Gå til innhold

Er kombi et lurt kjøp, eller må man ha separat vaskemaskin og tørketrommel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Ha flyttet og ser at det ikke blir plass til både vaskemaskin og tørketrommel med mindre man putter tørketrommel over vaskemaskinen. Lurer derfor på om noen har erfaringer med tørketrommel oppå vaskemaskinen? Eller evt. en kombi-maskin.

Badet er flis med litt helling i vinkel ned mot sluket, for det er pålagt etter forskrift. Så jeg vet ikke hvor stabilt denne kan monteres med to maskiner oppå hverandre.

Jeg fant en kombi-maskin fra AEG til rundt 7500 kr for levering og montering. Problemet med denne er at den kun tørker 4 KG om gangen, og det er halvparten av maks-kapasiteten som er 8KG. Altså må man vaske mindre eller ta ut halvparten av klærne og tørke på tørkestativ! Det er også ingen AquaStop for vannskader, og sist men ikke minst: det største problemet med kombi-maskinen er at det er ikke lofilter på den? Hvordan skal dette funke i det hele tatt, blir klærne full av lo etter hver vask? Det høres ikke så gøy ut...

Er veldig skeptisk til kombi, men vil helst spare både plass og penger. Vet at det ikke er lurt å spare på hvitevarer og har egentlig budsjettert maks 15 000 kr.

Anonymkode: 72b42...54a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du absolutt ikke har plass til begge deler er kombi et godt alternativ.

Hadde det når jeg bodde i en bitteliten leilighet. Praktisk å kunne tørke, men et helt vask/tørk-program kunne ta timevis. Helt umulig for en barnefamilie. 

Men har du plass, kjøp begge deler. Det er mye bedre. 

Anonymkode: c9fda...86a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det vil ta mange timer å få en vask ferdig! Med begge deler kan du bruke begge maskiner samtidig og på den måten få vasket mer iom at tørketrommelen kan gå med den første vasken mens vaskemaskinen går med vask nr 2.

Anonymkode: 1380a...6ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kombi og er kjempefornøyd med det. Min tar 10 kg vask og 7 kg tørk. Genialt å kaste håndduker og sengetøy inn i vaskemaskinen og få dem ut igjen tørre og rene. 

Fungerer nok best om man ikke er så mange i husstanden og ikke har behov for å ha en vask på til en hver tid. Er man flere som bor sammen, ville jeg gått for separat vask og tørk, da man åpenbart mister muligheten til å vaske samtidig som man tørker. 
Kombimaskinene tørker ikke på samme måte som en vanlig tørketrommel, og derfor har den ikke lofilter. 
En separat tørketrommel vil nok tørke tøyet mer effektivt, men er nok varmere og krever tømming av lofilter. 
Skal man få en god kombimaskin, bør du nok investere noen tusenlapper ekstra. 

Anonymkode: e45f3...a64

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med kombi, men har i årevis hatt tørketrommelen oppå vaskemaskinen. Det fungerer helt topp.

Anonymkode: 0187f...3c8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tørketrommel oppå vaskemaskin. Utrolig tungvint med kombi om man er 4 stk i familien. Hadde ikke gått her. Er man alene, fungerer det nok fint 😊 

Anonymkode: f9175...5a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har kombi og er kjempefornøyd med det. Min tar 10 kg vask og 7 kg tørk. Genialt å kaste håndduker og sengetøy inn i vaskemaskinen og få dem ut igjen tørre og rene. 

Fungerer nok best om man ikke er så mange i husstanden og ikke har behov for å ha en vask på til en hver tid. Er man flere som bor sammen, ville jeg gått for separat vask og tørk, da man åpenbart mister muligheten til å vaske samtidig som man tørker. 
Kombimaskinene tørker ikke på samme måte som en vanlig tørketrommel, og derfor har den ikke lofilter. 
En separat tørketrommel vil nok tørke tøyet mer effektivt, men er nok varmere og krever tømming av lofilter. 
Skal man få en god kombimaskin, bør du nok investere noen tusenlapper ekstra. 

Anonymkode: e45f3...a64

Wow, de eneste jeg fant som kunne det var Miele/Bosch som kostet rundt 15.000 til 20.000, det synes jeg var veldig dyrt og da kan man like godt kjøpe to separate maskiner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kombimaskin og byttet ut med to oppå hverandre, 

I tillegg til at det faktisk var litt tungvint med vask og tørk i en, luktet det litt rart siden klærne ble tørket av varme i maskinen og ikke varmluft. Luktet varm gummi fra dørpakningen.

Anonymkode: f3f8a...a8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kombimaskin er det beste kjøpet vi har gjort! :)

Anonymkode: 93089...d36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kombimaskin er det beste kjøpet vi har gjort! :)

Hvilken har du? Jeg hører en typisk ting ofte og det er at det ikke blir ordentlig tørt. Jeg må muligens selge mine og tørketrommel er fantastisk god. Skulle bare mangle til den prisen. Er det tungt å måtte kun bruke 1 maskin? 

Anonymkode: 0bd88...a37

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes vel noe stativ du kan sette den nederst maskinen oppå som man kan stille beina på? Slik at den står helt plant mener jeg. Og så ha tørketrommelen oppå der igjen? 

Vi er 2 voksne og 2 barn, og det er genialt å kunne sette på en ny vask mens den første vaska er i trommelen. Kunne aldri hatt kombi, med mindre jeg hadde bodd i en knøttliten leilighet med bare meg selv.

Anonymkode: bb15a...bea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei,

Ha flyttet og ser at det ikke blir plass til både vaskemaskin og tørketrommel med mindre man putter tørketrommel over vaskemaskinen. Lurer derfor på om noen har erfaringer med tørketrommel oppå vaskemaskinen? Eller evt. en kombi-maskin.

Badet er flis med litt helling i vinkel ned mot sluket, for det er pålagt etter forskrift. Så jeg vet ikke hvor stabilt denne kan monteres med to maskiner oppå hverandre.

Jeg fant en kombi-maskin fra AEG til rundt 7500 kr for levering og montering. Problemet med denne er at den kun tørker 4 KG om gangen, og det er halvparten av maks-kapasiteten som er 8KG. Altså må man vaske mindre eller ta ut halvparten av klærne og tørke på tørkestativ! Det er også ingen AquaStop for vannskader, og sist men ikke minst: det største problemet med kombi-maskinen er at det er ikke lofilter på den? Hvordan skal dette funke i det hele tatt, blir klærne full av lo etter hver vask? Det høres ikke så gøy ut...

Er veldig skeptisk til kombi, men vil helst spare både plass og penger. Vet at det ikke er lurt å spare på hvitevarer og har egentlig budsjettert maks 15 000 kr.

Jeg hadde tørketrommel oppå vaskemaskinen i flere år og det var Ingen problemer. Kjøp gummiknotter til å ha mellom de og bruk vater. Jeg gjorde dette. Får jeg valget så blir det samme opplegg igjen. Har selv ikke lyst på kombi, men må muligens ha det. Kommer til å kjøpe en veldig bra en isåfall uansett pris. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Wow, de eneste jeg fant som kunne det var Miele/Bosch som kostet rundt 15.000 til 20.000, det synes jeg var veldig dyrt og da kan man like godt kjøpe to separate maskiner.

Det skal sies at min maskin var kjøpt i 2015, og prisene var nok  lavere da enn de er nå. Jeg har Electrolux. Den kostet ca 11 000, tror jeg. 

Vasker og tørker fint to sett enkle sengesett og laken pluss noen håndduker i tillegg. Har også vasket og tørket dobbeltdyner i  maskinen uten problemer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kombi, var ikke fornøyd. Har nå vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre og hatt det i 8 år.

Anonymkode: 57228...133

• Liker 1
Skrevet

Ikke kjøp kombi hvis du kan unngå det.  Mengden klær du kan vaske og tørke er for liten hvis det er mer enn en i husholdningen.  Synes også at klær som blir tørket i kombimaskin blir grusomt krøllete. I tillegg tar hver vask lang tid, mens med to maskiner kan du vaske videre i vaskemaskinen mens tørken går.  Separat tørk er også mye raskere å tørke klærne i. 

To maskiner er det eneste fornuftige hvis du har mulighet og plass til det.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilken har du? Jeg hører en typisk ting ofte og det er at det ikke blir ordentlig tørt. Jeg må muligens selge mine og tørketrommel er fantastisk god. Skulle bare mangle til den prisen. Er det tungt å måtte kun bruke 1 maskin? 

Finner ikke akkurat den modellen når jeg søker nå, men det er en BEKO kjøpt på elkjøp. Eneste jeg finner nå er denne: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin-med-torketrommel/207632/beko-vaskemaskintorketrommel-ehtv8736xs2?&scid=SEM6281&gclid=Cj0KCQiA-aGCBhCwARIsAHDl5x-kaSb1tN2IdjLD3pRGVoMo1GqvnKJw-M1QkF50t8kDjr4KkMbWv-8aAkHNEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Ser rimelig lik ut, bare at den vi har har flere funksjoner, blant annet et program som heter baby protect som er det vi bruker mest :)

Klærne blir helt tørre i vår maskin. Aldri opplevd at det ikke har blitt helt tørt. Det opplevde vi derimot før med en "vanlig" tørketrommel i en mye høyere prisklasse...

Jeg synes det er MYE mer praktisk med en maskin. Med 3 barn og 2 voksne er det mye å få gjort, og det er deilig å slippe å tenke på å måtte flytte vasken over til tørkemaskinen. Før glemte jeg det ofte og måtte sette på vask på nytt... Sååå deilig å slippe å oppleve at vaskemaskina plutselig er "opptatt" når jeg skal fylle på :) Da ligger det tørt og ferdig i maskina.

Skjønner virkelig ikke all kritikken vask/tørk kombi får!! Kanskje folk putter for mye i maskina? Eller kanskje jeg bare har kjøpt en veldig bra modell? Kan sjekke på serienummer etterpå eksakt modell, men orker ikke å springe inn på vaskerommet akkurat nå :) 

• Liker 2
Skrevet

Har hatt 2 stk stående oppå hverandre i 13 år det har gått helt fint.

2 electrolux i 6-8000 kr prisklassen i 2008 med få problemer.

Fordeler tenker jeg at dersom den ene ryker så slipper jeg å bytte begge, ser for emg at det er dyrere.

Kan og kjøre dem parallellt for efektivitet.

Har man plass til 2 maskiner oppå hverandre ville jeg gått for det.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor mange dere er og hvor ofte du vasker klær. For meg hadde det ikke fungert, for jeg tar all klesvasken på fridagen min annenhver uke. Da settes neste vask på mens den forrige er i tørketrommelen. Noe tørkes ute, og noe på stativ inne. Ofte tåler ikke alt som er i maskinen tørketrommel, så da må jeg uansett ta ut alt og sortere før tørking. Men hvis du f.eks vasker en maskin hver dag og ikke blander klær som tåler tørketrommel og klær som ikke gjør det i samme vask fungerer det sikkert helt fint med kombi.

Anonymkode: 44086...63a

Skrevet

Er da helt vanlig å ha tørketrommel oppe på vaskemaskinen. Må bare justere vaskemaskinen slik at den står i vater før du setter tørketrommelen oppå.

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste har jo vaskemaskin og tørketrommel på hverandre uten noe problem.

Kjenner for øvrig ingen som har vært fornøyde med kombimaskin, de som har prøvd har ikke vært fornøyd med verken vask eller tørk som maskinen skulle utføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...