Gå til innhold

Vi var enige om at en spade er en spade, men hvordan håndterer jeg denne jobbsituasjonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bijobb. Da jeg startet i denne jobben var vi enige om at dersom han (leder, eier av selskapet) oppførte seg som en idiot skulle han også få beskjed om det uten videre om og men, da jeg er en svært direkte person. Det syns han var fint. 

I etterkant, i disse 6 månedene jeg har hatt jobben, har jeg oppdaget at han har noen egenskaper som gjør at han ofte havner i trøbbel med kunder. Nå er vi i 4. runde med en kundesak. Selv om det har vært 3 av de tidligere, og jeg har funnet ut i etterkant han ofte gir meg halve informasjonen, eller misvisende informasjon, så sliter jeg med denne saken. Jobben min er jo å ordne denne saken fordelsmessig for bedriften. Men, jeg mener at kunden har rett i mange av sine påstander, og de rettledes av kommentarer fra andre profesjonelle parter som har vært innblandet. For ordens skyld, kunden er privatperson, det har vært flere profesjonelle parter i bildet. 

Nå vil kunden kun forholde seg til meg - da han opplever det ubehagelig å snakke med daglig leder. Og jeg står mellom barken og veden her. Lojalitet til min bedrift, eller det som er riktig rent etisk sett. Jeg har hatt mange, lange samtaler med daglig leder om saken og jeg har prøvd å få han til å forstå kundeperspektivet fra alle mulige vinkler. Men han vil altså ikke stå inne for at hans bedrift har gjort noe galt. Og sånn er det gjengangeren er i relasjon til kunder. Mangel på ydmykhet. 

Jeg har prøvd med det gode, og jeg har prøvd å forstå daglig leder. Jeg har prøvd dialog og alle mulige "greie" kommunikasjonsmetoder jeg vet om. 

Hvordan i all verden skal jeg løse det her? Skal jeg kjempe en kamp jeg vet er helt dømt til å mislykkes på vegne av bedriften, eller skal jeg si det rett ut til daglig leder at "du er faktisk en idiot i denne saken"?

Anonymkode: 1f3ca...aef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt sjefen hva han tenker hvis kunden går til media? Omtale i lokalavis eller tv2 hjelper deg er neppe god reklame hvis kunden har en god sak..

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (3 timer siden):

Har du spurt sjefen hva han tenker hvis kunden går til media? Omtale i lokalavis eller tv2 hjelper deg er neppe god reklame hvis kunden har en god sak..

Dette. «Hvordan vil dette se ut dersom det havner på forsiden av lokalavisa?» pleier å få strie ledere på gli, samt noe blabla om bedriftens renommé og at en fornøyd kunde ikke forteller det til noen, men en misfornøyd kunde forteller det til alle. Legg til at det tross alt koster lite for bedriften å ordne opp i det store bildet, og at det er dårlig «reklame» å ha misfornøyde kunder. 

Funker ikke det så må du rett og slett bare si til kunden at: «Jeg forstår at du er misfornøyd, men det er dessverre ikke noe mer vi kan gjøre i denne saken her. Jeg beklager så mye.»

Anonymkode: c09fa...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje ut som en klisje, men bytt jobb. Å jobbe for en leder som er helt fastlåst vil ikke gavne hverken bedriften eller deg, og det er nok bare et tidsspørsmål før bedriften får et dårlig rykte og tap av kunder - dersom den ikke har det allerede. Og dette med at det er såkalt høy takhøyde og at man "tåler direkte tilbakemeldinger". Erfaringsmessig stemmer dette som regel ikke. De fleste ønsker ikke så mye direkte tilbakemeldinger som de påstår i festtalene men setter seg på bakbeina. 

Anonymkode: 947d4...e8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er rom for det der du jobber (og det høres det ut som det kanskje er), så kan det hende du bare skal si rett ut til leder at "Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre enn å gi kunden rett, det er tydelig for meg at det er du som har oppført deg galt". 

Anonymkode: d1f33...950

• Liker 1
Skrevet

Vært borti dette, foreslår at du slutter i bedriften. Slitsomt å stadig skulle forholde seg til kunder som har «rett», samtidig som man skal tale en urimelig bedriftseiers sak. Det er rett og slett ikke verdt det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 18.08):

Jeg har en bijobb. Da jeg startet i denne jobben var vi enige om at dersom han (leder, eier av selskapet) oppførte seg som en idiot skulle han også få beskjed om det uten videre om og men, da jeg er en svært direkte person. Det syns han var fint. 

I etterkant, i disse 6 månedene jeg har hatt jobben, har jeg oppdaget at han har noen egenskaper som gjør at han ofte havner i trøbbel med kunder. Nå er vi i 4. runde med en kundesak. Selv om det har vært 3 av de tidligere, og jeg har funnet ut i etterkant han ofte gir meg halve informasjonen, eller misvisende informasjon, så sliter jeg med denne saken. Jobben min er jo å ordne denne saken fordelsmessig for bedriften. Men, jeg mener at kunden har rett i mange av sine påstander, og de rettledes av kommentarer fra andre profesjonelle parter som har vært innblandet. For ordens skyld, kunden er privatperson, det har vært flere profesjonelle parter i bildet. 

Nå vil kunden kun forholde seg til meg - da han opplever det ubehagelig å snakke med daglig leder. Og jeg står mellom barken og veden her. Lojalitet til min bedrift, eller det som er riktig rent etisk sett. Jeg har hatt mange, lange samtaler med daglig leder om saken og jeg har prøvd å få han til å forstå kundeperspektivet fra alle mulige vinkler. Men han vil altså ikke stå inne for at hans bedrift har gjort noe galt. Og sånn er det gjengangeren er i relasjon til kunder. Mangel på ydmykhet. 

Jeg har prøvd med det gode, og jeg har prøvd å forstå daglig leder. Jeg har prøvd dialog og alle mulige "greie" kommunikasjonsmetoder jeg vet om. 

Hvordan i all verden skal jeg løse det her? Skal jeg kjempe en kamp jeg vet er helt dømt til å mislykkes på vegne av bedriften, eller skal jeg si det rett ut til daglig leder at "du er faktisk en idiot i denne saken"?

Anonymkode: 1f3ca...aef

Du kan fortelle at han tar feil, men saken må ordnes til beste for bedriften. Ettersom kunden ikke betaler lønna de fremover... 

Anonymkode: 761cb...5be

AnonymBruker
Skrevet

Spør sjefen hvor viktig det er å beholde denne kunden. Hvor mye kan denne kunden skade bedriftens gode navn og rykte? Hva taper dere i inntekt? Kan det å ordne opp med denne kunden føre til noe positivt i fremtiden? Er dette en sak bedriften vil være bekjent av? 

Så bør du ta opp med leder det du sier at du ofte må rydde opp i lignende saker (pga leder). Da kan det være greit å foreslå en løsning der, f.eks at kanskje "Kari" bør ta seg av disse kundene? Om jobben din blir å slukke branner, bør du tenke deg godt om om det er verdt det. 

Anonymkode: cff68...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...