Gå til innhold

Hvorfor må jeg koke alt så lenge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (7 timer siden):

Jamen har man plata på lav temp helt fra start så tar det jo lengre tid før Det begynner å koke

Og det er en av grunnene til at koketiden regnes fra det koker opp, ikke fra du setter på plata. 

Anonymkode: c2d71...200

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skrell potetene og del dem i to. Kjøp mandel eller amandinepoteter. 

Anonymkode: 7632d...977

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Whistler said:

Mindre biter gir kortere koketid.  

Fosskoker eller småputrer er samme temperatur, og siden vann ikke kan magasinere overskuddsvarme er fosskoking bortkastet energi.

Takk for opplysende innspill, det visste jeg ikke. Virker jo logisk nok når du forklarer det. Det er enkelte ting hvor man skal la vannet fosskoke i følge instruksjonene på pakken, er det da for å ha mer bevegelse i vannet bare?

Anonymkode: 8f705...e95

AnonymBruker
Skrevet

Poteter skal i alle fall ikke fosskoke. 

Hva er det som skal fosskoke? Koking er koking, så lenge vannet holder 100 grader er det koking. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Poteter skal i alle fall ikke fosskoke. 

Hva er det som skal fosskoke? Koking er koking, så lenge vannet holder 100 grader er det koking. 

De fleste typer pasta for eksempel

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste typer pasta for eksempel

Ja, det må nok være for å redusere at spaghettien kleber seg fast til hverandre.

Anonymkode: bf1a5...9d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, det må nok være for å redusere at spaghettien kleber seg fast til hverandre.

Anonymkode: bf1a5...9d4

Ja, tenkte jeg også, nå som jeg leste i tråden her. Må jo være bevegelsen som er grunnen.

Men hvorfor skal poteter IKKE fosskoke, hvis det er så lite forskjell? Tåler de ikke at de beveger seg i kjelen?

AnonymBruker
Skrevet

Salt hever kokepunktet og gir lengre til før oppkok

Anonymkode: 9727c...8a2

AnonymBruker
Skrevet

Noen soter potet er melete/kornete. De er godt egnet til å lage stappe av f.eks.

Anonymkode: 729fe...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det ante meg at man tenkte på pasta, men det viktigste med pasta er at det er mye vann i forhold til pastamengden og at det koker. Det trenger ikke nødvendigvis fosskoke, men det skal koke godt hele tiden. Ikke putre. Poteter kan putre, og poteter skal ha lite vann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...