Snurrepurre Skrevet 10. mars 2021 #41 Skrevet 10. mars 2021 Hva med bokcafé med prisgaranti på bøker?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #42 Skrevet 10. mars 2021 Og j, litt forskjellige ting som interiør(spesielt merker som man ikke finner overalt). Kanskje ha avtaler med lokale klesdesignere elns, om å selge klær via butikken. men lesekrok, som er litt lunt og koselig, og avskjermet så ikke andre kunder går rundt der mens man prøver å lese 😅 Anonymkode: e98e3...3a8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #43 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I Nederland fant jeg en kafebokhandel. Dvs. en kafe med svære bokhyller du kunne plukke bøker fra, og deilige sofastoler du kunne lene deg tilbake i. Nesten som et bibliotek med kaffe, hvor du da kunne kjøpe boken hvis du ville. Kanskje det hadde vært noe, TS? Anonymkode: b9e97...dbb Ja, dette er ala det jeg peiler meg inn mot. Det skal være en lun, varm atmosfære, dype lenestoler man kan sitte ned, kose seg med en kaffe om man vil, finne roen til å sitte å bla i bøker og synke inn i bøkenes verden. Litt mot sånn følelse som man finner i Livraria Lello i Porto, bare mindre, mer intimt og lunt. Jeg er også veldig interessert i og har litt peiling på vin, så jeg tenker tanken om å kanskje prøve å få skjenkebevilling og kunne tilby noen bra viner på glass, den kaffe+bok/vin+bok i dype lenestoler-følelsen. Folk skal få sitte i fred å bare se på bøker om de vil, eller om de vil ha hjelp fra meg, vil jeg gi dem solid hjelp og prøve å finne den perfekte boka for dem. Jeg har tidligere jobbet på Tanum, og fikk tilbakemelding fra noen kunder at de bare ville ha hjelp av meg når de kom, for de hadde opplevd så god hjelp tidligere, og hadde fått ei veldig bra bok. Så jeg håper jo at jeg har det i meg, det å kunne fokusere inn på den ene, og yte en service så denne virkelig føler at han/hun får noe spesielt. Dette med å "gi" folk ei virkelig god bok og en stor leseopplevelse, er noe jeg elsker, jeg går helt inn i ei egen boble da, føler så mye glede og glød med det. TS Anonymkode: 90aa3...ed9 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #44 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det selges fremdeles store mengder papirbøker, overraskende for mange faktisk. Du må bare forsøke å finne ut av hva slags bøker ditt nedslagsfelt liker. Selv om du liker noe, så er det slett ikke sikkert at dine kunder også liker dette. Jeg feks, elsker klassikere, men det er slett ikke det mine kunder kjøper, så da kan jeg heller ikke bruke mye plass til dette eller mye penger på dette. Når du velger å stå utenfor kjede, så får du dårligere innkjøpsordringer, det vil hemme deg mest på eldre bøker der de store kjedene kjører kampanje på kampanje. På nett får man kun 12,5% på nye bøker, som er maksrabatt pga bokavtalen som de store bokhandlerne og forlagene overholder. Du kan likevel forsøke å forhandle deg til gode priser på enkelttitler, dette vil du måtte bruke mye tid på. Og så er jeg enig med andre her, se hva området mangler av andre ting. Om du ser de store bokhandlerne så selger de både spill, tegnesaker, leker og mye annet. Dette for å ha mange bein å stå på når folk velger bort papirbøker mer og mer. Lykke til, håper du klarer å få oppfylt drømmen din Hilsen en butikksjef i en bokhandel i en av norges største bokhandlerkjeder. Anonymkode: 27130...910 Tusen takk for god info! Hva kan man regne med å tjene på hhv ei pocketbok og ei innbundet bok? Altså hvor mye koster boka å ta inn ift den prisen de fleste bokhandler setter (gjerne 169,-/369,-)? Vet du om innkjøpsordningene er MYE dårligere for enkeltstående? Har ikke peiling på de faktiske tall, så hadde vært veldig behjelpelig med et pekepinn. Og er det sånn at dess flere bøker man tar inn av en tittel, dess større rabatt får man når man kjøper inn? Jeg tenker jo i utgangspunktet å ha 1-2 eksemplarer av mange titler, mer enn gigantisk stabler av bestselgerne. Og heller eldre, men gode bøker, enn siste skrik. Men selvsagt det som er i vinden og nytt også. TS Anonymkode: 90aa3...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #45 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå som e-bøker blir mer og mer populært (det er også billigere), så vet jeg ikke om drømmen din kan gå rundt. Men vil du prøve å realisere drømmen, så kan det være en god idé å ha en brukt-seksjon? Tape kvitteringen i boka når de handler, også kan de ta med boka og kvitteringen tilbake og få tilbake en viss prosent, også blir boka satt i brukt-delen og solgt på salg. Anonymkode: a9ee7...a69 Ja, dette tenker jeg også å muligens ha. Jeg har forholdsvis god oversikt over hvor man kan få tak i brukte bøker, mange uleste eller nesten uten synlig slitasje, og som man kan få tak i til nedi noen få kroner. Selvsagt vil man langt ifra tjene så mye på ei brukt bok, men jeg tenker å kunne tilby brukte bøker av titler som ikke er å få tak i lenger eller umulig å få tak i nedpriset. Altså ikke en godt lest Nesbøpocket, men et eget segment. TS Anonymkode: 90aa3...ed9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #46 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange gode tips! Men bør vel vente med å ansette noen.. TS: Åpningstider kan være tricky! Ville gjerne hatt er sted som er åpent etter kl 16 også. Kaffe, te, bakst og snacks. Lesekrok med supergode stoler(og plass til å lade tlf). I tromsø bibliotek har(ihvertfall sistnjeg var der for noen år siden) de sånne godstoler med bord. kanskje finne en nisje; sånn som chillout i Oslo. De selger reisebøker, og har kafe med reiseblader tilgjengelige. Og spill. Drar alltid innom der når jeg er i Oslo! Bøker fra lokale og regionale forfattere. Hvor i landet er dette? Savner så sårt sånne butikker! Spesielt nå som jeg prøver å bare handle lokalt. Lojalitetsavtale elns? Typ gode rabatter når du har kjøpt ti bøker f.eks. Jeg drar alltid til butikker der de setter pris på lojale kunder 💖 Anonymkode: e98e3...3a8 Ja, det er slikt jeg tenker. Jeg tenker også å kunne ha åpent sent 1-2 dager i uka, f.eks til kl 22. Jeg savner selv det at noe er åpent på kveldstid, stortsett er det bare matbutikker og restauranter... Det korresponderer litt med den vin-tanken også. En touch av noe unorsk. Slike tilbud er det få av. TS Anonymkode: 90aa3...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #47 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er slikt jeg tenker. Jeg tenker også å kunne ha åpent sent 1-2 dager i uka, f.eks til kl 22. Jeg savner selv det at noe er åpent på kveldstid, stortsett er det bare matbutikker og restauranter... Det korresponderer litt med den vin-tanken også. En touch av noe unorsk. Slike tilbud er det få av. TS Anonymkode: 90aa3...ed9 Det er få slike tilbud av en grunn, og det er at lønn er den største utgiftsposten. Du er helt nødt til å utføre en markedsundersøkelse for å vite at du faktisk har et marked. Du MÅ sette opp et budsjett. Når du ikke engang vet hva man tjener på å selge en bok, viser det at du har mye igjen å sette deg inn i. Du må også regne med å stille med kapitalen selv. Det er ikke sånn at det finnes støtteordninger som finansierer oppstart av nye butikker. Bare det å finansiere et varelager vil koste store summer. Så kommer alle andre utgifter i tillegg. Du er nødt til å ha kapital for å få det til, og du må også regne med mye jobb for lite/ingen lønn i starten (måneder/ofte år). Du må også sette deg inn i det juridiske/skattemessige. Har kommunen din et tilbud til folk som ønsker å starte egen bedrift? Her har de det - det er ikke snakk om økonomisk støtte, men hjelp til å utarbeide konseptet, budsjett, markedsundersøkelser, sånne ting. Anonymkode: 79b13...d15 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #49 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for god info! Hva kan man regne med å tjene på hhv ei pocketbok og ei innbundet bok? Altså hvor mye koster boka å ta inn ift den prisen de fleste bokhandler setter (gjerne 169,-/369,-)? Vet du om innkjøpsordningene er MYE dårligere for enkeltstående? Har ikke peiling på de faktiske tall, så hadde vært veldig behjelpelig med et pekepinn. Og er det sånn at dess flere bøker man tar inn av en tittel, dess større rabatt får man når man kjøper inn? Jeg tenker jo i utgangspunktet å ha 1-2 eksemplarer av mange titler, mer enn gigantisk stabler av bestselgerne. Og heller eldre, men gode bøker, enn siste skrik. Men selvsagt det som er i vinden og nytt også. TS Anonymkode: 90aa3...ed9 Du har jobbet i bokhandel men vet ikke hvilken fortjeneste du hadde på bøkene du solgte? Sjekket du salgsrapporter og butikkens bestselgerlister? Hvilke områder som solgte kontra hva som ikke solgte? Når man sjekker slike rapporter blir man ofte overrasket, da man lett ser hva man selv selger, men ikke hva butikken som helhet selger. Og ja, man får kvantumsrabatt, slik man gjør i alle handler. Hvilke avtaler frittstående bokhandlere får, vet jeg ikke, men vi får stadig vekk mail om best rabatt på 10+bøker. Bøker er også ferskvare. Folk vil ha det som omtales, det som får gode kritikker. Mens 2 mnd etter en god anmeldelse, kan man stå igjen med restene uten å selge noe av boken. Forskjellige type bøker selges også til forskjellige tider. Påsken er krimtider, sommer er pocket og jul er biografier og store forfatternavn sin tid. Men igjen, forskjellige områder selger forskjellige type bøker. Man må se forbi sin egen smak og heller sjekke hva området liker og være lydhøre for hva kundene liker, ikke hva man selv liker. Var du ansvarlig for innkjøp da du jobbet i bokhandel? Eller har du drevet med innkjøp? Har du sett faktiske kostnader for en bedrift? Har du satt opp ett budsjett? Med alle utgifter og hva man må ha av inntekter? Anonymkode: 27130...910 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #50 Skrevet 10. mars 2021 Beklager om jeg høres negativ ut i innleggene mine, jeg synes det høres ut som en veldig hyggelig bokhandel som jeg selv gjerne skulle besøkt. Bøker, vin, gode stoler, kveldsåpent... men dessverre utopisk når man har småbarn (og dermed forsvinner en betydelig kundegruppe), men det viktigste er at de besøkende må legge igjen nok penger til at det går rundt. Og du må ha kunnskapen og kapitalen som trengs for å starte opp og klare å holde det gående til inntektene tar seg opp. For selv om markedet er der, vil det ta tid. Anonymkode: 79b13...d15 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #51 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, ts. Du får det til hvis du tilbyr noe som Norli og Tanum ikke tilbyr, og det er bøker på fremmedspråk. De har litt på engelsk, svensk eller fransk, men hva med andre språk? Vi har så mange utlendinger i Norge som må reise til hjemlandet for å få tak i bøkene på morsmålet. Tenk litt på det 🙂 Anonymkode: f24ff...401 Grunnen til at bokhandlerne ikke tilbyr dette, er at det blir altfor dyrt for kunden. Å importere enkelttitler er dyrt uansett om man er butikk eller privatperson. Og butikken må selvsagt legge til fortjeneste. Det er som regel billigere for kunden å bestille selv. Det er også risikabelt. Hvis du skal ha bøker på flere ulike språk, kan du ikke ha noe særlig utvalg. Hvilke titler skal du velge? Jeg leser bøker på tysk og fransk, men finner sjelden noe som er interessant, selv i butikker som har litt å velge mellom. Det er de samme titlene som står i hyllene år etter år. Jeg heier på deg TS, men er dessverre skeptisk. jeg har drevet en liten bokhandel selv. Det gikk rundt (dette er en god stund siden), men det var tøft. "Alle" vil ha bokhandel i byen, men det blir ikke nødvendigvis så mye handel, og vi var helt avhengige av å selge mye annet enn bøker. Kvalitet framfor kvantitet er også vanskelig i praksis. Når man har begrenset plass, må man velge de riktige titlene, og det er ikke nødvendigvis de du selv liker og ønsker å selge. Noen kjøper på anbefaling, men de fleste er ute etter en spesifikk tittel. Og plutselig kommer det ti kunder som skal ha den samme boka, fordi den ble nevnt på radioen samme morgen. Du må ta mange sjanser, og det er skummelt når du ikke har en kjede med penger og gode avtaler i ryggen. Vi hadde et sofahjørne som ble flittig brukt. Veldig hyggelig, men det genererte ikke så mye penger og det ble en del svinn (det er ikke alle som tenker på at bøkene de blar i skal selges ...). Kafé/vin/antikvariat har jeg derimot tro på. Veldig spennende konsept, og brukte bøker føles også tidsriktig. Alt handler om stedet du bor, konkurranse og markedsgrunnlag. Jeg ville ha gjort grundige undersøkelser først om jeg var deg. Lykke til! Anonymkode: 2f96b...ca2 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #52 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mange gode tips! Men bør vel vente med å ansette noen.. TS: Åpningstider kan være tricky! Ville gjerne hatt er sted som er åpent etter kl 16 også. Kaffe, te, bakst og snacks. Lesekrok med supergode stoler(og plass til å lade tlf). I tromsø bibliotek har(ihvertfall sistnjeg var der for noen år siden) de sånne godstoler med bord. kanskje finne en nisje; sånn som chillout i Oslo. De selger reisebøker, og har kafe med reiseblader tilgjengelige. Og spill. Drar alltid innom der når jeg er i Oslo! Bøker fra lokale og regionale forfattere. Hvor i landet er dette? Savner så sårt sånne butikker! Spesielt nå som jeg prøver å bare handle lokalt. Lojalitetsavtale elns? Typ gode rabatter når du har kjøpt ti bøker f.eks. Jeg drar alltid til butikker der de setter pris på lojale kunder 💖 Anonymkode: e98e3...3a8 lønnstilskudd vil jo si at ts får lønnen til en ansatt dekket fra nav. la oss si at åpningstid er 10-19, og med tanke på alt arbeid før 10 og/eller etter 19 er det jo oppskrift på å bli utbrent... tviler på ts kan ha åpent mand-onsd-fred 12-14. Anonymkode: 74f19...c01
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #53 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): lønnstilskudd vil jo si at ts får lønnen til en ansatt dekket fra nav. la oss si at åpningstid er 10-19, og med tanke på alt arbeid før 10 og/eller etter 19 er det jo oppskrift på å bli utbrent... tviler på ts kan ha åpent mand-onsd-fred 12-14. Anonymkode: 74f19...c01 Lønnstilskudd gis vel for å få folk som har vanskelig for å få jobb en fot innenfor arbeidslivet? Ikke for å redde økonomien til en bedrift i oppstarten? Jeg har selv veldig blandet erfaring med ansatte med lønnstilskudd. Det var jo en grunn til at de fikk lønnstilskudd i utgangspunktet, og de hadde tildels store utfordringer med fysisk og/eller psykisk helse. Med andre ord lite stabil arbeidskraft (synd for sjefen, som selvsagt ikke tok dem inn fordi hun ønsket å hjelpe noen inn i arbeidslivet, men fordi hun trengte billig arbeidskraft...). Anonymkode: 79b13...d15 2
Okapi Skrevet 11. mars 2021 #54 Skrevet 11. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Lønnstilskudd gis vel for å få folk som har vanskelig for å få jobb en fot innenfor arbeidslivet? Ikke for å redde økonomien til en bedrift i oppstarten? Jeg har selv veldig blandet erfaring med ansatte med lønnstilskudd. Det var jo en grunn til at de fikk lønnstilskudd i utgangspunktet, og de hadde tildels store utfordringer med fysisk og/eller psykisk helse. Med andre ord lite stabil arbeidskraft (synd for sjefen, som selvsagt ikke tok dem inn fordi hun ønsket å hjelpe noen inn i arbeidslivet, men fordi hun trengte billig arbeidskraft...). Anonymkode: 79b13...d15 Veldig mange får lønnstilskudd ikke nødvendigvis fordi de sliter i arbeidslivet, men fordi de opplever fordommer i ansettelsesprosessen. Jeg har aldri mottatt det selv, men det har blitt foreslått av saksbehandler på NAV, selv om jeg er 100% effektiv på jobb. Dessverre er det slik at midlertidige stillinger og hull i CV utløser en del fordommer hos mange arbeidsgivere, ofte helt uberettighet, og dette fører gjerne til flere midlertidige stillinger og større CV-hull. Hvis jeg i tillegg hadde hatt minimalt med nettverk, hett Muhammed, kom fra Groruddalen og stotret meg gjennom telefonsamtaler og intervjuer, hadde jeg sannsynligvis vært på kanten til sjanseløs, selv om jeg hadde vært en fantastisk ansatt. Lønnstilskudd er i mange tilfeller en måte å bøte på alt dette på, altså har det med selve ansettelsesprosessen å gjøre, ikke søkerens egnethet for jobben.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #55 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lønnstilskudd gis vel for å få folk som har vanskelig for å få jobb en fot innenfor arbeidslivet? Ikke for å redde økonomien til en bedrift i oppstarten? Jeg har selv veldig blandet erfaring med ansatte med lønnstilskudd. Det var jo en grunn til at de fikk lønnstilskudd i utgangspunktet, og de hadde tildels store utfordringer med fysisk og/eller psykisk helse. Med andre ord lite stabil arbeidskraft (synd for sjefen, som selvsagt ikke tok dem inn fordi hun ønsket å hjelpe noen inn i arbeidslivet, men fordi hun trengte billig arbeidskraft...). Anonymkode: 79b13...d15 jeg har selv bedrift og har takket nei til ansatte med lønnstilskudd, av de grunnene du nevner. men jeg mener ikke at alle situasjoner er like. stod jeg alene på jobb 14 timer hadde jeg måttet takke ja av hensyn til egen helse. og om de jobbet sakte mm så hadde det forhåpentligvis vært bedre enn ingenting☺️ Anonymkode: 74f19...c01 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #56 Skrevet 11. mars 2021 Jeg bor selv på ett av de stedene hvor Notabene måtte legge ned, og jeg savner bokhandleren. Det kan dermed godt hende at det er på mitt hjemsted du ønsker å åpne butikk. Jeg tror ikke man kan lykkes utelukkende med bøker på et så lite sted, og er også usikker på om et sted med 5-6000 innbyggere utgjør markedsgrunnlag nok for en bok- og vinbar. Det jeg tror skal til for å lykkes på et lite sted er om du tilbyr fine papirvarer, gaveartikler, en del småleker og spill, pluss kanskje noe hobbymateriell i tillegg til bøkene. Den tidligere bokhandleren på dette stedet solgte i alle fall mye av slike ting, og er en av grunnene til at jeg savner dem. Hvis du satser både bredt og spisst litterært (f.eks ved å ha bedre utvalg enn alle andre av en gitte sjangere i tillegg til bestselgerne etc) eller spesielle nisjeprodukter ellers, vil du kunne selge til et større marked hvis du i tillegg starter nettbutikk. Det er viktig å kartlegge markedet seriøst før du starter opp. Er det f.eks noe vi har nok av på det stedet jeg bor, så er det lunsjsteder av ulikt slag. På akkurat dette stedet er det trolig lurere å samarbeide med et slikt sted enn å skulle starte en konkurrerende virksomhet. Det som imidlertid gjør meg mest skeptisk er at det ikke viker som om du har noen realistisk ide av hva butikkdrift, eller det å starte opp egen virksomhet i det hele tatt, innebærer. Det er ikke uten risiko, og ingen etablerertilskudd i verden er store nok til at du ikke risikerer å tape noe som helst selv. Du må regne med å satse betydelige mengder kapital på egen hånd. Jeg håper selvsagt at du finner en nisje som slår an lokalt og at du lykkes! Anonymkode: 908ff...be5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #57 Skrevet 11. mars 2021 Okapi skrev (7 timer siden): Veldig mange får lønnstilskudd ikke nødvendigvis fordi de sliter i arbeidslivet, men fordi de opplever fordommer i ansettelsesprosessen. Jeg har aldri mottatt det selv, men det har blitt foreslått av saksbehandler på NAV, selv om jeg er 100% effektiv på jobb. Dessverre er det slik at midlertidige stillinger og hull i CV utløser en del fordommer hos mange arbeidsgivere, ofte helt uberettighet, og dette fører gjerne til flere midlertidige stillinger og større CV-hull. Hvis jeg i tillegg hadde hatt minimalt med nettverk, hett Muhammed, kom fra Groruddalen og stotret meg gjennom telefonsamtaler og intervjuer, hadde jeg sannsynligvis vært på kanten til sjanseløs, selv om jeg hadde vært en fantastisk ansatt. Lønnstilskudd er i mange tilfeller en måte å bøte på alt dette på, altså har det med selve ansettelsesprosessen å gjøre, ikke søkerens egnethet for jobben. Men det er jo bare i 3 måneder man får dette. Kan ikke basere seg på det. Anonymkode: e9128...c51
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #58 Skrevet 11. mars 2021 For meg høres det ut som du drømmer om et sted du selv kunne tenke deg å besøke, ikke noe du tror du kommer til å tjene penger på. For det er faktisk det du må selge inn når du ska søke støtteordninger, at din idé er verdt å støtte, fordi den kommer til å tjene penger. Jeg tror at en bokhandel a den typen du skisserer her kommer til å bli et sted folk tar seg en kaffe, ikke kjøper bøker. Og de tar med laptop,, blir sittende leeeeenge og legger kun igjen en 50-lapp for den tiden de holder bordet. Så det er svært lite inntjening. Anonymkode: dcfd6...18f 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #59 Skrevet 31. august 2021 Hvordan går det med planene, TS? Er du i ferd med å realisere dem? Anonymkode: 908ff...be5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå