Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Høres helt fantastisk ut, ts, er absolutt et sted jeg ville besøkt ofte! Jeg har dessverre ingen tips, men håper virkelig du får det til! :) 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå heller for en bokblogg med diskusjonsforum osv. Jeg hadde selv planer om dette allerede for mange år siden og har til og med et domene fortsatt parkert som jeg skulle bruke, men har dessverre aldri fått tid. 

Anonymkode: 91fcd...60d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har på en måte trua på at jeg skal få det til, en magefølelse, men jeg vet at det grimme virkelig for bokhandler er en helt annen. Og enda verre for de veldig få som står utenfor de store kjedene. Men jeg har/begynner å få et mer og mer klart bilde for et konsept som er annerledes enn de typiske bokhandlene, noe som er annerledes, fokus på kvalitet over kvantitet på en helt annen måte, og at ting er gjennomført i alle ledd. Jeg får veldig lyst til å prøve, men det er jo dritt om det kollapser etter 6 måneder, fordi jeg har bygd det på et utopisk konsept (selv om jeg ikke tror det nå).

TS

Anonymkode: 90aa3...ed9

Hei, ts. Du får det til hvis du tilbyr noe som Norli og Tanum ikke tilbyr, og det er bøker på fremmedspråk. De har litt på engelsk, svensk eller fransk, men hva med andre språk? Vi har så mange utlendinger i Norge som må reise til hjemlandet for å få tak i bøkene på morsmålet. Tenk litt på det 🙂

Anonymkode: f24ff...401

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, ts. Du får det til hvis du tilbyr noe som Norli og Tanum ikke tilbyr, og det er bøker på fremmedspråk. De har litt på engelsk, svensk eller fransk, men hva med andre språk? Vi har så mange utlendinger i Norge som må reise til hjemlandet for å få tak i bøkene på morsmålet. Tenk litt på det 🙂

Anonymkode: f24ff...401

Ja, det har jeg allerede tenkt på! :) Absolutt noe jeg ville sett på!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les om

»Den lille bokbutikken» i Haugesund. De har fått det til!

Anonymkode: 73f5c...976

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også litt slik hva er det verste som kan skje om det ikke fungerer. Hvis jeg skaffer meg nok økonomiske midler fra forskjellige instanser, så vil jeg ikke sitte med et personlig tap. Og det å begynne fra scratch med å starte og drive en butikk, tenker jeg kan gi meg så mye sterk erfaring mm, som i neste gang kan stå som en solid ballast om det skulle skjære seg og jeg må stenge og få meg en annen jobb. Arbeidsgivere liker ting som en slik prosess vitner om. I tillegg har jeg en ganske god utdannelse og falle tilbake på også. Å legge ned mye jobb, energi og tid i noen som kanskje skal vise seg å ikke fungere, ser jeg ikke egentlig på som et tap, mer som et lite eventyr og en stor erfaring, både personlig og jobbmessig.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les om

Tusen takk for tips! :)

TS

Skrevet

Spennende tanke! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Les om

Legger til at det finnes både kjedebutikker og en kristelig bokhandel i sammme gågate. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

sjekk ut den lille bokbutikken i Haugesund :) Veldig fint konsept

Anonymkode: fdcbd...feb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har på en måte trua på at jeg skal få det til, en magefølelse, men jeg vet at det grimme virkelig for bokhandler er en helt annen. Og enda verre for de veldig få som står utenfor de store kjedene. Men jeg har/begynner å få et mer og mer klart bilde for et konsept som er annerledes enn de typiske bokhandlene, noe som er annerledes, fokus på kvalitet over kvantitet på en helt annen måte, og at ting er gjennomført i alle ledd. Jeg får veldig lyst til å prøve, men det er jo dritt om det kollapser etter 6 måneder, fordi jeg har bygd det på et utopisk konsept (selv om jeg ikke tror det nå).

TS

Tro og magefølelse hjelper ikke. Du må sette opp budsjett, forretningsplan etc for å se om dette kan gå. Det er en svært vanskelig bransje å gå inn i, med kjeder, ebøker og netthandel av fysiske bøker. Selv om du får det til å gå rundt må du regne med at det vil ta flere år før du kan ta ut nok lønn til å leve av det. 

Anonymkode: 79b13...d15

• Liker 5
Skrevet

Selv om du kan ha et glimrende konsept, må du huske å sjekke om det er egnet til et lite tettsted. Noen konsepter lar seg bedre utfolde i større by enn på bygda. Selv det beste konseptet kan feile fordi det mangler publikum i målgruppen ... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (10 minutter siden):

Selv om du kan ha et glimrende konsept, må du huske å sjekke om det er egnet til et lite tettsted. Noen konsepter lar seg bedre utfolde i større by enn på bygda. Selv det beste konseptet kan feile fordi det mangler publikum i målgruppen ... 

ja, det er et viktig poeng. Små steder ligger ofte litt etter, ting går litt treigere. Men plusset er at det også er mindre konkurranse. Men jeg har det absolutt med i tankene. 

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ja, det er et viktig poeng. Små steder ligger ofte litt etter, ting går litt treigere. Men plusset er at det også er mindre konkurranse. Men jeg har det absolutt med i tankene. 

TS

Mindre konkurranse hvis du tilbyr noe etterspurt. Å mangle kunder fordi det ikke er interesse for eller behov for det du tilbyr er verre enn konkurranse. Jeg ville forhørt meg rundt om hva folk tenker om  konseptet ditt. Er det et lite sted uten cafe eller andre naturlige samlingssteder for folk? Da er det absolutt plass til et samlingssted. Er det plass til 2 cafeer der? Kanskje ja, kanskje nei. Det er mye å tenke på og selv om du har tenkt på alt er det alltid en risiko at det ikke går som du har sett for deg. Likevel veldig bra at DU ser behovet for noe, at DU ser at noe mangler. Ren bokhandel - neppe. Men med noe smått å spise og drikke, noe små ''event'' eller andre morsomme ting slik at det blir et naturlig samlingssted - bedre, spør du meg. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Det første du bør tenke på er hva som skal gjøre deg mer attraktiv enn de store kjedene og bøker på nett (apper o.l). Hvordan skal du tjene penger? Hvordan skal du matche priser f.eks? 

Jeg er utrolig glad i bøker selv, men bokhandelen er vel snart en utdøende rase...? Kudos om du får det til! 

Anonymkode: dcfd6...18f

I Nederland fant jeg en kafebokhandel. Dvs. en kafe med svære bokhyller du kunne plukke bøker fra, og deilige sofastoler du kunne lene deg tilbake i. Nesten som et bibliotek med kaffe, hvor du da kunne kjøpe boken hvis du ville.

Kanskje det hadde vært noe, TS?

Anonymkode: b9e97...dbb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det selges fremdeles store mengder papirbøker, overraskende for mange faktisk.
Du må bare forsøke å finne ut av hva slags bøker ditt nedslagsfelt liker.
Selv om du liker noe, så er det slett ikke sikkert at dine kunder også liker dette.
Jeg feks, elsker klassikere, men det er slett ikke det mine kunder kjøper, så da kan jeg heller ikke bruke mye plass til dette eller mye penger på dette.
Når du velger å stå utenfor kjede, så får du dårligere innkjøpsordringer, det vil hemme deg mest på eldre bøker der de store kjedene kjører kampanje på kampanje.
På nett får man kun 12,5% på nye bøker, som er maksrabatt pga bokavtalen som de store bokhandlerne og forlagene overholder.
Du kan likevel forsøke å forhandle deg til gode priser på enkelttitler, dette vil du måtte bruke mye tid på.

Og så er jeg enig med andre her, se hva området mangler av andre ting.
Om du ser de store bokhandlerne så selger de både spill, tegnesaker, leker og mye annet. Dette for å ha mange bein å stå på når folk velger bort papirbøker mer og mer.

Lykke til, håper du klarer å få oppfylt drømmen din :)

Hilsen en butikksjef i en bokhandel i en av norges største bokhandlerkjeder.

Anonymkode: 27130...910

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg bor på en mindre plass der bokhandelen ble nedlagt for 1,5 år siden. Vet det er store ønsker om å få tilbake en bokhandel. Jeg er veldig interessert i bøker, leser mye, har jobbet i bokhandel tidligere, har tenkt tanken i flere år (uten å egentlig sett for meg at det er noe jeg faktisk kommer til å gjøre) og har generelt stoor pågangsvilje når det gjelder dette; jeg tenker på å åpne bokhandel! Jeg har masse ideer og visjoner rundt dette, men ingen erfaring innen det å starte noe eget osv osv. Ønsker ikke å være i en kjede, men enkeltstående.

Er det noen her som har startet egen bokhandel, erfaringer rundt dette e.l.?

Hvorfor tror du bokhandelen ble nedlagt i utgangspunktet? Hvor mange uavhengige bokhandlere kjenner du til? 

Å starte bokhandel i 2021 må være noe av det dummeste du kan gjøre, det er en bransje som har slitt i årevis og fremtidsutsiktene ser enda mørkere ut. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå som e-bøker blir mer og mer populært (det er også billigere), så vet jeg ikke om drømmen din kan gå rundt.

Men vil du prøve å realisere drømmen, så kan det være en god idé å ha en brukt-seksjon? Tape kvitteringen i boka når de handler, også kan de ta med boka og kvitteringen tilbake og få tilbake en viss prosent, også blir boka satt i brukt-delen og solgt på salg. 

Anonymkode: a9ee7...a69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også litt slik hva er det verste som kan skje om det ikke fungerer. Hvis jeg skaffer meg nok økonomiske midler fra forskjellige instanser, så vil jeg ikke sitte med et personlig tap. Og det å begynne fra scratch med å starte og drive en butikk, tenker jeg kan gi meg så mye sterk erfaring mm, som i neste gang kan stå som en solid ballast om det skulle skjære seg og jeg må stenge og få meg en annen jobb. Arbeidsgivere liker ting som en slik prosess vitner om. I tillegg har jeg en ganske god utdannelse og falle tilbake på også. Å legge ned mye jobb, energi og tid i noen som kanskje skal vise seg å ikke fungere, ser jeg ikke egentlig på som et tap, mer som et lite eventyr og en stor erfaring, både personlig og jobbmessig.

TS

Å tro at du ikke selv må legge penger i det, er nok utopi.

Anonymkode: bfff5...411

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

bør få støtte til dette😬kanskje du som et minimum kunne fått lønnstilskudd til en ansatt, for å få litt hjelp første året.

Anonymkode: 74f19...c01

Mange gode tips! Men bør vel vente med å ansette noen..

TS:

Åpningstider kan være tricky! Ville gjerne hatt er sted som er åpent etter kl 16 også.

Kaffe, te, bakst og snacks. Lesekrok med supergode stoler(og plass til å lade tlf). I tromsø bibliotek har(ihvertfall sistnjeg var der for noen år siden) de sånne godstoler med bord.

kanskje finne en nisje; sånn som chillout i Oslo. De selger reisebøker, og har kafe med reiseblader tilgjengelige. Og spill. Drar alltid innom der når jeg er i Oslo!

Bøker fra lokale og regionale forfattere. 

Hvor i landet er dette? Savner så sårt sånne butikker! Spesielt nå som jeg prøver å bare handle lokalt. 

Lojalitetsavtale elns? Typ gode rabatter når du har kjøpt ti bøker f.eks. Jeg drar alltid til butikker der de setter pris på lojale kunder 💖

Anonymkode: e98e3...3a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...