Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I kveld hadde vi ostepølser fra Grøstad (fylt med 7,5% norsk alpeost) - jeg har stekt de 3 pølsene omtrent 4-5'/hver side sånn at de var godt stekt (brunt). Jeg har bare spist 1 pølse, men nå 30' etterpå fikk jeg store kramper og diaré. Først trodde jeg at dette var fordi jeg har spisst for mye fett, men min samboer har også litt magetrøbbel. Forstår ikke hva som gikk galt? Datoen går ut den 26.03 og jeg var meget forsiktig med stekingen. Er litt bekymret nå 😶

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva var kjernetemperatur, da? Sånn ca.? Vanskelig å si om de er stekt inni ved å beskrive fargen på utsiden.. 

Anonymkode: 8b8ac...4f9

Skrevet

Det har jeg ikke sjekket, men har stekt dem på 6 av 9 (varme) omtrent 4-5'/hver side

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det vil ikke være et problem når magen er varmebehandlet. Med all sannsynlighet er det igjen smitte gjennom frukt, ferdigsalat i pose eller tørket frukt/nøtter som er årsaken til dette igjen.

TS, det kan være fettet, melken/osten eller rett og slett annet krydder i pølsene dere også reagerer på. Så lenge dette går over kjapt skal du ikke bekymre deg for noe alvorlig smitte. Men jeg ville kanskje kastet resten av pølsepakken. 

Anonymkode: 9f4f1...dfd

Skrevet

Ja, håper at det var en "one-off" episode og at jeg får ikke noe andre symptomer nå 😔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Salmonella har lang inkubasjonstid så du har ikke fått diaré av det 30 min etter at du spiste. Det skal mye til å bli syk av stekte pølser etter 30 min. Når man blir syk 30 min etter at man har spist noe er det oftest et toksin som lages av bakterier i en type mat. Ellers så er det noe du spiste for lengre tid siden. Kanskje du hadde noe ved siden av pølsene? Ris, poteter, salat o.l kan være opphav til toksiner fra bakterier hvis de har stått fremme eller er dårlig kjølt. 

Anonymkode: da2e9...b92

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Betyr ' liksom minutter?

Anonymkode: a4f42...214

• Liker 6
Skrevet

Vi hadde kokte poteter og kokt blomkål i tillegg, så tror ikke det kan ha vært det.

Og ja, ' betyr minutter ;) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Charlotte66 said:

Vi hadde kokte poteter og kokt blomkål i tillegg, så tror ikke det kan ha vært det.

Og ja, ' betyr minutter ;) 

Hvorfor har du funnet på at det betyr det? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er belgisk, og vi bruker ofte sånn når vi snakker om minutter = ' og sekunder = ''  ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Betyr ' liksom minutter?

Noe av det merkeligste jeg har sett på lenge. 

Anonymkode: 35ad2...af6

• Liker 6
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da ikke så uvanlig i bruk på for eksempel engelsk. Google single prime marker for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en kjent bruk det. Ikke vant med å se det i bruk slik som i HI, men ikke feil.

Anonymkode: 4d696...d3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke TS som har "funnet på" dette, det et relativt vanlig.

Anonymkode: ef433...d9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For 15 år siden spiste jeg pølser 3 ganger i løpet av en periode på 6 mnd. Ble matforgiftet alle 3 gangene. 

Etter dette har jeg ikke rørt pølser siden! 

Anonymkode: cc500...745

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de inneholder varmestabilt tomsing av f.eks Stafylokokkus aurens kan man få symptomer veldig rast etter inntak. 

Anonymkode: 15e19...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...