Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hva lager dere enslige til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan anbefale boken "fattig student". Masse gode og sunne oppskrifter til en billig penge :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Må legge til, jeg er veldig glad i å lage mat, men en stor del av den gleden forsvinner om jeg ikke har noen å dele maten med. 

Anonymkode: 4871a...5e6

For meg er det omvendt 🤣

Anonymkode: 5c52c...f49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager ting som krever max 5 min med oppmerksomhet. Gjerne ting som går rett i ovnen, slik som burger og pomfri, eller calzone eller noe. Ellers går det veldig mye nudler og wok. Jeg jobber som kokk, så det å komme hjem å må lage middag til meg selv er skikkelig gørr, så gjør det enklest mulig med minst mulig oppvask 😂 kjøper inn en rett som jeg har i noen dager. Blir desverre litt sånn.. Hender selvfølgelig at jeg får lyst på noe annet som tar lang tid. Da blir det jo det. 

Anonymkode: 368d0...9b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg bor alene, og synes det er skikkelig kjedelig å lage middag. Og spesielt kun til meg selv. Tyr ofte til havregrøt eller knekkebrød, eller pølse på Shell. Men dette er jo ikke sunt i lengden. 

Så, dere andre enslige som bor alene, hva lager dere til middag?

Anonymkode: 5f5fb...6dd

Jeg er enslig mann i midten av 30-årene. Og middag er mitt hovedmåltid som jeg virkelig prioriterer. Jeg må ha en god middag hver dag for å eksistere.
Jeg lager ofte wok, med enten kylling eller karbonadedeig til. Eventuelt istedenfor wok, en god salat.
Lapskaus med karbonadedeig.
Tikka Masala er også inni hampen godt.
Innimellom koker jeg meg torsk eller steiker meg sei. Eller tar opp mammas fiskekaker fra frysern. ;) 
Eventuelt karbonader og chips. 
Stekt eller ovnsbakt laks spiser jeg ca. 1 gang i uka.
Noe ganger disker jeg opp med taco, lasagne eller pizza i forskjellige varianter (lompepizza er ofte greit nok!) 
En god biff i ny og ned.
Eventuelt gryterett! Nam! 
Det grilles på vår, sommer og høst med vanlig grillmat.
Har jeg en "tam" dag eller er bedt på kvelds andre plasser, så kan det holde med suppe eller risengrynsgrøt til middag.
Ikke ofte, men en god pasta er aldri å forakte. 

OSV! 

Jeg anbefaler deg å prioritere og skape gode rutiner rundt middag selv om du er enslig. God mat gir i alle fall meg noe. 

Anonymkode: 8a5cb...b7a

• Liker 8
Skrevet

Lager mye gryterett, det blir fort fire porsjoner. Da har jeg eks en middag, en lunsj og to i fryseren.

lasagne, kutter opp og legger i frys. Tar opp en bit og litt salat - super enkel middag.

kylling, tagliatelle og brokkoli. Steker 2 kylling filet i stekeovn og damper brokkoli. Middag for to dager super enkelt.

Deler 400 gr kjøttdeig i 2, resten i frys. Steker eks 200gr kjøttdeig M tacokrydder.. da har du taco til middag og taco salat til lunsj eks. 

Toro indisk gryterett med kikerter fremfor kjøtt.. tar 10 min? Spiser m ris eller salat.

Kjøper laks frossen. Tar opp en bit. Spiser enten pannestekt m grønnsaker, stekt i folie med grønnsaker, dampet med kokt potet.. river litt gulrot og rømme.. super lett.

Fiskegrateng med gulrot nuddler. Tar 45 min i oven, men det er jo ikke noe arbeid, bare planlegging.

pannekakerøre, kan fryses ned i brukte melkekartonger om du er super lat.

supper.. super enkelt. Toro tomat eller koke det du har i kjøleskapet m buljong og stavmikser det. Du har masse muligheter!

pizza/ostesmørbrød/spelt lompe pizza osv.. også raske enkle retter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lager en del tapas-retter. Veldig greit. Noen ganger lager jeg en rett; noen ganger, feks i helgene lager jeg flere. Lager gode,enkle ting som jeg liker.

Anonymkode: d12ba...c88

AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg bevisst unngår å gjøre er å lage så mye mat at det blir rester i 2 dager. Hater restemat, for det smaker ikke godt når det blir varmet opp flere ganger.

Mine måltider er enkle da jeg spiser OMAD. Det betyr at jeg lager ett varmt måltid hver dag som blir 2 gode porsjoner og holder meg mett til neste dag. Det hender jeg spiser noe bær eller annen frukt i tillegg enten før eller etter selve måltidet.

Feks tar jeg 1 eller halv kyllingfilet , stekes i olje, noen grønnsaker, makaroni, kidneybønner, smaker til med salt pepper og andre krydder.

Eller 1 frossen laksefilet og bruker de samme grønnsakene men varierer krydderne.

Eller jeg tar kylling eller ca 70 gram biff, skjærer i biter og lager wok med nudler og ønsket nudelsaus (bare smakstilsetning og 2 pk nudler.

Det er veldig enkelt.

Anonymkode: d6724...8ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, og som du ser over nevnte jeg selv også typisk familie/vennemiddager som lammelår og tapas. Men i det daglige er det ikke det folk flest spiser uansett. Og ikke for det, jeg har to enslige venner som begge kan finne på å steke seg en liten ribbe hvis de har lyst på, eller lage til et lammelår en helg og spontaninvitere naboen eller venner (pre-virus selvsagt). 

Paella står vel sjeldent på repertoaret uansett om man lever i en familie eller alene, så det blir jo litt søkt. men jeg tilstår at jeg ikke lager bacalao hvis jeg ikke har planer om å invitere noen, det egner seg ikke i små porsjoner og ikke til frysing heller. Så noen begrensninger er det jo. Regner uansett med at ts sikter mest til hverdagsmiddager, og der ser jeg ikke særlig mange begrensninger. 

Anonymkode: 2693e...68f

Mht lammelår: Det man kan gjøre om man er alene (eller er bare to) er å kjøpe flatbiff eller mørbrad av lam i lammesesongen. Dette er stykningsdeler av låret som blir sånn passe store for en liten middag, og kan avhengig av størrelsen på låret/ lammet veie mellom 300 og 500 g. Det selges også i blant opptint flatbiff av lam på Bondens marked i forkant av påsken både i Oslo og Bergen.

Man bruner stykket og ettersteker ved 120-150 grader til ønsket kjernetemperatur, og så har man lammelår passe til én middag. Saus kan lages av Jacobs lammekraft, rødvin etc, og feks fløtegratinerte poteter er jo like enkelt å lage i en liten porsjon.

Hvis man er enda mer matinteressert kan man kjøpe et helt lår selv når det er ferskt om høsten, stykke det opp i rundbiff, flatbiff, mørbrad, lårskank og lårtunge, og så fryse ned de andre delene til flere separate middag, samt koke kraft på beinet til saus. Hver stykningsdel vil da være passe til én, særlig om man passer på å kjøpe et lammelår som ikke er for stort, type 2,5 kg.

Maestro skrev (9 timer siden):

Kan anbefale boken "fattig student". Masse gode og sunne oppskrifter til en billig penge :)

Jeg følger kontoen på Instagram, og skjønner virkelig ikke hva hypen er. Jeg har ikke blitt fristet til å prøve en eneste oppskrift eller rett, hverken på basis av hverken bilder eller selve rettene. Særlig ikke etter at hun ble tungt sponset av Rema (?), og konstruerer middagsforslagene deretter.

Anonymkode: 91816...272

• Liker 8
Skrevet

Lager alt mulig fra stek, kyllinggryter, lapskaus, kjøttsuppe, lasagne, moussaka, taco, biffgryte. Det meste kan deles opp i porsjoner og fryses ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Fjordland:-). Et fantastisk tilbud til alle single:-)

Anonymkode: f4513...89e

Skrevet

Ofte blir det grønnsaker, gjerne med kylling eller sjømat da jeg ikke er så veldig glad i kjøtt og så varierer jeg med krydder og evt pesto, kremet, sauser osv.. Gryter og supper kan fryses, jeg lager gjerne en haug med kjøttboller som jeg kan ta opp i posjoner, posjonspizza, hjemmelaget burger er også en sak jeg ofte bruker da jeg kan fryse både buns og burger. Egentlig er ferske grønnsaker og fryseren din beste venn, med litt planlegging har man alltid noe for hånden på den måten.. 

Skrevet

Jeg lager egentlig bare halvkokte nudler uten krydder

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bor alene, og synes det er skikkelig kjedelig å lage middag. Og spesielt kun til meg selv. Tyr ofte til havregrøt eller knekkebrød, eller pølse på Shell. Men dette er jo ikke sunt i lengden. 

Så, dere andre enslige som bor alene, hva lager dere til middag?

Anonymkode: 5f5fb...6dd

Hva vi vil

Skrevet
Maestro skrev (16 timer siden):

Hvorfor må det være billig? Det er vel ikke gitt at man er fattig selv om man bor alene? 

Og i likhet med en over her har jeg fulgt kontoen på Instagram og heller ikke latt meg friste av middagene hennes. Det er helt sikkert gode tips for nettopp fattige studenter, men jeg tilhører ikke den gruppen. Jeg trenger hverken at middagen må være veldig billig (selv om det er en fordel at ikke hele lønnen går til mat), og den trenger heller ikke være helt enkel eller rask bestandig. Jeg har tid til å lage mat. Det viktigste er at jeg får brukt opp alt av ingredienser før de blir dårlige (grønnsaker, meieriprodukter etc) i andre middager. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mht lammelår: Det man kan gjøre om man er alene (eller er bare to) er å kjøpe flatbiff eller mørbrad av lam i lammesesongen. Dette er stykningsdeler av låret som blir sånn passe store for en liten middag, og kan avhengig av størrelsen på låret/ lammet veie mellom 300 og 500 g. Det selges også i blant opptint flatbiff av lam på Bondens marked i forkant av påsken både i Oslo og Bergen.

Man bruner stykket og ettersteker ved 120-150 grader til ønsket kjernetemperatur, og så har man lammelår passe til én middag. Saus kan lages av Jacobs lammekraft, rødvin etc, og feks fløtegratinerte poteter er jo like enkelt å lage i en liten porsjon.

Hvis man er enda mer matinteressert kan man kjøpe et helt lår selv når det er ferskt om høsten, stykke det opp i rundbiff, flatbiff, mørbrad, lårskank og lårtunge, og så fryse ned de andre delene til flere separate middag, samt koke kraft på beinet til saus. Hver stykningsdel vil da være passe til én, særlig om man passer på å kjøpe et lammelår som ikke er for stort, type 2,5 kg.

Dette var et veldig godt tips, tusen takk for det! Jeg er ikke interessert eller dyktig nok til å stykke opp et lår, men jeg skal se etter flatbiff eller mørbrad når sesongen kommer!

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye av det samme i perioder, og ofter samme retten 2-3 dager på rad for å få brukt opp ingredienser.  Middager i den siste tiden har vært salat med ferdigstekt kyllingkjøtt (kreolsk tomat er favoritten), burger med salat og litt pommes frites, Vårruller med ris til og stekt ris dagen etter (gjerne blandet med blomkålris). En hyppig gjenganger er å steke løk, litt andre grønnsaker etter hva jeg måtte i kjøleskapet, en kjøttpølse i terninger, litt kidneybønner, litt kokt linsepasta, godt med krydder, og til slutt en fløteskvett (lett eller vanlig alt etter hva annet jeg spiser den dagen). 

Jeg liker også å lage koteletter, steke fisk, og mer (for meg) tidkrevende matretter, men det krever at jeg planlegger bedre på forhånd, og ofte kommer jeg på middagen når jeg allerede er sulten. :P

Anonymkode: 95ca9...321

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fjordland:-). Et fantastisk tilbud til alle single:-)

Anonymkode: f4513...89e

Du kan gjerne synes det. Men jeg er ikke enig. Jeg syns det smaker plast og saus. Kjøttet er ofte gammelt. Selv om du forsøker fisk med gulerøtter.. Æsj, skikkelig vasne gulerøtter!

Anonymkode: d6724...8ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette var et veldig godt tips, tusen takk for det! Jeg er ikke interessert eller dyktig nok til å stykke opp et lår, men jeg skal se etter flatbiff eller mørbrad når sesongen kommer!

Hvis du bor i Oslo eller Bergen: Sjekk Bondens marked siste gang før påske, da pleier feks Haugen gardsmat å ha disse stykningsdelene. :) 

Det må da spises innen utløpsdato uten å fryses ned først, da det er opptint kjøtt fra i fjor høst (men vakuumert, og derfor med god tid til utløpsdato).

• Liker 1
Skrevet

Biff, ofte vilt, koteletter, hjemmelagde kjøttkaker og fiskekaker, kyllinglår-filet, fiskeretter som stekt sei med løk. Bruker en del wok og en del frosne grønnsaker sammen med f.eks. hvitløk, ingefær, cherrytomat osv. Eller lager rotmos av blomkål eller sellerirot, blomkålris, squash (ev. fylt med kjøttsaus og ost), omelett, speilegg, viltkaker, lasagne med squash, pasta bolognese med squash-pasta, blomkålsuppe, grønnsaksupper, pizza med blomkålbunn. 

Skrevet
Fabienne skrev (5 timer siden):

Hvorfor må det være billig? Det er vel ikke gitt at man er fattig selv om man bor alene? 

Og i likhet med en over her har jeg fulgt kontoen på Instagram og heller ikke latt meg friste av middagene hennes. Det er helt sikkert gode tips for nettopp fattige studenter, men jeg tilhører ikke den gruppen. Jeg trenger hverken at middagen må være veldig billig (selv om det er en fordel at ikke hele lønnen går til mat), og den trenger heller ikke være helt enkel eller rask bestandig. Jeg har tid til å lage mat. Det viktigste er at jeg får brukt opp alt av ingredienser før de blir dårlige (grønnsaker, meieriprodukter etc) i andre middager. 

For meg som er ung, å er på AAP, så er den boken helt genial :) Har tid til å lage mat, men foretrekker at det går fort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...