Gå til innhold

Én av fem vurderer å stemme på Rødt

Miss_Alba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Miss_Alba skrev (41 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-maling-en-av-fem-vurderer-a-stemme-rodt/s/12-95-3424099627

Stiller meg kritisk til resultatet mtp at spørreundersøkelsen er bestilt av Rødt selv. Likevel synes jeg det er dypt bekymringsverdig dersom partiet i det hele tatt kommer seg over sperregrensa.

Er folk helt historieløse? 

tror heller folk frykter tanken med sylvi som statsminister. er trump på steroider det!.

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Miss_Alba said:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-maling-en-av-fem-vurderer-a-stemme-rodt/s/12-95-3424099627

Stiller meg kritisk til resultatet mtp at spørreundersøkelsen er bestilt av Rødt selv. Likevel synes jeg det er dypt bekymringsverdig dersom partiet i det hele tatt kommer seg over sperregrensa.

Er folk helt historieløse? 

Akkurat hva sikter du til, hva har rødt, NKP, RV osv. i historien som du mener er så graverende at vi ikke skal stemme de frem?

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaybird skrev (8 minutter siden):

Akkurat hva sikter du til, hva har rødt, NKP, RV osv. i historien som du mener er så graverende at vi ikke skal stemme de frem?

Sikter til ideologien som alle disse partiene er/var stiftet på. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasket meg at Rødt er motstandere av havvind.

De har NULL troverdighet på miljøfronten. I løpet av noen tiår må så å si all fossil energi erstattes. Det løser man ikke bare  ved å klage på de rike og si nei til alt.

Rødt har valgt å stille seg i veien for denne overgangen. 

Endret av Isambard
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet av regjeringens rovdrift på velferden.

Du kan være enig eller uenig, men fakta er at alle dem 1000 vis av folk som er på aap feks og kjenner dere på kroppen hver dag har fått det mye vanskeligere, også familiene deres.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mange stemmer Rødt pga. alle overtrampene fra vindkraftnæringen, samt manglende støtte fra regjeringen når små samfunn har blitt ødelagt av dette. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (35 minutter siden):

Resultatet av regjeringens rovdrift på velferden.

Du kan være enig eller uenig, men fakta er at alle dem 1000 vis av folk som er på aap feks og kjenner dere på kroppen hver dag har fått det mye vanskeligere, også familiene deres.

Hvilken rovdrift på velferden?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaybird skrev (53 minutter siden):

De er alle tuftet på kommunisme. Rødt vedgår også selv at de er et kommunistisk parti. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qWBzG/roedt-beholder-kommunisme

https://no.wikipedia.org/wiki/Kommunismens_svartebok

Det er veldig spesielt at vi som samfunn er klar over farene ved nazisme og høyrevridd tankegods samtidig som vi ikke ønsker å problematisere kommunisme. At partiet Rødt er på fremgang i Norge er pussig, men de er tross alt aller mest populære I Oslo. Rødt har, så vidt jeg har forstått, gått aktivt ut med støtte til Palestina og det er ikke utenkelig at det er den muslimske delen av befolkningen i Norge som stemmer de frem. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaybird skrev (1 time siden):

Sån reint bortsett fra at de har vært duskedamer for noen av de værste despotene som har eksistert. Mao, Røde khmer, Pol Pot, Enhver Hoxa i Albania, posterboy Che var ikke fremmed for å ta livet av motstandere, og Castro burde jo få fredsprisen i følge SV. Osv 

Det var dengang SV var motstandere av asylsøkere fra kommunist øst europa. D som rømte fra Stasi og DDR kommunistene , de var ifølge SV økonomiske migranter og burde sendes tilbake. De kom jo fra deres egne drømmestat. 

USA hatet har vært så stort på den ekstreme venstresiden at de stort sett har stått skulder mot skulder mot alle som var motstandere av USA. Min fiendes fiende er min venn. Det er den "røde tråden" i norsk venstreside. Og det har jo ført til litt "spesielle" allierte.

At USA hatende islamister kan finne sammen med norske kommunister skulle ikke undre meg. Endel fremtrende kommunister har konvertert til islam allerede som f.eks Trond Ali Lindstad som kommer fra ytre venstre og idag er en markant shia muslim konvertitt.

Endret av Commander
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ironisk oppe i dette er at alle ganger kommunisme har blitt forsøkt har det endt med grusomme overgrep, Gulag leire, ingen menneskertigheter, ingen friheter, armod og nød. 

Men ekstrem venstresiden er fremdeles stuerient av en aller annen grunn. De avfeier all kritikk med at alle de andre gangene kommunisme har feilet så var det "egentlig" ikke kommunisme, ikke slik nettopp de ser for seg at det skal bli. Deres versjon vil bli bra.

Nazisme er blitt forsøkt 1 gang. De gikk til helvete og vi vil ikke ha det tilbake. Ingen kan komme å si at Hitler var egentlig ikke nazist. Deres egen versjon av nazisme derimot er bra og de vil ikke sammenlignes med den tyske utgaven.

Det er dette kommunistene kommer unna med, gang etter gang. Kommunisme er forsøkt, det har kostet uttallige millioner livet. Og hvordan dette kan appelere i et av de best fungerende samfunn i verdenshistorien som det norske faktisk er. Det forstår jeg rett og slett ikke.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (3 minutter siden):

Det som er ironisk oppe i dette er at alle ganger kommunisme har blitt forsøkt har det endt med grusomme overgrep, Gulag leire, ingen menneskertigheter, ingen friheter, armod og nød. 

Men ekstrem venstresiden er fremdeles stuerient av en aller annen grunn. De avfeier all kritikk med at alle de andre gangene kommunisme har feilet så var det "egentlig" ikke kommunisme, ikke slik nettopp de ser for seg at det skal bli. Deres versjon vil bli bra.

Nazisme er blitt forsøkt 1 gang. De gikk til helvete og vi vil ikke ha det tilbake. Ingen kan komme å si at Hitler var egentlig ikke nazist. Deres egen versjon av nazisme derimot er bra og de vil ikke sammenlignes med den tyske utgaven.

Det er dette kommunistene kommer unna med, gang etter gang. Kommunisme er forsøkt, det har kostet uttallige millioner livet. Og hvordan dette kan appelere i et av de best fungerende samfunn i verdenshistorien som det norske faktisk er. Det forstår jeg rett og slett ikke.

Kommunisme og venstreekstremisme er fremdeles "innafor" i Europa fordi de vant jo krigen. Europa står fremdeles i, ideologisk sett, etterdønningene etter 2 verdenskriger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stemt på Rødt ved forrige valget, det gjorde også samboeren min.

Vår "partireise" ble Høyre -> Venstre -> Rødt. Vi begynte med å stemme Høyre som alle flinke barn som er vokst opp på vestkanten, men tanken at alle kan og bør tjene penger bare de jobber hardt nok, og det er det alle vil. Etter hvert ble Høyre sin politikk for egosentrisk for min del, jeg er for mye urettferdighet i verden, og i Norge, til at jeg kunne forsvare skattelettelser til de rikeste. Jeg gikk over til Venstre på grunn av de hadde større fokus på miljø og utdannelse, og var imot å flytte helsesektoren til privat. Men, med Trine Skei Grande, har ikke Venstre utmerket seg med NOE SOM HELST i de siste årene, og jeg ble veldig skuffet når de gikk ut av regjeringssamarbeid. Så, neste stopp ble Rødt, for jeg hoppet glatt over Ap, SV og SP (sp er jo totalt uaktuelt for en som har bare bodd i Oslo og rundt). Rødt er så pass små, du kan ikke skremme meg med at det kommer kommunisme fordi jeg har stemt på Rødt. Nei da, de er en liten opposisjonsparti, men i det siste, har de løftet opp og fått frem veldig mange viktige spørsmål, som alle var viktige for meg og jeg er enig i. Jeg hopper de får enda flere stemmer, sånn at de kanskje får 2 og 3 representanter i regjering istedenfor bare 1.

Å stemme på Rødt virker nyttig for å utgjøre forskjell, de trenger faktisk ganske få ekstra stemmer for å komme inn. Og, de løfter temaene jeg synes er viktig. De er svært vokale imot FRP, gang på gang, det er også bonus. 

Når det er sagt, det kan godt hende jeg vil stemme AP ved neste valg, hvis jeg vil føle at Større trenger min støtte for å bli statsminister. Selv om, ærlig tatt, jeg synes at AP er blitt for nærme Høyre i sin politikk. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (6 minutter siden):

Jeg har stemt på Rødt ved forrige valget, det gjorde også samboeren min.

Vår "partireise" ble Høyre -> Venstre -> Rødt. Vi begynte med å stemme Høyre som alle flinke barn som er vokst opp på vestkanten, men tanken at alle kan og bør tjene penger bare de jobber hardt nok, og det er det alle vil. Etter hvert ble Høyre sin politikk for egosentrisk for min del, jeg er for mye urettferdighet i verden, og i Norge, til at jeg kunne forsvare skattelettelser til de rikeste. Jeg gikk over til Venstre på grunn av de hadde større fokus på miljø og utdannelse, og var imot å flytte helsesektoren til privat. Men, med Trine Skei Grande, har ikke Venstre utmerket seg med NOE SOM HELST i de siste årene, og jeg ble veldig skuffet når de gikk ut av regjeringssamarbeid. Så, neste stopp ble Rødt, for jeg hoppet glatt over Ap, SV og SP (sp er jo totalt uaktuelt for en som har bare bodd i Oslo og rundt). Rødt er så pass små, du kan ikke skremme meg med at det kommer kommunisme fordi jeg har stemt på Rødt. Nei da, de er en liten opposisjonsparti, men i det siste, har de løftet opp og fått frem veldig mange viktige spørsmål, som alle var viktige for meg og jeg er enig i. Jeg hopper de får enda flere stemmer, sånn at de kanskje får 2 og 3 representanter i regjering istedenfor bare 1.

Å stemme på Rødt virker nyttig for å utgjøre forskjell, de trenger faktisk ganske få ekstra stemmer for å komme inn. Og, de løfter temaene jeg synes er viktig. De er svært vokale imot FRP, gang på gang, det er også bonus. 

Når det er sagt, det kan godt hende jeg vil stemme AP ved neste valg, hvis jeg vil føle at Større trenger min støtte for å bli statsminister. Selv om, ærlig tatt, jeg synes at AP er blitt for nærme Høyre i sin politikk. 

Det er ditt valg, men motsier du ikke deg selv her? Rødt er for små til å utgjøre en forskjell men likevel så store at de er nyttig for å utgjøre en forskjell? Vet ikke hvor mye jeg skal forvente men. Ellers helt OK. 

Tenker du at FRP`ere kan mene det samme som deg? At FRP er for små til å at det kommer nazisme og at det derfor er innafor å stemme på de? De er riktignok ikke på utsiden lengre, men har lengst tradisjon for å være et opposisjonsparti.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (5 minutter siden):

Nei da, de er en liten opposisjonsparti, men i det siste, har de løftet opp og fått frem veldig mange viktige spørsmål, som alle var viktige for meg og jeg er enig i. Jeg hopper de får enda flere stemmer, sånn at de kanskje får 2 og 3 representanter i regjering istedenfor bare 1.

Nei, de får ikke 2-3. Kommer de over 4 % får de utjevningsmandater og kan muligen få 6-7. Og havner de på vippen kan de diktere mye for et AP som ønsker seg regjeringsmakt mer en noe annet.

Så de kan utrette mye. Og det er ikke bare gratis trikk og "ta de rike", de kan desverre få til mye. Og mange unge svermere, som ikke kan nok historie, til å forstå.

De ser en kjekk ung mann med talegaver, hvor ille kan han være lizzom. Gratis trikk og mer studie studiestipend!?. God stemning det... 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, Commander said:

Nei, de får ikke 2-3. Kommer de over 4 % får de utjevningsmandater og kan muligen få 6-7. Og havner de på vippen kan de diktere mye for et AP som ønsker seg regjeringsmakt mer en noe annet.

Så de kan utrette mye. Og det er ikke bare gratis trikk og "ta de rike", de kan desverre få til mye. Og mange unge svermere, som ikke kan nok historie, til å forstå.

De ser en kjekk ung mann med talegaver, hvor ille kan han være lizzom. Gratis trikk og mer studie studiestipend!?. God stemning det... 

Javel, men jeg skjønner ikke dine argumenter i det hele tatt? Hør hvordan det høres ut: "Historisk sett, i andre land, har kommunistiske partier gjort mye skade, derfor må INGEN stemme på Rødt i Norge nå i 2021". Javel, men som andre påpekte, det er jo fullstendig innafor å stemme FRP, og ingen skriker Nazister med engang? 

Det er bra om de får til mye. Det har blitt veldig synlig for meg nå i Korona tider, hvor mye makt har lobbyisme også i Norge. Noe som jeg trodde var nesten ikke-eksisterende her, for det er bare noe som er i USA. Neida, vi har jo det har! Bare se på alle arbeidsgivere som fikk fortsatt lov å hente utenlandsk arbeidskraft, tross alle restriksjoner som vi "vanlige borgere" fikk. Dette er grunnen til at jeg ikke kommer til å stemme på Høyre igjen.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, EnKoppTe said:

Det er ditt valg, men motsier du ikke deg selv her? Rødt er for små til å utgjøre en forskjell men likevel så store at de er nyttig for å utgjøre en forskjell? Vet ikke hvor mye jeg skal forvente men. Ellers helt OK. 

Tenker du at FRP`ere kan mene det samme som deg? At FRP er for små til å at det kommer nazisme og at det derfor er innafor å stemme på de? De er riktignok ikke på utsiden lengre, men har lengst tradisjon for å være et opposisjonsparti.

Nei, motsier ikke meg selv. Rødt er for små til å få flertall i Regjering. Men, de virker akkurat store nok til å utgjøre en forskjell. De sakene de bringer opp er viktige for meg. 

jeg må ha noen declaimers: det er bare min personlig reise og logikk. Jeg kan jo ikke vite hvorfor andre som stemmer rødt, stemmer rødt. Allikevel ser jeg at jeg kanskje representerer en slags folkegruppe allikevel. Du vet, som i Asker og Bærum stemmer alle Høyre, sånn historisk sett. Men, også i Asker og Bærum, er det overaskende mange som stemte MGD ved siste valget, og SV og Rødt. :) Det er sånn hopp fra høyre langt til venstre.  

Endret av RedFox81
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (15 minutter siden):

Javel, men jeg skjønner ikke dine argumenter i det hele tatt? Hør hvordan det høres ut: "Historisk sett, i andre land, har kommunistiske partier gjort mye skade, derfor må INGEN stemme på Rødt i Norge nå i 2021". Javel, men som andre påpekte, det er jo fullstendig innafor å stemme FRP, og ingen skriker Nazister med engang? 

Det er bra om de får til mye. Det har blitt veldig synlig for meg nå i Korona tider, hvor mye makt har lobbyisme også i Norge. Noe som jeg trodde var nesten ikke-eksisterende her, for det er bare noe som er i USA. Neida, vi har jo det har! Bare se på alle arbeidsgivere som fikk fortsatt lov å hente utenlandsk arbeidskraft, tross alle restriksjoner som vi "vanlige borgere" fikk. Dette er grunnen til at jeg ikke kommer til å stemme på Høyre igjen.

Det partiet du stemmer på ønsker kommunisme. 

Fortell meg om et eneste land i historien som har ledet landet etter karl Marx prisipper som du kunne tenke deg å leve i. Et eneste land hvor dette har blitt bra?  Det mangler overhodet ikke på forsøk. Helst et land som ikke fengsler de som er uenige med politkken og har lover mot rømming.

Slik jeg leser deg så ønsker du egentlig ikke kommunisme, men en dyp rød stemme som kanskje kan trekke politikken til AP akurat så mye til venstre (litt lyserød) som du ønsker deg?

Det er i tilfelle et argument, men det kan lett bli for mye Møllers tran. MPG og rødt stemmer likt i ca90% av saken, dvs at Rødt og Miljøpartiet er likere/rødere en SV.

Og Rødt med utjevningsmandater, MPG i vekst, SV i vekst. Tilsammen utgjør de en mørkerød blokk som kan styre landet hardt mot venstre og utmanøvrere en sosialdemokrartisk AP.

Og er det dit man vil så er det ok.

Endret av Commander
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (12 minutter siden):

Apropos det du skriver om gratis samfunnstjenester. Tror virkelig folk på dette oppgulpet? Det er ingenting som er gratis. Absolutt alt koster og virker noe gratis er det fordi man ikke har forstått kostnadene av det. Det er ikke uten grunn av kommunisme blir beskrevet som en ordning der "alle jobber men ingen er mette". 

RedFox81 skrev (7 minutter siden):

Mitt beste råd til deg er å lese historie. Det er ikke sikkert du forandrer mening men da forstår du i allefall mer av den politiske virkeligheten du er en del av. Akkurat det du skriver om at ingen assosierer FRP med nazisme er direkte feil; norsk media er fulle av nazi-beskyldninger mot FPR (og flere), spesielt når Listhaug uttaler seg. Jeg er ikke villig til å forsvare FPR, men det må få bli sagt. 

Hvem tror at Norge ikke får lobbyisme og korrupsjon dersom Rødt får 1-7 flere seter i regjering. Det er ingen som vil ha et næringsliv som overprøver politikerne slik de gjorde med innreise arbeidskraft og karantenefritak, men det skjedde likevel. Penger styrer verden - dessverre. 

RedFox81 skrev (5 minutter siden):

Nei, motsier ikke meg selv. Rødt er for små til å få flertall i Regjering. Men, de virker akkurat store nok til å utgjøre en forskjell. De sakene de bringer opp er viktige for meg. 

For å utgjøre en forskjell må de i regjering... Det nytter ikke at NRK er på pletten hver gang Bjørn Moxness har noe på hjertet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...