Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle fine

Har vært i forhold med kjæresten min i ca et år nå. Vi har det veldig bra sammen, på tross av avstand og korona. 
Vi har, som de fleste andre, instagram, Snapchat og grunnet denne tiden som gir minimalt å gjøre, lastet ned tiktok. 
Jeg er en ganske sjalu person, men prøver selvfølgelig å se bort i fra ting jeg vet trigger meg. Da blant annet likes, følgere  og venner. Men av og til tar det litt overhånd.
Det er verdt å nevne at han ikke er noe spesielt aktiv med egne innlegg og slikt, på noen av disse plattformene, men innom like mye som en gjennomsnittslig person.

Har den siste tiden fulgt litt med på de han følger, og vanskelig å slutte når mqn først har begynt. Oppdager en ny jente, med lite felles følgere, i ny og ned på listen over de han følger. Han har ikke spesielt mange jentevenner, annet enn gjennom jobb og noen andre, så jeg vet jo godt at dette ikke er noen han kjenner. De han følger er ikke kjendiser, men fra byen han bor i (som jeg også kommer fra), de fleste er også et par år yngre. 
Jeg lurer så veldig på hva som gjør at han følger disse. Og hvordan finner han dem? De fleste har private profiler og gjerne såkalte VSCO linker i bioen. 
Jeg har selv ikke noe behov for å følge eller oppsøke andre gutter, og ser ikke helt poenget med det heller, om jeg ikke kjenner dem selvfølgelig. 
Har veldig lyst til å ta dette opp med han, men aner ikke hvordan. Han vet godt at jeg er en sjalu person, og jeg vet at han også er det. Han har kommentert på de jeg følger, så jeg vet jo at han også er innom og kikker litt. 
Vil si vi er gode på kommunikasjon, men akkurat dette er vanskelig. Vil jo ikke fremstå helt gal, selvom jeg er sikker på at han ikke ville tenkt det. Uansett ubehagelig.

noen tips? Og noen gutter som vil dele tanker rundt dette? Har forståelse for interessen av å se på andre, ikke noe galt med det, men hvorfor så nære/ikke kjente personer?

Anonymkode: 09e5f...543

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei alle fine

Har vært i forhold med kjæresten min i ca et år nå. Vi har det veldig bra sammen, på tross av avstand og korona. 
Vi har, som de fleste andre, instagram, Snapchat og grunnet denne tiden som gir minimalt å gjøre, lastet ned tiktok. 
Jeg er en ganske sjalu person, men prøver selvfølgelig å se bort i fra ting jeg vet trigger meg. Da blant annet likes, følgere  og venner. Men av og til tar det litt overhånd.
Det er verdt å nevne at han ikke er noe spesielt aktiv med egne innlegg og slikt, på noen av disse plattformene, men innom like mye som en gjennomsnittslig person.

Har den siste tiden fulgt litt med på de han følger, og vanskelig å slutte når mqn først har begynt. Oppdager en ny jente, med lite felles følgere, i ny og ned på listen over de han følger. Han har ikke spesielt mange jentevenner, annet enn gjennom jobb og noen andre, så jeg vet jo godt at dette ikke er noen han kjenner. De han følger er ikke kjendiser, men fra byen han bor i (som jeg også kommer fra), de fleste er også et par år yngre. 
Jeg lurer så veldig på hva som gjør at han følger disse. Og hvordan finner han dem? De fleste har private profiler og gjerne såkalte VSCO linker i bioen. 
Jeg har selv ikke noe behov for å følge eller oppsøke andre gutter, og ser ikke helt poenget med det heller, om jeg ikke kjenner dem selvfølgelig. 
Har veldig lyst til å ta dette opp med han, men aner ikke hvordan. Han vet godt at jeg er en sjalu person, og jeg vet at han også er det. Han har kommentert på de jeg følger, så jeg vet jo at han også er innom og kikker litt. 
Vil si vi er gode på kommunikasjon, men akkurat dette er vanskelig. Vil jo ikke fremstå helt gal, selvom jeg er sikker på at han ikke ville tenkt det. Uansett ubehagelig.

noen tips? Og noen gutter som vil dele tanker rundt dette? Har forståelse for interessen av å se på andre, ikke noe galt med det, men hvorfor så nære/ikke kjente personer?

Tror en skal være ganske trygg på kjæresten sin over ganske mange år før man slutter helt å følge med og lett reagere på kjærestens aktivitet og kontakt med andre på sosiale medier. Velger å påstå at nesten alle blir litt sjalu eller ihvertfall kjenner det litt om kjæresten gir mye oppmerksomhet til andre damer.

Jeg ville bare spurt rett ut. Så avslappet som mulig, hvem de damene han følger egentlig er. Si det med et avslappet smil og at du spør av ren nysgjerrighet. Ikke noe stress. Han hadde jo helt sikkert lurt på det samme om du fulgte tilsvarende menn.

Det er lov å spør kjæresten sin om sånn. Det er måten du spør og reagerer som er avgjørende hvorvidt man virker i overkant sjalu og kontrollerende.

Anonymkode: ff605...db1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror en skal være ganske trygg på kjæresten sin over ganske mange år før man slutter helt å følge med og lett reagere på kjærestens aktivitet og kontakt med andre på sosiale medier. Velger å påstå at nesten alle blir litt sjalu eller ihvertfall kjenner det litt om kjæresten gir mye oppmerksomhet til andre damer.

Jeg ville bare spurt rett ut. Så avslappet som mulig, hvem de damene han følger egentlig er. Si det med et avslappet smil og at du spør av ren nysgjerrighet. Ikke noe stress. Han hadde jo helt sikkert lurt på det samme om du fulgte tilsvarende menn.

Det er lov å spør kjæresten sin om sånn. Det er måten du spør og reagerer som er avgjørende hvorvidt man virker i overkant sjalu og kontrollerende.

Dette 👍🏻

Anonymkode: b6b3c...7b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

T Tror en skal være ganske trygg på kjæresten sin over ganske mange år før man slutter helt å følge med og lett reagere på kjærestens aktivitet og kontakt med andre på sosiale medier. Velger å påstå at nesten alle blir litt sjalu eller ihvertfall kjenner det litt om kjæresten gir mye oppmerksomhet til andre damer.

Takk for godt svar😁

det som gjør meg litt redd for å spørre, er om jeg ikke får et godt nok svar, derav en kjip reaksjon fra min side..Hadde jeg fulgt tilsvarende gutter hadde det nok ligget noe bak det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for godt svar😁

det som gjør meg litt redd for å spørre, er om jeg ikke får et godt nok svar, derav en kjip reaksjon fra min side.. Hadde jeg fulgt tilsvarende gutter hadde det nok ligget noe bak det. 

Hvorfor det? Kan man ikke ha "digitale" venner og følgere på SoMe uten at det må ligge noe annet bak? Min kone er tidvis aktiv på disse plattformene og får ofte venneforespørsler og følgere uten at jeg nødvendigvis blir sjalu og kontrollerende. Hun forteller ofte når hun får nye kontakter og involverer meg i samtalene om noen tar kontakt. Dette trygger meg veldig og vi har en åpen dialog om det meste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
911 skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Kan man ikke ha "digitale" venner og følgere på SoMe uten at det må ligge noe annet bak? Min kone er tidvis aktiv på disse plattformene og får ofte venneforespørsler og følgere uten at jeg nødvendigvis blir sjalu og kontrollerende. Hun forteller ofte når hun får nye kontakter og involverer meg i samtalene om noen tar kontakt. Dette trygger meg veldig og vi har en åpen dialog om det meste.

Ja nettopp, men dette er ikke folk som følger han, han tar initiativ og følger dem først. Er selvfølgelig lov med venner.

Kulturen på Instagram, hvertfall for min aldersgruppe, er jo at man ofte kommer i kontakt med de man er interessert i og gjerne møtes. Også får man bekreftelse på interessen gjennom en følger tilbake. 

jeg blir heller ikke inkludert i dette, noe jeg ikke forventer heller. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da er nok jeg litt eldre enn deg siden vi kan ha et slikt forhold til dette digitale vennskapet som vi har. Hun legger nok ikke mer i dette enn litt interesse fra disse "vennene" og får en bekreftelse på at det hun legger ut blir satt pris på. Svært sjelden at disse blir noen hun ønsker å pleie et normalt vennskap med, for ikke å snakke om å ha et seksuelt forhold til.

Om han hadde vært mer åpen og inkluderende med deg så kanskje du ikke hadde vært så bekymret.

Endret av 911
AnonymBruker
Skrevet
911 skrev (3 timer siden):

Da er nok jeg litt eldre enn deg siden vi kan ha et slikt forhold til dette digitale vennskapet som vi har. Hun legger nok ikke mer i dette enn litt interesse fra disse "vennene" og får en bekreftelse på at det hun legger ut blir satt pris på. Svært sjelden at disse blir noen hun ønsker å pleie et normalt vennskap med, for ikke å snakke om å ha et seksuelt forhold til.

Om han hadde vært mer åpen og inkluderende med deg så kanskje du ikke hadde vært så bekymret.

Hmm ja det var det da.. jeg ønsker jo ikke at han skal oppleve meg som kontrollerende, eller sjalu for den saks skyld. Men slike ting påvirker jo humøret og hvordan man oppfører seg rundt vedkommende.

grunnen til st jeg reagerer litt på dette, er at de første fire månedene vi var sammen drev han å lagret videoer av jenter han fant på Tiktok. Var ikke noe han la sjul på akkurat, men han stoppet ikke med dette før jeg sa ifra at jeg ikke følte meg komfortabel med det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm ja det var det da.. jeg ønsker jo ikke at han skal oppleve meg som kontrollerende, eller sjalu for den saks skyld. Men slike ting påvirker jo humøret og hvordan man oppfører seg rundt vedkommende.

grunnen til st jeg reagerer litt på dette, er at de første fire månedene vi var sammen drev han å lagret videoer av jenter han fant på Tiktok. Var ikke noe han la sjul på akkurat, men han stoppet ikke med dette før jeg sa ifra at jeg ikke følte meg komfortabel med det

Skjul*

Men med dette i bakhodet kan det jo hende jeg overreagerer på dette med følgere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja nettopp, men dette er ikke folk som følger han, han tar initiativ og følger dem først. Er selvfølgelig lov med venner.

Kulturen på Instagram, hvertfall for min aldersgruppe, er jo at man ofte kommer i kontakt med de man er interessert i og gjerne møtes. Også får man bekreftelse på interessen gjennom en følger tilbake. 

jeg blir heller ikke inkludert i dette, noe jeg ikke forventer heller. 

Jeg har 50/50 på min profil. Folk jeg ikke en gang kjenner. Bare godkjent fordi de kommer opp som forslag eller har sendt forespørsel.

Du tenker som du gjør og han tenker nok at sosiale medier ikke er seriøse greier. 

Hadde min kjæreste blitt sjalu pga noe sånt hadde jeg  valgt singel livet. Så mye usikkerhet hos en person er noe jeg ikke gidder å ta ansvar for. Dette er ditt problem. Jobb med usikkerheten din, velg å hver singel og sats på forhold når du har blitt moden nok. 

Anonymkode: d59ee...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har 50/50 på min profil. Folk jeg ikke en gang kjenner. Bare godkjent fordi de kommer opp som forslag eller har sendt forespørsel.

Du tenker som du gjør og han tenker nok at sosiale medier ikke er seriøse greier. 

Hadde min kjæreste blitt sjalu pga noe sånt hadde jeg  valgt singel livet. Så mye usikkerhet hos en person er noe jeg ikke gidder å ta ansvar for. Dette er ditt problem. Jobb med usikkerheten din, velg å hver singel og sats på forhold når du har blitt moden nok. 

Anonymkode: d59ee...d70

Jeg tenker helt motsatt fra deg. Det er kun umodne guttevalper som på tross av at de er i forhold følger delige damer på sosiale medier og tenker dette er helt greit. Sosialt oppegående folk har som regel mer respekt for kjærestene sine enn som så. Å kikke er noe annet enn å følge. Det ligger en hensikt bak hvert eneste «følg». 

Synes det er dårlig gjort at TS skal føle seg kjip og umoden her når det er kjæresten som er den kjipe og umodne, ikke henne!

Anonymkode: 97656...76d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker helt motsatt fra deg. Det er kun umodne guttevalper som på tross av at de er i forhold følger delige damer på sosiale medier og tenker dette er helt greit. Sosialt oppegående folk har som regel mer respekt for kjærestene sine enn som så. Å kikke er noe annet enn å følge. Det ligger en hensikt bak hvert eneste «følg». 

Synes det er dårlig gjort at TS skal føle seg kjip og umoden her når det er kjæresten som er den kjipe og umodne, ikke henne!

Så det er greit så lenge damene er uattraktive? 

Anonymkode: d90d3...18b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så det er greit så lenge damene er uattraktive? 

Anonymkode: d90d3...18b

Nei, det er jo ikke det? Det er definitivt ugreit over hele linja så lenge det faller i kategorien "runkemateriale". Å følge damer eller menn som man ikke kjenner og som heller ikke fronter en spesiell sak eller aktivitet som man er interessert i (eks. artist som spiller musikk), er merkelig valg egentlig. Det må jo være en grunn til at man trykker "følg"? Ingen trykker "følg" på alt. Man velger ut spesifikke ting som man liker å se på.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da visste du jo godt at han er en fyr som har glede av å se på andre damer enn kjæresten sin. Dårlig karaktertrekk slik jeg ser det, men det finnes flere av dem. Vil si du har gått inn i dette med åpne øyne. Han følger tydeligvis damer på IG som han syns er fine og får et slags kick av å se på også. Tror ikke du får endret dette ved å nekte han å følge eller lagre noe som helst. Han er slik, han vil bare gjøre det i sjul om du ber han slutte. Du må ta et valg om du vil gå resten av livet og vite at han blir betatt av andre på bakgrunn av utseende. Eventuelt kan du si takk for deg og velge å bli sammen en som er lik deg, som tenker at personer man ikke er i forhold med ikke er seksuelt eller romantisk interessante. 

Det handler ikke om å være kontrollerende eller sjalu, det handler om å sette grenser for seg selv og hva slags kjærlighetsforhold du ønsker å ha.

Endret av McMary
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke å gå rundt å mistenke eller lure på hvorfor partneren gjør det han gjør. Spør han er et alternativ hvis det betyr så mye for deg!

Det beste er å se hvordan forholdet er som helhet. Er det fullt av kjærlighet, der begge viser at de elsker hverandre? Tenker at visst det er det, så vil ikke man bli så utrolig usikker på alle disse tingene du lurer på TS.

Anonymkode: 9f377...a7c

AnonymBruker
Skrevet

En liten update her. 

Snakket med han og han tok det ganske greit. Vi har det jo veldig bra sammen, og ingen grunn til å være usikre på hverandre sånn egentlig. Det bunner jo i min usikkerhet til meg selv, noe som kanskje burde vært ordnet opp i, som dere som mener dette er barnslig oppførsel uttrykker. Men tror da alle kan være litt usikre til tider, uavhengig av alder og modenhet?

Lot det gå noen måneder bare for å kjenne på det, og for å se om det virkelig er noe som plager meg så mye at det var verdt å ta opp. Merket at det gikk ganske inn på meg, og som sagt, har min usikkerhet mye å si rundt dette. Men han satte pris på at jeg sa ifra og mente at dette egentlig handlet om å få det "kicket" av at noen følger tilbake, som noen nevnte over her. Det er jo kanskje litt sårende det også, men her tenker jeg at det er jeg som må skjerpe meg litt. Han var derimot mer en villig til å hjelpe meg med dette, og ville ikke gjøre noe for å såre meg.

såå dersom noen skulle sitte inne med de samme følelsene rundt dette, som jeg er ganske sikker på at mange gjør. Vil jeg anbefale dere om å snakke om det, være åpne om det og ikke holde det skjult, for man blir jo i dårlig humør og det er lett å la det gå utover den aktuelle personen uten å egentlig merke det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 23.50):

Hei alle fine

Ser du vil ha svar fra alle fine. Jeg er ikke fin, så du utelater meg og andre som ikke er fine?

Anonymkode: 89a83...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...