Gå til innhold

Barn og sykdom i disse sprittider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med deres barn? Er de mer eller mindre syke nå enn for ett år siden? 

Jeg har tre barn, to skolebarn som er så friske som de aldri har vært, og et barnehagebarn som blir syk hele tiden. Og nå begynner jeg å lure litt på om all denne spritinga overalt gjør at barnehagebarnet ikke får utviklet immunforsvaret skikkelig. Barnet blir aldri sånn hangle-syk, det får full feber eller omgangssyke. Før følte jeg ungene gikk og hadde snue hele vinteren, men de ble jo (nesten) aldri skikkelig syke. Nå har det ikke vært snue i det hele tatt, men til gjengjeld mange runder hvor barnet er sykt. 

Dette er jo skikkelig svogerforskning, men interessant å høre om dere har det likt?

Anonymkode: 8ac2e...7ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min 5-åring har vært sjeldent syk, mens 2-åringen som begynte å barnehage i høst har vært forkjølet månedlig, minst! 

Men omgangssyke virker det mindre av 

Anonymkode: 9b64e...9c4

AnonymBruker
Skrevet

De har vel i stor grad kuttet ut spriting av hender på barna nå? Fordi mange barn fikk såre hender. Her vasker de med vann og såpe. Har et barn i første klasse og et på småbarn i barnehagen. Begge har vært friske siden mars i fjor og det er ganske uvanlig for dem. Yngste har knapt hatt noe snørr i nesa engang. 

Anonymkode: b319e...4df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine har vært syke siden i fjor - men de er småskolebarn, ikke barnehage. Verken jeg eller mannen har vært forkjølet eller noe, heller.

Anonymkode: fd51a...fa8

Gjest Albbas
Skrevet

Mindre syk. Noen dager med litt snørr uten å være SYK. 

Men da vi fikk omgangssyka nå var det til gjengjeld det mest heftige vi har vært borti. Alle ungene på avdelinga ble syke samme dag, de voksne også, og vi bare spydde og spydde og spydde... Usikker på om det var en ekstra heftig variant, eller om det at vi ikke har vært utsatt for lignende på ett år gjorde at det ble så heftig. 

Minste på snart to har jo nesten ikke vært syk siden oppstart i barnehage, kun denne ene omgangssyka. Får vel det igjen når samfunnets normaliseres... 

AnonymBruker
Skrevet

Mine har vært mye mindre syke siste året. Men jeg har tenkt en del på hvordan dette smittevernsåret vil påvirke immunforsvaret til småbarn/barnehagebarn 🤔 F eks de vanlige barnesykdommene som sirkulerer årlig, hvor blir de av...? Jeg tenker på sykdommer som vannkopper og hånd/fot/munn-syke. 
Jeg er ikke helsepersonell og har egentlig ingen snøring om dette, men jeg diskuterte det med en venninne som jobber som fastlege og hun var også opptatt av dette og håpte at det ble forsket på for ettertiden. 

Anonymkode: 3f829...da6

AnonymBruker
Skrevet

Det siste året har vært slik for vår 2,5 åring:

Januar - medio mars 2020: Konstant snørr, runde på runde med feber, noe hoste, en runde oppkast.

Medio mars - juli 2020: Helt frisk, null snørr.

Juli - desember 2020: 5 runder med oppkast, et par runder med feber og snørr/hoste.

Så langt i 2021: To runder med feber/snørr/hoste.

Anonymkode: 5e57d...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Snart treåringen her er nesten ikke syk, mot at det føltes som hun var konstant syk i 2019. Nå var 2019 første året i barnehage også da, og det kan godt hende hun er immun mot en del av det som "går". Lillesøsteren som nå er 1, har faktisk vært en del syk. Når den største har hatt bittelitt antydning til snørr som forsvant igjen i løpet av en dag, har babyen blitt ordentlig forkjølet med høy feber, hver gang.  Det har ikke vært så veldig mange ganger, men det er altså tydelig at storesøster har vært bærer av virus hun ikke har blitt syk av selv, men likevel smittet den yngste. 

Anonymkode: 9b21e...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan er det med deres barn? Er de mer eller mindre syke nå enn for ett år siden? 

Jeg har tre barn, to skolebarn som er så friske som de aldri har vært, og et barnehagebarn som blir syk hele tiden. Og nå begynner jeg å lure litt på om all denne spritinga overalt gjør at barnehagebarnet ikke får utviklet immunforsvaret skikkelig. Barnet blir aldri sånn hangle-syk, det får full feber eller omgangssyke. Før følte jeg ungene gikk og hadde snue hele vinteren, men de ble jo (nesten) aldri skikkelig syke. Nå har det ikke vært snue i det hele tatt, men til gjengjeld mange runder hvor barnet er sykt. 

Dette er jo skikkelig svogerforskning, men interessant å høre om dere har det likt?

Anonymkode: 8ac2e...7ae

Var ofte syk før, med astma så varte all sykdom ganske lenge også. Det siste året har han hatt en kort forkjølelse bare! 

Anonymkode: 14b6c...f2b

AnonymBruker
Skrevet

3 barn. De har vært lite syke generelt. Litt forkjølelse. 

Men.. bhg barnet har nå ofte feber i slutten av uken. Han er ute hele dagen i bhg, og blir sliten. Skal sies at han har en diagnose, som igjen gjør at kroppen blir mer sliten. Er de inne får han ofte hvile, det gjør han ikke nå som de kun er ute. Merker det godt på ettermiddagene.

Anonymkode: a3ee6...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Den første tiden med mye spriring var vi knapt syke. Minste begynte i bhg i høst og har knapt hatt en snørr fri dag siden 😅 de store barna har knapt vært forkjølet, eller.. Egentlig har bare hun ene som er dårlig på å vaske hendene vært forkjølet 😅  (ja, det passes på daglig, men mulig hun har en diagnose). 

Ikke noe omgangssyke på egentlig noen år. Minste fikk noro virus vaksine da hun var liten.. Vet ikke, men virker som den har hatt god effekt ☺️

Aner ikke om noen av barna noensinne har hatt vannkopper, men tviler.. Burde vel fått det snart, så ikke de blir så utrolig dårlige. 

Anonymkode: f3c38...057

AnonymBruker
Skrevet

3 åringen har vært syk mye og lenge før korona. Og hadde minst 1 uke hjemme per måned. Mars-august- ingen sykdom. August-september- 3 runder forkjølelse, men kun litt hoste og snørr. Ikke feber. Oktober-februar- helt frisk, februar/mars- 1 forkjølelse uten feber.

Altså, før korona var det feber i 39-41 grader ved vær forkjølelse, og en ganske syk unge, minst 1 gang i måneden. Nå har det kun vært litt småsnufs. Ingen annen sykdom enn småforkjølet.

Anonymkode: 47ff5...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri spritet og har en tro på håndvask i blant, og at resten av bakteriene er der for en grunn, og vil ikke ødelegge immunforsvaret vårt. Det er ikke sunt å fjerne alle bakterier. Ingen av oss har vært syke i år. 

Anonymkode: ad8de...124

AnonymBruker
Skrevet

Minste har gått i barnehagen et halvt år nå, og har ikke vært syk en eneste gang. Da eldste begynte i barnehagen for to år siden var han syk stadig vekk. Nå har han ikke vært syk siden 12. mars i fjor. Jeg håper økt renhold, spriting, håndvask o.l. fortsetter etter pandemien også. Ledelsen på jobben min sier at det knapt har vært fravær i forbindelse med sykt barn den siste tiden, og det var det mye av før! 

Anonymkode: 618e5...ed3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den første tiden med mye spriring var vi knapt syke. Minste begynte i bhg i høst og har knapt hatt en snørr fri dag siden 😅 de store barna har knapt vært forkjølet, eller.. Egentlig har bare hun ene som er dårlig på å vaske hendene vært forkjølet 😅  (ja, det passes på daglig, men mulig hun har en diagnose). 

Ikke noe omgangssyke på egentlig noen år. Minste fikk noro virus vaksine da hun var liten.. Vet ikke, men virker som den har hatt god effekt ☺️

Aner ikke om noen av barna noensinne har hatt vannkopper, men tviler.. Burde vel fått det snart, så ikke de blir så utrolig dårlige. 

Anonymkode: f3c38...057

Norovirus finnes ikke vaksine mot dessverre, er nok rotavirus som også er et omgangssykevirus, hun er vaksinert mot😊 

Mine unger har vært veldig lite syke det siste året. 7 og 10 år. Eldste var hjemme én dag med mageknip, ellers har de vært på skolen hver dag👍🏻👍🏻

Anonymkode: 40fda...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...