Gå til innhold

Nybygg - Rettigheter når utbygger endrer fasade

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt drømmehuset. I all hovedsak har vi kjøpt fordi det ligger midt i smørøyet der vi i våre villeste drømmer ønsket å bo. Det ligger bare gamle, slitte hus i området, men vi hadde endt i et slikt hus fordi vi elsker området. Så dukket det opp et nybygg-prosjekt, og der var det en eneste bolig i vår prisklasse. Vi hadde 500 000 mer å gå på, men det hadde vært å strekke strikken. Vi elsket alt ved det, særlig fasaden. 

Prosjektet skal begynne byggingen ila våren. 

Nå har vi fått e-post av selger. Basert på tilbakemeldinger etc har arkitekten gått inn og tegnet om. Så noen av rekkene (dette er rekkehus) får ny farge på fasaden. Inkludert vår rekke. Og jeg hater den! Den er HORRIBEL! 

De husene i rekkene som får beholde den fine fasaden er utenfor vår prisklasse. Så det blir ikke mulig å bytte rekke. I og med at endringen innebærer endring i farge på karmer (som også har samme farge på innsiden) foreslo selger å dekke kosten for at de maler om de innvendige karmene i vår bolig, men det er på ingen måte mulig å endre den utvendige fasaden.

Hvilke rettigheter har vi? Vi kan selvsagt trekke oss fra prosjektet, men i og med at boligen i seg selv, og området er der vi ønsker at barna våre skal vokse opp ønsker vi heller ikke det. Jeg har selvsagt lyst til å bytte bolig til en av rekkene med fasaden vi forelsket oss i, men de er 20-30 kvadrat større og koster ca 1mill mer, så jeg tviler på at utbygger går med på det. 

Det må ha kostet dem enorme summer å få inn arkitekt for å tegne om nabolaget, endre alle illustrasjoner, materiellbestillinger etc, og de har slitt med salget så det er jo en ganske stor investering fra deres side også. De ønsker nok absolutt ikke å miste kjøpere.

Anonymkode: 61a16...e07

Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet

Klarer du ikke å ignorere fasaden? 

Altså, helt ærlig, jeg kan ikke forstå at fasaden skal bety noe. Bor selv i en bolig med stygg fasade, alle her har stygge fasader, og skulle vi kjøpt oss større bolig hadde vi bare hatt råd til bolig med det jeg fortsatt synes er stygge fasader. Jeg har bare lært meg at fasade betyr aller, aller minst når beliggenhet og selve huset inni er bra. Fasade er siste prioritet for oss, og jeg syns folk som kan ta seg råd til å bry seg om det også er veldig privilegerte! 

Så greier du å snu tankegangen? 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (44 minutter siden):

Klarer du ikke å ignorere fasaden? 

Altså, helt ærlig, jeg kan ikke forstå at fasaden skal bety noe. Bor selv i en bolig med stygg fasade, alle her har stygge fasader, og skulle vi kjøpt oss større bolig hadde vi bare hatt råd til bolig med det jeg fortsatt synes er stygge fasader. Jeg har bare lært meg at fasade betyr aller, aller minst når beliggenhet og selve huset inni er bra. Fasade er siste prioritet for oss, og jeg syns folk som kan ta seg råd til å bry seg om det også er veldig privilegerte! 

Så greier du å snu tankegangen? 

En ting er en annen fasade enn den jeg ville valgt fra øverste hylle. Den andre er en fasade som er så stygg at jeg hadde pekt og ledd om jeg gikk forbi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg blir sååå nyskjærrig på fasaden!

umidelbart tenkte jeg javel hvem bryr seg, du kan jo lage det fint inne. Og det er jo det du ser oftest men så kom jeg på nabotettstedet her hvor det er noen rekkehus fra 2017 hvor noen hus har blodrøde vinduskarmer og rekkverk, noen har knall orange og noen spy grønne og noen påskegul, helt jævlig hadde ikke orket og bo der, meeen nå er ikke det drømmenområdet heller.

nei beliggenhet er viktigest, så jeg ville prøvd å leve med det. Tror ikke dere kommer noen vei med utbygger, prøve og få litt prisavslag i og med at dere hsr kjøpt noe annet enn det dere får? Vet ikke hvordan det er

Anonymkode: 3518d...422

Skrevet

Da er det vel beste bedre å bo i den rekken og ikke se det, enn å bo i rekken ved siden av og se på det fæle...?

Tror ikke du har så mange rettigheter/valg. Heve kjøpet, leve med fasaden eller betale det det koster å flytte til annen rekke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom utbygger tilbyr dere å tre ut av avtalen har dere ikke rett på ytterligere kompensasjon/endringer.

Det har sannsynligvis ikke kostet utbygger noe mer å få endret fasaden, da de sannsynligvis har arkitekt med allerede.

Hva oppgir utbygger som årsak til fasadeendring? Tviler på at de har gjort det helt uten grunn.

Anonymkode: e3fc7...453

Gjest Albbas
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

En ting er en annen fasade enn den jeg ville valgt fra øverste hylle. Den andre er en fasade som er så stygg at jeg hadde pekt og ledd om jeg gikk forbi. 

Ja hva med det andre? Klarer du likevel ikke å se forbi det? Hvis svaret er nei er jo svaret åpenbart - dere må trekke dere. Men da står jeg på at du er veldig privilegert, som har råd til å ta sånne hensyn når det attpåtil er en bolig midt i smørøyet av dine drømmer. 

Jeg syns nå det er bedre med fasader som er sånne man kan peke og le av, enn slitte fasader som oser kommunal bolig med sosiale problemer. Det er nemlig det vi har. Det er ikke noe å le av, det er ganske stygt, og mange av boligene vi ser på er kommunale boliger som bærer enda større preg av det enn vår fasade. Har lært meg å leve med det, men skulle heller hatt noe å le av enn det triste synet som er her. 🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...