AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Hei. Jeg jobber som assistent på en barneskole, og lurer litt på hvordan andre opplever denne jobben? Hos oss merker man et stort skille mellom lærere og assistenter, hvor man er "bare" en assistent som ikke er verdt særlig mye. Vi skal gjøre alle til lags, og blir behandlet med svært lite respekt. Vi blir tildelt en haug med oppgaver som man ikke føler at man har kompetanse til å utføre. F.eks.: utallige timer på barn med veldig store utfordringer, sette kateter, skifte bleie på store barn uten tilstrekkelig stellerom, slag, spark, biting, trusler, osv. Jeg har opplevd flere ganger å få ansvar for barn med store utfordringer og blir da fortalt at det er best at jeg lager opplegg for jeg er mest med eleven. Dersom jeg nekter dette får ikke eleven noe opplegg og jeg sitter igjen som syndebukken. Jeg får heller ikke ekstra lønn for dette. Skolen tar og inn elever som jeg ikke føler skolen har nok ressurser til å følge opp. Barn som skulle hatt både fysioterapeuter, vernepleiere og psykologer på seg blir assistentenes ansvar, mens kontaktlærer er maks 2 timer i uken med barnet. Vi har nesten ingen samarbeidsmøter med lærerne, og dersom vi har dette er vårt ord lite verdt. En gang sendte vi et skriftlig brev angående en sak som alle assistentene var enig i. Vi skrev i brevet at dette var på vegne av alle assistentene, men ble da ledd av på neste møte fordi vi ikke hadde skrevet under på brevet. Ingenting ble selvfølgelig gjort. Når SFO har åpent i ferier er det ingen fra ledelsen eller administrasjonen og vi sitter med hele ansvaret. Vi får heller ingen informasjon om turdager, skøytedager o.l. Og kan risikere å komme på jobb og få beskjed om at: "i dag skal du på tur hele dagen, håper du har kledd deg godt og har med en god matpakke." Jeg kunne sikkert skrevet enda mer om hvordan dette er, men vi føler oss lite hørt, respektert og sett og lurer på om andre opplever dette slik eller om det bare er et problem hos oss? Anonymkode: 5902c...393
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå