Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et annet land enn Norge, var hos jordmor forrige uke og fikk beskjed om at gravide må teste seg oftere for Corona enn andre fordi det er større risiko for blodpropp. Dette gjaldt fra og med man ble gravid. 

Anonymkode: ac578...5f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er tull. Gravide kan ha sjanse for blodpropp, men ikke pga corona. 

Hva skal du frem til med dette innlegget uten en dokumentert kilde?

Anonymkode: 2689a...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er tull? I all verden? Er Norge helt virkelighetsfjerne når det kommer til Corona? 

Jeg fikk beskjed om dette fra jordmor forrige uke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er tull? I all verden? Er Norge helt virkelighetsfjerne når det kommer til Corona? 

Jeg fikk beskjed om dette fra jordmor forrige uke.

Igjen, hvor har du den dokumenterte kilden på dette?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg vil ha frem i dette innlegget er at andre land har mer dokumentasjon på corona enn Norge. Mange gravide er opptatt av at det er mangelfull informasjon til gravide i Norge, og noen vil finne dette interessant. Selv om du påberoper deg at dette er tull.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Igjen, hvor har du den dokumenterte kilden på dette?

Jeg fikk MUNTLIG BESKJED av jordmor som henviste til forskning. Slapp av. 

Flere gravide ønsker å vite at andre land håndterer dette ulikt. Så jeg vet at andre vil ha nytte av denne informasjonen, selv om du nekter å tro det.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg vil ha frem i dette innlegget er at andre land har mer dokumentasjon på corona enn Norge. Mange gravide er opptatt av at det er mangelfull informasjon til gravide i Norge, og noen vil finne dette interessant. Selv om du påberoper deg at dette er tull.

Jeg fikk MUNTLIG BESKJED av jordmor som henviste til forskning. Slapp av. 

Flere gravide ønsker å vite at andre land håndterer dette ulikt. Så jeg vet at andre vil ha nytte av denne informasjonen, selv om du nekter å tro det.

Men igjen, hva skal du frem med i dette innlegget? Skremme gravide? Det er mange gravide der ute som har hatt eller har corona som det har gått veldig fint med, inkludert meg selv. Jeg opplevde corona som en mild forkjølelse.

Og at du sier at det er høyere risiko for gravide å få plodpropp med corona, det er kun for å skremme, og det synes jeg ikke noe om når man som gravid er veldig engstelig i utgangspunktet, og spesielt med å få corona.

Så til en annen gang, hvis du skal komme med påstander. Kom med dokumenterte faktaer. Jeg har selv vært mye hos jordmor både før og etter jeg ble corona smittet, og det var aldri snakk om at det var noe høyere risiko for blodpropp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men igjen, hva skal du frem med i dette innlegget? Skremme gravide? Det er mange gravide der ute som har hatt eller har corona som det har gått veldig fint med, inkludert meg selv. Jeg opplevde corona som en mild forkjølelse.

Og at du sier at det er høyere risiko for gravide å få plodpropp med corona, det er kun for å skremme, og det synes jeg ikke noe om når man som gravid er veldig engstelig i utgangspunktet, og spesielt med å få corona.

Så til en annen gang, hvis du skal komme med påstander. Kom med dokumenterte faktaer. Jeg har selv vært mye hos jordmor både før og etter jeg ble corona smittet, og det var aldri snakk om at det var noe høyere risiko for blodpropp.

Jeg tipper ts vil informere med dette innlegget. 

Selv om det gikk bra med deg så er det ikke ensbetydende med at covid er uten risiko. Faktisk VET man svært lite om viruset - og enda mindre om hvordan det påvirker gravide og ikke minst fosteret (også på lang sikt).

Mener du det å informere er å skremme? Er det bedre å stikke hodet i jorda og late som alt går bra - fordi i mars 2020 ( for snart over ett år side) hadde FHI ikke så mye info om at gravide var utsatt, så da konkluderte de likesågodt med at gravide ikke var i risikogruppe = sannheten i dag i 2021(?). nei slik argumentasjon og holdninger gjør meg svært mye mer redd enn at myndighetene hadde fulgt opp forskning og laget retningslinjer ut i fra dette! 

Anonymkode: b0e43...43d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er man så redd for at gravide skal ta bevisste valg rundt sin egen helse? Hvorfor er så mange redde for at gravide skal bli "skremt"? Hvem er disse "skremte" gravide?

Dette er flere tråder her der gravide etterlyser mer vern mot covid-19. Da andre land anser gravide som risikogrupper og Norge ikke gjør det. 

Jeg bor i et annet land, så bare fordi DU har opplevd å IKKE få informasjon hos DIN jordmor betyr det ikke at informasjonen ikke finnes andre steder. Og kanskje NOEN setter pris på å vite det og begynner å undersøke dette selv.

Å tro at jeg sier noe bare for å skremme er å presumere mine intensjoner, når jeg selv er gravid og fikk beskjeden selv av jordmor. 

Herregud, ta deg ei bolle. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tipper ts vil informere med dette innlegget. 

Selv om det gikk bra med deg så er det ikke ensbetydende med at covid er uten risiko. Faktisk VET man svært lite om viruset - og enda mindre om hvordan det påvirker gravide og ikke minst fosteret (også på lang sikt).

Mener du det å informere er å skremme? Er det bedre å stikke hodet i jorda og late som alt går bra - fordi i mars 2020 ( for snart over ett år side) hadde FHI ikke så mye info om at gravide var utsatt, så da konkluderte de likesågodt med at gravide ikke var i risikogruppe = sannheten i dag i 2021(?). nei slik argumentasjon og holdninger gjør meg svært mye mer redd enn at myndighetene hadde fulgt opp forskning og laget retningslinjer ut i fra dette! 

Anonymkode: b0e43...43d

Er helt enig med deg og jeg forstår også TS sin intensjon som undrende og delende gravid. Forstår ikke hvorfor det skal behandles som skremselspropaganda og bare tull. 

Corona-forskningen er i stadig utvikling og det endres fortere i mer oppdaterte land enn f.eks. Norge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan skal det liksom hjelpe å teste seg oftere for Korona? Dette er dummeste jeg har lest på lenge. 

Anonymkode: ddfd1...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan skal det liksom hjelpe å teste seg oftere for Korona? Dette er dummeste jeg har lest på lenge. 

Uhm, skjønner du ikke? Haha... mye hissige folk som blir krenka av det her.  Gravide skal ha mye lavere terskel for å teste seg enn andre, fordi det bør avklares raskere om det er corona. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder større sjans for blodpropp i morkaken ikke hos mor selv av alt jeg har lest.

At Norge henger langt etter er jo ikke noe sjokk, våre naboland har jo skjønt dette for lengst.

Anonymkode: b98fb...22a

AnonymBruker
Skrevet

Det blir det samme som å si at corona smittede gravide har større sjanse for å få kreft, bli infertile osv. Fordi dette er info som ille er dokumentert 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo dokumentert gjennom forskning (mener blant annet det finnes en studie fra University of Oxford), og det sier seg selv at hvis en gravid som fra før av har forhøyet risiko for blodpropp får corona (som også gir en forhøyet risiko for blodpropp) så er jo risikoen mye høyere. Har selv hatt corona som gravid og mange gravide får blodfortynnende forebyggende pga. dette, pluss ekstra ultralyd for å sjekke både blodforsyningen gjennom morkaken og veksten. 

Anonymkode: 1eb4e...a42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uhm, skjønner du ikke? Haha... mye hissige folk som blir krenka av det her.  Gravide skal ha mye lavere terskel for å teste seg enn andre, fordi det bør avklares raskere om det er corona. 

Alle skal ha lav terskel for å teste seg. Så forstår ikke poenget ditt. Hvilket land holder du til i? 

AnonymBruker
Skrevet

Kvinnelege_gynekolog på insta delte for noen dager siden historien til ei som fikk covid for noen måneder siden hvor hun merket mindre liv og ikke ble tatt inn av helsevesenet for sjekk selv om de visste hun hadde covid. Babyen hadde dødd i magen kort tid senere pga blodpropper i morkaken. Hun har også delt at gravide med covid får blodfortynnende forebyggende enkelte steder. 

Viktig å holde seg oppdatert når regjeringen ikke inkluderer gravide i risikogruppen. 

Anonymkode: 8e46a...75d

• Liker 7
Skrevet

Dere som er så opptatt av at TS skal dokumentere det hun har fått muntlig beskjed om, Bruk 5 sek på å Google. 

Her er en sak skrevet om temaet, med henvisninger: https://www.google.no/amp/s/health.economictimes.indiatimes.com/amp/news/diagnostics/scientists-believe-coronavirus-may-increase-risk-of-blood-clots-in-pregnant-women/77260847?client=safari 

Det kom forøvet ny forskning ang. Covid og gravide rundt oktober/november 2020, som viste at gravide har høyere risiko for det ene og det andre ved covid. Dette er forskning andre land har tatt hensyn til, og plassert gravide i risikogruppen og innført diverse tiltak. Norge har ikke tatt stilling til den nye kunnskapen, og ikke endret på noe. Det er bekymringsverdig. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
MiaHI skrev (7 minutter siden):

Dere som er så opptatt av at TS skal dokumentere det hun har fått muntlig beskjed om, Bruk 5 sek på å Google. 

Her er en sak skrevet om temaet, med henvisninger: https://www.google.no/amp/s/health.economictimes.indiatimes.com/amp/news/diagnostics/scientists-believe-coronavirus-may-increase-risk-of-blood-clots-in-pregnant-women/77260847?client=safari 

Det kom forøvet ny forskning ang. Covid og gravide rundt oktober/november 2020, som viste at gravide har høyere risiko for det ene og det andre ved covid. Dette er forskning andre land har tatt hensyn til, og plassert gravide i risikogruppen og innført diverse tiltak. Norge har ikke tatt stilling til den nye kunnskapen, og ikke endret på noe. Det er bekymringsverdig. 

Og alle som tar prevensjon med østrogen har samme risiko. Dette blir for dumt. 

• Liker 1
Skrevet

TOg alle som tar prevensjon med østrogen har samme risiko. Dette blir for dumt. 

Her er en annen sak med annen bakenforliggende forskning: https://www.webmd.com/lung/news/20200527/clotting-tied-to-covid-19-may-harm-the-placenta 

Jeg har brukt 1 min på å undersøke dette, og har like liten peiling som trådstarter på hvilken dokumentasjon hennes jordmor legger til grunne for de anbefalingene hun kommer med. Å avfeie TS totalt, uten å i det hele tatt prøve å finne ut av det selv (siden du åpenbart bryr deg) blir for dumt. 

Dette er første gang jeg har hørt om akkurat denne bekymringen når det kommer til covid og graviditet, så kan ikke si noe om hvor legitimt det er. Men det jeg prøver å få frem er at Norge ikke henger med. Hvis du gidder å bruke noen minutter på å finne risiko gravide med covid har så finner du gode kilder på dette. Som nevn, noen Norge ikke har tatt stilling til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og alle som tar prevensjon med østrogen har samme risiko. Dette blir for dumt. 

Med slike holdninger er det totalt unødvendig å kommentere. Du vil jo bare være vanskelig og kverulerende. 

I tillegg påstår du selv noe uten å vise til kilder, noe du selv klaget på. Så gjerne hold deg saklig. 

Anonymkode: 8e46a...75d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...