Nilsenjo Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 (endret) Hei, Solgte en bil jeg har hatt stående rolig en stund, typ over ett år. Opplyste kjøper om de feil jeg kjente til, og at bilen selges som den står. Kjøper aksepterte dette, og ga meg ett bud på 50% av det jeg ville ha for den, noe jeg aksepterte da jeg ville bli kvitt den. Etter at kjøper har hentet bilen og betalt meg så tar kjøper kontakt og ber om heving/kompensasjon da kjøper har funnet flere feil på bilen som jeg ikke visste til. Noe kjøper ga forståelse for. Jeg har henvist til at de feilene som ble funnet i etterkant er noe jeg ikke har kjennskap til, og at bilen ble solgt som den er med de feilene jeg kjente til. Kjøper gir meg nå to alternativer, enten å heve kjøpet eller en kompensasjon. Hvis ikke så meldes det om rettslige skritt fra kjøper sin side. Hvilke alternativer har jeg her? Jeg som selger har opplyst om de feilene jeg kjente til, og at bilen selges som den står/er. Prisreduksjonen er også ganske solid i utgangspunktet. Endret 9. mars 2021 av Nilsenjo
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Prøv å poste dette i juss delen på diskusjon.no. Hvertfall én jurist titter innom der og gir råd med jevne mellomrom. Dette er for øvrig grunnen til at jeg ikke tør å selge biler privat. Noen folk er altså så kranglete. Lykke til hvertfall. Anonymkode: 7525b...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Drit i selger, han kommer ingen vei. Har du kontrakt der du har skrevet/krysset av for at bilen selges som den er? Har selger prøvekjørt bilen? Han fikk den 50% billigere i tillegg og hvis det er en eldre bil med liten verdi kommer han ingen vei. Tro meg, har hatt en sak til Forbrukerrådet før når jeg kjøpte bil med feil fordi selger nektet å rette opp. Fikk beskjed av Forbrukerrådet at bilen var såpass gammel og billig at sånne feil var å forvente. Så bare glem hele saken, verste han kan gjøre er å sende saken til Forbrukerrådet, noe som tar måneder, men lenger kommer han ikke. Hva slags feil er det snakk om? Anonymkode: 9b19f...2f3 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Mener kjøper , ikke selger Anonymkode: 9b19f...2f3
Nilsenjo Skrevet 10. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Drit i selger, han kommer ingen vei. Har du kontrakt der du har skrevet/krysset av for at bilen selges som den er? Har selger prøvekjørt bilen? Han fikk den 50% billigere i tillegg og hvis det er en eldre bil med liten verdi kommer han ingen vei. Tro meg, har hatt en sak til Forbrukerrådet før når jeg kjøpte bil med feil fordi selger nektet å rette opp. Fikk beskjed av Forbrukerrådet at bilen var såpass gammel og billig at sånne feil var å forvente. Så bare glem hele saken, verste han kan gjøre er å sende saken til Forbrukerrådet, noe som tar måneder, men lenger kommer han ikke. Hva slags feil er det snakk om? Anonymkode: 9b19f...2f3 Skrev ingen kontrakt da kjøper skriftlig har gitt meg beskjed om at den ikke vil bli klaget på, ei heller returnert. Jeg har alt skriftlig på sms og meldinger på Finn.no. Kjøper fikk ikke prøvekjørt den, da den har stått rolig en stund og batteri var flatt. Kjøper var tilfreds med det. De nye feilene det er snakk om er elektriske feil. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 Nilsenjo skrev (5 minutter siden): Skrev ingen kontrakt da kjøper skriftlig har gitt meg beskjed om at den ikke vil bli klaget på, ei heller returnert. Jeg har alt skriftlig på sms og meldinger på Finn.no. Kjøper fikk ikke prøvekjørt den, da den har stått rolig en stund og batteri var flatt. Kjøper var tilfreds med det. De nye feilene det er snakk om er elektriske feil. Det har blitt risikabelt å selge bruktbil siden man ikke kan avtale seg bort fra enkelte ting, men i denne saken tror jeg ikke kjøper har så mye å fare med. Kjøper har en viss plikt til å undersøke bilen selv, men når man kjøper en bil med flatt batteri og til halvparten av avertert pris og i tillegg har skrevet meldinger på at det ikke vil bli klaget så tror jeg ikke vedkommende kommer langt. Anonymkode: e4e79...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Er det egentlig noe som heter "som den er" når det kommer til salg mot privatpersoner? Jeg var under inntrykket av at vi hadde reklamasjonsansvar som selgere. Anonymkode: c9d81...49c
Nilsenjo Skrevet 10. mars 2021 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2021 § 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måttekjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller (c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Jeg har gitt de opplysningene om feil som jeg kjenner til. Og etter kjøpesummen å bedømme så var den ganske redusert og i forhold til lignende biler. Legger også ved denne: § 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m. (1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. (2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. (3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven. Kjøper undersøkte ikke bilen som kunne vise de feilene som det vises til. Hadde kjøper gjort det, så hadde de blitt avdekket da. Bilen ble undersøkt av kjøper senere på dagen og da ble feilene oppdaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå