Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg fant ut på fredag i forrige uke at jeg var gravid da legen min ringte etter jeg tok en urinprøve og jeg fikk totalt sjokk. 
Var ikke akkurat planlagt at det skulle skje akkurat nå, men ble selvfølgelig kjempeglad for å høre dette! 

Siden jeg ikke trodde på det legen sa, løpte jeg til apoteket for å kjøpe graviditetstest. 1 digital fra Clearblue og en 8 pk strips test fra RFSU. Fikk da positiv på Clearblue ( gravid 1-2 ) og en svak men tydelig strek på den fra rfsu. Hva betyr 1-2  på Clearblue testen ? 

Har tatt 1 test hver morgen etter jeg fikk beskjeden om graviditeten  og de har vært tydelig, men svake. Har det noe å si ?? 

Har tatt blodprøve hos legen mandag for å måle HCG  og fikk svar i dag tirsdag og den var på 55, er dette bra eller dårlig?? 
Skal ta ny igjen på torsdag.. 

Er det flere som har vært borti noe lignende og kjenner seg igjen med stresset og usikkerheten rundt hcg nivå og hva som skjer med kroppen??

hilsen totalt forvirret kvinne !!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gravid 1-2 på digital test betyr at det er 1-2uker siden befruktning, altså at du er 3-4uker gravid. (Siden svangerskapet regnes fra 1.dag i siste menstruasjon) HCG-nivået sier ikke så mye, det er stigningen som er det viktige her. Det skal doble seg annenhver dag.   

Anonymkode: a5db3...ea5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer :) det er fremdeles veldig tidlig og i "alt kan skje" fasen :) Den er nervepirrende for de fleste! 

Ikke så mye annet å gjøre frem til torsdag og sjekk av ny hCG. Men knask folat, dropp alkohol og slapp av :)

Anonymkode: 9b1f9...8a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uplanlagt gravid/Gravid på piller og har termin i morgen! Skjønner deg utrolig godt på at alt virker forvirrende.. 

Dersom du vil beholde så er det bare å starte med folsyre og ta kontakt med den nærmeste jordmor. Du blir følgt opp hos jordmor og får mye mer informasjon der! 

Ellers er det ikke noe å gjør enn å vente til etter uke 10, for da er sannsynligheten for SA ekstremt lavt. Unngå rå kjøtt, røyk og alkohol. :) 

Rundt uke 18 er det da man får gratis ultralyd, og du finner da ut mer om fosteret. Eks. kjønn og om den er frisk. Du kan så klart bli henvist til tidligere ultralyd om det skulle vær noe, ellers kan du bestille/betale privat ultralyd sånn når som helst! MEN man får ikke sett noe særlig før fra uke 8. 

Fra uke 18 er det da man bruker å forberede å ha en baby, eks. kjøper inn utstyr, klær, osv. 

6 uker før termin søker man som regel foreldrepenger eller engangssum. 

Spark og bevegelse kjenner man ofte rundt uke 17, men kan skje tidligere eller senere. :) 

Anonymkode: d5b69...237

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gravid 1-2 på digital test betyr at det er 1-2uker siden befruktning, altså at du er 3-4uker gravid. (Siden svangerskapet regnes fra 1.dag i siste menstruasjon) HCG-nivået sier ikke så mye, det er stigningen som er det viktige her. Det skal doble seg annenhver dag.   

Anonymkode: a5db3...ea5

Tusen takk for svar ! Jeg får bare vente i spenning fra til fredag selv om det virker som en evighet.
Synes bare 55 i hcg virket veldig lavt.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uplanlagt gravid/Gravid på piller og har termin i morgen! Skjønner deg utrolig godt på at alt virker forvirrende.. 

Dersom du vil beholde så er det bare å starte med folsyre og ta kontakt med den nærmeste jordmor. Du blir følgt opp hos jordmor og får mye mer informasjon der! 

Ellers er det ikke noe å gjør enn å vente til etter uke 10, for da er sannsynligheten for SA ekstremt lavt. Unngå rå kjøtt, røyk og alkohol. :) 

Rundt uke 18 er det da man får gratis ultralyd, og du finner da ut mer om fosteret. Eks. kjønn og om den er frisk. Du kan så klart bli henvist til tidligere ultralyd om det skulle vær noe, ellers kan du bestille/betale privat ultralyd sånn når som helst! MEN man får ikke sett noe særlig før fra uke 8. 

Fra uke 18 er det da man bruker å forberede å ha en baby, eks. kjøper inn utstyr, klær, osv. 

6 uker før termin søker man som regel foreldrepenger eller engangssum. 

Spark og bevegelse kjenner man ofte rundt uke 17, men kan skje tidligere eller senere. :) 

Takk for svar ! 

Så kjekt da ! Blir spennende :) 
Kan man bare kjøpe folsyre eller bør man ta dette med fastlegen ? 
Jeg får jo ikke vite med sikkerhet at graviditeten utvikler seg normalt før fredag.. så kanskje jeg skal vente til jeg får svar før jeg begynner på folsyre? Legen setter sikkert opp en time til meg for samtale og mer informasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
moonkii23 skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar ! Jeg får bare vente i spenning fra til fredag selv om det virker som en evighet.
Synes bare 55 i hcg virket veldig lavt.. 

55 i hcg er kjempelavt. Kan tyde på at egget netopp har festet seg. Alltså bare noen få dager siden eggløsning. Da vil du være ca 2-3 uker gravid nå

Anonymkode: e410d...c04

AnonymBruker
Skrevet
moonkii23 skrev (1 minutt siden):

Takk for svar ! 

Jeg får jo ikke vite med sikkerhet at graviditeten utvikler seg normalt før fredag.. så kanskje jeg skal vente til jeg får svar før jeg begynner på folsyre? Legen setter sikkert opp en time til meg for samtale og mer informasjon. 

Du burde starte med folsyre med engang. Egentlig anbefales det å starte 3 mnd før planlagt graviditet, men da dette ikke er en planlag gravidit burde du startet med engang du fikk positiv test.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
moonkii23 skrev (2 minutter siden):

Takk for svar ! 

Folsyre/folat er ett b vitamin som du kjøper hos apoteket.

Hvor gammel er du egentlig? Ifølge denne uvitenheten din virker du veldig ung.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hcg 55 er veldig lavt. Hvis du fikk positiv urinprøve på fredag og en hcg på 55 på mandag hadde jeg ventet med å glede meg for mye. 50% av graviditeter så tidlig ender i spontanabort. Men kanskje du bare har en lav stigning. 

Men at testene dine ikke blir sterkere er heller ikke et godt tegn 😕 

Anonymkode: e79ed...0c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folsyre/folat er ett b vitamin som du kjøper hos apoteket.

Hvor gammel er du egentlig? Ifølge denne uvitenheten din virker du veldig ung.

Jeg vet det kan kjøpes på apotek, men jeg trodde legen kom med noen anbefalinger om hvilken type man skal gå for. 

Jeg er 23, så jeg er ikke så veldig ung og jeg har litt peiling. Det er heller det at jeg bare føler meg usikker og jeg spør jo om råd innpå her for en grunn. Ikke alle har full kontroll på hva man skal gjøre/ikke gjøre under en graviditet eller hvilke vitaminer osv man bør få i seg. 
Jeg har googlet en del også og funnet mye nyttig, men det er mer skremsel som dukker opp en geldelige nyheter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hcg 55 er veldig lavt. Hvis du fikk positiv urinprøve på fredag og en hcg på 55 på mandag hadde jeg ventet med å glede meg for mye. 50% av graviditeter så tidlig ender i spontanabort. Men kanskje du bare har en lav stigning. 

Men at testene dine ikke blir sterkere er heller ikke et godt tegn 😕 

Anonymkode: e79ed...0c4

Ja, det er nettopp dette jeg har lest litt på at det ikke er så veldig lovende.. 
Det positive oppi her er at jeg ikke har fått noen blødninger eller små blødninger enda.. 
Får bare vente å se, men kom opp en tabell på en nettside jeg var innpå i går hvor mye hcg som er vanlig å ha i de forskjellige ukene og da er jeg innafor ifølge den. 

Får krysse fingrene ! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hcg virker å være for lavt. Det er også vanlig å se en markant endring på de stripsene fra dag til dag, de blir klart sterkere. 

Anonymkode: e2a00...ad6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du burde starte med folsyre med engang. Egentlig anbefales det å starte 3 mnd før planlagt graviditet, men da dette ikke er en planlag gravidit burde du startet med engang du fikk positiv test.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

55 i hcg er kjempelavt. Kan tyde på at egget netopp har festet seg. Alltså bare noen få dager siden eggløsning. Da vil du være ca 2-3 uker gravid nå

TIden får vise på fredag, utrolig lenge å vente synes jeg. Nervepirrende. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, moonkii23 said:

Jeg vet det kan kjøpes på apotek, men jeg trodde legen kom med noen anbefalinger om hvilken type man skal gå for. 

Det er ikke flere typer og det er bare å kjøpe, trenger ikke snakke med lege :) Skulle det gå galt denne gangen så bør du uansett gå på det om du vil bli gravid igjen :)

Og jeg anbefaler også å kontakte jordmor om.hcg viser stigning. Det får man god oppfølging. Du ringer eller googler helsestasjonen i kommunen og ber om tidlig samtale om jordmor, så vil hun hjelpe deg videre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke flere typer og det er bare å kjøpe, trenger ikke snakke med lege :) Skulle det gå galt denne gangen så bør du uansett gå på det om du vil bli gravid igjen :)

Og jeg anbefaler også å kontakte jordmor om.hcg viser stigning. Det får man god oppfølging. Du ringer eller googler helsestasjonen i kommunen og ber om tidlig samtale om jordmor, så vil hun hjelpe deg videre. 

Jeg bestilte akkurat ved klikk og hent på apoteket nå, så får begynne på det etterpå.

Legen sa jo til meg på tlf i går at det evt er en veldig tidlig graviditet eller at det kan være en MA..

Får kontakte jordmor/lege så for jeg får svar på fredag tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Den øverste er fra når jeg fant ut jeg var gravid, 11 dager etter eggløsning. Her ser du mine 3 første strimler målt om morningen. Hvis dine ikke har noe merkbar stigning så tror jeg ikke at jeg ville hatt de største forhåpninger 😕

IMG_20210221_114227.jpg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, moonkii23 said:

Takk for svar ! 

Du kan kjøpe folsyre, men om du heller vil vente til fredag så går det også. 

Er bare at man skal ta folsyre så tidlig som mulig (egt. helst man blir gravid om man planlegger) for at den skal ha en virkning! 

Vanligvis drar man først til legen også får man velge om du vil kun ha fastlege på kontrollsjekk eller jordmor (eller begge). Legen gir deg gjerne kontakt informasjon til en jordmor i nærheten sånn du kan få en time. :) 

Under første legebesøk så bruker man å ta tester, eks. blodprøve, klamydiatest (kommer an på alderen og om du er gift) , osv. Kan hende man blir tidlig henvist til ultralyd om det er et behov (ble henvist tidlig pga jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei pga piller. Ca. uke 10 da også ble jeg deretter henvist til ordinær ultralyd i uke 18). 

Anbefaler sterkt å bruke jordmor istedenfor fastlege på svangerskapskontroller da dem gjerne vet langt mer om graviditeten! Også er dem så hyggelige. ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan kjøpe folsyre, men om du heller vil vente til fredag så går det også. 

Er bare at man skal ta folsyre så tidlig som mulig (egt. helst man blir gravid om man planlegger) for at den skal ha en virkning! 

Vanligvis drar man først til legen også får man velge om du vil kun ha fastlege på kontrollsjekk eller jordmor (eller begge). Legen gir deg gjerne kontakt informasjon til en jordmor i nærheten sånn du kan få en time. :) 

Under første legebesøk så bruker man å ta tester, eks. blodprøve, klamydiatest (kommer an på alderen og om du er gift) , osv. Kan hende man blir tidlig henvist til ultralyd om det er et behov (ble henvist tidlig pga jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei pga piller. Ca. uke 10 da også ble jeg deretter henvist til ordinær ultralyd i uke 18). 

Anbefaler sterkt å bruke jordmor istedenfor fastlege på svangerskapskontroller da dem gjerne vet langt mer om graviditeten! Også er dem så hyggelige. ❤️ 

Tusen takk for godt svar ! Jeg har kjøpt en pakke fra ( nycoplus gravid ) som jeg fikk anbefalt fra en venninne av meg som er gravid. Så i dag begynte jeg på folsyre uansett hva utfallet blir fra prøvesvarene mine på fredag :) 

• Liker 1
Skrevet
Niny skrev (8 timer siden):

Den øverste er fra når jeg fant ut jeg var gravid, 11 dager etter eggløsning. Her ser du mine 3 første strimler målt om morningen. Hvis dine ikke har noe merkbar stigning så tror jeg ikke at jeg ville hatt de største forhåpninger 😕

IMG_20210221_114227.jpg

Mine tester er litt sterkere enn de du har bilde av her, den første jeg tok var lik den nederste du har på bildet. 
Men ja, de blir ikke så veldig mye mer sterkere i farge. 
Men nå vet jo ikkejeg hvor langt jeg er på vei heller, kan hende det nylig har skjedd og at jeg bare er 2-3 uker på vei og da er 55 i hcg normalt også forhåpentligvis vil det stige. 
Jeg er helt nøytral nå og tenker ikke så mye mer på dette med hcg og sterke streker eller ei, det skaper bare bekymring og uro for min del og jeg har lest alt for mye på nettet.. 

Får vente i spenning og ta ting som det kommer ! 
Takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...