AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 hei lurer veldig på hva som er forskjell her? er det sånn at en arbeidgiversvgift inneholder trygdeavgift på rundt 8%, eller må man plusse 8 på 14,1% AGA?? Anonymkode: 5e6a7...300
Gjest Føsleguri Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Trygdeavgift og arbeidsgiveravgift er to forskjellige avgifter. Trygdeavgiften betales av personlige skattytere og beregnes av personinntekten. https://www.skatteetaten.no/satser/trygdeavgift/ Arbeidsgiveravgift betales av arbeidsgiver på lønn og andre avgiftspliktig ytelser arbeidsgiver utbetaler. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/arbeidsgiveravgift/avgiftsgrunnlaget-for-beregning-av-arbeidsgiveravgift/
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 så en bedrift betaler aga 14,1% + trygdeavg 8,2%. altså 22,3%? vurderer å starte enk og ansette en, men så langt går jeg i null når jeg regner inn alle lønnskostnader, regnskap og forsikringer😟 og vet ikke om vil ha alt det stresset for ingenting😬 Anonymkode: 5e6a7...300
Gjest Føsleguri Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): så en bedrift betaler aga 14,1% + trygdeavg 8,2%. altså 22,3%? vurderer å starte enk og ansette en, men så langt går jeg i null når jeg regner inn alle lønnskostnader, regnskap og forsikringer😟 og vet ikke om vil ha alt det stresset for ingenting😬 Anonymkode: 5e6a7...300 Nei, bedrifter betaler ikke trygdeavgift. Det er de som er medlemmer i folketrygden som betaler trygdeavgift dvs. stort sett alle innbyggerne i landet. Trygdeavgiften beregnes og betales i skatteoppgjøret. Arbeidsgiver betaler ikke trygdeavgift for sine ansatte. Men det er inkl. i skattetrekket som arbeidsgiver skal beregne og innbetale, og som blir avregnet i den ansattes skatteoppgjør.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Føsleguri skrev (2 minutter siden): Nei, bedrifter betaler ikke trygdeavgift. Det er de som er medlemmer i folketrygden som betaler trygdeavgift dvs. stort sett alle innbyggerne i landet. Trygdeavgiften beregnes og betales i skatteoppgjøret. Arbeidsgiver betaler ikke trygdeavgift for sine ansatte. Men det er inkl. i skattetrekket som arbeidsgiver skal beregne og innbetale, og som blir avregnet i den ansattes skatteoppgjør. takk!☺️er det mer enn forsikringer og otp jeg bør tenke på ang ansatt? regnskapet blir dyrere. huff skjønner godt at mange kvir seg for å ha ansatte. man skal ha ganske mye jobb før det lønner seg. dette er bare rundt 40% stilling. Anonymkode: 5e6a7...300
Gjest Føsleguri Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): takk!☺️er det mer enn forsikringer og otp jeg bør tenke på ang ansatt? regnskapet blir dyrere. huff skjønner godt at mange kvir seg for å ha ansatte. man skal ha ganske mye jobb før det lønner seg. dette er bare rundt 40% stilling. Anonymkode: 5e6a7...300 Du må huske på å beregne og avsette feriepenger.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Føsleguri skrev (34 minutter siden): Du må huske på å beregne og avsette feriepenger. ja, stemmer. det er også AGA på FP. Anonymkode: 5e6a7...300
Gjest Føsleguri Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ja, stemmer. det er også AGA på FP. Anonymkode: 5e6a7...300 Ja, stemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå