EnKoppTe Skrevet 11. mars 2021 #61 Del Skrevet 11. mars 2021 bomal skrev (5 timer siden): Nå er jeg litt lost her - som du selv sier, mener du at Rødt ikke får nok makt til å gjøre noe med lobbyistene eller er du bekymra for at de skal få mye nok makt til å ta seriøse skritt i retning kommunisme? Jeg synes i og for seg begge meningene er forståelige, men du må på en måte velge om det er useriøst å tro at Rødt skal kunne innskrenke lobbyistmakta eller om det er seriøst å være bekymra for at de skal gjøre Norge til en kommuniststat. Jeg syns det er naivt å tro at Rødt skal få slutt på korrupsjon og lobbyisme i norsk politikk. Det er positivt at de opptrer som en vaktbikkje på sidelinjen og protesterer, og jeg tenker at Rødts egentlig potensiale kanskje ligger her. Jeg er ikke redd for at Norge skal bli en kommuniststat mens jeg syns det er problematisk å støtte kommunistisk ideologi. Dersom jeg skal velge vekk nazisme fordi det er en skadelig ideologi som har forvoldt mye lidelse, så henger det ikke på greip å fantasere om kommunisme for den ideologien har jo forsaket enda mer lidelse. Det er derfor jeg skriver "les historie". 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShivaSol Skrevet 11. mars 2021 #62 Del Skrevet 11. mars 2021 (endret) Skal definitivt ikke stemme på Rødt eller MDG. Valget i år blir ikke like enkelt som før. Hvis alle hadde stemt blankt så hadde det vært en real langfinger til alle partiene. De fleste partiene har skuffet på en eller annen måte. Sliter skikkelig med å bestemme meg, er liksom ikke rød, men heller ikke blå. Hadde Høyre vært som tidligere før Erna Solberg så hadde jeg nok stemt på de. Vurderte sp i år, men så føler jeg at de snudde helt om på flisa i forhold til det de lovet. Så det blir ikke sp heller. Det er alt for lite tak i politikerne nå om dagen. Og de sløser noe enormt med ressurser. Det er lite fornuft som er igjen oppi toppen på de. Endret 11. mars 2021 av ShivaSol 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 11. mars 2021 #63 Del Skrevet 11. mars 2021 Illuminatum skrev (23 timer siden): Hvilken rovdrift på velferden? Alle innstrammingene i aap feks http://aap-aksjonen.no/her-er-beviset/ Ungdom under 26 har fått redusert livsopphold fra minsteytelse på rundt 200 000, til 130000, dette beløpet skal det skattes av. Det spiller ingen rolle hva som feiler vedkommende, om det er ms, kreft eller psykiske lidelser. Du kan gjerne argumentere i øst og vest at dette ikke er innstramminger, men så lenge det kjennes slik ut for dem som rammes så blir det behandlet som nettopp det. Listen over kutt er lang, har du ikke merket noe til det kan du kalle deg priviligert. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålfrid Skrevet 11. mars 2021 #64 Del Skrevet 11. mars 2021 Blålin skrev (7 timer siden): Sant. Problemet er bare at innvandringen fra enkelte områder (ikke arbeidsinnvandring) vil snevre inn og til slutt styrte velferden helt (se til Sverige). Så lenge det ikke er et innvandringskritisk velferdsparti, har vi en tap - tap situasjon. En ide kunne jo vært at innvandrerne fikk jobbene som arbeidsinnvandrerne får, men lønnen for disse jobbene er kanskje ikke levedyktig for folk som skal leve i Norge?🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 11. mars 2021 #65 Del Skrevet 11. mars 2021 (endret) 7 hours ago, Majer said: Vi lever i en tid der arv og når man kommer inn på boligmarkedet styrer mer enn talent og hardt arbeid. Pyramidespillet vi får gjør nok at mange trekkes mot venstre. Folk vil ha tilbake friheten sin og per nå er frihet, liberalisme og rettferdighet mer synonymt med venstresiden enn høyre Helt enig. Norsk venstreside er der man finner personlig frihet, ikke norsk høyreside. Jeg vil ha et samfunn hvor det å arbeide hardt og smart er det som skal til for å lykkes. Det er det motsatte av hva norsk høyrepolitikk står for. Høyre vil at flaks skal være det aller viktigste. Veldig forenklet vil høyresiden at penger og makt skal gå i arv, og venstresiden vil at penger og makt skal fortjenes gjennom målrettet arbeid. Endret 11. mars 2021 av Stonegiant 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 11. mars 2021 #66 Del Skrevet 11. mars 2021 ShivaSol skrev (2 timer siden): Skal definitivt ikke stemme på Rødt eller MDG. Valget i år blir ikke like enkelt som før. Hvis alle hadde stemt blankt så hadde det vært en real langfinger til alle partiene. De fleste partiene har skuffet på en eller annen måte. Sliter skikkelig med å bestemme meg, er liksom ikke rød, men heller ikke blå. Hadde Høyre vært som tidligere før Erna Solberg så hadde jeg nok stemt på de. Vurderte sp i år, men så føler jeg at de snudde helt om på flisa i forhold til det de lovet. Så det blir ikke sp heller. Det er alt for lite tak i politikerne nå om dagen. Og de sløser noe enormt med ressurser. Det er lite fornuft som er igjen oppi toppen på de. Her er jeg også. Jeg kunne stemt SP men da legger jeg til rette for en rødgrønn regjering. Og det ønsker jeg virkelig ikke. Samtidig er jeg ikke fan av sittende regjering heller. Håper jeg slipper å stemme blankt, men. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 11. mars 2021 #67 Del Skrevet 11. mars 2021 EnKoppTe skrev (2 minutter siden): Her er jeg også. Jeg kunne stemt SP men da legger jeg til rette for en rødgrønn regjering. Og det ønsker jeg virkelig ikke. Samtidig er jeg ikke fan av sittende regjering heller. Håper jeg slipper å stemme blankt, men. Er det muligens ikke bedre å droppe hele stemmen da? Jo flere blanke stemmer, jo mer lokkende valgflesk ved neste runde, kan det se ut til.. Hvis mange nok dropper hele greia, så vil de kanskje bli tvunget til å lytte mer til befolkningen etterhvert? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 11. mars 2021 #68 Del Skrevet 11. mars 2021 Oppgitt78 skrev (Akkurat nå): Er det muligens ikke bedre å droppe hele stemmen da? Jo flere blanke stemmer, jo mer lokkende valgflesk ved neste runde, kan det se ut til.. Hvis mange nok dropper hele greia, så vil de kanskje bli tvunget til å lytte mer til befolkningen etterhvert? Ved å avgi en blank stemme ivaretar man demokratiet samtidig som man rekker langfinger til poltikerne. To fluer i en smekk? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShivaSol Skrevet 11. mars 2021 #69 Del Skrevet 11. mars 2021 EnKoppTe skrev (8 minutter siden): Her er jeg også. Jeg kunne stemt SP men da legger jeg til rette for en rødgrønn regjering. Og det ønsker jeg virkelig ikke. Samtidig er jeg ikke fan av sittende regjering heller. Håper jeg slipper å stemme blankt, men. Helt enig! Føler at hvis jeg stemmer på SP så er det som å stemme på AP, Rødt og MDG. For da blir det som du sier en rødgrønn regjering. Nei, fordi Høyre har omtrent blitt som AP. Vi trenger ikke to så like partier. Da er hele vitsen borte. Det er faktisk et skikkelig dilemma. Føler at valget i år kommer til å være veldig avgjørende for fremtiden. Hele verden er jo på bristepunktet om dagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShivaSol Skrevet 11. mars 2021 #70 Del Skrevet 11. mars 2021 EnKoppTe skrev (1 minutt siden): Ved å avgi en blank stemme ivaretar man demokratiet samtidig som man rekker langfinger til poltikerne. To fluer i en smekk? Dette👌🏻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 11. mars 2021 #71 Del Skrevet 11. mars 2021 Jeg trur ikke en blank stemme har noen positiv effekt overhodet. En blank stemme er en halv stemme til partiet du liker minst. Slik tenker jeg, i hvert fall. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest byråkrati Skrevet 11. mars 2021 #72 Del Skrevet 11. mars 2021 8 minutter siden, EnKoppTe said: Ved å avgi en blank stemme ivaretar man demokratiet samtidig som man rekker langfinger til poltikerne. To fluer i en smekk? Partiet som vinner blir veldig glad for alle som stemmer blankt, for det var med på å hjelpe dem vinne. Politikerne gir faen i hvem som stemmer blankt så lenge de selv sitter med makt så er de fornøyde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 11. mars 2021 #73 Del Skrevet 11. mars 2021 EnKoppTe skrev (Akkurat nå): Ved å avgi en blank stemme ivaretar man demokratiet samtidig som man rekker langfinger til poltikerne. To fluer i en smekk? Men samtidig viser man interesse for å stemme/følge systemet, og da øker vel sjansen for litt «saftig valgflesk» betraktelig..? Demokratiet vårt ser ikke ut til å fungere godt nok, da systemet ser ut til å være lagt opp til at ingen kan få utført stort i praksis.. (Dette var vel forøvrig tenkt som en «sikkerhetsventil», men det ser ut til at det misbrukes for å skape unødige vanskeligheter ved regjeringsskifte). Satt litt på spissen, selvsagt! 🤓 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 11. mars 2021 #74 Del Skrevet 11. mars 2021 (endret) Stonegiant skrev (15 minutter siden): Jeg trur ikke en blank stemme har noen positiv effekt overhodet. En blank stemme er en halv stemme til partiet du liker minst. Slik tenker jeg, i hvert fall. Jeg vil tro de fleste partiene anser blanke stemmer som potensielt engasjerte velgere, og i kampen for velgere, så kommer vel gjerne valgflesket på bordet..? Endret 11. mars 2021 av Oppgitt78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. mars 2021 #75 Del Skrevet 11. mars 2021 Miss_Alba skrev (På 10.3.2021 den 7.12): https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-maling-en-av-fem-vurderer-a-stemme-rodt/s/12-95-3424099627 Stiller meg kritisk til resultatet mtp at spørreundersøkelsen er bestilt av Rødt selv. Likevel synes jeg det er dypt bekymringsverdig dersom partiet i det hele tatt kommer seg over sperregrensa. Er folk helt historieløse? Folk ER historieløse fordi de ikke kjenner andre land sin historie for å lære av den og ikke gjenta feilene. Bare en uvitende og naiv person kunne en gang vurdert å stemme Rødt. Får Rødt mer enn 4-5% kommer jeg virkelig til å begynne å undersøke mulighetene for at hele familien flytter til et annet land. Jeg vil slett ikke bo i et land hvor kommunismen påvirker samfunnet og vil ikke at mine barn gjør det heller. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalini Skrevet 11. mars 2021 #76 Del Skrevet 11. mars 2021 Jeg skal stemme rødt. Høyre arbeider for å at de rikere skal bli rikere. Ap arbeider kun for at de selv skal få fine stillinger med høy status og lønn, et rent karriereparti. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 11. mars 2021 #77 Del Skrevet 11. mars 2021 byråkrati skrev (16 minutter siden): Partiet som vinner blir veldig glad for alle som stemmer blankt, for det var med på å hjelpe dem vinne. Politikerne gir faen i hvem som stemmer blankt så lenge de selv sitter med makt så er de fornøyde. Huff ja. Oppgitt78 skrev (14 minutter siden): Men samtidig viser man interesse for å stemme/følge systemet, og da øker vel sjansen for litt «saftig valgflesk» betraktelig..? Demokratiet vårt ser ikke ut til å fungere godt nok, da systemet ser ut til å være lagt opp til at ingen kan få utført stort i praksis.. (Dette var vel forøvrig tenkt som en «sikkerhetsventil», men det ser ut til at det misbrukes for å skape unødige vanskeligheter ved regjeringsskifte). Satt litt på spissen, selvsagt! 🤓 Kanhende du har rett. Jeg vet som sagt ikke. Jeg syns politikk har blitt umulig å ta et standpunkt til for det blir galt uansett. Drizzt skrev (9 minutter siden): Folk ER historieløse fordi de ikke kjenner andre land sin historie for å lære av den og ikke gjenta feilene. Bare en uvitende og naiv person kunne en gang vurdert å stemme Rødt. Får Rødt mer enn 4-5% kommer jeg virkelig til å begynne å undersøke mulighetene for at hele familien flytter til et annet land. Jeg vil slett ikke bo i et land hvor kommunismen påvirker samfunnet og vil ikke at mine barn gjør det heller. Problemet med nordmenn er at de tror resten av verden er akkurat som dem selv, eller i allefall ønsker å bli det. Det er helt begredelig. Jeg syns denne holdningen er aller verst på venstresiden (alle er vi like, bare ulike utenpå lalala). Ikke bare er det historieløst men det er direkte imbesilt. Norge er faktisk ett av de landene i Europa hvor det undervises mest i historie, så hvordan dette har skjedd har kan undres på. Kan det ha noe med at til og med skolene/universitetene har en politisk slagside? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 11. mars 2021 #78 Del Skrevet 11. mars 2021 EnKoppTe skrev (6 minutter siden): Kan det ha noe med at til og med skolene/universitetene har en politisk slagside? Det tar vel kanskje enda noen generasjoner før avtrykkene etter fotformskoene blir slitt vekk, ja.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. mars 2021 #79 Del Skrevet 11. mars 2021 EnKoppTe skrev (10 minutter siden): Problemet med nordmenn er at de tror resten av verden er akkurat som dem selv, eller i allefall ønsker å bli det. Det er helt begredelig. Jeg syns denne holdningen er aller verst på venstresiden (alle er vi like, bare ulike utenpå lalala). Ikke bare er det historieløst men det er direkte imbesilt. Norge er faktisk ett av de landene i Europa hvor det undervises mest i historie, så hvordan dette har skjedd har kan undres på. Kan det ha noe med at til og med skolene/universitetene har en politisk slagside? Ja, i alle mine år her har jeg lagt godt merke til at mange nordmenn har et nokså naivt syn på verden og resten av verdens befolkning. Det er mye ønsketenkning, kumbaya og rosamaling. Men folk er forskjellige, både på innsiden og på utsiden. Man kan ikke stappe dem i samme form og behandle folk som om alle vil ha det samme og ingen vil ha noe annet. Ja, det er soleklart at det er en politisk slagside. Mot venstre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 11. mars 2021 #80 Del Skrevet 11. mars 2021 (endret) Oppgitt78 skrev (18 minutter siden): Det tar vel kanskje enda noen generasjoner før avtrykkene etter fotformskoene blir slitt vekk, ja.. Jeg har selv utdannelse fra "myke" fag fra universitetet og jeg ble litt skremt da jeg var student. Det ble sagt, riktignok på spøk, at skulle man får midler til en phd eller forskningsarbeid måtte man "jobbe med Israel/Palestina-greier". Vi lo jo da, men etterhvert skjønte vi jo at det faktisk stemmer. Det spørs om universitetene har tettere bånd til politikken enn det som er OK. Jeg ser jo også at mange i Norge tror at utdanning kun er å forberede seg til arbeidslivet, men å studere er jo faktisk også å lære seg å tenke og forme hjernen sin. Dersom dette misbrukes med eller uten hensikt og dermed påvirker virkelighetsoppfatningen vår, er det jo ganske dramatisk. For meg er det litt som at alarmen går, men ingen hører. Det uroer meg. Drizzt skrev (12 minutter siden): Ja, i alle mine år her har jeg lagt godt merke til at mange nordmenn har et nokså naivt syn på verden og resten av verdens befolkning. Det er mye ønsketenkning, kumbaya og rosamaling. Men folk er forskjellige, både på innsiden og på utsiden. Man kan ikke stappe dem i samme form og behandle folk som om alle vil ha det samme og ingen vil ha noe annet. Ja, det er soleklart at det er en politisk slagside. Mot venstre. Jeg kan ikke engang forestille meg hvordan dette ser ut fra et tenkende individ som kommer utenfra. Det verste er jo at det ikke er lov til å snakke åpent om slike ting, og da suser det og går i èn og samme retning likevel - mot avgrunnen. Endret 11. mars 2021 av EnKoppTe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå