Gå til innhold

Spiser godteri hver dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et familiemedlem som i løpet av en dag i all fall spiser en pinneis (fløteis), en sjokolade, chips. I tillegg til dette så kan det gå flere bokser cola zero, 5+.
Hender og at det kjøpes bakeverk, spises smågodt og andre ting.

Er bekymret, et godt voksent menneske med mange helseplager fra før.. Ikke i bevegelse og røyker minst en pakke sigaretter til dagen. 

Vet ikke helt hvorfor jeg skriver her, har kanskje behov for å dele min frustrasjon og lurer på om noen kan beskrive hvor skadelig denne livsstilen faktisk er. Personen er nok kanskje på grensen til overvektig, men ikke noe alvorlig overvekt.

Anonymkode: 85282...669

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo oppskrift på dårlig helse. 

Jeg la på meg 40 kilo på ett par år av å spise godteri hver dag.

Heldigvis slutta med det. Sukker fører bare til mer sukker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff skjønner du er bekymret for denne personen. Dette er jo langt i fra sunt og vedkommende vil nok legge på seg mye med årene om ikke det reduseres betraktelig på godteri og sjokolade osv. Har du sagt noe til vedkommende da? Hvor gammel er H+n da?

Anonymkode: 008a9...0ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natta1980 skrev (10 minutter siden):

Det kommer an på hva du spiser ellers og mengden.  Jeg har i dag spist en og halv porsjon havregrøt og litt hvit fisk. Da er det rom for bittelitt godteri 

Anonymkode: f371e...9ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natta1980 skrev (6 timer siden):

Det er vel ikke akkurat vekten som bekymrer meg, er mer hvilke sykdommer som kan utvikles da det kun går i sukker/karbohydrater. Med høyt kolesterol fra før, flere revmatiske sykdommer og null form for mosjon 😕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du blir bekymret for helsen til familiemedlemmet ditt ts.De fleste tåler nok en liten bit med godteri hver dag, men hvis det blir store mengder over tid så kan det få alvorlige konsekvenser. Kan utvikle flere sykdommer enn det vedkommende allerede har. Som noen sier over her, har du forsøkt å ta dette opp? Kanskje personen sliter med depresjon eller noe i tillegg? Kanskje du kan begynne å ta med familiemedlemmet ditt ut på en liten tur en gang i blant? Hvis du har mulighet til det da. Litt mindre søtsaker og litt gåturer kan gjøre en stor forskjell❤️Ved enkelte sykdommer så er det ikke alltid at mennesker kan trene så mye, men det kan jo hende en tur av og til kan gå greit. 

Endret av ShivaSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uff skjønner du er bekymret for denne personen. Dette er jo langt i fra sunt og vedkommende vil nok legge på seg mye med årene om ikke det reduseres betraktelig på godteri og sjokolade osv. Har du sagt noe til vedkommende da? Hvor gammel er H+n da?

Anonymkode: 008a9...0ed

Påpeker dette fra tid til annen men det blir dessverre bare surt. Over 50 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ShivaSol skrev (4 minutter siden):

Forstår godt at du blir bekymret for helsen til familiemedlemmet ditt ts.De fleste tåler nok en liten bit med godteri hver dag, men hvis det blir store mengder over tid så kan det få alvorlige konsekvenser. Kan utvikle flere sykdommer enn det vedkommende allerede har. Som noen sier over her, har du forsøkt å ta dette opp? Kanskje personen sliter med depresjon eller noe i tillegg? Kanskje du kan begynne å ta med familiemedlemmet ditt ut på en liten tur en gang i blant? Hvis du har mulighet til det da. Litt mindre søtsaker og litt gåturer kan gjøre en stor forskjell❤️

Takk for forståelse ❤️
Det er større mengder, jeg følger litt med og det jeg registrerte i går var 2 x freia påskeegg, en skål chips, melkesjokolade is freia/Hennig Olsen. Kan være mer enn dette.

Det handles på 1,5 kg smågodt hver fredag, så det finnes ingen begrensning.

Har forsøkt, både med matinntak sigaretter og passitivitet. Har prøvd å fått personen med på tur, orker/vill ikke. Ellers kan jeg og nevne at det tas over 15 tabletter daglig, usikker hva men jeg vet morfinpreperater blir brukt. 
Det er ingen alvorlig sykdom i bildet, smerteproblematikk. Vil ikke si at personen er deprimert, men har nok heller bare «gitt opp». Utrolig slitsomt for både meg og familie ellers

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for forståelse ❤️
Det er større mengder, jeg følger litt med og det jeg registrerte i går var 2 x freia påskeegg, en skål chips, melkesjokolade is freia/Hennig Olsen. Kan være mer enn dette.

Det handles på 1,5 kg smågodt hver fredag, så det finnes ingen begrensning.

Har forsøkt, både med matinntak sigaretter og passitivitet. Har prøvd å fått personen med på tur, orker/vill ikke. Ellers kan jeg og nevne at det tas over 15 tabletter daglig, usikker hva men jeg vet morfinpreperater blir brukt. 
Det er ingen alvorlig sykdom i bildet, smerteproblematikk. Vil ikke si at personen er deprimert, men har nok heller bare «gitt opp». Utrolig slitsomt for både meg og familie ellers

Smerteproblematikk kan være alvorlig, så ikke avfei det er du grei :) om personen får det bedre på medisiner er det bare bra. Mange dømmer de av oss som faktisk trenger medisiner, når lege mener vi trenger det. Å leve med smerter hver dag er veldig tungt. Har du ikke gjort det selv så er det vanskelig å forstå.

Har man smerter kan det også være vanskelig å gå tur og bevege seg, det har jeg også problemer med. Smerter gjør at kroppen jobber ekstra, og man har ikke samme energi som de uten smerter.

Men, å være stillesittende og spise så mye snop hver dag, det er det store problemet her. Det kommer til å bli et større problem hver måned til det tas tak i. Hvordan hadde personen reagert om dere oppfordret sterkt til kostholdsveiledning? En god prat med fastlegen om kosthold? Det er ikke bare lett å sette foten ned for en på 50 pluss heller, de er jo godt voksne som bestemmer selv, men med alt det snoket blir ikke kroppen noe bedre.

Kan bare snakke for meg selv, men jeg merker at jeg har det bedre på et renere sunt kosthold. Mindre sukker hjelper litt på smertene, men ikke mye. Jeg tviler på at overvekt vil være gunstig for smertene akkurat, så ville oppfordret sterkt til å ta tak nå før dette blir verre. 

Anonymkode: bf440...cee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...