Gå til innhold

Jeg blir bilsyk/sjøsyk av å spille 3D spill!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det går bra å spille 2D spill, men hver gang jeg prøver å spille 3Dspill blir jeg veldig dårlig etter noen minutter. Blir så kvalm og svimmel og må legge meg ned og hvile lenge. Tror jeg blir bilsyk eller sjøsyk eller noe? 

Det er like grusomt hver gang, og lurer på om noen vet hva det er? Har det med bevegelig skjerm og gjøre? 

Har også opplevd at jeg blir syk når jeg skroller bortover på f.eks Netflix. Da får jeg synsforstyrrelser og får vondt hodet og svimmel og må legge meg ned og hvile til jeg blir bra igjen. 

Anonymkode: 9a3d8...ac9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiller ganske mye og har opplevd det samme med enkelte spill, første gangen jeg ble svimmel var når jeg spilte Wolfenstein 3D for mange herrens år siden. Merker det også i en spesiell sekvens i Half Life 2 og hvis spill har dårlig billedflyt.

Anonymkode: bc2e0...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte, både med hensyn til 3D og å scrolle fort. Har fått en forklaring fra optiker, men klarer dessverre ikke gjenfortelle. Men det er noe med signaler og nerver mellom øyet og hjernen. Vi som har det slik tåler heller ikke progressive briller, så husk å nevne dette for optikeren din hvis han/hun foreslår progressive briller for deg.

Anonymkode: 63fb0...cc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer med meg og. Veldig irriterende. 

Anonymkode: d0f5d...f0d

• Liker 1
Skrevet

Det er enkelte spill jeg ikke kan spille også. Jeg kan ikke spille 3D, og jeg kan ikke spille spill hvor kamera beveger seg for mye. Jeg husker jeg kjøpte Mirror's Edge til Xbox brukt. Jeg spilte det én gang. Jeg ble så kvalm. :( 

AnonymBruker
Skrevet

Føler med dere alle, men godt å høre at man ikke er alene. 

Skal ikke bruke progressive briller, notert. 

Har også hørt noe om at når skjermen beveger seg og du selv sitter i ro, så blir det feil i synsfeltet og hjernen så man blir på en måte sjøsyk/bilsyk/bevegelsessyk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat likedan både med spill og skrolling på f.eks Netflix. Min optiker mente det kan være pga jeg har noe skjeling som ikke synes. Husker ikke akkurat navnet på det i forbifarten. Jeg kan ikke se filmer med håndholdt kamera eller urolig filming heller. Måtte gå ut av salen både under Cloverfield, Trolljegeren og alle Jason Bourne-filmene. 🤢

Anonymkode: 98a51...863

AnonymBruker
Skrevet

Som ny ‘corona-gamer’ så opplevde jeg også dette. Men det har faktisk gått seg til.

Ble gørr-kvalm av å spille zelda f.eks. Men så tenkte jeg på triksene jeg bruker for å unngå å bli bilsyk, og øvde på å se på ting som står i ro når jeg snur kameraet. Også lagt meg til vanen å bruke kameratet minst mulig, og snu det langsomt.

Nå er nok det gått automatikk i for meg, for reagerer ikke lenger så sterkt, og må snurre mye/fort rundt på kameraet for å bli uvel. I starten prøvde jeg nok å se alt på skjermen samtidig, nå bruker jeg blikket annerledes.

Anonymkode: 05cf2...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skikkelig dårlig av noen spill, ikke alle. Men Spyro og House Flipper er 2 spill som jeg sliter med å spille, som er trist for de er bra spill.

Hadde håper på at de skulle fikse dette med «motion blurr» når det kom ut remake av Spyro, men det gjorde de ikke 😐

Anonymkode: 5ca5a...9ea

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det skjer med meg og. Tåler heller ikke å spille spill der alt ses fra spillerens synsvinkel for lenge av gangen. Når jeg har fått nye briller, er jeg svimmel 1-2 dager mens jeg venner meg til den nye styrken (nærsynt/skjeve hornhinner som er mitt synsproblem, bruker ikke progressive glass).

Jeg er sånn som heller ikke kan sitte mot kjøreretningen i bil/buss/tog.

Skrevet (endret)
On 3/10/2021 at 2:30 AM, AnonymBruker said:

Det går bra å spille 2D spill, men hver gang jeg prøver å spille 3Dspill blir jeg veldig dårlig etter noen minutter. Blir så kvalm og svimmel og må legge meg ned og hvile lenge. Tror jeg blir bilsyk eller sjøsyk eller noe? 

Det er like grusomt hver gang, og lurer på om noen vet hva det er? Har det med bevegelig skjerm og gjøre? 

Har også opplevd at jeg blir syk når jeg skroller bortover på f.eks Netflix. Da får jeg synsforstyrrelser og får vondt hodet og svimmel og må legge meg ned og hvile til jeg blir bra igjen. 

Det kalles simsickness, og er en form for motionsickness/reisesjuke hvor hjernen tror at du veiver frem og tilbake på samme måte som man gjør på båt eller i bil.
Mange spill har anti-motionsickness options, men for spill som ikke har en sånn setting, så kan du feks endre FOV til 80 eller lavere for å unngå at det blir for mye fordreininger ut mot sidene på skjermen, slå av motion blur og depth of focus, da øynene dine klarer dette helt fint selv. Du kan også slå av dithering og bloom, og hvis mulig, endre hastigheten på musebevegelser i spillet til en lavere hastighet. Er det mulig å endre hvor fort du går/løper, kan det også hjelpe veldig, det samme om du har mulighet til å bytte mellom first person og third person view. Head bobbing er også djevelens verk, det blir mye hopping av skjermbildet med den på.
For noen få spill kan det også hjelpe å endre CPU-options til litt lavere hastigheter, da de har dette tilgjengelig i spillet.

Jeg blir veldig simsick av enkelte spill, eller hvis noe beveger seg for fort over skjermen. Jeg har lært meg hvilke settings jeg kan endre på for å gjøre spillene levelige, men det finnes likevel enkelte spill jeg ikke kan spille fordi det ikke hjelper å endre på ting, eller det ikke er nok settings å endre.
Feks blir jeg gørrsjuk av å vimse rundt i space utenfor stasjonen i Prey, men det hjalp å prøve å holde meg i én akse. Jeg kan heller ikke spille VR-spill.

Endret av Minya
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Prøv å spille Neon Drive, da skal jeg love deg bilsyk! Det er ikke lett, så du prøver igjen og igjen og igjen, og plutselig ser det ut som taket spoler oppover etter å ha sett på skjermen lenge 😄 

Men det er sååå fint å se på så får bare spille på og spy! Og musikken har vi i bilen vår! 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...