Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Blålin said:

Enig. Men det er ikke slik fremdeles. Det var nemlig ikke slik før. Dette er et ganske nytt fenomen, og Norge ligger helt i toppen! At Norge i dag er mer et AS enn en folkenasjon er en fleip med stor sannhet.  

Det føles litt sånn, fordi det har vært sånn siden midten av 2000-tallet, tror det var rundt 2006 det begynte.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stonegiant skrev (På 11.3.2021 den 18.12):

Rødt inn på Stortinget er en av de tingene som kunne fått meg til å flytte tilbake til Norge. Flyttet rett etter at Solberg fikk makten, og det har virkelig gått nedenom og hjem med hennes regjering ved roret. Verste regjeringen vi har hatt på årtier.

Er du i Russland nå da? Eller Kina? Min familie opplevde det motsatte - fikk det mye verre under Stoltenberg, så under Solberg er det klar forbedring.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
EnKoppTe skrev (På 11.3.2021 den 20.06):

Du skal ikke studere historie med hensikt å bli redd noe som helst. Men den beste indikatoren på fremtidig adferd er fremdeles fortidig adferd, det kommer vi ikke utenom. Det er derfor kritisk viktig at dersom man ønsker å gå god for en eller annen velprøvd ideologi at man setter seg inn i og forstår hvordan denne ideologien har oppført seg tidligere. Har folk hatt det bra eller lidd under den? Hva skjer med andre verdier, f.eks. ytringsfrihet under kommunistisk styre? Jeg mener å huske at det var svært risikabelt å bli sett utendørs med briller da Pol Pot regjerte, men det kan selvsagt være feil. 

Jeg syns det er vanskelig å ta det seriøst når nordmenn nærmest stiller som garantister for at kommunisme er veien å gå. Nordmenn er bønder, vi har dessverre liten erfaring med virkelig stor-politikk. Ikke har vi skikkelige tenkere som kan lede vei heller. 

Godt skrevet. 

Det er absolutt ingenting å ønske seg fra kommuniststyre. At så mange nordmenn ikke skjønner dette skyldes utelukkende manglende norsk erfaring med dette type styre. Da anbefaler jeg frelste nordmenn å snakke med noen fra Øst-Europa og spørre litt rundt om hvordan det var for dem i den tiden. Det blir garantert mye prat om manglende ytringsfrihet, manglende friheter generelt og manglende MANGE ting som nordmenn i dag tar for gitt. Demokrati og Rødt går ikke sammen. Det er ironisk at ved demokratiske grep som valg er kan man si fra seg rettigheter og friheter nettopp demokratiet ga oss. Jeg grøsser ved tanken.

EnKoppTe skrev (På 11.3.2021 den 8.57):

Her er jeg også. Jeg kunne stemt SP men da legger jeg til rette for en rødgrønn regjering. Og det ønsker jeg virkelig ikke. Samtidig er jeg ikke fan av sittende regjering heller. Håper jeg slipper å stemme blankt, men. 

Ja, jeg sitter med samme dilemma. Jeg vil absolutt ikke ha rødgrønn regjering. Jeg vil ikke ha MDG, Rødt, SV med maktposisjoner. Samtidig ser jeg mange feil også hos nåværende regjering, spesielt Krf og V sine påfunn. 

Jeg vurderer Pensjonistpartiet i år. Tenk på det som en slags proteststemme. 

• Liker 4
Skrevet
On 3/11/2021 at 10:47 PM, MattDa said:

Det føles litt sånn, fordi det har vært sånn siden midten av 2000-tallet, tror det var rundt 2006 det begynte.

Under de røde (Stoltenberg 1)?

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

Det er absolutt ingenting å ønske seg fra kommuniststyre. At så mange nordmenn ikke skjønner dette skyldes utelukkende manglende norsk erfaring med dette type styre. Da anbefaler jeg frelste nordmenn å snakke med noen fra Øst-Europa og spørre litt rundt om hvordan det var for dem i den tiden. Det blir garantert mye prat om manglende ytringsfrihet, manglende friheter generelt og manglende MANGE ting som nordmenn i dag tar for gitt. Demokrati og Rødt går ikke sammen. Det er ironisk at ved demokratiske grep som valg er kan man si fra seg rettigheter og friheter nettopp demokratiet ga oss. Jeg grøsser ved tanken.

Ja, jeg sitter med samme dilemma. Jeg vil absolutt ikke ha rødgrønn regjering. Jeg vil ikke ha MDG, Rødt, SV med maktposisjoner. Samtidig ser jeg mange feil også hos nåværende regjering, spesielt Krf og V sine påfunn. 

Jeg vurderer Pensjonistpartiet i år. Tenk på det som en slags proteststemme. 

Jeg også vurderer en sånn "tullestemme". 

De sammensetningene av partier som nå formes, vil jeg absolutt ikke ha til å styre landet jeg bor i! 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kjempe synd at det som historisk sett har vært et godt styringsparti på venstresiden ikke lenger har høyest oppslutning. Om Trygve blir neste statsminister må vel hele befolkningen ble bønder etter hvert :fnise: Fra spøk til alvor, jeg synes heller ikke det er bra at de mindre fornuftige partiene som Rødt får høy oppslutning. De har noen gode saker, men som kommer de med enkelte forslag som bare er helt hinsides fordi de er styrt av en ideologi som mer eller mindre sier at de kjemper mot "eliten". 

Endret av Lunsjkvikk
  • Liker 2
Gjest havrekaffe
Skrevet
On 3/11/2021 at 7:46 AM, Stonegiant said:

Helt enig. Norsk venstreside er der man finner personlig frihet, ikke norsk høyreside.

Jeg vil ha et samfunn hvor det å arbeide hardt og smart er det som skal til for å lykkes. Det er det motsatte av hva norsk høyrepolitikk står for. Høyre vil at flaks skal være det aller viktigste.

Veldig forenklet vil høyresiden at penger og makt skal gå i arv, og venstresiden vil at penger og makt skal fortjenes gjennom målrettet arbeid.

Et av Arbeiderpartiets varemerker er nettopp at arbeiderpartifolk med riktig etternavn og familieære bånd i orden ender opp i godt betalte samfunnsposisjoner, mens kvalifikasjonene litt mer uklare.

En av de sterkeste kvinnene jeg har hørt om jobbet som tjenestepike som barn og senere som bondekone og hun var høyrekvinne. Hadde et tøft liv, men klagde aldri og trodde hardt på at folk kunne ta egne valg og leve livet best på egne premisser. Det var ikke mye penger og makt der i gården, men til forskjell fra en del mennesker i dag jobbet de hardt for det lille de hadde og den gang var det ikke noe som het NAV.

Skrevet (endret)
Stonegiant skrev (På 11.3.2021 den 8.46):

Helt enig. Norsk venstreside er der man finner personlig frihet, ikke norsk høyreside.

Jeg vil ha et samfunn hvor det å arbeide hardt og smart er det som skal til for å lykkes. Det er det motsatte av hva norsk høyrepolitikk står for. Høyre vil at flaks skal være det aller viktigste.

Veldig forenklet vil høyresiden at penger og makt skal gå i arv, og venstresiden vil at penger og makt skal fortjenes gjennom målrettet arbeid.

Du ønsker deg det høyrepolitikk kan gi deg, mens du feilaktig tror det er på venstresiden du finner det. Jeg forstår forvirringen.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet

Tulleparti. Kommunismen har tatt flere liv enn nazismen. Dere som stemmer partiet forstår ikke historien. De vil ødelegge norsk økonomi og gjøre oss til slaver. Moxness står med fin dress på tv og sjarmerer kvinner men vi menn litt oppe i årene lar oss ikke lure. :) 

• Liker 7
Skrevet
Sankt-Vinger skrev (På 16.3.2021 den 11.58):

Tulleparti. Kommunismen har tatt flere liv enn nazismen. Dere som stemmer partiet forstår ikke historien. De vil ødelegge norsk økonomi og gjøre oss til slaver. Moxness står med fin dress på tv og sjarmerer kvinner men vi menn litt oppe i årene lar oss ikke lure. :) 

Opplyste kvinner som kjenner historien lar seg ikke sjarmere på denne måten :opplyser:

Skrevet
Miss_Alba skrev (På 10.3.2021 den 7.12):

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-maling-en-av-fem-vurderer-a-stemme-rodt/s/12-95-3424099627

Stiller meg kritisk til resultatet mtp at spørreundersøkelsen er bestilt av Rødt selv. Likevel synes jeg det er dypt bekymringsverdig dersom partiet i det hele tatt kommer seg over sperregrensa.

Er folk helt historieløse? 

Ja folk er akkurat det. De fleste som stemmer rødt tror at de stemmer på et parti som skal sørge for de fra vugge til grav. Altså finne økonomiske løsninger for alle som sliter. At de får et lass med annet dritt med på kjøpet betyr mindre. De fleste er seg selv nærmest og hører på dette pjattet om at de skal "ta fra de rike" og gi til de fattige. Det blir aldri slik, partiet rødt er sosialisme i sitt stygge vesen som dreper all privat initiativ. Kommunisme som det faktisk er og som aldri har levert noe positivt til verden. De fleste er historieløse fordi de aldri setter seg inn i slikt. Taco og lett fredagsunderholdning er det som teller i det store flertallet sitt liv. Går man fra "fattig til rik" så hopper de lett til Høyre fordi da er det dette som gavner de mest :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det virker som folk i denne tråden ikke har forståelse for at samfunnet er i utvikling og også historien. Politiske partier utvikler seg.  AP gikk ut av den sosialistiske unionen på 20 tallet og Gerhartsen hadde det endelige oppgjøret med komunistene på 60tallet, idag blir se styrt av blåruss og lederen har sin utdanning fra fine franske skoler.                  Sp hadde en utenriksminister med et navn som senere ble et synonym på sviker og førte en  politikk i mellomkrigstiden som ikke er PK i dag. Frp var et parti med tette bånd til det sør afrikanske partiet NC og delte mange politiske synspunkter helt i oppstarten, når det fortsatt var partiet til Anders Lange. Rødt er jo en sammenslåing av flere politiske partier, og har også gjennomført en politisk reise, og fremstår i dag mer som en forsvarer av folk, mot makten de offentlige og eliten har.

Endret av Apis
  • Liker 4
Skrevet
Apis skrev (11 timer siden):

Det virker som folk i denne tråden ikke har forståelse for at samfunnet er i utvikling og også historien. Politiske partier utvikler seg.  AP gikk ut av den sosialistiske unionen på 20 tallet og Gerhartsen hadde det endelige oppgjøret med komunistene på 60tallet, idag blir se styrt av blåruss og lederen har sin utdanning fra fine franske skoler.                  Sp hadde en utenriksminister med et navn som senere ble et synonym på sviker og førte en  politikk i mellomkrigstiden som ikke er PK i dag. Frp var et parti med tette bånd til det sør afrikanske partiet NC og delte mange politiske synspunkter helt i oppstarten, når det fortsatt var partiet til Anders Lange. Rødt er jo en sammenslåing av flere politiske partier, og har også gjennomført en politisk reise, og fremstår i dag mer som en forsvarer av folk, mot makten de offentlige og eliten har.

Men Rødt har vel fremdeles ordet "kommunisme" i partiprogrammet sitt har de ikke ?

Tror du helt seriøst at dersom noen hadde startet et nasjonalsosialistisk parti i Norge i morgen, og hadde tatt avstand fra Hitler og hans versjon av nazismen, men allikevel hadde hatt order "nazisme" i partiprogrammet sitt at det hadde vært helt ok i Norge idag ?

• Liker 1
Gjest byråkrati
Skrevet (endret)
Just now, Equinox said:

Men Rødt har vel fremdeles ordet "kommunisme" i partiprogrammet sitt har de ikke ?

Vet ikke jeg, link gjerne kilder

Endret av byråkrati
Skrevet
On 3/14/2021 at 4:42 AM, Drizzt said:

Du ønsker deg det høyrepolitikk kan gi deg, mens du feilaktig tror det er på venstresiden du finner det. Jeg forstår forvirringen.

Forklar meg gjerne hvor jeg tar feil.

Skrevet
6 minutter siden, byråkrati said:

Rødt støtter grunnprinsippene «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme».

Ok, hva er problemet her?

Kommunisme har vel aldri fungert spesielt bra i praksis?

• Liker 2
Gjest byråkrati
Skrevet
7 minutter siden, von Dünkel said:

Kommunisme har vel aldri fungert spesielt bra i praksis?

I utviklede land som går bra økonomisk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...