så jeg var hjemme til baby var 10,5 mnd. Så ble det juleferie og far begynte sin perm fra nyttår når baby var 11 mnd. Han skal ta sine 15 uker, men jobber når jeg er hjemme i vinterferien/påskeuken (fint å jobbe i skolen for å strekke ut perm!). Så baserer vi oss på litt barnepass fra familie i noen uker senere i år før jeg har lang sommerferie fra juni. Så blir det oppstart i barnehage fra august når barnet er 1,5 år. Kontantstøtten vi får i 6 mnd dekker nesten opp de ukene jeg gikk ulønnet. Så vi har ikke tapt særlig mye på å ta noe ulønnet! Men det avhenger selvsagt på hvilken jobb og inntekt du har fra før av. 😊 Anonymkode: 2631e...6cb
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 Men mister man ikke raskt alle rettighetene sine hvis man tar ulønnet permisjon? Må være tilbake i jobb en god stund før man har opparbeidet seg rettigheter til egenmelding og sykemelding osv. Burde man legge inn ulønnet permisjon før ferie for å unngå dette? Og hvor lenge kan man ta ulønnet uten å miste for mye rettigheter ? Anonymkode: 61c37...3c1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Så jeg kan ikke ta å flytte fire uker ferie til neste år( 4 + 1) og 4 dager fra neste år sammenhengende? Tenkte å utsette permisjonen med 5 uker ferie sammenhengende neste år men dette går ikke ? Anonymkode: 61c37...3c1 Ikke utsette med 5 uker sammenhengende. Bruker meg selv som eksempel. Jeg går ut i permisjon i juni og har da 5 uker ferie for 2021 jeg ikke har brukt. Jeg utsetter permisjonen og tar ut 4 uker og 1 dag av disse i november i år. Også overfører jeg de siste 4 dagene til neste år og tar de på slutten av permisjonen min. Så har mannen sine 15 uker og når de er ferdig i juli tar jeg ut ferien min for 2022 (delvis samtidig med mannen). Anonymkode: d61d2...7c2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men mister man ikke raskt alle rettighetene sine hvis man tar ulønnet permisjon? Må være tilbake i jobb en god stund før man har opparbeidet seg rettigheter til egenmelding og sykemelding osv. Burde man legge inn ulønnet permisjon før ferie for å unngå dette? Og hvor lenge kan man ta ulønnet uten å miste for mye rettigheter ? Anonymkode: 61c37...3c1 Det har jeg ihvertfall lært her inne på KG;) det lønner seg økonomisk med 100% + ulønnet, men ifht rettigheter kan 80% være bedre. Anonymkode: 54307...b09 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå