Gå til innhold

Erna Solberg takket nei til vaksinesamarbeid med Israel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:raven:

Jeg fatter ikke hvorfor Norge skal være så inni granskauens bakpå hele tiden?? 
Skulle gjerne ha lest avtalen landet vårt har med EU..

• Liker 12
Skrevet
TantePose skrev (5 minutter siden):

Israels statsminister Benjamin Netanyahu inviterte Erna Solberg med på et omfattende partnerskap om utvikling og produksjon av vaksiner, men Erna sa nei takk.

Det var synd. Da blir det mer lockdowns istedenfor.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/erna-solberg-takket-nei-til-vaksinesamarbeid-med-israel.uodQSdQlz?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Det er pokker meg helt idiotisk.. Men jeg er ikke overrasket dessverre. Regjeringen satset på EU som har vært treige til å godkjenne vaksiner og bestilte for lite i starten. Ikke vil regjeringen svare på flere spørmål om vaksine avtalen og hva som ble gjort før de fikk avtale med EU.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAwB3V/hoeie-taus-om-vaksinesamtaler

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-a-gi-vaksinesvar/73485672

• Liker 8
Skrevet

Å samarbeide med Israel er imot det etablerte system. Det er rasistisk. Hadde palistina villet samarbeide, så hadde Erna sagt ja med engang. Selv om de ikke har noe å by på.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg skjønner hvorfor. All mulig grunn til å være skeptisk til Israel og løsningen de har valgt. Vaksinene Norge bruker er tryggere og mer gjennomtestet.

Men jeg håper selvfølgelig Israel har truffet.

Endret av Kågebruker
  • Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, TantePose said:

24 minutter siden, TantePose said:

Israels statsminister Benjamin Netanyahu inviterte Erna Solberg med på et omfattende partnerskap om utvikling og produksjon av vaksiner, men Erna sa nei takk.

Det var synd. Da blir det mer lockdowns istedenfor.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/erna-solberg-takket-nei-til-vaksinesamarbeid-med-israel.uodQSdQlz?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Det virker på meg som om regjeringen vår er håpløst rigide på "EU linjen", og ikke vil finne andre måter å løse vksineringen på. Jeg er ikke i tvil at dersom Norge hadde vist betalingsvilje så hadde vi plutselig fått dobbelt så mye vaksine "inn bakdøra". Det ville ikke overasket meg dersom det er grunnen til at det "plutslig" blir reduksjon i leveransene, noen har kjøpt det som er tilgjengelig vha et overbud. 

Derimot så ville nok ikke dette samarbeidet med Israel kunne hjelpe oss med den akutte situasjonen, de bruker jo fortsatt det de kan av vaksiner i Israel. 

• Liker 4
Skrevet

Erna skal ha en stilling i EU etter valget, vettu..

• Liker 15
Skrevet
Bie-damen skrev (2 minutter siden):

Erna skal ha en stilling i EU etter valget, vettu..

Og det er umiddelbart vanskelig å se en konflikt mellom disse to tingene. Det er jo ikke sånn at det er en ulempe for EU om Norge ordnet sin egen vaksinering.

Det ligger sikkert noe griseri i bunnen av dette forslaget, vi får tidsnok vite hva. 

• Liker 5
Skrevet

Stor tabbe! 

EU var ikke så mye til hjelp når medlemslandet Italia selv måtte stenge ned tidlig i fjor, så hvorfor vi har så mye tillit til det organet stiller jeg meg undrende til. Men det dreier seg nok om karriere muligheter, eller valg. Man vil jo ikke gjøre noe som kanskje kan oppfattes upopulært, selv om det dreier seg om noe så viktig som vaksiner i en pandemi..

• Liker 7
Skrevet (endret)

Vel. Jeg leste at Israel og UK fikk vaksiner raskt fordi de gikk med på å utveksle pasientopplysninger med Pfizer og tatt på seg ansvaret for evt bivirkninger. Det vil ikke være mulig med EU sitt regelverk. Da venter jeg heller litt lenger på vaksine, thank you very much. 

Endret av parmanoia
  • Liker 11
Skrevet
MattDa skrev (3 minutter siden):

Det er et ganske skittent spill der ute, men de møter selvsagt seg selv i døren til slutt, og da smeller det!

Det er nok alle vi som bor i Norge som står uten vaksiner som må betale prisen for dette. Jo lengre tid det tar før vi får vaksiner, samtidig som mutasjoner sprer seg som ild i tørt gress, jo verre blir det.

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Er det mulig :murvegg:Er vel kun for de det er Israel :raven:

Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

:raven:

Jeg fatter ikke hvorfor Norge skal være så inni granskauens bakpå hele tiden?? 
Skulle gjerne ha lest avtalen landet vårt har med EU..

Det er mye de ikke vil svare på angående vaksineavtalen og hva de gjorde før den avtalen. Tydelig at de ikke vil at det Norske folk skal få vite alt. 

• Liker 10
Skrevet
Catalina Culès skrev (1 time siden):

Er det mulig :murvegg:Er vel kun for de det er Israel :raven:

Nei det er nok kun fordi de logrer for EU som de pleier for egen vinning. Jeg inkluderer lett Arbeiderpartiet i «de» når de har hatt makten. Er så lei av dette. 

• Liker 7
Skrevet

Ho sa nei kun for at det var Israel sikkert...

• Liker 8
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Chantielle mod.

Skrevet

Om Norge hadde slått seg sammen med Israel rundt innkjøp av vaksiner ville det ikke blitt en eneste dose mer tilgjengelig netto på verdensmarkedet. Vaksinene som Israel bruker er produsert i Europa, og det er de dosene vi har fått så langt og kommer til å få også. (Med unntak av de Moderna-dosene vi etterhvert får, som er laget i USA.)

Dette tror jeg Sylvi Listhaug vet, men hun henter inn billige poenger der hun kan.

• Liker 2
Skrevet

Forunderer meg ikke om regjeringen sa nei til vaksinesamarbeidet pga at de frykter politisk kritikk hvis de samarbeider med Israel om korona-bekjempelse. Er nok endel politikere som har anti-israelske holdninger dessverre.

Israel er blant de fremste i verden på medisinsk forskning så jeg syns det er synd man ikke skal samarbeide med de som Danmark skal gjøre.

https://www.dagen.no/meninger/leder/2021-03-09/Ernas-ufattelige-nei-til-Israel-999221.html

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, NorthernLight said:

Forunderer meg ikke om regjeringen sa nei til vaksinesamarbeidet pga at de frykter politisk kritikk hvis de samarbeider med Israel om korona-bekjempelse. Er nok endel politikere som har anti-israelske holdninger dessverre.

Israel er blant de fremste i verden på medisinsk forskning så jeg syns det er synd man ikke skal samarbeide med de som Danmark skal gjøre.

https://www.dagen.no/meninger/leder/2021-03-09/Ernas-ufattelige-nei-til-Israel-999221.html

Yep, du har rett i at flere politikere har anti-israelske holdninger. Det er like lite akseptert å samarbeide med Israel som det er å si nei til å ta inn flere mannlige innvandrere som har reist forbi 10 andre tygge land for å leve på sosialen her i Norge.

Forstå det den som kan. Men her tror jeg faktisk det er sant det som står i Bibelen i Tessalonikerne "Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen" 

Merk dere at de som går i mot naturen og universet blir servert løgn. Vi som følger med ser dette meget tydelig.

• Liker 7
Skrevet
parmanoia skrev (10 timer siden):

Vel. Jeg leste at Israel og UK fikk vaksiner raskt fordi de gikk med på å utveksle pasientopplysninger med Pfizer og tatt på seg ansvaret for evt bivirkninger. Det vil ikke være mulig med EU sitt regelverk. Da venter jeg heller litt lenger på vaksine, thank you very much. 

Phizer og de andre vaksineprodusentene har vel alle fraskrevet seg ansvar for bivirkninger. 

• Liker 1
  • Opprett ny...