etnavn Skrevet 11. mars 2021 #81 Skrevet 11. mars 2021 Oppgitt78 skrev (40 minutter siden): Men samtidig viser man interesse for å stemme/følge systemet, og da øker vel sjansen for litt «saftig valgflesk» betraktelig..? Demokratiet vårt ser ikke ut til å fungere godt nok, da systemet ser ut til å være lagt opp til at ingen kan få utført stort i praksis.. (Dette var vel forøvrig tenkt som en «sikkerhetsventil», men det ser ut til at det misbrukes for å skape unødige vanskeligheter ved regjeringsskifte). Satt litt på spissen, selvsagt! 🤓 Problemet er bare at valgflesket ikke hjelper stort, da det er nettopp det det er; valgflesk. Flesk de lover folket før ethvert valg, som aldri blir gjennomført. Valgflesk = tomme løfter. Også kalt løgner. De som sverger til diktatur peker på nettopp demokratiet vårt som det store problemet. Demokratiet gjør det veldig vanskelig å få innført noe som helst. Det blir som en arbeidsplass uten en tydelig sjef, hvor de ansatte skal stemme over hver minste avgjørelse og alle skal ha noe å si. Gjerne 10 forskjellige sjefer med forskjellige synspunkter på hvordan oppgavene skal utføres, og hver sjef skal ta hensyn til sin gruppe arbeidere. Det er klart det ville vært fordyrende å drive en bedrift på den måten. Det er klart det ville blitt lite effektivt, og ført til en rekke halvgjorte prosjekter. Nå er ikke jeg for diktatur i det hele tatt, men jeg ser absolutt fordelen i forhold til å styre et land effektivt.
Oppgitt78 Skrevet 11. mars 2021 #82 Skrevet 11. mars 2021 etnavn skrev (4 minutter siden): Også kalt løgner. Jeg gikk ut fra at de fleste forstår betydningen av ordet «valgflesk». etnavn skrev (4 minutter siden): Nå er ikke jeg for diktatur i det hele tatt, men jeg ser absolutt fordelen i forhold til å styre et land effektivt. Jeg er heller ikke for diktatur (unntaket måtte jo da selvsagt være at det var meg selv som var diktatoren, ingen regel uten unntak). Det ser ut til at det demokratiske systemet har vokst seg litt vel stort, men det er vel kanskje et naturlig resultat av at en del mennesker gjerne vil lede, uten å måtte ha noe særlig ansvar i praksis. 3
RedFox81 Skrevet 11. mars 2021 #83 Skrevet 11. mars 2021 Å kjenne til historien, også historien i andre land, er ikke ensbetydende med å være redd kommunisme, slik EnKoppTe prøver å fremstille det. Det er underliggende grunner til at kommunisme (i øst europa) og fasisme (i tyskland) kom til makt akkurat da det skjedde, det har skrevet en del bøker om det. I korte trekk, det er i overgang da religion mistet alt sin store makt, at mennesker i flertall søkte etter andre store ideer, som kunne enkelt forklare verden, idealisme kom. Det har også skjedd gradvis, og det er tilfeldighetsmomenter der, det skjedde jo ikke i Storbritania f.eks, selv om de var på nippen. Så, poenga mitt er at du ikke kan si, fordi det har skjedd før, kommer det til å skje nå igjen. Nei, fordi forutsetninger ligger ikke der, ikke i vestlige land, absolutt ikke i Norge nå. 6
etnavn Skrevet 11. mars 2021 #84 Skrevet 11. mars 2021 Oppgitt78 skrev (7 minutter siden): Jeg gikk ut fra at de fleste forstår betydningen av ordet «valgflesk». Jeg er heller ikke for diktatur (unntaket måtte jo da selvsagt være at det var meg selv som var diktatoren, ingen regel uten unntak). Det ser ut til at det demokratiske systemet har vokst seg litt vel stort, men det er vel kanskje et naturlig resultat av at en del mennesker gjerne vil lede, uten å måtte ha noe særlig ansvar i praksis. Som om jeg skulle sagt det selv 😎 Eneste tilfellet jeg kunne vurdert diktatur, er hvis det er jeg som er statsminister. Da skulle det jammen blitt effektivt. Enig med deg i at det kanskje begynner å bli litt større enn det opprinnelig var skreddersydd for. Nå har vi hatt en veldig god modell i dette landet sammenlignet med veldig mange andre land, og jeg personlig ønsker å bevare demokratiet på nettopp denne måten, kanskje med unntak av at vi kunne hatt flere folkeavstemninger om enkelte saker. Det ville jo igjen føre til at det ble enda mindre effektivt - enda et ledd sakene må innom før de avgjøres - men jeg tror det ville gitt folk en sterkere følelse av at de har noe å si. Det er veldig mange som går rundt med en tanke om at det ikke nytter å melde seg inn i politikken, ikke nytter å stemme ved valget, for de føler at de ikke bmir hørt uansett. Føler at alle avgjørelsene tas over hodet på dem og "bestemmes på bakrommet." Så for å bidra til enda mere gjennomsiktighet, og sterkere tilknytning mellom folket og politikken, skulle det vært langt flere folkeavstemninger rundt viktige saker. Ta den nye rusreformen, for eksempel. Eller økning av folketrygdens grunnbeløp. La folket stemme over slike saker. Gi folket følelsen av at de er med og bestemmer. 2
RedFox81 Skrevet 11. mars 2021 #85 Skrevet 11. mars 2021 En annen ting, om demokratiet. Slik vi kjenner til nå, demokratiet er eneste maktform som sikrer at de fleste holdes fornøyde lengst mulig. En grunnleggende maktprinsipp er at makt konsentreres, i hender av mindre grupper. Det er også sant i demokratier, men demokrati er eneste maktform der flertall kan fortsatt vise sin mening, og få seg hørt. Det som sikrer demokratiet, også i Norge, er nettopp gjennomsiktighet. Det at Rødt synliggjør lobbyisme, som virker dessverre dypt inngrodd i både Høyre og AP, det gjør demokratiet i Norge absolutt sterkere, det er jeg overbevist om. Så Rødt i Regjerning i min mening, i Norge nå i 2021 (og vi snakker ikke om i Russland i 1917) - er en styrke for norsk demokrati. Og nei, du vil ikke skremme meg med "men det har skjedd annerledes i andre land i andre tider". 9
etnavn Skrevet 11. mars 2021 #86 Skrevet 11. mars 2021 (endret) RedFox81 skrev (14 minutter siden): En annen ting, om demokratiet. Slik vi kjenner til nå, demokratiet er eneste maktform som sikrer at de fleste holdes fornøyde lengst mulig. En grunnleggende maktprinsipp er at makt konsentreres, i hender av mindre grupper. Det er også sant i demokratier, men demokrati er eneste maktform der flertall kan fortsatt vise sin mening, og få seg hørt. Det som sikrer demokratiet, også i Norge, er nettopp gjennomsiktighet. Det at Rødt synliggjør lobbyisme, som virker dessverre dypt inngrodd i både Høyre og AP, det gjør demokratiet i Norge absolutt sterkere, det er jeg overbevist om. Så Rødt i Regjerning i min mening, i Norge nå i 2021 (og vi snakker ikke om i Russland i 1917) - er en styrke for norsk demokrati. Og nei, du vil ikke skremme meg med "men det har skjedd annerledes i andre land i andre tider". Veldig enig med deg, og enig i flere av de andre innleggene dine også. Vi er helt avhengige av å ha en sterk motvekt til de borgelige partiene, og selv om Rødt kan virke noe ekstreme så må vi huske på at den andre siden også er ekstreme i sine standpunkter. Bare å følge litt med på Listhaugs uttalelser, og følge litt med på alt som Høyre har innført nå under dekke av koronasituasjonen. Vi trenger en tydelig og ekstrem motvekt, ja, ingen tvil om det. Innimellom er det synd at Rødt går for ekstremt ut, da. Som i den saken her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lE99Ae/roedt-krav-til-ap-og-sp-kraftige-skatteoekninger-for-inntekter-over-600000 Jeg er enig i saken i utgangspunktet, men når de setter inntektsskillet til 600.000 kr så blir det for ekstremt igjen. Denne grensen er altfor lav for å innføres i dagens samfunn. Gjennomsnittslønnen ligger rundt 500.000 kr i dag, og det er ikke mange år man skal ha jobbet før man havner over denne grensen. Så denne reformen vil igjen ramme mellomsjiktet - vanlige folk - og virker dermed nesten mot sin hensik. Hadde de derimot sagt at alle med over 1.200.000 i årsinntekt skal beskattes hardere, så er saken straks en annen. Endret 11. mars 2021 av etnavn Skrivefein. 5
Sinsiew Skrevet 11. mars 2021 #87 Skrevet 11. mars 2021 RedFox81 skrev (På 10.3.2021 den 10.44): Javel, men jeg skjønner ikke dine argumenter i det hele tatt? Hør hvordan det høres ut: "Historisk sett, i andre land, har kommunistiske partier gjort mye skade, derfor må INGEN stemme på Rødt i Norge nå i 2021". Javel, men som andre påpekte, det er jo fullstendig innafor å stemme FRP, og ingen skriker Nazister med engang? Det er bra om de får til mye. Det har blitt veldig synlig for meg nå i Korona tider, hvor mye makt har lobbyisme også i Norge. Noe som jeg trodde var nesten ikke-eksisterende her, for det er bare noe som er i USA. Neida, vi har jo det har! Bare se på alle arbeidsgivere som fikk fortsatt lov å hente utenlandsk arbeidskraft, tross alle restriksjoner som vi "vanlige borgere" fikk. Dette er grunnen til at jeg ikke kommer til å stemme på Høyre igjen. Det her er jo fullstendig feil. Er folk åpne om at de stemmer FrP er det jo ikke måte på hvor mye dritt de får. 5
Sinsiew Skrevet 11. mars 2021 #88 Skrevet 11. mars 2021 RedFox81 skrev (16 minutter siden): En annen ting, om demokratiet. Slik vi kjenner til nå, demokratiet er eneste maktform som sikrer at de fleste holdes fornøyde lengst mulig. En grunnleggende maktprinsipp er at makt konsentreres, i hender av mindre grupper. Det er også sant i demokratier, men demokrati er eneste maktform der flertall kan fortsatt vise sin mening, og få seg hørt. Det som sikrer demokratiet, også i Norge, er nettopp gjennomsiktighet. Det at Rødt synliggjør lobbyisme, som virker dessverre dypt inngrodd i både Høyre og AP, det gjør demokratiet i Norge absolutt sterkere, det er jeg overbevist om. Så Rødt i Regjerning i min mening, i Norge nå i 2021 (og vi snakker ikke om i Russland i 1917) - er en styrke for norsk demokrati. Og nei, du vil ikke skremme meg med "men det har skjedd annerledes i andre land i andre tider". En kommunistisk tankegang og demokrati går ikke hånd i hånd slik du vil ha det til. I tillegg virker det for meg som om Rødt har en tankegang om at "alle skal med", også når det gjelder innvandring. Hvordan dette kommer til å påvirke velferdsstaten hvis de noen gang kommer i maktposisjon, blir interessant å se. Vi klarer ikke en gang sørge for våre egne. Hvordan skal det da gå med frislipp langs grensene? 5
Oppgitt78 Skrevet 11. mars 2021 #89 Skrevet 11. mars 2021 etnavn skrev (16 minutter siden): Føler at alle avgjørelsene tas over hodet på dem og "bestemmes på bakrommet." Så for å bidra til enda mere gjennomsiktighet, og sterkere tilknytning mellom folket og politikken, skulle det vært langt flere folkeavstemninger rundt viktige saker. Ta den nye rusreformen, for eksempel. Eller økning av folketrygdens grunnbeløp. La folket stemme over slike saker. Gi folket følelsen av at de er med og bestemmer. Det holder vel egentlig ikke med å gi folket følelsen av at de bestemmer, for det er vel dette systemet hovedsakelig er basert på i dag..? Alle politikere er «til salgs», men de færreste av oss har råd til å «kjøpe». Hestehandler på bakrommet, aktive koblinger til næringslivet, aktive koblinger til organisasjoner med tvilsomme holdninger, og en hel del annet rart, er vel ting vi helst burde unngått..? 5
etnavn Skrevet 11. mars 2021 #90 Skrevet 11. mars 2021 Oppgitt78 skrev (1 minutt siden): Det holder vel egentlig ikke med å gi folket følelsen av at de bestemmer, for det er vel dette systemet hovedsakelig er basert på i dag..? Alle politikere er «til salgs», men de færreste av oss har råd til å «kjøpe». Hestehandler på bakrommet, aktive koblinger til næringslivet, aktive koblinger til organisasjoner med tvilsomme holdninger, og en hel del annet rart, er vel ting vi helst burde unngått..? Aller helst, ja. Skulle nok heller skrevet "la folket bestemme" snarere enn "gi en følelse av å bestemme." Men når det er sagt, så er det vel slik det hadde blitt om det hadde blitt innført folkeavstemninger. Folket hadde fått stemme over mindre viktige saker, nettopp for å bli gitt en falsk følelse av at man er med på å bestemme. Og de virkelig viktige sakene hadde fremdeles blitt avgjort på bakrommet. Det beste hadde vel vært å fått lobbyismen og korrupsjonen ut av politikken, men da må vi nok for det første kaste hele regjeringen og de fleste partiene, og deretter legge om systemet med tanke på å filtrere ut nettopp slike folk som har en annen agenda enn å styre landet til folkts beste. Mye som måtte blit annerledes for å få til dette. Jeg for min del skulle gjerne også sett at det kapitalistiske styresettet ble lagt om til et mer ideologisk styresett. Når vi først er inne på utopier. 1
RedFox81 Skrevet 11. mars 2021 #91 Skrevet 11. mars 2021 jeg tror ærlig at vi allerede beveger oss fra det kapitalistiske styresettet 😎 Det virker som alle tegnene er der. Vi bryr oss mer om hverandre, mer om miljø, mindre om personlig velstand, det at kvinner kommer i større glad til makt er også påvirkende faktor, tror jeg. Det dukker opp stadig flere milliardærer som i stor grad donerer pengene sine, istedenfor å videreføre de i arv til barna. Uten at jeg tør å påstå hva som kommer etter kapitalismen. 3
Skyskraper Skrevet 11. mars 2021 #92 Skrevet 11. mars 2021 Fordi Sp er blitt så store vil de sammen med Ap og SV sannsynligvis få flertall uten drahjelp fra Rødt (eller MDG) til høsten, men i fremtiden er det svært godt mulig at det blir annerledes. RV/Rødt har vært synlige i politikken i årevis uten noen reell makt på Stortinget, det skal bli spennende å se hva de velger å prioritere den dagen de får være med og bestemme.
Apis Skrevet 11. mars 2021 #93 Skrevet 11. mars 2021 RedFox81 skrev (59 minutter siden): En annen ting, om demokratiet. Slik vi kjenner til nå, demokratiet er eneste maktform som sikrer at de fleste holdes fornøyde lengst mulig. En grunnleggende maktprinsipp er at makt konsentreres, i hender av mindre grupper. Det er også sant i demokratier, men demokrati er eneste maktform der flertall kan fortsatt vise sin mening, og få seg hørt. Det som sikrer demokratiet, også i Norge, er nettopp gjennomsiktighet. Det at Rødt synliggjør lobbyisme, som virker dessverre dypt inngrodd i både Høyre og AP, det gjør demokratiet i Norge absolutt sterkere, det er jeg overbevist om. Så Rødt i Regjerning i min mening, i Norge nå i 2021 (og vi snakker ikke om i Russland i 1917) - er en styrke for norsk demokrati. Og nei, du vil ikke skremme meg med "men det har skjedd annerledes i andre land i andre tider". Veldig enig, pr dags dato er det Rødt som har den sterkeste stemmen mot statens overkjøring av den svake mann, og påvirkningsbyråer som Firsthouse. 8
Majer Skrevet 11. mars 2021 #94 Skrevet 11. mars 2021 (endret) Drizzt skrev (8 timer siden): Folk ER historieløse fordi de ikke kjenner andre land sin historie for å lære av den og ikke gjenta feilene. Bare en uvitende og naiv person kunne en gang vurdert å stemme Rødt. Får Rødt mer enn 4-5% kommer jeg virkelig til å begynne å undersøke mulighetene for at hele familien flytter til et annet land. Jeg vil slett ikke bo i et land hvor kommunismen påvirker samfunnet og vil ikke at mine barn gjør det heller. Høyresiden har gjort så matvareprisene er høye ved at det bare er et par kjeder som i praksis har monopol. Er ikke det ganske likt statlig eierskap? En som er tjue i dag og jobber masse overtid taper i konkurransen mot en som kom inn på boligmarkedet tidligere og nekter å jobbe overtid. Er det ikke det samme høyrefolk sier de frykter med planøkonomi? BNP blir ikke like høy når kloke hoder ikke har råd til å bo i Oslo. Er det ikke folk på høyresiden som argumenterer for at høy bnp hjelper alle? Endret 11. mars 2021 av Majer 5
Stonegiant Skrevet 11. mars 2021 #95 Skrevet 11. mars 2021 8 hours ago, Drizzt said: Folk ER historieløse fordi de ikke kjenner andre land sin historie for å lære av den og ikke gjenta feilene. Bare en uvitende og naiv person kunne en gang vurdert å stemme Rødt. Får Rødt mer enn 4-5% kommer jeg virkelig til å begynne å undersøke mulighetene for at hele familien flytter til et annet land. Jeg vil slett ikke bo i et land hvor kommunismen påvirker samfunnet og vil ikke at mine barn gjør det heller. Rødt inn på Stortinget er en av de tingene som kunne fått meg til å flytte tilbake til Norge. Flyttet rett etter at Solberg fikk makten, og det har virkelig gått nedenom og hjem med hennes regjering ved roret. Verste regjeringen vi har hatt på årtier. 9
EnKoppTe Skrevet 11. mars 2021 #96 Skrevet 11. mars 2021 RedFox81 skrev (9 timer siden): Å kjenne til historien, også historien i andre land, er ikke ensbetydende med å være redd kommunisme, slik EnKoppTe prøver å fremstille det. Det er underliggende grunner til at kommunisme (i øst europa) og fasisme (i tyskland) kom til makt akkurat da det skjedde, det har skrevet en del bøker om det. I korte trekk, det er i overgang da religion mistet alt sin store makt, at mennesker i flertall søkte etter andre store ideer, som kunne enkelt forklare verden, idealisme kom. Det har også skjedd gradvis, og det er tilfeldighetsmomenter der, det skjedde jo ikke i Storbritania f.eks, selv om de var på nippen. Så, poenga mitt er at du ikke kan si, fordi det har skjedd før, kommer det til å skje nå igjen. Nei, fordi forutsetninger ligger ikke der, ikke i vestlige land, absolutt ikke i Norge nå. Du skal ikke studere historie med hensikt å bli redd noe som helst. Men den beste indikatoren på fremtidig adferd er fremdeles fortidig adferd, det kommer vi ikke utenom. Det er derfor kritisk viktig at dersom man ønsker å gå god for en eller annen velprøvd ideologi at man setter seg inn i og forstår hvordan denne ideologien har oppført seg tidligere. Har folk hatt det bra eller lidd under den? Hva skjer med andre verdier, f.eks. ytringsfrihet under kommunistisk styre? Jeg mener å huske at det var svært risikabelt å bli sett utendørs med briller da Pol Pot regjerte, men det kan selvsagt være feil. Jeg syns det er vanskelig å ta det seriøst når nordmenn nærmest stiller som garantister for at kommunisme er veien å gå. Nordmenn er bønder, vi har dessverre liten erfaring med virkelig stor-politikk. Ikke har vi skikkelige tenkere som kan lede vei heller. Sinsiew skrev (9 timer siden): En kommunistisk tankegang og demokrati går ikke hånd i hånd slik du vil ha det til. I tillegg virker det for meg som om Rødt har en tankegang om at "alle skal med", også når det gjelder innvandring. Hvordan dette kommer til å påvirke velferdsstaten hvis de noen gang kommer i maktposisjon, blir interessant å se. Vi klarer ikke en gang sørge for våre egne. Hvordan skal det da gå med frislipp langs grensene? Godt skrevet. 4
Blålin Skrevet 11. mars 2021 #97 Skrevet 11. mars 2021 Kålfrid skrev (12 timer siden): En ide kunne jo vært at innvandrerne fikk jobbene som arbeidsinnvandrerne får, men lønnen for disse jobbene er kanskje ikke levedyktig for folk som skal leve i Norge?🤔 Jeg gikk tilbake her om dagen og så debatten om arbeidsinnvandringen på NRK. Det er visst mye spesialkompetanse mange øst-europere har, kompetanse vi trenger. Tror det vil være umulig å utdanne mange innvandrere til å fylle slike stillinger. Og i særdeleshet kvinner. Har jo også med kulturforskjeller å gjøre. Derimot står mange norske (med fagbrev) utenfor. Disse burde man få inn! Da med norsk lønnsnivå (og det er jo det de ikke vil, bedriftene). 4
MattDa Skrevet 11. mars 2021 #98 Skrevet 11. mars 2021 1 hour ago, Blålin said: Jeg gikk tilbake her om dagen og så debatten om arbeidsinnvandringen på NRK. Det er visst mye spesialkompetanse mange øst-europere har, kompetanse vi trenger. Tror det vil være umulig å utdanne mange innvandrere til å fylle slike stillinger. Og i særdeleshet kvinner. Har jo også med kulturforskjeller å gjøre. Derimot står mange norske (med fagbrev) utenfor. Disse burde man få inn! Da med norsk lønnsnivå (og det er jo det de ikke vil, bedriftene). Ja hvem vil utdanne seg som snekker når man ikke blir prioritert med fagbrev. Når utlendinger som ikke har de samme rettighetene kan utnyttes av arbeidsgivere, så er valget enkelt mtp å spare penger. At det fremdeles i 2021 er slik, viser vel hvor mafiastyrt Norge er. 4
Kremmeren Skrevet 11. mars 2021 #99 Skrevet 11. mars 2021 Det burde kanskje være et varsko til politikerne om mer rettferdig fordeling av makt og ressurser Hvis folk hadde visst hvordan strøm markedet lurer folk med loven i hånd. De sier at man ikke kan lagre strøm, men man kan det når det gjelder vannkraft. Man velger selv hvor mye man vil produsere og når. Folk forstår ikke politikk, men de forstår når forskjellene blir for store. 5
Blålin Skrevet 11. mars 2021 #100 Skrevet 11. mars 2021 MattDa skrev (14 minutter siden): Ja hvem vil utdanne seg som snekker når man ikke blir prioritert med fagbrev. Når utlendinger som ikke har de samme rettighetene kan utnyttes av arbeidsgivere, så er valget enkelt mtp å spare penger. At det fremdeles i 2021 er slik, viser vel hvor mafiastyrt Norge er. Enig. Men det er ikke slik fremdeles. Det var nemlig ikke slik før. Dette er et ganske nytt fenomen, og Norge ligger helt i toppen! At Norge i dag er mer et AS enn en folkenasjon er en fleip med stor sannhet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå