Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på en mindre plass der bokhandelen ble nedlagt for 1,5 år siden. Vet det er store ønsker om å få tilbake en bokhandel. Jeg er veldig interessert i bøker, leser mye, har jobbet i bokhandel tidligere, har tenkt tanken i flere år (uten å egentlig sett for meg at det er noe jeg faktisk kommer til å gjøre) og har generelt stoor pågangsvilje når det gjelder dette; jeg tenker på å åpne bokhandel! Jeg har masse ideer og visjoner rundt dette, men ingen erfaring innen det å starte noe eget osv osv. Ønsker ikke å være i en kjede, men enkeltstående.

Er det noen her som har startet egen bokhandel, erfaringer rundt dette e.l.?

Anonymkode: 90aa3...ed9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør tenke på er hva som skal gjøre deg mer attraktiv enn de store kjedene og bøker på nett (apper o.l). Hvordan skal du tjene penger? Hvordan skal du matche priser f.eks? 

Jeg er utrolig glad i bøker selv, men bokhandelen er vel snart en utdøende rase...? Kudos om du får det til! 

Anonymkode: dcfd6...18f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og... Du bør undersøke hva som var årsaken til at den forrige bokhandelen ikke gikk rundt lenger... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det første du bør tenke på er hva som skal gjøre deg mer attraktiv enn de store kjedene og bøker på nett (apper o.l). Hvordan skal du tjene penger? Hvordan skal du matche priser f.eks? 

Jeg er utrolig glad i bøker selv, men bokhandelen er vel snart en utdøende rase...? Kudos om du får det til! 

Ja, det er dessverre slik. Folk er prisbevisste, og blant annet vil folk kunne finne tilbud på årets bøker på nett, men ikke fysisk i butikk. Så frem butikken ikke tilbyr kjøp på nett og hent i butikk. Som enkeltstående er det også vanskeligere å kjøre den type tilbud kjedene har. 

Tenk litt på hva som gjorde at den forrige bokhandelen ble nedlagt, og hva du kan gjøre annerledes. Hvordan kan du gjøre din bokhandel så spennende at folk heller vil handle i din butikk, fremfor på nett eller de store kjedene. 

Anonymkode: dbc4b...ded

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kan du ha noen stoler og bord, og ha en slags møteplass? ikke kafe, men kaffi og te, kanskje vafler? og ikke kun ha nye bøker, men også et slags»antikvariat». jeg personlig digger sånne😄

en publikums pc for eldre? ett eller annet lurt for de yngre? nettbutikk i tillegg?

uff må innrømme at det høres ut som veldig mye jobb for lite penger!

bør få støtte til dette😬kanskje du som et minimum kunne fått lønnstilskudd til en ansatt, for å få litt hjelp første året.

Anonymkode: 74f19...c01

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Du må ha noe i tillegg. Ganske sikker på at bøker alene ikke vil være bærekraftig. På mindre steder kombinerer de ofte butikker. Mangler stedet ditt noe annet så kan du ta inn utvalgte varer fra en større kjede med litt mer enn europriskvalitet. Om det er klær, jernvare, kjøkkenting etc. Eller om du vil drive cafe , ha foredragsholdere etc. Du står jo der alikevel og kan da like gjerne selge flere ting. Det er tross alt ikke mange boksalg i timen. 

Gjest førstedamen
Skrevet

Her jeg bor lever bokhandel i beste velgående. Men det er nok fordi de også gavebutikk, mini parfymeri, kontorrekvisita, og lekebutikk i en og samme butikken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til bokbransjen i det hele tatt, men er det slik at de store kjedene får innkjøpsrabatter pga. store kvanta, slik at du aldri vil ha mulighet til å matche de på pris? 

Jeg ville dessverre ikke satset penger på denne ideen, med mindre stedet du bor på mangler flere typer butikker og du kan lage en liten lokal alt-mulig-butikk. 

Anonymkode: ae079...0b8

• Liker 1
Skrevet

Litt av problemet i Norge er at kartellene eier omtrent hele bransjen. De eier forleggerne, de eier butikkene, og de eier bokklubbene. Å konkurrere med dem er ekstremt vanskelig, på kanten til umulig med mindre du har en interessant nisje og svært trofaste kunder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har på en måte trua på at jeg skal få det til, en magefølelse, men jeg vet at det grimme virkelig for bokhandler er en helt annen. Og enda verre for de veldig få som står utenfor de store kjedene. Men jeg har/begynner å få et mer og mer klart bilde for et konsept som er annerledes enn de typiske bokhandlene, noe som er annerledes, fokus på kvalitet over kvantitet på en helt annen måte, og at ting er gjennomført i alle ledd. Jeg får veldig lyst til å prøve, men det er jo dritt om det kollapser etter 6 måneder, fordi jeg har bygd det på et utopisk konsept (selv om jeg ikke tror det nå).

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og... Du bør undersøke hva som var årsaken til at den forrige bokhandelen ikke gikk rundt lenger... 

Den var en Notabenebutikk som forsvant fordi Notabenekjeden gikk konkurs..

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

kan du ha noen stoler og bord, og ha en slags møteplass? ikke kafe, men kaffi og te, kanskje vafler? og ikke kun ha nye bøker, men også et slags»antikvariat». jeg personlig digger sånne😄

en publikums pc for eldre? ett eller annet lurt for de yngre? nettbutikk i tillegg?

uff må innrømme at det høres ut som veldig mye jobb for lite penger!

bør få støtte til dette😬kanskje du som et minimum kunne fått lønnstilskudd til en ansatt, for å få litt hjelp første året.

Anonymkode: 74f19...c01

Ja, dette er en del av det konseptet jeg tenker. Gode cafeer virker for meg mer og mer populære. Jeg tenker å selge god kaffe (investere i skikkelig kaffemaskin) +  god te, og ha noe godt og smått å spise, kanskje også suppe noen dager. Altså småskala cafe. Men som ikke er hovedfokuset. Mer at det skal komplementere den opplevelsen jeg vil selge. En lun, varm plass der folk kan gå på skattejakt i hyllene, finne noe nytt, og der skikkelig service og hjelp er en del v det. Og å kunne finne roen og den gode følelsen. At folk kan kose seg med en kaffe med samtidig som de befinner seg i en skikkelig bokverden. Tenker også på det å selge lokale matprodukter i tillegg (som jeg også har interesse for). Og holde mindre arrangementer innimellom, forfatterbesøk mm. Og ha åpent utover kvelden 1-2 dager i uka, der folk kan ta en kosetur på kvelden, snoke i bøker, ta seg en kaffe, slappe av. Tenker både å ha koselige bord+stoler, men også dype lenestoler rundt om i butikken. 

Jeg har masse ideer, og det hadde vært så moro å prøvd. Ideen min er at det skal være noe unikt og kvalitet i alle ledd.

TS

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Okapi skrev (10 timer siden):

Litt av problemet i Norge er at kartellene eier omtrent hele bransjen. De eier forleggerne, de eier butikkene, og de eier bokklubbene. Å konkurrere med dem er ekstremt vanskelig, på kanten til umulig med mindre du har en interessant nisje og svært trofaste kunder. 

Ja, det er veldig trist at det har blitt slik. Rart at det tillates egentlig.

Det er det jeg tenker å kunne vinne på; at jeg har en ide om en nisje ja, noe unikt. Not your ordinary ark/norli, men en større opplevelse. Prøve å skape en magi.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du å hjelpe deg med av oppstartsmidler?

Anonymkode: bfff5...411

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo vurdere å bli noe mer ala "bøker og børst" i Stavanger, altså mer pub enn bokhandel. 

Anonymkode: 0680f...6c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva har du å hjelpe deg med av oppstartsmidler?

Niks. Og jeg har lite peiling på denne siden av saken. Så jeg er veldig i startgropa med å vurdere om jeg skal gjøre dette. Jeg tenker å kontakte kommune, mulig noen støtter de som starter opp ting, evt legater, +++. Må bare starte et sted å begynne innhente informasjon, og se om det også økonomisk sett er noe som lar seg gjøre.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Niks. Og jeg har lite peiling på denne siden av saken. Så jeg er veldig i startgropa med å vurdere om jeg skal gjøre dette. Jeg tenker å kontakte kommune, mulig noen støtter de som starter opp ting, evt legater, +++. Må bare starte et sted å begynne innhente informasjon, og se om det også økonomisk sett er noe som lar seg gjøre.

TS

All innsikt og tips rundt dette mottas med takk! Hvor jeg kan søke, hvem som kan støtte økonomisk osv.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke knuse drømmen din, men det kan nok bli vanskelig å få til og gå rundt i 2021. Mange store bokbutikker legges ned fordi behovet ikke lenger er der i en stadig mer teknologisk hverdag. 

Anonymkode: 6871a...5c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vil ikke knuse drømmen din, men det kan nok bli vanskelig å få til og gå rundt i 2021. Mange store bokbutikker legges ned fordi behovet ikke lenger er der i en stadig mer teknologisk hverdag. 

Ja, jeg vet det. Alt tilsier at det er et utopisk prosjekt. Eneste jeg vet er at bokhandel er et stort savn på dette stedet. Men det er et lite sted på ca 6000 folk...

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette var vel tenkt som det stikk motsatte av "store bokbutikker"...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...