AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Jobber for en statlig arbeidsgiver, og vi lyste nylig ut en sekretærstilling. Kravet var generell studiekompetanse, og lønna ligger på ca. 350000 kr / året. Vi fikk vist rundt 120 søkere, og veldig mange av disse hadde høyere utdannelse. Faktisk var det et par som hadde flere Mastergrader, mens ca. halvparten hadde Bachelor eller Master 😲 Eller kanskje er det bare krav fra NAV om at folk må søke x-antall stillinger i uken/mnd.? Anonymkode: 7dd79...85d
Gjest Kaiminator Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 (endret) Ja det er helt for jævelig om dagen. Er man ikke utdannet i helse er der bare å glemme å få seg jobb uten kontakter eller DIREKTE erfaring med arbeidsoppgavene. #Covid21 (duh) Endret 10. mars 2021 av Kaiminator
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Det er enorm konkurranse om ufaglærte jobber, det er mitt inntrykk. Ellers er det vel greit i offentlig sektor, IT etc Anonymkode: 0da53...533
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Det har vært vanskelig arbeidsmarked siden finanskrisen, så vi snakker da om 10+ år.... Oljekrisen og nå pandemien har jo ikke gjort det enklere. Ser ut som de gode tidene i Norge er slutt ja... Anonymkode: 063d9...c92
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er enorm konkurranse om ufaglærte jobber, det er mitt inntrykk. Ellers er det vel greit i offentlig sektor, IT etc Anonymkode: 0da53...533 Jeg har IT utdannelse som jeg fikk i sommer og sliter med å komme ut i arbeid. Har søkt masse men ser ikke bra ut i IT heller for min del. Er forresten utenlandsk, mulig derfor 😅 Anonymkode: 94b6f...126
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 Det er et utrolig tøft arbeidsmarked om dagen, men jeg har en antagelse om at jo færre kvalifikasjoner de stiller til utdannelse, jo flere blir det som søker. Normalt sett er det et tresifret antall søkere på de stillingene jeg søker på. Jeg har høyere utdannelse, men søker bredt. Anonymkode: 3dfcb...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har IT utdannelse som jeg fikk i sommer og sliter med å komme ut i arbeid. Har søkt masse men ser ikke bra ut i IT heller for min del. Er forresten utenlandsk, mulig derfor 😅 Anonymkode: 94b6f...126 Men hvis du er utenlandsk, har du ofte den fordelen at du har fortrinnsrett i offentlig sektor. Særlig dersom du er første- eller andre generasjonsinnvandrer. Den fordelen har ikke mange av oss etniske nordmenn. Bruk det til din fordel. Anonymkode: 3dfcb...6ee
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 Skammelig at det finnes jobber i Norge som lønner ned i 350 000. Hvordan i alle dager skal ett menneske greie å betale regninger og leie/lån med en slik lønn.. Anonymkode: 90b26...4d9 7
SPOCA Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 (endret) Vel, ja, det er helt vanvittig dårlig arbeidsmarked om dagen. Det blir jo mange søkere når man kanskje er desperat med å få seg ny jobb om man er så heldig å ikke være permittert, man står i fare for å miste jobben, det er nedbemanning på jobb eller hvis man er permittert/arbeidsledig. Vi er jo midt i en pandemi, men alt det fører med seg. Det er ikke så veldig rart at det har blitt som det har blitt. Arbeidsgivere kan plukke fra øverste hylle, og de som kanskje har hull i CV, er nyutdannet eller har lite erfaring stiller bakerst i køen. Da tar man det man får. Selv kom jeg i en situasjon før jul hvor jeg trodde jeg skulle miste jobben grunnet nedbemanning. På den tiden søkte jeg på absolutt alle jobber jeg var kvalifisert til (flere hundre stillinger) innenfor flere felt. Når det er sagt: mange stillinger opplyser ikke om lønn, så jeg kunne vært en av dem som søkte på en stilling på 350 000 i året, hvilket er latterlig dårlig. Men, jeg hadde nok da revurdert stillingen, for det er helt uaktuelt å gå fra en fast stilling til en stilling med såpass mye dårligere lønn. Heldigvis for meg beholdt jeg jobben min, så det gjorde at jeg etter jul dermed kunne stille høyere krav, og da endret jeg også søknadene til å kun søke mot potensielle drømmejobber. Allikevel, på en periode på litt over fire måneder søkte jeg altså på flere hundre jobber, jeg var så heldig å få mange intervjuer, men ble alltid innstilt som nummer 2 eller 3. Nå har jeg endelig fått ny jobb, men det tok 4 måneder med intens jobbsøking. Endret 10. mars 2021 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Men hvis du er utenlandsk, har du ofte den fordelen at du har fortrinnsrett i offentlig sektor. Særlig dersom du er første- eller andre generasjonsinnvandrer. Den fordelen har ikke mange av oss etniske nordmenn. Bruk det til din fordel. Anonymkode: 3dfcb...6ee Det der er en myte. Du kan godt bli kalt inn for å fylle en eller annen kvote men du får ikke jobben. Stillingene i offentlig sektor fordeles internt først og fremst og hvis det er ingen interne kandidater så går stillingen til en i nettverket. Hvis du er utafor det nettverket, enten du er Ahmed eller Ola så er sjansene dine små. Det her selvfølgelig varierer fra sektor til sektor og avdeling til avdeling. Mulig at det er annerledes i Oslo. Privat sektor, til tross for hva man kan lese i avisene, er tingen hvis man er førstegenerasjonsinnvandrer. Spesielt hvis sjefen som ansetter eller han/hun som gjør rekrutteringen er svensk/dansk eller øst-europeer. Anonymkode: a3848...e36 3
cppdude Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Skammelig at det finnes jobber i Norge som lønner ned i 350 000. Hvordan i alle dager skal ett menneske greie å betale regninger og leie/lån med en slik lønn.. Anonymkode: 90b26...4d9 Stillinger som dette ligger nok langt ute i distriktet, der du får kjøpt hus for under 1 million, og husleien generelt ligger på maks 5000 kr/mnd. Umulig å leve på 350k i Oslo f.eks. Endret 10. mars 2021 av cppdude
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har IT utdannelse som jeg fikk i sommer og sliter med å komme ut i arbeid. Har søkt masse men ser ikke bra ut i IT heller for min del. Er forresten utenlandsk, mulig derfor 😅 Anonymkode: 94b6f...126 Det er rart, trodde det var lett å få jobb med IT-utdannelse. Er ikke selv i bransjen, men det virker som det er veldig mange utenlandske i IT og det er en av bransjene det ikke er negativ å ha utenlandsk etternavn. Anonymkode: 1f29f...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå