AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Jeg jobber i barnehage. Min samboer er i risikogruppen i forhold til korona (diabetes og høyt blodtrykk). Han har hatt hjemmekontor siden mars i fjor i all hovedsak. Nå som det muterte viruset dominerer synes jeg det er ekkelt å gå på jobb. Ikke i forhold til at jeg kan bli syk selv, men at jeg kan ta med meg smitte hjem til ham. Synes ikke det var like ekkelt tidligere. Hva gjør dere andre som jobber i utsatte yrker og samtidig har noen hjemme som absolutt ikke bør få det? Vi har barn også, og de tenker samme tanke. Ikke fordi vi har fortalt dem det, men de er såpass store at de har fått det med seg selv. Jeg kan jo ikke bare droppe å gå på jobb, men i dag er to avdelinger på jobben min i karantene og flere barn på min avdeling er i ventekarantene på grunn av smitte fra tre ulike steder. Det er jo ikke ulogisk å tro at det kan skje at jeg blir smittet. Bor i Oslo-området. Hva gjør dere andre i en tilsvarende situasjon? Anonymkode: adb22...755 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Diabetes og høyt blodtrykk er ikke akkurat særlig kritisk. Har selv kronisk nyresvikt og er i høyrisikogruppen, men er ikke hysterisk. Min mann går på jobb som vanlig, jeg går i butikker, vi treffer venner og familie, går i svømmehall. Bor i Bergen. Gå på jobb, leg som vanlig. Din mann bør ikke sitte hjemme og isolere seg. Anonymkode: 625be...090 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Diabetes og høyt blodtrykk kan fint holdes i sjakk ved fysisk aktivitet og skikkelig kosthold. Han regnes ikke som risiko-risikopasient Anonymkode: 178d8...b05 1
Zikkzakk Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Vel, jeg jobber i et veldig utsatt yrke og er i høyrisikogruppe selv, men er ikke så veldig bekymret. Er jo ung og frisk ellers, så det er ikke mange sykdommer hos unge mennesker som er vurdert til å gi veldig stor risiko for alvorlig forløp med covid, selv hos oss som er definert som høyrisiko av FHI. Å gå på jobb må man bare, så får man prøve å holde avstand så langt det lar seg gjøre til kollegaer osv, bruke munnbind om man ikke får holdt avstand, ikke besøke hvermansen på fritiden og ikke løpe rundt på kjøpesenter og cafeer osv. 2
Ubiquiti Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Først og fremst; bruk FFP3-maske i absolutt alle sammenhenger hvor du har kontakt med andre. Hvis poenget er å unngå å bli smittet selv er det FFP3-maske du må bruke, ikke munnbind. Ellers blir det vel å veie jobben opp mot liv og helse til samboeren. I praksis blir vel det et spørsmål om dere kan overleve på dagpenger. Eller så må du bare gamble på at det går bra.
Anbefalte innlegg