Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En vennine av meg ringte nettopp og var skikkelig nedfor.

Hun har termin om to dager, og hun og mannen har for lenge siden bestemt navn (både gutte og jentenavn da de ikke vet kjønn ennå).

For en stund siden hadde de vært hos noen andre venner av seg, hvor det også var en annen gravid bekjent.

De hadde da snakket om navn, og min venninne fortalte om deres valg. Den andre gravide jenta hadde visst ikke planlagt noe navn på det tidspunktet, så hun sa ingenting, bare kommenterte hvor fint navn min venninne hadde valgt.

Idag fikk min venninne en tekstmelding av denne jenta, hvor hun skrev at "lille XXXXXX kom til verden idag".

Og gjett hva ungen skulle hete?? Samme som min venninne hadde fortalt henne at hennes sønn skulle hete!

Denne jenta har altså "tatt" dette navnet etter at de var på samme fest, og kalt sin unge det. (hun hadde faktisk ikke hørt dette navnet før da, så det er ikke et navn som kunne "dukket" opp av seg selv)

De er i samme barselgruppe (eller hva det kalles), og kommer jo derfor til å ha en del kontakt fremover, noe min venninne gruer seg veldig til.

Min venninne er helt fra seg, hun har ingen andre navnealternativer for hånden (såfremt det ikke blir en jente), og om hun bruker samme navn blir jo hun den som "hermer". (og dette er et veldig spesielt navn)

Noen kommentarer til hvordan hun kan ta opp med denne andre jenta hvor såret hun ble over denne "navnestjelingen"?

Aner ikke hva jeg kan si for å trøste, eller hvordan man kan reagere i en sånn situasjon? Utenom å håpe det blir en jente så det løser seg av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet

Trøste? Tatt? Eh... Ærlig talt. Hva for en bagatell er ikke dette her, da?

Eier venninnen din dette navnet, eller?

hva så hvis venninnen til venninnen din likte navnet? Kan ikke hun få velge det navnet?

Syns dere gjør en stor sak ut av ingenting. :roll:

Skrevet

Det var utrolig dårlig gjort - men det er på en måte ingenting å gjøre med det da, for man kan på en måte ikke "reservere" navn. Selvom det var de som presenterte navnet for denne jenta.

Veldig frekt av henne likevel, siden hun visste at dette var førstevalget deres - men som sagt...hva får man gjort... :roll:

Skrevet

ikke så mye man kan gjøre med dette. har du sett den episoden av sex and the city, charlottes "venninne" stjeler babynavnet hennes og hun blir meget sinna!

Skrevet

Er vel ikke så mye å gjøre med det siden ingen har eierett på et navn. Om hun ikke vil kalle barnet det samme som venninna, så må hun vel nesten bare sette seg med nesen i ei navnebok.

Skrevet

Dette er grunnen til at man ikke bør fortelle hva slags navn man liker.. Men det er jo lite man får gjort med det. Men det er meget uhøflig ja.

Skrevet
ikke så mye man kan gjøre med dette. har du sett den episoden av sex and the city, charlottes "venninne" stjeler babynavnet hennes og hun blir meget sinna!

Jepp, første jeg tenkt på når hun ringte. :roll:

Er fullt klar over at det er lite hun kan gjøre, men synes likevel det var frekt å gjøre. (særlig siden det er et såpass spesielt navn som det er)

Og fullt forståelig at hun blir lei seg synes jeg.

Skrevet

Utrolig irriterende! Hadde blir sinna selv jeg!

Vi har lenge hatt navn vi skulle ha på neste barn....

Så blir jeg og min søster gravid samtidig. Og hvilket guttenavn skal de ha? Jo da det navnet vi hadde snakket om. Blir skikkelig sur av slike ting, selv om man ikke eier navnet så kan man da ta hensyn til at de rundt seg har tenkt å ha det navnet. :sur:

Så nå har vi kommet opp med et annet guttenavn og det forteller vi ikke til noen, bytta ut jente navnet også - slik at hun ikke skal komme oss i forkjøpet med det også ( :frustrert: )

Skrevet

Skjønner godt at hun ble såret og sint, jeg hadde helt sikkert reagert selv!! MEN - dette burde hun kanskje tenkt på før hun røpet hvilket navn hun ville ha, særlig siden det er et spesielt navn og man da ikke vil at andre kjente skal hete det samme. Det er vel alltid en "fare" for at navnet kan falle i smak hos en annen høygravid...

Men ja - jeg er enig i at det var uhøflig av den andre jenta. Dessverre ikke mye å gjøre med, da hun ikke har gjort noe ulovlig.. :forvirret:

Skrevet
Dessverre sant... om man har et spesiellt navn, så bør man nok kanskje holde det litt tett inntil brøstet, for å unngå slike episoder!

Er så enig.. Iallefall sikkert at jeg skal holde kjeft om de navnene jeg en gang (forhåpentligvis) skal bruke.. :forvirret:

Skrevet

hvis dette er en person hun uansett ikke kommer til å omgås ofte er det da vel ikke noe problem å de fleste har vel fått med seg at hun " sa det " først?

Skrevet

Hva folk kan lage problemer av... Jeg hadde gitt en god F i kjerringa og kalt ungen det jeg hadde planlagt hele veien. Sjansen for at kvinnfolket og røkla hennes fremdeles befant seg i min omgangskrets, (med mindre det er snakk om familie) etter noen få år, er minimal i alle fall. Hun har jo allerede vist ett trekk ved seg selv som ikke kvalifiserer til "god venninne" uansett!

Skrevet

Jeg hadde gitt en god F i det jeg også. Kall barnet ditt hva enn DU vil!

Skrevet

Jeg synes dette var skrekkelig unødvendig, og dette er sånn som man aldri gjør! I hvert fall ikke uten å spørre. Klart er noen navne vanligere enn andre og da vil man møte på navnet før eller siden, gjerne allerede i barselgruppa. Men et spesielt navn som de er alene om, er bittert når forsvinner. Jeg hadde blitt dritsur, men det er lite man får gjort... dessverre.

Gjest Brunetten_
Skrevet

Hvis dette er en bekjent, som du skriver, da forstår jeg ikke problemet.

Skrevet

En får vel bare ta det som det er! Venninna di kan jo fortsatt bruke det navnet. Ingen som har rett på noen navn! Selvom det sikkert er kjipt, så er det ikke noe å få gjort med det!

Gjest Vindelspev
Skrevet

Himmel, ingen eier et navn. Når det gjelder navn til mine barn bryr det meg en lang katt hvilke andre som heter det samme. Om det er så ille kunne hun vel holdt navnet for seg selv?

Skrevet

Jeg hadde brukt navnet likevel, og fortalt til alle som ville høre på at jeg hadde "tatt det først". Mulig det er barnslig, men har opplevd noe liknende selv. Fortalte en venninne at jeg synes et navn var pent og at det ville være hyggelig å bruke det i fremtiden fordi et familiemedlem av meg heter det. Så blir hun gravid og jeg sier tidlig at "ja, bare du ikke tar det navnet". I tillegg påpekte både hun og jeg at samboeren hennes uttalte det rart, så jeg regnet med at hun ikke ville ta det.

Men joda, det gjorde hun. Hun tok det som andrenavn, men de bruker ikke det første navnet! Jeg ble belønnet med å være fadder, noe som jo er hyggelig, men dersom jeg får noen sønner skal de hete akkurat det jeg vil

Gjest Sukkerert
Skrevet

Jeg tror jeg hadde gitt ungen navnet jeg hadde tenkt likevel. Selv om de er i samme barselgruppe er det ikke sikkert de kommer til å ha så mye kontakt når ungen vokser opp.

Skrevet
Jeg tror jeg hadde gitt ungen navnet jeg hadde tenkt likevel. Selv om de er i samme barselgruppe er det ikke sikkert de kommer til å ha så mye kontakt når ungen vokser opp.

Samme her. Hvis barna får en del med hverandre å gjøre i oppveksten derimot ville jeg kanskje vurdert noe annet.

Selvsagt har denne bekjente ikke gjort noe ulovlig, men dårlig gjort syns jeg at det er. I hvert fall litt lite hensynsfullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...