Gå til innhold

Kan jeg søke om tilleggsstipend hos Lånekassen? (corona)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å søke om tilleggsstipend gjennom Lånekassen, da inntekten min har blitt halvert fra 2019 til 2020. Dette ser man tydelig i årsoppgjøret på skatteetaten sine sider. Jeg gikk fra 130 000 i 2019 til 68 000 i fjor. Dette skyldes blant annet at jeg ikke har kunnet dra hjem og jobbe slik som jeg har gjort før pga corona, og at den lille deltidsjobben jeg har hatt til tider har vært umulig å gjennomføre pga restriksjoner. Jeg har levd på veldig lite, og det har vært knallhardt til tider.

Likevel så vet jeg ikke om dette er gyldig årsak til å få et tilleggsstipend, da jeg ikke har vært direkte permittert eller at jeg har mistet jobben - til tross for at situasjonen har påvirket min inntekt kraftig. Den har jo blitt halvert - noe som er helt tydelig i papirene. 

Er det mulig å søke og at de gjør en avgjørelse - og eventuelt avslår? Eller kan det være at de innvilger det og ser på dokumentene etterpå, og om de ikke holder så blir jeg anmeldt?? Veldig redd for å gjøre en feil eller få utbetalt penger på feil grunnlag.

Noen som har erfaring med dette lånet og som vet litt om det?

Anonymkode: 82256...7d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke anmeldt. Så det er bare å søke. Det verste du får er et avslag. Det er jo ikke ulovlig, så ingen grunn til å være redd for å bli ammeldt.

Anonymkode: 12b31...cec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søk. Hvis du ikke har bevis nok blir det bare ikke gjort om til delvis stipend, og du må betale tilbake hele lånet. 

Når de spør om dokumentasjon sender du årsoppgjøret og spør jobben om et skriv der de skriver at du ikke kunne jobbe like mye som til vanlig. 

Anonymkode: fc3ab...06a

Skrevet (endret)

Hvis det er det skjemaet som brukes hvis man har nedsatt funksjonsevne (vet

ikke om det er flere ulike søknader for å

få tilleggsstipend), så skal det skjemaet fylles ut med legen din først, så sender du inn. Du er nok kjent med at du kun kan jobbe med lønn en del av sommerferien, fra (etter?) en gitt dato og til (før?) en annen dato. Jobber du én dag før det er tillatt, eller én dag over, må du tilbakebetale pengene, eller så får du ikke tilleggsstipend for det semesteret - superstrengt.

Endret av Mariell1995
AnonymBruker
Skrevet
Mariell1995 skrev (1 time siden):

Hvis det er det skjemaet som brukes hvis man har nedsatt funksjonsevne (vet

ikke om det er flere ulike søknader for å

få tilleggsstipend), så skal det skjemaet fylles ut med legen din først, så sender du inn. Du er nok kjent med at du kun kan jobbe med lønn en del av sommerferien, fra (etter?) en gitt dato og til (før?) en annen dato. Jobber du én dag før det er tillatt, eller én dag over, må du tilbakebetale pengene, eller så får du ikke tilleggsstipend for det semesteret - superstrengt.

Nei det er eget tillegsstipend for de som har fått økonomien rammet av corona 

Anonymkode: 152e8...15d

• Liker 1
Skrevet

Er veldig enkelt å fylle ut skjemaet, og jeg fikk pengene utbetalt allerede dagen etter. De vil senere be om dokumentasjon på lavere inntekt enn vanlig, men dette har bare noe å si for om deler av lånet skal bli omgjort til stipend. Jeg valgte å søke, men satt pengene på sparekonto. 

AnonymBruker
Skrevet

Dokumentasjon sendes inn i etterkant. Det står hva slags dokumentasjon som godkjennes. Jeg fikk godkjent dokumentasjon der arbeidsgiver dokumenterte at jeg hadde redusert lønnet arbeid grunnet koronapandemien. 

Anonymkode: b44b1...a50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...