Gå til innhold

Hva skal DCR stå på pc skjermen?

jaeols

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å stille inn farger på min pc skjerm. Mye plunder. Det er Gamma og DCR. Skal DCR stå på eller av? Det er det store spørsmålet? Det er en AOG skjerm 27 tommer. Knapper underskjermen som er fryktelig vanskelig å stille. Håper noen har noen forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Finnes ingen fasit på det, still inn skjermen sånn at du synes den ser bra ut. Kan også søke etter oppsett for akkurat din skjerm, her er et eksempel.

https://www.tomshardware.com/reviews/aoc-ag271qx-agon-27-inch-freesync-monitor,4860-2.html

Anonymkode: f7a93...707

Da får jeg se litt på det. Mye å sette seg inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig ville jeg skrudd av DCR, det er en billig løsning som erstattning for HDR, på skjermer med bare en-zones kantbelysning, hvor DCR skal justere lysstyrken og kontrast på hele skjermen etter hvilke bilde som er på skjermen. 

Personlig synes jeg denne løsningen er forferdelig. Skru heller av DCR, og kalibrer skjermen til ønsket bilde.

Anonymkode: 4e15b...4aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Finnes ingen fasit på det, still inn skjermen sånn at du synes den ser bra ut. Kan også søke etter oppsett for akkurat din skjerm, her er et eksempel.

https://www.tomshardware.com/reviews/aoc-ag271qx-agon-27-inch-freesync-monitor,4860-2.html

Da får jeg se litt på det. Mye å sette seg inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Personlig ville jeg skrudd av DCR, det er en billig løsning som erstattning for HDR, på skjermer med bare en-zones kantbelysning, hvor DCR skal justere lysstyrken og kontrast på hele skjermen etter hvilke bilde som er på skjermen. 

Personlig synes jeg denne løsningen er forferdelig. Skru heller av DCR, og kalibrer skjermen til ønsket bilde.

Jeg har nå justert Gamma og DCR, men bildet er like dårlig. Det er utrolig dårlig.  Jeg har Intel HD-grafikkkontrollpanel. Men det fikser ikke bilde, jeg så samme scener på tv nå og det var et mye bedre bilde der. Nå er det skygger og det er uklart. Det blir bare at jeg stiller alt bort i granskogen. Eller er det slik at bildekvaliteten på Netflix er dårligere på pc? Det er på mørke partier at bildet blir uklart. 

Endret av jaeols
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jaeols skrev (35 minutter siden):

Jeg har nå justert Gamma og DCR, men bildet er like dårlig. Det er utrolig dårlig.  Jeg har Intel HD-grafikkkontrollpanel. Men det fikser ikke bilde, jeg så samme scener på tv nå og det var et mye bedre bilde der. Nå er det skygger og det er uklart. Det blir bare at jeg stiller alt bort i granskogen. Eller er det slik at bildekvaliteten på Netflix er dårligere på pc? Det er på mørke partier at bildet blir uklart. 

Bildekvaliteten på Netflix er ikke dårligere på PC enn på TV. 

Er det lov å spørre hvilke monitor du har kjøpt, og hvilke TV modell du sammenligner med?

Mistenker enten dårlig kalibrering, eller at skjermen rett og slett har et dårlig panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en AOC monitor. Vet ikke mer en det. Kalibreringen er nok dårlig . Jeg har en et år gammel smart-tv merke LG. Å trykke på knappene på skjermen gjør ting bare verre. Det er umulig å finne ut hvordan du går frem og tilbake. Håper u har noen tips. Vil nødig bruke 1000 kroner på en som er flink på dette.- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jaeols skrev (5 timer siden):

Det er en AOC monitor. Vet ikke mer en det. Kalibreringen er nok dårlig . Jeg har en et år gammel smart-tv merke LG. Å trykke på knappene på skjermen gjør ting bare verre. Det er umulig å finne ut hvordan du går frem og tilbake. Håper u har noen tips. Vil nødig bruke 1000 kroner på en som er flink på dette.- 

Finn ut modellnavn på både monitor og TV, står som regel på baksiden eller under. Veldig vanskelig å gi noe konkret råd uten å vite hvilke modeller det er snakk om.

For alt jeg vet kan du sammenligne en billig monitor opp mot en LG OLED, så prøv å se om du kan finne modellnummer. 

Da er det også lettere å finne frem ferdig kalibrerte innstillinger fra nettsider som rtings og tftcentral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å se om jeg finner noe. Må bruke litt tid. Serienummer pc skjerm: GGWHAHA035943. Serienummer LG tv: 55UK7550PLA. Det var det som sto bakpå. 

Endret av jaeols
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, jaeols said:

Skal prøve å se om jeg finner noe. Må bruke litt tid. Serienummer pc skjerm: GGWHAHA035943. Serienummer LG tv: 55UK7550PLA. Det var det som sto bakpå. 

Ingen modellnummer noe sted på pc-skjermen? Serienummer er vanskelig å slå opp.

LG-"nummeret" er modellnavn, du har en 55 tommer 4K TV med IPS-panel som støtter HDR. Noe som sannsynlig er en veldig annen type og teknologi, og i hvert fall annen oppløsning, enn AOC-skjermen.

https://www.lg.com/no/tv/lg-55UK7550PLA

Anonymkode: 5973b...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen modellnummer noe sted på pc-skjermen? Serienummer er vanskelig å slå opp.

LG-"nummeret" er modellnavn, du har en 55 tommer 4K TV med IPS-panel som støtter HDR. Noe som sannsynlig er en veldig annen type og teknologi, og i hvert fall annen oppløsning, enn AOC-skjermen.

https://www.lg.com/no/tv/lg-55UK7550PLA

Anonymkode: 5973b...82b

Modellnummer pc -skjerm: 236LM00014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvilken oppløsning bruker du?, den skjermen er kun 1080p så det vil være stor forskjell fra tv'n som er 2160p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvilken oppløsning bruker du?, den skjermen er kun 1080p så det vil være stor forskjell fra tv'n som er 2160p.

Det er 1080. Er det det som er grunnen til grumsete bilde i enkelte scener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jaeols skrev (4 minutter siden):

Det er 1080. Er det det som er grunnen til grumsete bilde i enkelte scener? 

Ja det kan det godt være og det kommer også an på kvaliteten på det du ser på, hvis du f.eks. strømmer fra nettet så må du se om innholdet faktisk er 1080p eller om det er dårligere som f.eks 720p eller 480p.

Hvis du har dårlig nett så vil kvaliteten justeres automatisk, dobbeltsjekk at skjerminnstillingen på pc'n er satt til 1920x1080 60Hz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det kan det godt være og det kommer også an på kvaliteten på det du ser på, hvis du f.eks. strømmer fra nettet så må du se om innholdet faktisk er 1080p eller om det er dårligere som f.eks 720p eller 480p.

Hvis du har dårlig nett så vil kvaliteten justeres automatisk, dobbeltsjekk at skjerminnstillingen på pc'n er satt til 1920x1080 60Hz. 

Takker for hjelp og god tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jaeols skrev (10 timer siden):

jaeols skrev (8 timer siden):

Modellnummer pc -skjerm: 236LM00014

Finner lite info om monitoren, da dette er en gammel model, men hovedforskjellen på denne og LG TVen er bit- (fargedybde).

LG TVen er 10-bit IPS med 90% DCI-P3, mens monitoren kun er 6-bit med frc, som antagligvis benytter den gamle NTSC fargeskalaen, som er gamlere enn sRGB som er dagens standard, og DCI-P3 som flere nyere paneler blir levert med. 

I tillegg har monitoren kun 250 nit, og en statisk kontrast på 1000, sammenlignet med LG som er 300 nit med en statisk kontrast på 1400.

Med andre ord, monitoren du har er temmelig utdatert. Lav lysstyrke (250 nit) sammen med 6-bit og dårlig fargeskala er hovedgrunnen til at du opplever at bildet blir dårlig.

Det er nok ingen fiks her, fordi det er for store teknologiske begrensninger med AOC skjermen. Enten må du ta det for det det er, eller se videre etter ny skjerm :)  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Finner lite info om monitoren, da dette er en gammel model, men hovedforskjellen på denne og LG TVen er bit- (fargedybde).

LG TVen er 10-bit IPS med 90% DCI-P3, mens monitoren kun er 6-bit med frc, som antagligvis benytter den gamle NTSC fargeskalaen, som er gamlere enn sRGB som er dagens standard, og DCI-P3 som flere nyere paneler blir levert med. 

I tillegg har monitoren kun 250 nit, og en statisk kontrast på 1000, sammenlignet med LG som er 300 nit med en statisk kontrast på 1400.

Med andre ord, monitoren du har er temmelig utdatert. Lav lysstyrke (250 nit) sammen med 6-bit og dårlig fargeskala er hovedgrunnen til at du opplever at bildet blir dårlig.

Det er nok ingen fiks her, fordi det er for store teknologiske begrensninger med AOC skjermen. Enten må du ta det for det det er, eller se videre etter ny skjerm :)  

Hei. Slenger på et par spørsmål til. Kjøpt ny skjerm . En Samsung modell: S27R356FHU. ,Og da er det med en disk med alle opplysninger. Så er det slik at platen ikke vil spille av fordi jeg ikke har Adobe Flash Player. Prøvd å laste den ned , men uten resultat. Er det noe annet program som kan spille av slike plater? Og en ting til, jeg får ikke lyd på pc'n. Prøvd mye uten resultat. Virker på hodetelefoner, så dette er merkelig. Det er et realtek (Creative) anlegg. 

Endret av jaeols
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...