AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Min samboer og jeg skal snart gifte oss. Jeg ønsker å beholde mitt eget etternavn, og siden han har et litt dårlig forhold til egen familie og ikke føler noe særlig tilknytning til etternavnet sitt ønsker han også å ta mitt etternavn når vi blir gift. Vi ønsker å ha samme etternavn på barna. Mine svigerforeldre er i 70-årene og ganske tradisjonelle og noe gammeldagse. De hadde nok tatt det som en selvfølge at jeg skulle gi avkall på mitt eget etternavn og ta hans/deres navn. Nå som samboer har fortalt at dette ikke kommer til å skje har de blitt veldig fornærmet. Selv om det er samboer selv som ønsker å ta mitt navn, har de fått det for seg at jeg har overtalt ham.Hvilket jeg ikke har. Det føles som det er en elefant i rommet hver gang vi treffes. Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Noen som har opplevd lignende trøbbel når dere ikke tok svigerfamiliens etternavn og evt han også tok ditt navn? Anonymkode: e00fa...681
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Var i litt samme situasjon, med at vi gav barna våres et bindestrek etternavn, «Eiker-Setervoll» svigers ble tydelig sure og nekter å kalle dem ved mitt etternavn. Svigermor går rundt og forteller alle venninnene sine at barna heter «Setervoll»🙂🙃 Anonymkode: 43c18...fda 8
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Jeg har den egenskapet at jeg driter i hva andre sier og synes, også nærmeste familie/svigerfamilie. Når din samboer i tillegg har et dårlig forhold til sin familie, hadde jeg i hvert fall ikke brydd meg. Har aldri tatt min ektemanns etternavn, selv om jeg har vært gift tre ganger Og føler jeg det er elefanter i rommet, tar jeg heller konflikten der og da. Elefanter hører ikke til inne i hus og familier, de må utryddes så fort det lar seg gjøre. Stå for deres valg, så får svigers bare bli sure.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 De har nok problemer med å skjønne at dette er en ny tidsepoke, og at dette er helt vanlig. Kanskje få med flere i slekten som ikke er så gammeldagse og forklar at nå er en ny tid, og at dette ikke er personlig ment? Anonymkode: e7520...a9a 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Dere trenger ikke forklare noe som helst. La de bli sure. De kommer over det. La det ligge. Anonymkode: aed31...a08 25
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 Hvorfor gidder dere ha kontakt med familien hans når de behandlet han som dritt når han vokste opp? Anonymkode: 50253...48e 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De har nok problemer med å skjønne at dette er en ny tidsepoke, og at dette er helt vanlig. Kanskje få med flere i slekten som ikke er så gammeldagse og forklar at nå er en ny tid, og at dette ikke er personlig ment? Anonymkode: e7520...a9a De har tatt det dypt personlig. Svigerfar begynte til og med å gråte, men så ble han bare sint og sa dette var noe nymotens tull jeg hadde funnet på. Han har ikke behandlet min samboer godt i oppveksten og jeg kunne selvsagt kommet med en kommentar på dette. Men valgte å skifte samtaletema, for husfredens skyld. Svigermor har begynt å behandle meg som luft. ts Anonymkode: e00fa...681
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor gidder dere ha kontakt med familien hans når de behandlet han som dritt når han vokste opp? Anonymkode: 50253...48e Det er samboers valg, han ønsker å ha kontakt med den lille familien han har igjen og det respekterer jeg. De har også vært hyggelige mot meg men har jo sett at de fort blir sure om vi/samboer ikke gjør som de vil. ts Anonymkode: e00fa...681 6
Månestjerne Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De har tatt det dypt personlig. Svigerfar begynte til og med å gråte, men så ble han bare sint og sa dette var noe nymotens tull jeg hadde funnet på. Han har ikke behandlet min samboer godt i oppveksten og jeg kunne selvsagt kommet med en kommentar på dette. Men valgte å skifte samtaletema, for husfredens skyld. Svigermor har begynt å behandle meg som luft. ts Anonymkode: e00fa...681 Da er de ikke verdt å bruke tid på. Gjør som dere vil! 4
Hippogriff Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 Det viser jo bare hvorfor de ikke har et bedre forhold til din samboer enn de har. Råder deg til å holde passe avstand, ikke så mye at man si at du kutter kontakten, men nok til at du er mest mulig utenfor rekkevidde for hersketeknikkene deres. At hun behandler deg som luft mister fort sin effekt når det ikke vises at det går inn på deg i det hele tatt. 11
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 Herreminfred. Spiller det noe rolle om mannen tar etternavnet til kona? Henger de virkelig igjen på 1920 tallet? Når vi skal gifte oss så tar vi hverandres etternavn og legger til vårt eget 😊 jeg har et barn som har mitt etternavn og vil fortsatt ha samme etternavn som sønnen min. Anonymkode: eb07d...585
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 Npr skal vi lære? Når en mann gjør noe andre ikke liker er det ALLTID KVINNENS FEIL!!! Det er aldri en voksen mann som kan tenke selv og ta egne upopulære valg, neida, det er KVINNEN. Anonymkode: dd84f...172 15
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #13 Skrevet 10. mars 2021 Våre barn har mitt etternavn fordi det er finest. Jeg bryr meg katta om hva svigers synes om det. Vi er ikke gift. Anonymkode: a3d4c...7f1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 Jeg er gift for andre gang og har hatt mitt fødenavn hele tiden, altså ikke lagt til eller skiftet. Barna har bare hatt mitt. Men begge ektemennen har et kjedelig vanlig navn og mitt mer unikt. 😛 Da vår datter giftet seg valgte hun bort sitt etternavn og byttet til mannen sin. Helt ærlig så kjente jeg på det, forsto ikke hvorfor hun ville bytte sitt med et vanlig/kjedelig navn. Senere tok hun sitt gamle som mellomnavn, jeg aner ikke hvor lenge hun har hatt det.Barna har kun hans.Det var ingen stor issue, jeg hadde bare ikke sett den komme. Anonymkode: f9c5b...b53 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Herreminfred. Spiller det noe rolle om mannen tar etternavnet til kona? Henger de virkelig igjen på 1920 tallet? Når vi skal gifte oss så tar vi hverandres etternavn og legger til vårt eget 😊 jeg har et barn som har mitt etternavn og vil fortsatt ha samme etternavn som sønnen min. Anonymkode: eb07d...585 Tror de kjenner ekstra på det fordi han er enebarn. De føler vel at navnet forsvinner ut av familien med han. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Npr skal vi lære? Når en mann gjør noe andre ikke liker er det ALLTID KVINNENS FEIL!!! Det er aldri en voksen mann som kan tenke selv og ta egne upopulære valg, neida, det er KVINNEN. Anonymkode: dd84f...172 Ja du kan så si, jeg føler det samme ts Anonymkode: e00fa...681 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #16 Skrevet 10. mars 2021 Det er vel ikke noe å håndtere, bare overse det/lat som ingen ting, og håp det går over. De venner seg nok til det etterhvert. Anonymkode: 90c5d...8cc 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #17 Skrevet 10. mars 2021 De har hodene sine i en annen tid, da det å gjøre noe annet enn å ta mannens etternavn som eneste etternavn var DEMONSTRATIVT, og faktisk et ganske reelt spark mot mannes familie. Dine svigerforeldre har i tillegg vært «dårlige foreldre», hvilket sikkert gjør at de i eget hode ikke klarer å se dette som noe annet. Men dere kunne lett fått reaksjoner likevel. Min egen far, som har vært en finfin forelder, reagerte veldig da jeg sa at jeg egentlig aldri hadde sett for meg å bli fulgt til alters; jeg tenkte å gå selv. Han tenkte på at dette hadde HAN gledet seg til og sett for seg - hvilket for meg var grunn god nok til at jeg føyde ham, for det var egentlig ikke særlig viktig for meg der og da. Min mor sa at hun ville tenkt mer på at jeg kunne fått spørsmål fra eldre slektninger etterpå: «Er det noe galt mellom deg og Pappa?» For det var sånn i deres tid. Jeg skiftet ikke etternavn, men da vi fikk barn byttet vi begge to til bindestreksetternavn slik at vi fikk samme etternavn som ungene. Min familie reagerte ikke; jeg hadde snakket om det der siden tenårene. 😅 Svigers syntes derimot det var veldig merkelig at jeg ikke «ville være ordentlig del av familien deres» (snodig at de ikke lurte på hvorfor sønnen deres ikke ville være ordentlig del av min familie; rart det der...). Sånn var det i mange år, før vi fikk barn og ble familien Mittnavn-Hansnavn. Det fikk de enda mer i vrangstrupen: Tenk at SØNNEN kastet vrak på slektsnavnet på den måten! Vi ba dem holde helt munn om hele problemstillingen for all fremtid, eller hute seg ut av livene våre for vi hadde det skikkelig bra med vårt LIKESTILTE etternavn i vårt LIKESTILTE forhold, takk, og vi kalte ungene våre akkurat hva vi ville - akkurat som de hadde gjort med sine unger. Ta den elefanten og hiv den på huet og rævva ut like godt først som sist; de har ikke noe med det. Anonymkode: 12690...b1a 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Herreminfred. Spiller det noe rolle om mannen tar etternavnet til kona? Henger de virkelig igjen på 1920 tallet? Anonymkode: eb07d...585 "Herreminfred", det er da mennesker som har vokst opp i en helt annen verden, og et helt annet samfunn enn vi lever i nå i dag. Ja, verden forandrer seg, men det er ikke nødvendigvis bare å oppdatere software så man blir up-to-date. Spesielt ikke jo eldre man blir. Anonymkode: edaf2...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 Man skal ikke lenger tilbake enn 70 og 80 tallet, så var det vanlig å ta mannens etternavn for gifte kvinner. Det var kanskje på 80-tallet at det begynte å bli vanligere at kvinnene tok egne valg, og kanskje ikke byttet navn i det hele tatt. Jeg synes du skal behandle svigermors oppførsel "som luft" tilbake. Lat som ingenting, ikke la det gå inn på deg i det hele tatt at hun har slik sutrete oppførsel. Jeg hadde gitt faen, og valgt å omgås dem så lite som mulig inntil de begynte å oppføre seg hyggelig og ordentlig igjen. Og det kan du/dere godt si til dem! Anonymkode: 110d8...91f 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Man skal ikke lenger tilbake enn 70 og 80 tallet, så var det vanlig å ta mannens etternavn for gifte kvinner. Det var kanskje på 80-tallet at det begynte å bli vanligere at kvinnene tok egne valg, og kanskje ikke byttet navn i det hele tatt. Jeg synes du skal behandle svigermors oppførsel "som luft" tilbake. Lat som ingenting, ikke la det gå inn på deg i det hele tatt at hun har slik sutrete oppførsel. Jeg hadde gitt faen, og valgt å omgås dem så lite som mulig inntil de begynte å oppføre seg hyggelig og ordentlig igjen. Og det kan du/dere godt si til dem! Anonymkode: 110d8...91f Bare til info: Det desidert vanligste er fortsatt at kvinnen tar mannens etternavn alene, mens mannen ikke endrer sitt etternavn overhodet. Bare sånn at vi har det på det rene. Sjekk ut statistikk på det. Anonymkode: 12690...b1a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå