Gjest Bruker78 Skrevet 20. mars 2021 #141 Skrevet 20. mars 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Men i all verden. Hvorfor tenker du på de fattige som en homogen gruppe? Er det fordi det er ubehagelig å innrømme at langt ifra alle har lyst selv om de har evne å ta kontroll over eget liv og være selvforsørget? Slike store grupper finnes i alle land - men ikke like tilrettelagt som i Norge hvor velferdsstaten sørger for at man i enda mindre grad er nødt til å legge innsats for å forbedre sitt liv. Her er det ikke snakk om kognitivt funksjonshemmede som ikke har evne å være selvforsørget, men om friske mennesker med helt andre prioriteter i livet enn folk flest. I mitt hjemland er det også mange av dem selv om velferdsordningene er noe dårligere enn her. Det er latskap, ikke noe annet. Tar man lån over evne slik mange som bare MÅ bo i Oslo gjør, kommer til å svi når boligmarkedet kræsjer. Men det er eget ansvar og ikke statens. Det samme med forbrukslån, osv. Hva svarer du på nå? Har du kilder på at fattigdom skyldes latskap? Verden er uenig med deg. Du vet folk kan ha lite penger utenfor Oslo også? 🙂
PeeWee Skrevet 20. mars 2021 #142 Skrevet 20. mars 2021 Drizzt skrev (3 minutter siden): Er det fordi det er ubehagelig å innrømme at langt ifra alle har lyst selv om de har evne å ta kontroll over eget liv og være selvforsørget? Det er ikke mulig for alle å bli selvforsørget, da det rett og slett aldri vil eksistere nok slike jobber og muligheter for alle til å tjene nok til å være det. Forøvrig er jo det at man har kontroll over eget liv uansett en illusjon til stor grad. Drizzt skrev (4 minutter siden): Her er det ikke snakk om kognitivt funksjonshemmede som ikke har evne å være selvforsørget, men om friske mennesker med helt andre prioriteter i livet enn folk flest. Her kommer du med en ide som egentlig er totalt uten rot i virkeligheten. Du fremstiller det som vi har en virkelighet hvor alle enten er funksjonshemmet eller helt frist med alle muligheter åpne. Dette er selvfølgelig bare tull. Vi har heller en jevn overgang fra frisk til totalt dysfunksjonell. Det er jo for eksempel anslått at fem prosent har så lav IQ at de aldri vil klare å fungere i noen jobb, og ytterligere ti prosent har så lav IQ at de virkelig vil slite med å holde på en jobb. Det samme gjelder også psykiske lidelser, som er en gruppe som det veldig ofte går rett til helvete med i land uten gode velferdsordninger. 5
PetterKanin Skrevet 20. mars 2021 #143 Skrevet 20. mars 2021 Det å i det hele tatt vurdere å stemme Rødt fremstår for meg uforståelig. Men vi er jo alle forskjellige, på godt og vondt. 3
Gjest Villfisker Skrevet 20. mars 2021 #144 Skrevet 20. mars 2021 oleidole1999 skrev (På 10.3.2021 den 7.54): tror heller folk frykter tanken med sylvi som statsminister. er trump på steroider det!. Tror ikke hun kan sammenlignes med ham. Hun har da ikke samme innflytelsen som han har hatt.
_popcorn_ Skrevet 20. mars 2021 #145 Skrevet 20. mars 2021 Ryddet for brukerdebatt og svar til det. _popcorn_, mod
Fiskegrateng Skrevet 20. mars 2021 #146 Skrevet 20. mars 2021 18 hours ago, Bruker78 said: Partiet i dag er ikke det samme som for 50 år siden. Og det som skjedde i historien har også flere tolkninger🙂 Millioner av liv ble ofret for å bygge "kommunistisk paradis" i Sovjetunionen og Kina. Vet du i det hele tatt hva som har skjedd der? Denne prosessen forsårsaket enorm lidelse for så mange mennesker. Hvordan kan det tolkes som noe annet enn ren ondskap? Du kan gjerne belyse oss om de forskjellige tolkningene 1
Gjest Bruker78 Skrevet 20. mars 2021 #147 Skrevet 20. mars 2021 (endret) Fiskegrateng skrev (1 time siden): Millioner av liv ble ofret for å bygge "kommunistisk paradis" i Sovjetunionen og Kina. Vet du i det hele tatt hva som har skjedd der? Denne prosessen forsårsaket enorm lidelse for så mange mennesker. Hvordan kan det tolkes som noe annet enn ren ondskap? Du kan gjerne belyse oss om de forskjellige tolkningene Ja, men du snakker om er handlingen til et knippe mennesker. Ideologien er ikke synonym med disse handlingene. Det er der tolkningen kommer inn. Kommunisme er ikke det samme i Kina som i Nord-Korea, fordi folk har egne oppfatninger av det. "Det finnes ingen enhetlig kommunistisk ideologi. Det er likevel mulig å peke på noen felles grunnleggende tanker som kretser rundt menneskets frigjøring og fellesskap." (norske leksikon) https://snl.no/kommunisme -Partiene vi har i dag, er derfor ikke kommunistiske, som det da var for 50 år siden, eller kommunistiske på samme måte som i andre land... -Kommunisme er et begrep som omfavner en form for noe felles, (communis betyr felles).. Hva som skal være felles, og hvem som er staten (folket eller en/flere tyranner) har det alltid vært uenigheter om. Men summa summarum var, - og er kommunismen flere ideologier som i utgangspunktet kunne vært godt ment også. Endret 20. mars 2021 av Bruker78
Thepig Skrevet 30. mars 2021 #148 Skrevet 30. mars 2021 Bruker78 skrev (På 20.3.2021 den 15.37): Men summa summarum var, - og er kommunismen flere ideologier som i utgangspunktet kunne vært godt ment også. Veien til helvete er brolagt med gode intuisjoner.....Det finnes ikke et kommunistisk land med suksess. Kina sin suksess har oppstått pga de har sluppet markedskrefter løs, de tillater fri konkurranse, har ingen\liten velferdsstat samt ekstremt mye mennesker å ta av. Og en dose folkemord....
Gjest Bruker78 Skrevet 30. mars 2021 #149 Skrevet 30. mars 2021 Thepig skrev (5 timer siden): Veien til helvete er brolagt med gode intuisjoner.....Det finnes ikke et kommunistisk land med suksess. Kina sin suksess har oppstått pga de har sluppet markedskrefter løs, de tillater fri konkurranse, har ingen\liten velferdsstat samt ekstremt mye mennesker å ta av. Og en dose folkemord.... Planøkonomi er ikke nødvendigvis det samme som kommunisme😉
Nastine Skrevet 31. mars 2021 #150 Skrevet 31. mars 2021 Blanke stemmer har liten hensikt. Jeg stemmer rødt i år for å gi en stor langfinger! Jeg vet at de ikke vil få så mange stemmer at de kan styre landet, dermed vet jeg at de heller aldri vil få gjennom noen av sine ekstreme kommunistsaker. Men nå ønsker jeg noen med høy stemme som kan jobbe mot forskjellsnorge! Jeg ser daglig tragedien til erna, og som det ligger an, vil flere komme dit om det ikke snart skjer en forandring! Tragedien kan veldig kjapt gjelde deg. Rødt er en stemme som har begynt å høres mot forskjellsnorge, jeg ønsker flere av de stemmene, derfor velger jeg rødt i år og håper de får med seg mange inn på tinget, gjerne i opposisjon. Tenkte først å stemme på et av småpartiene, men de har ingen makt, Rødt trenger kun litt fler velgere. Så det blir min langfinger til både høyre og venstre! Suck it up 😊
Charlie Amberson Skrevet 31. mars 2021 #151 Skrevet 31. mars 2021 On 3/10/2021 at 7:54 AM, oleidole1999 said: tror heller folk frykter tanken med sylvi som statsminister. er trump på steroider det!. Kuren mot Sylvi er jo for svarte ikke Rødt! De vil bare splitte landet ennå mer enn Sylvi klarer alene. På 30-tallet trodde mange at Hitler og Stalin var kuren mot den andre.
Gjest Bruker78 Skrevet 31. mars 2021 #152 Skrevet 31. mars 2021 "Alle skal med" Tror jeg noen sa en gang. Får håpe de mener det fremdeles, og gjerne bokstavelig 🤗 Det er mange muligheter i fremtiden, jeg syns også velstanden skal fordeles enda litt mer. Men jeg har ikke bestemt meg enda for hva jeg skal stemme.
Gjest Paramount Skrevet 31. mars 2021 #153 Skrevet 31. mars 2021 Det er hovedsakelig unger i opprør som stemmer rødt. De klarer ikke være uten penger i 15 min selv, og hater voksne som har penger. Derfor vil de ødelegge hele samfunnet. Trass kalles det når unger er sinte. Når de blir eldre, og får god inntekt selv, blir de gjerrige og besatt av penger. Drivkreftene er misunnelse og egoisme, paradoksalt nok. Noen veldig få gamle menn vier hele livet til å ødelegge for andre, framfor å få til noe selv. Disse får aldri noen stor politisk betydning.
von Dünkel Skrevet 31. mars 2021 #154 Skrevet 31. mars 2021 On 3/18/2021 at 7:58 PM, byråkrati said: I utviklede land som går bra økonomisk? Og hvilke kommunistiske land tenker man på da?
von Dünkel Skrevet 31. mars 2021 #155 Skrevet 31. mars 2021 On 3/18/2021 at 10:28 PM, Apis said: Det er jo en kjent filosofisk øvelse, er det de som eier fabrikkene, altså kapitalistene, eller er det de som jobber på disse fabrikkene som skaper verdiene? De ansatte får vel lønn for strevet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå