AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Jeg bor alene, og synes det er skikkelig kjedelig å lage middag. Og spesielt kun til meg selv. Tyr ofte til havregrøt eller knekkebrød, eller pølse på Shell. Men dette er jo ikke sunt i lengden. Så, dere andre enslige som bor alene, hva lager dere til middag? Anonymkode: 5f5fb...6dd 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Jeg lager mye rart og spiser det 2-3 dager på rad. 😂 Fisk, kylling, kjøtt med noe grønsaker, ris, potet, pasta. Jeg er veldig glad i grønsaker, så de blir alltid noe salat, wok, dampende eller ovnsbakte grønsaker og poteter. Anonymkode: c49bf...da1 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Jeg lager veldig enkle retter. Typ spaghetti bolognese (trenger kun spaghetti, kjøttdeig og bolognese saus), risgrøt el. rømmegrøt, pølse og potetmos, kjøttkake, karbonadesmørbrød, mac and cheese, fiskegrateng, supper med rundstykker, lapskaus, pytt i panne... Det fins ganske mange "raske" og lite krevende retter man kan lage til 1 person. Anonymkode: 985b8...392 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Pasta eller pytt i panne 🤪 Anonymkode: 5c52c...f49
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Hvis jeg har overskudd lager jeg omtrent det samme som til en familie og spiser enten det samme flere dager på rad eller fryser ned. Men det er ikke til å komme forbi at enkelte retter ikke lages til meg alene (lammelår og andre steker, tapas/meze for å nevne noe). Utover det ser jeg få begrensninger utover at det er hyggeligere å planlegge middag til minst to. Anonymkode: 2693e...68f 4
Gjest Føsleguri Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 Alt mulig forskjellig. I dag har jeg laget en langtidskokt gryte med bl.a svinefilet, rotgrønnsaker og hermetiske tomater. Ellers blir det mye fisk, supper, gryter. Jeg liker å lage mat og lager det meste fra bunnen.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Hva er det man ikke kan lage til en person, da? For å vri på det. Anonymkode: 2693e...68f 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Noen ganger lager jeg en stor porsjon ris og bruker det til flere middager. For eksempel en hjemmelaget curry-gryte én dag, og så fryser jeg ned porsjonsvis så jeg har middag til andre dager og ikke trenger å spise curry flere dager så rad. Og så bruker jeg risen til å steke sammen med løk, sopp, hvitløk, paprika, erter, egg og soyasaus en annen dag. Og så bruker jeg risen til for eksempel ovnsbakt fisk eller kyllingfilét en tredje dag. Lager også ofte omelett med fetaost og diverse grønnsaker. Om sommeren spiser jeg mye salat. Hjemmelaget pita-pizza er enkelt og godt. Anonymkode: d358e...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Lag i store kvanta og frys ned:) I dag laget jeg porsjonspizza med diverse fyll, pakka dem godt inn og la i frysa. Kjøpte ferdige bunner for enkelthetensskyld. Ting som chilli con carne, lasagne, mexgryte osv., er jo også utmerket til å fryses. Kan mealprepping være noe for deg? Stek litt kylling(eller kjøp ferdig om du er lat), kutt opp litt salat, og så har du kylling salat. Eller tunfisk som du tar rett ut av boksen, egg osv. Anonymkode: 21902...e09 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 Hater å lage mat, spiser for det meste brød med pålegg og grønnsaker. Anonymkode: e4057...f23 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det man ikke kan lage til en person, da? For å vri på det. Anonymkode: 2693e...68f Litt enig i dette. Jeg tenker at enten så er du glad i å lage mat, eller ikke. Jeg var singel i ganske mange år og nå har jeg kjæreste. Det er selvsagt morsommere å eksperimentere med retter når vi er to til middag. Men jeg gjorde jo det da jeg var alene også. Mat har aldri vært bare "vomfyll". Vi bor ikke sammen, så jeg lager iblant middag til bare meg også. Idag lagde jeg fisketaco. Stekte torsk med krydder, og fylte tortilla med råkostsalat, avokado, salsa verde og torsk. Anonymkode: f651e...44f 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #12 Skrevet 9. mars 2021 Salma laks går det mye i. Torskeloin. Kyllingfilet. Av og til lasagne fra varmdisken. Bønnesalat. Wok. Scampi. Alltid mye grønnsaker ved siden av. Anonymkode: 37c32...85c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #13 Skrevet 9. mars 2021 Lager helt vanlig middag. Havregrøt er frokost. Knekkebrød er kveldsmat. Fisk, kjøtt, grønnsaker, linser, kikerter, tofu, saus, poteter, ris, quinoa til alle slags varianter av middag. Å gjøre seg stakkarslig på matfronten bare fordi man bor alene, har jeg lite til overs for. Anonymkode: 2a639...cc7 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det man ikke kan lage til en person, da? For å vri på det. Anonymkode: 2693e...68f Paella? 🤣 Anonymkode: 5c52c...f49 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Paella? 🤣 Anonymkode: 5c52c...f49 Ja, og som du ser over nevnte jeg selv også typisk familie/vennemiddager som lammelår og tapas. Men i det daglige er det ikke det folk flest spiser uansett. Og ikke for det, jeg har to enslige venner som begge kan finne på å steke seg en liten ribbe hvis de har lyst på, eller lage til et lammelår en helg og spontaninvitere naboen eller venner (pre-virus selvsagt). Paella står vel sjeldent på repertoaret uansett om man lever i en familie eller alene, så det blir jo litt søkt. men jeg tilstår at jeg ikke lager bacalao hvis jeg ikke har planer om å invitere noen, det egner seg ikke i små porsjoner og ikke til frysing heller. Så noen begrensninger er det jo. Regner uansett med at ts sikter mest til hverdagsmiddager, og der ser jeg ikke særlig mange begrensninger. Anonymkode: 2693e...68f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #16 Skrevet 9. mars 2021 Noen dager går det i ferdigmat ala fjordland, men ofte lager jeg middager som egner seg til å fryse ned. For eks. en stor kjele med suppe som blir til mange porsjoner middag, som jeg så deler i porsjonsbokser og legger i fryseren. Andre ganger lager jeg fajita og andre realtivt vanlige middager, men da alltid så det blir minst middag for to dager. På denne måten blir det både sunnere og rimeligere enn ferdigmatalternativene. Anonymkode: 4871a...5e6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #17 Skrevet 9. mars 2021 Må legge til, jeg er veldig glad i å lage mat, men en stor del av den gleden forsvinner om jeg ikke har noen å dele maten med. Anonymkode: 4871a...5e6 2
Ylvali Skrevet 9. mars 2021 #18 Skrevet 9. mars 2021 Jeg lager mye spagetti og kjøttdeig og kjøper mye kylling ferdig grillet. Kjøper også mye ferdig mat ute. Liker også pizza.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #19 Skrevet 9. mars 2021 Er ikke singel, men alene nesten hele uka siden mannen jobber med langtransport. Laget egentlig det samme som når han er hjemme, bare mindre porsjoner. Ev lager nok for fler, men fryser ned rester eller spiser restemat neste dag Anonymkode: a5fcf...ee1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #20 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må legge til, jeg er veldig glad i å lage mat, men en stor del av den gleden forsvinner om jeg ikke har noen å dele maten med. Anonymkode: 4871a...5e6 Det er jo et helt annet problem da. Anonymkode: 2693e...68f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå